Vanhemmat, jotka eivät huolehdi lapsistaan kyläpaikassa
Kaikki vanhemmat eivät ole tällaisia, mutta jokainen valitettavasti tuntee jonkun, jonka vanhemmuus tuntuu unohtuvan kyläpaikkaan mennessä. Oman lapsen annetaan kulkea toisen kodissa vapaasti, penkoa tavaroita tai käyttäytyä miten vain, kun ei jakseta vahtia tai kieltää omaa lasta. Ajatellaan, että kyllä se kyläpaikka on tehty turvalliseksi pienelle lapselle tai eihän mitään voi neljän seinän sisällä sattua. Oletetaan, että se kyläpaikan omistaja kyllä kieltää, vahtii ja järjestää mieluisaa tekemistä sille lapselle. Osa vanhemmista myös odottaa, että kylään mennessä se toinen aikuinen jaksaa leikittää sinun lastasi. Usein yrität jutella äitikaverisi kanssa ja samaan aikaan tuon äidin lapsi kärttää sinulta/äidiltään huomiota. Lapsi puhuu päälle tai kaipaa toisesta aikuisesta koko ajan leikkikaveria. Lapsi saattaa kaivata tuon vieraan aikuisen huomiota aivan valtavasti, eikä vanhempi ymmärrä, kuinka kuormittava tuo tilanne toiselle aikuiselle on. Lapsi saattaa jatkuvasti nurista kuinka tylsää hänellä on/kuinka tarjoilut ei miellytä lasta, mutta vanhempi ei sano lapselle, että nyt loppuu tuollaiset puheet. Minulla on pieni taapero ja vauvavuonna/taaperoaikana useampikin lapsiperhe tuli kylään ajatuksella, että he saavat hetken hengähtää kylään tullessaan ja minä katson oman lapsen ohessa myös toisten lasten perään tai jaksaisin jopa leikkiä heidän kanssaan.
Miksi oi miksi osalla tuntuu unohtuvan se vanhemman rooli, kun mennään johonkin kylään? Minulle on itsestäänselvyys, että oma lapseni on aina minun vastuullani ja kylässä katson lapsen perään, enkä oleta jonkun toisen tekevän sitä.
Kommentit (45)
Kerrasta otan opiksi ja en kutsu enää tuollaista perhettä kylään.
Näin juuri. Ehkä vanhemmat kaipaavat lepohetkeä, mutta väärin tuo on.
Tämä "ongelma" on itse asiassa jo vuosikymmeniä vanha, hyvin erilaisia ovat vanhemmat, ennen ja vielä enemmän nykyään. Asioista pitäisi pystyä puhumaan vieraiden kanssa. Siis, millä "ehdoilla" ja kenen vastuulla kyläily on jne.
Mun veli teki myös sitä että kutsui kylään ja antoi lapsensa koko ajan olla mun lahkeessa kiinni. Kutsuu ikäänkuin lapsen viihdyttäjäksi. Kun ei ollut omia lapsia, niin jaksoi leikkiä mutta nykyään kun olen päivät pienten kanssa kotona, keskustelen mieluummin aikuisten kesken, kun nähdään. Jos en halua leikkiä, sanon lapselle, että puhun nyt aikuisten kanssa/juon nyt kahvia jne. Nykyään tälle lapsellekin on alettu sanomaan näitä asioita. Itse katson omien lasteni perään kylässä ja kotona, enkä oleta että joku muu hoitaa (ellei tarjoudu).
Muistan itse, kun Olin vielä lapseton ja joku kaveri oli tulossa pienen lapsensa kanssa kylään . Minä mielestäni muunsin asuntoni "taaperoturvalliseksi" ennen noita kyläilyjä, mutta nyt kun itselläni on lapsia, tajuan keskittyneeni ihan vääriin asioihin, eikä se kämppä todellakaan ollut turvallinen ;D
Eli aika uhkarohkeaa vanhemmilta olettaa, että kyyyllä se meidän muksu voi tuolla mennä itsekseen, ilman vahtimista, kun ihan oikeesti se ei oo isännän/emännän tehtävä muuntaa asuntoaan miksikään, saati vahtia lasta.
Lapsettomana ollessa inhosin sitä, miten sen lapsettoman ajatellaan olevan ilmainen lapsenvahti. Minusta on täysin eri asia leikkiä hetki toisen lapsen kanssa, kuin se, että minun odotetaan viihdyttävän lasta koko ajan. Lapsiperheiden kyläilyt tai heillä käyminen lähinnä vaan uuvutti.
Muistan, kun omissa ylioppilasjuhlissani jouduin vahtimaan äitini parivuotiasta kummilasta ja estämään tätä kaatamasta maljakoita, vetämästä peiliä alas seinältä jne. Lapsen vanhemmat eivät yhtään katsoneet hänen peräänsä. Itse olin tuolloin liian kiltti, nykyään jo uskaltaisin sanoa, että vahtikaa te lastanne niin minä pystyn keskittymään juhliini.
Lapsi on aina vanhemman vastuulla, kun mennään johonkin, missä ei ole maksettua lastenhoitajaa. Osa jostain syystä tuppaa unohtamaan tämän.
En todellakaan lue tuollaista litaniaa, mutta tietenkin äidin tai isän tulee koko ajan pitää silmällä lastaan ja seurata tämän perässä.
Älkää narisko täällä vaan opetelkaa laittamaan rajat! Mikä tässäkin on että ensivierailun jälkeen ei voi asiasta sanoa, kun uudelleen tulee kyse kyläilystä luonanne? Mielummin pahoitatte oman mielenne kuin sanoisitte? No sitten on oma ongelmanne, avuttomat!
Vierailija kirjoitti:
Älkää narisko täällä vaan opetelkaa laittamaan rajat! Mikä tässäkin on että ensivierailun jälkeen ei voi asiasta sanoa, kun uudelleen tulee kyse kyläilystä luonanne? Mielummin pahoitatte oman mielenne kuin sanoisitte? No sitten on oma ongelmanne, avuttomat!
Kaikille ei sanominen auta.
Sanoihan eräs bloggaajakin, että hän antaa lasten juosta hoplopissa vapaasti, koska siellä ei hänen mielestään tarvitse lapsia vahtia...
Tätä tekee ihan fiksutkin vanhemmat. Kotonaan kyllä kasvattavat, mutta vieraisille mennessä unohtuu.
Ehkä vanhemmat ovat itse vierailusta niin innoissaan, että unohtavat sen lasten vahtimisen siinä kyläilystä innostumisen lomassa.
Sä voit sanoa että vahdi lastasi, sä voit myös komentaa toisen lasta.
Sitten voi myös käydä kylässä niiden ystävien luona eikä tavata sun kotona.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit sanoa että vahdi lastasi, sä voit myös komentaa toisen lasta.
On muuten aika raskasta vahtia koko ajan toisen lasta, varsinkin, jos pitää samalla vahtia omaansa. Tuollaiset vierailut käy työstä, eikä todellakaan virkistä.
Sama kokemus täällä, kaverin lapsi riehuu kylässä, eikä äitinsä tee asialle mitään.