Minkälainen on saksalainen ihmisenä? Luonne jne?
Minkälaisia kokemuksia sinulla on saksalaisista?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin suomalaista sosiaalisempi, tervehtii kaikki, halaa tuttuja, teitittelee iäkkäämpiä ja tuntemattomia ja on kohtelias. Toisaalta erittäin jämpti ja kaiken, esimerkiksi talon sekä pihan tulee olla siistejä ja huoliteltuja.
Oikein huvittaa kun jopa pienillä paikkakunnilla esimerkiksi talojen ja jalkakäytävän reunat on poikkeuksetta katettu viivasuoralla ja virheetömällä kivetyksellä. Siis jokaisen talon kohdalla, ei ole sellaisia rappiotaloja kuin meillä.
Toinen esimerkki: Työpaikalla kokoonnutaan tiimin kesken viettämään jonkun syntymäpäivää. Juhlakalu on hankkinut täytekakun ja kun tulee tarjoilun aika, niin hän laskee osanottajat, esimerkiksi 10 tai 11 ja sunnittelee tarkoin miten tehdään pyöreään kakkuun 10- tai 11-jako niin että kaikki saavat tarkalleen samansuuruisen palan.
Hahaa, kakkupalat leikataan valmiiksi jotta se kakku pysyy syötävän näköisenä seuraavallekin ottajalle. Kartasta kakkuja, joista jokaikinen on käynyt koskemassa.
-saksalainen
Todellakin tämä! Hirveitä nämä suomalaiste rääpimät kakut synttäreillä ym.
Tehokkaita ovat, hyvin organisoituja ja itsekuri korkealla, pragmaattisia usein. Itsetunto erittäin hyvä.
Saksalaisten kanssa on nautinto keskustella, eivät ole tuppisuita.
Juntteja ja työtäkarttavia löytyy myös isosta kansasta. Asuin siellä muutaman vuosikymmenen ja viihdyin työelämässä erittäin hyvin. Viikon työtunnit olivat omassa työssäni 40 tuntia viikossa. Palkka oli hyvä ja se näkyy nyt eläkkeessä.
Missään maassa ei aamiaisella saanut yhtä paljon juustoa kuin Saksassa.
Asumme Saksassa ja kävimme lomalla Hollannissa.
Saksalainen asiakaspalvelu voittaa 3-0.
Järjestelmällinen, uskoo auktoriteetteihin, pyrkii tekemään asiat hyvin, viljelee mustaa huumoria, vihaa itseään koska koulussa on hakattu mieliin pienenä että kaikki saksalaiset ovat vastuussa viime vuosisadan alun tapahtumista, arvostaa hyvää autoa ja halpoja asioita, on kiinnostunut tapahtuneista rikoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön kysymys. Minkälaisia ovat ranskalaiset, belgialaiset, hollantilaiset? Onko niillä muka joku yhteinen kansanluonne, joka ilmenee kaikissa samalla tavalla? Viikon vinkki: ei ole.
Noh, kyllä tämä edelleen työelämässä käytössä ole Herr Frau tittelöinti kertonee jotain. En kyllä millä haluaisi että minua rouviteltaisiin joutuisin herroittelemaan esimiestäni 🤣
Voi typeryyttä, jos tämä "kertoo jotain"... onhan ranskankielessäkin kohteliaisuuslitaniat ja ehdoton teitittely.
Samoin Italiassa. Suomalasiet luulevat että Briteissa sinutellaan kaikkia ja se ei pidä paikkaansa. Sinutelkaa Suomessa ja Ruotsissa mutta muualle se ei sovi. Amerikassakin sanotaan Mr. President, Suomessa saulitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu suomessa ja ympärilläni asuu paljon saksalaisia.
Olen huomannut yhden asia joka heitä yhdistää:
Kaiken pitää olla halpaa/ilmaista.Ihmiset on ja pysyy hoikkina kun pystyvät parilla kananmunalla/kartoffell ( peruna) päivässä säilymään hengissä.
Ai muistuikin mieleen, vieläkö saksalaiset turistit tyhjentävät aamupalabuffetin mukaansa eväiksi?
Mullekin muistui mieleen, että suomalaiset ovat aina kännissä ja örveltävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee ongelmia b2b asioissa, niin yllättäen asiat eivät hoidukaan saksalaisen särmästi. Ajoissa peruttu tilaus ja siitä kuitenkin lähetetty lasku oli menossa kovaa vauhtia perintään, vaikka kaikki postit perumiseen ja sen ajankohtaan liittyen oli lähetetty Saksaan.
Kyllä he puolustavat omaa etuaan.
Kun on tehnyt itse virheen, niin on syytä tunnustaa se ja korjata tilanne. Muuten menettää asiakkaita. Erittäin huonoa asiakaspalvelua.
Olen saanut erittäin hyvää asiakaspalvelua Saksassa.
Olen käynyt Saksassa ja Itävallassa. Berliinin kalliilla bisnesalueella ravintolat olivat halvempia kuin Suomessa pikkukaupungeissa, tarjoilijat hienoissa asuissa ja erittäin hyvä palvelu. Sama Itävallassa. Englantia eivät osanneet juurikaan mutta ymmärsivät improvisoitua saksaani koska halusivat ymmärtää (toisin kuin Ranskassa). Pisteet ainakin asiakaspalvelusta molemmille maille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia laidasta laitaan. Löytyy myös usein niitä egoistisia besserwissereitä, jotka alkavat pyytämättä opettamaan kuinka sinun pitäisi toimia.
Eikö niitä ole suomalaisissakin?
Sosialistit ha vihreet tietää kuinka sinun tulee elää ja rahasi käyttää.
Itävaltalainen mies kertoi minulle että saksalaiset katsovat heitä vähän samoin kuin ruotsalaiset meitä suomalaisia. Tietävät mielestään kaiken paremmin kuin eteläiset serkut ja ovat itävaltalaisten mielestä liian jäykkiä ja ilottomia. Lisäksi moittivat itävaltalaisia siitä, että asiat ovat liian huonossa järjestyksessä (ordnung, se on sana joka toistuu saksalaisessa kulttuurissa ilmeisesti paljon).
Voi olla että tämä arvio ei ollut täysin objektiivinen :D
Saksalaiset on todella pihejä. Lutsuhävat kylään, mutta paikalle pitää tuoda omat ruuat. Saksalainen ei tarjoa yhtään mitään.
Niuho, pitää olla todella siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu suomessa ja ympärilläni asuu paljon saksalaisia.
Olen huomannut yhden asia joka heitä yhdistää:
Kaiken pitää olla halpaa/ilmaista.Ihmiset on ja pysyy hoikkina kun pystyvät parilla kananmunalla/kartoffell ( peruna) päivässä säilymään hengissä.
Ai muistuikin mieleen, vieläkö saksalaiset turistit tyhjentävät aamupalabuffetin mukaansa eväiksi?
Mullekin muistui mieleen, että suomalaiset ovat aina kännissä ja örveltävät.
Mikäs nyt noin kolahti? 😊
Vierailija kirjoitti:
Katso saksalaisia dekkariohjelmia Areenasta. Siinä saksalainen luonteenlaatu. Rahaa on ja se myös näytetään. Hienoja yritetään olla.
Tästä oon vähän eri mieltä. Saksalainen (rikas) arvostaa laatua ja turvallisuutta, mutta jättää prameilevat urheiluautot mulle.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaiset on todella pihejä. Lutsuhävat kylään, mutta paikalle pitää tuoda omat ruuat. Saksalainen ei tarjoa yhtään mitään.
Niuho, pitää olla todella siistiä.
Tällaista en oo koskaan kokenut. Vieraanvaraisuus taas kuvaa minusta saksalsisia hyvin. Missä saksalainen niuhottaa on kierrätys ja vaikkapa kirjekuorien uusiokäyttö. Oli vaikea aina ymmärtää tätä 90-luvun alussa mutta nythän se on yleistä Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso saksalaisia dekkariohjelmia Areenasta. Siinä saksalainen luonteenlaatu. Rahaa on ja se myös näytetään. Hienoja yritetään olla.
Tästä oon vähän eri mieltä. Saksalainen (rikas) arvostaa laatua ja turvallisuutta, mutta jättää prameilevat urheiluautot mulle.
Eikö kuitenkin ajele laadukkaalla (saksalaisella) autolla 100% varmasti?
Jäykkiä, ahneita, ei kykyä joustaa tai ymmärtää että asiat ei aina mene kuten itse haluaa, mulle-kaikki-heti-ihmisiä, huomaa että selkärangasta löytyy se paremmuuden tunne, eivät edelleenkään pidä muita valtioita/kansoja tasa-arvoisina heidän kanssaan. Saksan sotien, valloitusten, alistamisen ja veren vuodatuksen täyteinen historia käy järkeen, kun tuntee kansanluonnetta. Muistakaa että Saksa on aina ollut ja tulee olemaan vallanhaluinen vihollinen.
Terveisin 42 vuotta lapissa turistien kanssa työskennellyt. Pahimpia ovat venäläiset, saksalaiset ja kiinalaiset. Parjatut britit taas ovat loistoporukkaa, ainakin ne lappiin tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuitenkin ajele laadukkaalla (saksalaisella) autolla 100% varmasti?
Totakai
Ystävällisiä ja kohteliaita. Usein puheliaita. Asiakaspalvelijoina erittäin ammattitaitoisia. Kun ajattelen, miten töykeästi minua kohdeltiin Ranskassa, niin oli ilo ylittää raja ja asioida Saksan puolella.
Oon viettänyt vuoden vaihdossa, joten mikään suuri otanta mulla ei ole, mutta mulla jäi saksalaisista kuva pikkaisen kovina, sellaisia kilttejä, herkkiä saksalaisia tuli vastaan ihan muutama. Muut uskaltaa sanoa mielipiteensä, ja välillä tuli olo, etteivät joko ajatelleet tai välittäneet, että miltä se tuntuisi viestin kuulijasta, suorasukaisia siis.
Koulussa olivat ihan tosi keskustelevia verrattuna suomalaisiin, opetus oli oikeasti vuorovaikutusta opettajan ja opiskelijoiden välillä.
Edullisuus kai on tärkeää, mutta tunnen itse monta tosi anteliasta saksalaista, heillä on myös tapana lähettää isoja paketteja läheisille ystäville/perheenjäsenille ulkomaillekin. Mieheni on saanut joululahjaksi isoja paketteja täynnä karkkia, suklaata ja lahjaa.
Ihmisten huomioiminen oli luontevaa, kassajonossa saatettiin vaihtaa sana, bussipysäkillä kaikki tervehti toisiaan, vaikkei olisi koskaan tavanneet. Tykkäsin.