Miten te jaksatte, joiden ammattia kritisoidaan jatkuvasti?
En nyt mainitse ammattiani, vaikka sitä joku kuinka kyselisi. Tämä pätee niin moneen ammattialaan.
Työnantajastani lähes jokaisella on joku mielipide ja iso osa on joskus ollut tekemisissä tällaisen paikan kanssa. Monet suhtautuu nihkeästi ja osa todella nihkeästi. Käytän nyt kuvitteellista esimerkkiä, että olen Kelassa töissä. Jos jossain tulee puheeksi ammattini, niin heti on joku kommentoimassa, kuinka hänellä tai hänen läheisillään on huonoja kokemuksia Kelasta. Sitten saa taas kuulla, miten Kela on aivan hanurista, miten tuet on liian pienet, Kelan työntekijöille maksetaan liikaa palkkaa ja miten jonkun mummo sai huonoa kohtelua Kelasta vuonna 1963 ja vieläkin on asiasta katkera. Välillä tulee olo, etten taas jaksaisi sitä työnantajani ja ammattini kritisointia, teen vain työtäni ja pyrin hoitamaan asiakkaan asian mahdollisimman hyvin. Asioiden auki selittäminenkin on turhaa, kun toinen on päättänyt pysyä mielipiteessään ja siinä mummon kokemuksessa vuodelta 1963.
Miten te muut jaksatte ammattinne kritisointia jatkuvasti?
Kommentit (45)
Tarvitseeko ammattiaan kertoa jossain vapaa-ajalla? Jos joku sitä kysyy, niin eikö voi sanoa työskentelevänsä ihmissuhdetyössä/numeroiden parissa tms.
Mitä merkitystä sillä on mitä muut ajattelevat, älä kerro missä olet töissä, jutelkaa muista aiheista.
Harvaa ammattia kritisoidaan päin naamaa. Esim. hoitajien kritisointi tapahtuu täällä somessa.
Työtön vasta kritiikkiä saakin. Ja ne tuet ON pienet.
Ap on
A. Sossutäti
B. Työkkäritäti
Kuule jos olet vaikka näyttelijä sinun työtäsi kritisoidaan siekailematta mediassa.
En tuo ammattiani esille, mutta jos joku kysyy niin kyllä mä sen sitten sanon. Eipä sillä, oman leipäni mä tuolla työlläni maksan.
Työkkärin täti
Meille auotaan päätä sekä tosielämässä että keskustelupalstoilla aina tiettyihin aikoihin. Itse käyn töissä ja nostan palkkaa. Jonkun tämäkin duuni on tehtävä. Ammatinvalintakysymys.
Jos kritiikki on epäasiallista ja hyökkäävää niin eihän sitä voi kuin mielessään sääliä ihmistä jolta puuttuu hyvät tavat ja sydämen sivistys. Henkilökohtaisesti näitä ei kannata alkaa ottamaan, voi tulla turhan raskas taakka kannettavaksi.
Naiset ovat usein julkisella sektorilla töissä ja paisunutta julkista taloutta todellakin on syytä kritisoida.
Jos joku kommentoi netissä, niin aivan sama. Jos joku kommentoisi naamatusten, sanoisin, etten minä edusta koko ammattikuntaa.
Todellakin kritisoin kun saan kuulla jonkun sossutädin 7 viikon kesälomasta ja säännöllisistä palkankorotuksista.
Jos kys ammatin edustaja on tuhonnut elämäni, tottavitussakritikoin.
Itse olen alalla, jolla on Suomessa 5 milj. asiantuntijaa (ei, en ole mursujen hoitaja).
On siis sekä koulutus että työkokemusta luokkaa 20 v.
Suurin osa ihmisten kommenteista on aika yksisilmäisiä, perustuvat yhdestä näkövinkkelistä tehtyyn yksittäiseen havaintoon.
En oikein jaksakaan. Ikävintä on se, etten saa työstäni oikein koskaan positiivista palautetta vaan hiljaisuus on hyvän työnteon merkki. Palaute lähes aina on epäreilua ja perustuu ennakkoluuloihin, ei tekemisiini.
Säälittävinä on, että parinkymmenen vuoden aikana saaneet positiiviset palautteet muistan ulkoa aivan jokaisen ja muistelen niitä, kun tilanne on paha. Ihan sormilla laskettava määrä valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat usein julkisella sektorilla töissä ja paisunutta julkista taloutta todellakin on syytä kritisoida.
Ei julkinen sektori paisuisi, jos sossuelätit menisivät töihin. Kelan ym. porukka joutuu paapomaan näitä elättejä.
Ensinäki kun ollaan työelämä ,ei jaksa lukea tätä sivustoa tai iltapäivä lehteä jossa joku ammatti on negatiiviseti esillä!
Itse olen alalla, jolla on Suomessa 5 milj. asiantuntijaa (ei, en ole mursujen hoitaja).
Kiitos päivän piristyksestä😅
Moni sortuu tietäen laittomuuksiin, ainakin soster tyypit.
Ottakaa vastaan se ansaittu kritiikki...
T. Vuorineuvos Toora
Harvaa ammattia ei kritisoitais lainkaan.
Puheet vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.