Miksi jotkut teinit eivät ole ollenkaan KESÄTÖISSÄ
Kyselin sukulaistytöltä kesätyökuvioista ja kävi ilmi, ettei hänellä ole täksi kesäksi OLLENKAAN kesätyöpaikkaa. Aika vetelää tämä nykynuoriso, kun ei töihin viitsitä mennä, tyttö kuitenkin jo 15v! Kyllä tuossa iässä pitäisi ehdottomasti jo alkaa kartuttamaan työkokemusta!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan kannata. Eläkettä ei ala kertyä kuin vasta yli parikymppisenä.
Eläkettä kertyy 17 vuotiaasta alkaen.
Maz kirjoitti:
Ainii, pitäskö putkimiehen nimike muuttaa putkiHENKILÖKSI ?
Vttu että o sairaaksi menny tää mailma...
Nimike on ollut jo vuosikymmeniä putkiasentaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki halukkaat eivät saa kesätöitä
Se tuntuu vähän hassulta kun samalla esim ravintola-ala tuskailee ettei riitä tekijöitä.
Ei meidän työnantajille nykyään kelpaa kuin kokeneet ammattilaiset ja nekin vain minimipalkalla.
Miten jonkun sukulaistytön kesätyökuviot sinulle kuuluvat
Itse menin 16-vuotiaana kesätöihin, ja olin neljä kesää samassa paikassa. Pikku palkallani kustansin
lukion kulut. Ei töissäkäynti tuntunut raskaalta.
Kaikissa vastaavissa ketjuissa ap:lle on kerrottu, että teini ei ole saanut kesätöitä yrityksistä huolimatta. Mikä ihmeen tarve päteä se on, että jauhaa samasta asiasta uudelleen ja uudelleen? Käykö ap ihmettelemässä kaikille työttömille että kuinka te ette ole töissä? Lapsettomille hän varmaan ihmettelee, että mikä teissä on vikana, kun ette ole lasta saaneet. Syöpäosastolla voisi vielä käydä suureen ääneen ihmettelemässä, että kuinka te nyt olette halunneet syövän hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Pula on mansikanmyyjistä lähtien. Töitä on.
Täälläpin tähänkin kelpasi toisille 16v ja 1 firmalle 17v.
Itse hain 14-vuotiaasta asti jokaikista paikkakunnallani ja lähikunnissa olevaa kesätyöpaikkaa, johon otettiin alle 18-vuotiaita. Silti vain kahtena kesänä sain töitä vain kahtena kesänä. Kolmena kesänä ei tarjottu mitään. Yliopistossa nyt olenki saanut jo kesäisin oman alan hommia.
N21
Kuka palkkaa 15v, kun ammattitaitoista työvoimaa on saatavilla samaan hintaan.
Ja nykyään on yhä vähemmän avustavia työtehtäviä, kun ne hoidetaan teknologialla.
Meilläkin töissä vielä 20v sitten palkattiin opiskelijoita kymmeniä, nyt ei yhtään, ei enää vuosiin.
Töitä ehtii tekemään hautaan asti.
Nuorena pitää elää. Nuoruus on vain kerran.
Voi tulla monelle vastavalmistuneelle karuna yllätyksenä se, että ei oikein saa töitä ilman työkokemusta. Jos ei ole teininä ollut kesätöissä niin ei sitä paljon pääse kertymään. Työnantajille on erittäin tärkeää nähdä että henkilö on ollut aktiivinen ja reipas nuorena
Ei kiinnosta. Mä en tehnyt kesätöitä 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni ei tehnyt koskaan kesätöitä. Meni kuitenkin heti töihin valmistuttuaan 18 vuotiaana ja on ollut töissä siitä lähtien. Kyllä niitä töitä kerkeää tekemään sen melkein 50 vuotta ilman kesätöitäkin.
Meillä sama juttu. Poika meni ammattikouluun hyvin työllistävälle alalle ja sai heti valmistuttuaan töitä. Ei tarvinnut edes hakea, harjoittelupaikasta otettiin yhteyttä. Siinä on se ja sama leikkasiko nurmikoita kesätöissä vuotta aiemmin vai ei. Minusta on vain kiva, että hän sai lomailla kunnolla, kun se oli vielä mahdollista. Nyt ei ole päivääkään lomaa, kun keväällä aloitti työt.
Menin ensimmäisen kerran kesätöihin 14-vuotiaana, josta alkaen olin joka kesä 1 kk ajan kesätöissä. Lukion jälkeisen kesän työskentelin kokonaan ja sitten yo-opintojen ohella puolipäiväisesti. Minusta työkokemus on tärkeää ihan jo itsenäistymisen ja vastuuntunnon kehittymisenkin kannalta.
Mä hoidan työssäni näitä nuoria, työuupuneita suorittajia. Aina pitäs olla enemmän.
Mun teinien työtä on koulu ja niin kauan kuin se sujuu niin satunnaiset nurmikonleikkuut ja muut kotityöt riittää. Ovat uineet ja löhönneet ja suon sen heille. Itse olin aina kesät työssä, mies ei koskaan. Ihan on ihmisiksi kummallakin tavalla kasvettu.
Koska heidän vanhempansa ovat itse saaneet kaiken ilmaiseksi elämässä ja opettavat nyt saman lapsilleen. Mielestäni lyhytkin kesätyö kasvattaa nuorta henkisesti. Lisäksi ymmärtää paremmin myös ruohonjuuritason työntekijöitä, vaikka tulevaisuudessa pääsisikin suoraan johtavaan asemaan. Itse en arvosta ihmistä, joka ei ole ikinä ollut kesätöissä.
Miksi yleensä vietetään mitään kesälomia tai vapaita.16 tunnin työpäiviä ja 8 tuntia lepoa 24/7.Siinä oikea elämä.Kuoltua vielä lopusta biodieseliä.