Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtöselvityksen tekeminen lentokentällä

Vierailija
22.07.2022 |

Onko automaatteja helppo käyttää?
Matkustan vain käsimatkatavaroilla, niin aattelin tehdä lähtöselvityksen automaatilla (yleensä teen tiskillä.)

Tai jos teen lähtöselvityksen sovelluksella, niin saanko kentältä automaatilta tulostettua lipun? Mobiililippu ahdistaa, jos kännykkä just jumittaa, kun lippua tartteis näyttää.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatista saa tulostettua lipun. Eivät ole vaikeita käyttää. Tosin suosittelen vaan totuttelemaan ajatukseen niistä mobiililipuista, koska maailma menee paperittomaksi.

Vierailija
2/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika tekniikkatumpelo, ja ihan hyvin oon osannut niitä käyttää. Lähtöselvityksen teen koneella/puhelimella ja kentällä sitten vilauttaa passin/henkkarin automaatille, jossain vaiheessa se kysyy tulostetaanko. 

Ja ihan helposti onnistuu vaikka olis ruumalaukkukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatista saa tulostettua lipun. Eivät ole vaikeita käyttää. Tosin suosittelen vaan totuttelemaan ajatukseen niistä mobiililipuista, koska maailma menee paperittomaksi.

Yleensä kuitenkin tulostan paperisen läpyskän kentällä, ei tarvii pelätä että menee rikki jos onnistuu pudottamaan... 

Vierailija
4/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika tekniikkatumpelo, ja ihan hyvin oon osannut niitä käyttää. Lähtöselvityksen teen koneella/puhelimella ja kentällä sitten vilauttaa passin/henkkarin automaatille, jossain vaiheessa se kysyy tulostetaanko. 

Eli voin siis tehdä lähtöselvityksen mobiilissa, ja tulostaa sen kentältä automaatista?

Entä jos vahingossa tulostaessa klikkailenkin jotain väärin, eikai lähtöselvitystä voi "peruuttaa"? Eli kun yritän tulostaa, niin jotenkin vaan perunkin kaiken :D

Vierailija
5/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikon ensin että lävistyksen tekeminen lentokentällä :D

Ne automaatit on suunniteltu sellaiseksi että kenen tahansa uunon pitäisi pystyä sitä käyttämään, joten kyllä ne aika hyvin myös melkein jokaisen uunon käytettävissä onkin. Vähän kuin postin pakettiautomaatit ja kauppojen itsepalvelukassat. Kyllä se kone sanoo mitä pitää tehdä että homma etenee.

Vierailija
6/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin stressaan aina tällaisia asioita etukäteen mutta ei näissä ole mokaamisen mahdollisuuksia.

Itse toimin viimeksi näin:

1. check in netissä my booking osiossa, tein kännykällä

2. kentällä passport/security checkin läpi ja etit näytöltä joko oikean check in tiskin tai automaatin, vilautat passia automaatissa ja saat lipun tulosteena.

3. jos sulla on ruumaan menevä laukku niin automaatilla voi nykyään tehdä senkin eli vilauttaa lippua automaattiin niin saat laukkuun kiinnitettävän tarran ja laukku linjalle

Vierailija
7/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöselvityksen voi tehdä kotona kaikessa rauhassa puhelimella tai tietokoneella. Ei jonoja.

Vierailija
8/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kentällä on myös henkilökuntaa auttamassa jos homma ei jostain syystä onnistukaan. Tai oli ainakin ennen koronaa.

Vierailija
9/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voin siis tehdä lähtöselvityksen mobiilissa, ja tulostaa sen kentältä automaatista?

Entä jos vahingossa tulostaessa klikkailenkin jotain väärin, eikai lähtöselvitystä voi "peruuttaa"? Eli kun yritän tulostaa, niin jotenkin vaan perunkin kaiken :D

Enpä usko että onnistuu vahingossa peruuttamaan, hyvät ohjeet tulee automaatilta. 

Vierailija
10/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein lähtöselvityksen mobiilissa ja tarkastuskortti on sovelluksessa. Toivottavasti osaan tulostaa paperisen lipun automaatista.

Vierailija
11/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin stressaan aina tällaisia asioita etukäteen mutta ei näissä ole mokaamisen mahdollisuuksia.

Itse toimin viimeksi näin:

1. check in netissä my booking osiossa, tein kännykällä

2. kentällä passport/security checkin läpi ja etit näytöltä joko oikean check in tiskin tai automaatin, vilautat passia automaatissa ja saat lipun tulosteena.

3. jos sulla on ruumaan menevä laukku niin automaatilla voi nykyään tehdä senkin eli vilauttaa lippua automaattiin niin saat laukkuun kiinnitettävän tarran ja laukku linjalle

Anteeksi kuinka? Menet turvatarkastuksen ja tulostat vasta sitten lipun? Jopa ruumaan menevät matkatavarat mukana? :-DDDDDDDDDD

Vierailija
12/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein lähtöselvityksen mobiilissa ja tarkastuskortti on sovelluksessa. Toivottavasti osaan tulostaa paperisen lipun automaatista.

Ota siitä tarkastuskortista näyttökuva. Toki voit ottaa vielä paperisenkin, mutta näyttökuvan kanssa ei tarvitse pelätä esim. sitä että netti jumittaa.

Vierailija
13/13 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Air balticilla ei löytynyt Vantaalta lähdettäessä kuvaketta automaatilta. Aspa bag-dropissa sanoi että pitää tehdä itse ls kännykällä TAI maksaasiinä oliko 35e. No sain tehtyä ja antoi mulle sitten paperisen lipareen vielä, nähtävästi viivakoodi olisi löytynyt kännykästäkin.

Finnairilla saa hyvin kännykkään tiedot. Norwegianilla taas olen aina tsekanut sisään automaatilla, ja toki moni muu iso lentoyhtiö näkyy noissa automaatin kuvakkeissa. Mutta ilmeisesti isoa osaa ei saa siitä paperisena. 

Ihan hyvä yrittää tehdä se lähtöselvitys itse. Voi tosiaan maksaa useamman kympinkentällä virkailijan tekemänä. En näkisi mitään syytä pelätä kännykkää tuossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän