Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko vuokralla-asuva todellakin omistamaan pahimmillaan 4(6)kk vuokravakuudet!??

Vierailija
22.07.2022 |

Luin silmät ymmyrkäisenä tuota toista ketjua. Olin vuokranantajana luullut, että se 2 kuukaudenkin vakuuden kasaantiristäminen olisi monille ihan h*lvetti, mutta että asuntoa vaihtaessa takuuta pitää olla vielä tuplat! Huhhuh, onpa hirveää.
Minulla vaihtuu asukkaita niin harvoin, ettei ole tullut vastaan. Edellinenkin poismuuttaja sai vakuutensa ennen kuun loppua, koska aloitin asunnossa heti remontin ja hän lähti jo kuun puolivälin jälkeen.
Mietinkin, että miten he tämän yleensä sumplivat, kun moni nihkeä vuokranantaja vaatii vakuuden niin aikaisin (tai kai se on varminta nykyään).
Missä vaiheessa se vakuus yleensä nykyisin pitää maksaa? Itselle on aikoinaan riittänyt, että siinä alussa tai ehkä ne vuokralaiset ovat tarjonneet sitä heti itse, en muista.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vakuus maksetaan joko sopimuksen allekirjoituksen, tai avainten luovutuksen yhteydessä. Ei sekuntiakaan sen jälkeen.

Vierailija
2/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pariin otteeseen suostunut siihen, että asukas maksaa puolet vakuudesta avainten luovutuksen yhteydessä ja puolet seuraavan vuokranmaksun yhteydessä. Tällöinkin tämä sopii vain silloin, kun luottotiedot on kunnossa ja vuokralaisella on työpaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakttivakuus pitäisi tulla yleisemmäksi. Itse teen aina panttivakuuden, eli vuokralainen avaa oman tilin ja laittaa sinne takuuvuokran, pankki panttaa tilin, jota ei saa auki ilman vuokranantajan lupaa. Muuton yhteydessä pankkiin ilmoitetaan vain vuokranantajan tietojen muutos (ja lisätään erotus jos sellaista on).

Vierailija
4/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakttivakuus pitäisi tulla yleisemmäksi. Itse teen aina panttivakuuden, eli vuokralainen avaa oman tilin ja laittaa sinne takuuvuokran, pankki panttaa tilin, jota ei saa auki ilman vuokranantajan lupaa. Muuton yhteydessä pankkiin ilmoitetaan vain vuokranantajan tietojen muutos (ja lisätään erotus jos sellaista on).

Panttivakuus siis😅

Vierailija
5/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun itse asuin vielä vuokralla, maksoin aina muuttojen yhteydessä kahden asunnon vuokrat päällekkäin, niin sain rauhassa muuttaa. Enimmillään tuli siihen muuttoaikaan siis uuden ja vanhan asunnon vuokrat sekä uudesta tietysti vuokravakuus vanhan ollessa vielä sisällä.

Mulle tuo ei tuottanut ongelmaa, koska koska maksan itse elämiseni, enkä yhteiskunnan tuella. Haluan muuttaa rauhassa ja siivota kunnolla niin uudessa kuin vanhassa ja siitä on sitten maksettava.

Joidenkin vuokranantajien kanssa sain sovittua, että puolen kuukauden vuokra riittää. Jos ei sopiminen onnistunut, palautin avaimet vasta viimeisenä mahdollisena päivänä, vaikka asunto olisi ollut tyhjä jo aiemmin.

Vierailija
6/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin vuokra-asuntoa muutama kuukausi sitten. Maksoin vakuuden ja ensimmäisen vuokran ennen kuin sain avaimet käteen. Edellisen vakuuden sain takaisin lopputarkastuksen jälkeen. Eli en maksanut uutta vakuutta edellisellä vakuudella.

Tämä oli kyllä ennalta tiedossa. Olen säästänyt uudet vakuusrahat (ja muuttorahat) jo aika ajoissa esim. lomarahoista ja veronpalautuksista (pidän tahallaan korkeaa veroprosenttia, joten palautukseni ovat yleensä yli 1000 e vuodessa). Nyt menivät edelliset vakuusrahat säästöön seuraavaa asunnonvaihtoa varten, ja ehkä vuoden tai parin päästä ei tarvitse kaikkea ylimääräistä säästää seuraavaan muuttoon. 

Vierailija
7/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaatinut kuukauden vuokran verran vakuuden, ennen avaimen luovuttamista.

Ja tuollaisia 4-6kk vuokravakuuksia en ole edes kuulutkaan, kun on jo vuosia ollut vuokralaisten markkinat.

Vai tarkoitatko jotakin muuta maata, kuin Suomea esim. Ruotsissa tuo voi olla mahdollista, kun vuokra-asunnoista pula.

Vierailija
8/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun itse asuin vielä vuokralla, maksoin aina muuttojen yhteydessä kahden asunnon vuokrat päällekkäin, niin sain rauhassa muuttaa. Enimmillään tuli siihen muuttoaikaan siis uuden ja vanhan asunnon vuokrat sekä uudesta tietysti vuokravakuus vanhan ollessa vielä sisällä.

Mulle tuo ei tuottanut ongelmaa, koska koska maksan itse elämiseni, enkä yhteiskunnan tuella. Haluan muuttaa rauhassa ja siivota kunnolla niin uudessa kuin vanhassa ja siitä on sitten maksettava.

Joidenkin vuokranantajien kanssa sain sovittua, että puolen kuukauden vuokra riittää. Jos ei sopiminen onnistunut, palautin avaimet vasta viimeisenä mahdollisena päivänä, vaikka asunto olisi ollut tyhjä jo aiemmin.

Omaan ei kuitenkaan ole varaa? : (

Vierailija
9/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea tuossa, muuta kuin maksaa pankille kuluja?

Minulle vuokralainen on aina maksanut vakuuden tililleni ja palautan, kun kun avaimet luovutettu ja asunto tarkistettu.

Vierailija
10/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pahimmillaan ja kun tähän lisätään vielä muutoista (ja joillain vielä siivoamisista) aiheutuneet kulut, niin ei ole ihme, että moni pienpalkkainen/ työtön harkitsee kahdesti onko hänellä varaa muuttaa työnperässä mihinkään...

Vierailija
11/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vaatinut kuukauden vuokran verran vakuuden, ennen avaimen luovuttamista.

Ja tuollaisia 4-6kk vuokravakuuksia en ole edes kuulutkaan, kun on jo vuosia ollut vuokralaisten markkinat.

Vai tarkoitatko jotakin muuta maata, kuin Suomea esim. Ruotsissa tuo voi olla mahdollista, kun vuokra-asunnoista pula.

Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia lukemaansa?

Vierailija
12/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

P*skapuhetta, sanon minä. Lain mukaan vuokranantaja saa periä korkeintaan kolmen kuukauden vuokraa vastaavan vakuussumman, joten jos sitä enemmän vaatii, rikkoo lakia.

Vierailija
13/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tarvitse olla kuin yhdet vuokravakuudet, nimittäin sen uuden asunnon. Vanhan vuokravakuus on jo maksettu eikä se ole käyttörahaa ennen kuin sen saa takaisin.

Vierailija
14/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P*skapuhetta, sanon minä. Lain mukaan vuokranantaja saa periä korkeintaan kolmen kuukauden vuokraa vastaavan vakuussumman, joten jos sitä enemmän vaatii, rikkoo lakia.

Nyt olet saanut huutaa silkasta huutamisen ja voit lukea ajatuksella aloituksen uudelleen.

Vierailija
15/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin sitä, kun asuntoa vaihtaessa maksetaan ensin vakuudet uudesta, ennen kuin saadaan ne ulos vanhasta.

Ap

Vierailija
16/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tarvitse olla kuin yhdet vuokravakuudet, nimittäin sen uuden asunnon. Vanhan vuokravakuus on jo maksettu eikä se ole käyttörahaa ennen kuin sen saa takaisin.

Aha. Okei.

Ap

Vierailija
17/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle vuokralainen on aina maksanut vakuuden tililleni ja palautan, kun kun avaimet luovutettu ja asunto tarkistettu.

Kulut menee vuokralaiselle, koska hänen tili. Idea siinä on se, ettei tarvitse odottaa vakuuden palauttamista kun pitäisi jo maksaa uusi vuokra. Suurin osa muuttaa saman päivän aikana, jolloin on ihan mahdotonta saada vakuus sekä palautettuna, että maksettua eteenpäin. Eli joutuu maksamaan "tuplaa" kunnes vanha vakuus on palautettu. Panttitilillä vakuus pysyy samassa paikassa, pantin avaamisoikeus vain siirretään. Siihen menee 5 min.

Vierailija
18/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaan ei kuitenkaan ole varaa? : (

Hokemasi on jo vuosia sitten ollut menneisyyttä ja kaikilla on vara omistusasuntoon Kehä kolmosen ulkopuolella, kun asunto vaihtaa omistajaa eurolla, ettei asunto oy tarvitse purkaa. Asuntoja on paljon liikaa ja tyhjillään, eikä niitä saa kaupaksi, eikä edes vuokralla.

Jopa Etelä-Suomessa kokonaisia krs- ja rivitaloja on purettu.

Vuokralla asuminen on ihan hyvä vaihtoehto, kun on vuokralaisten markkinat ja on mistä valita.

Eikä asutussijoittaminen mikään kultakaivos ole enään ollut 20v vaan tuotto 2-4%.

Ja tiedän tämän omasta kokemuksesta.

Vierailija
19/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli et todellakaan tiedä, onko vuokralaisesi tuossa vaiheessa joutunut jo maksamaan vakuuden seuraavaan asuntoon. Sehän tässä olisi pointtina, ettei tarvitse ensin maksaa vakuutta uuteen ja samalla odottaa palautusta vanhasta.

Vierailija
20/59 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 2kk vuokravakuuden pyytäminen on laitonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan