Vaihdevuodet...
Olen 52 vuotias ja tähän asti kierto ollut säännöllinen, mutta nyt just lomareissulla ikävä yllätys olikin, että menkat alkoivat vaikka edelliset alkoivat puolitoista viikkoa aiemmin.
Onko kokemuksia, että onko tämä normaalia vai pitääkö alkaa tilata lääkäriä.
Eikä ole mitään pientä tiputtelua vaan ihan kunnon vuoto.
Google pelotteli...
Kommentit (25)
No eiköhän tuossa iässä jo ihan luonnollista. Jopa aikaisemmin aika monilla vaihtarit.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuossa iässä jo ihan luonnollista. Jopa aikaisemmin aika monilla vaihtarit.
Tarkoitin, että onko normaalia noin lyhyellä välillä olla ns normaalit vuodot. 10 päivää alkujen välillä.
Google kertoi, että vuodot harvenee eikä tämä nyt tunnu harvenemiselle
Mulla alko vaihdevuodet 47vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tässä ei kysytty.
Epäsäännölliset ja kuinka sattuu kuukautiset oli ennen ku sit loppu kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla naisilla keskimäärin 51v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tässä ei kysytty.
🖕
Totta kai kannattaa mennä kysymään asiaa gynekologilta!
Ihan normaalia, eikä edellytä lääkärissä käyntiä.
Normaalia, vaihdevuosissa ne muuttuvat epäsäännöllikseksi. Tulevat useammin tai jäävät pariksi kuukaudeksi pois ja tulevat sitten uudestaan. Sitten jos tuota epäsäännöllisyyttä jatkuu useampi vuosi, voi olla syytä ottaa yhteyttä lääkäriin. Mulla heittelivät 2 vuotta ja sitten loppuivat.
Käsittääkseni parin viikon vuotoväli menee vielä ihan normaalin vaihtelun piikkiin. Seuraile vuotoa ja sen kestoa/runsautta. Mutta jos asia jää sinya kalvamaan, niin voithan toki lääkärilläkin käydä.
Onko sinulla muita oireita? Yöhikoilua, unihäiriöitä tms.?
No jos oikein runsaasti vuotelee niin kannatteehan se käydä, voi olla jotain kohdun polyyppeja tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla naisilla keskimäärin 51v.
Niin menopaussi, mutta vaihdevuodet jo aikaisemmin.
Todennäköisesti aivan normaalia tihentymistä ennen kuukautisten loppumista, mutta silti kannattaa käydä gynekologilla juttelemassa tilanteesta. Olet uuden edessä, paremman todennäköisesti.
Noin se meneekin usein. Jää pois ja ehkä muutaman kerran takaisin.
Mitä ihmettä google pelotteli? Menet gynelle lomamatkan jlk? Ihme jos ei menopaussi ole jo alkanut. Itse 44 ja odottelen millon alkaa.
Nauti lomasta menkoista huolimatta. Voihan olla joku ohimenevä juttu vaan. Mutta menopaussi kyllå varmasti alkaa pian. Omalla lomalla ovulaatio taas siirtyi viikolla, että ei näistä aina tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni parin viikon vuotoväli menee vielä ihan normaalin vaihtelun piikkiin. Seuraile vuotoa ja sen kestoa/runsautta. Mutta jos asia jää sinya kalvamaan, niin voithan toki lääkärilläkin käydä.
Onko sinulla muita oireita? Yöhikoilua, unihäiriöitä tms.?
Muita oireita ei ole ja äidilläni ei koskaan ollut mitään suurempia oireita vaihdevuosissa eli olisiko perinnöllistä ns helpolla pääsy.
On tuossa iässä normaalia - ei siis ole yksinään oire mistään pahanlaatuisesta. Jos väli olisi jatkuvasti noin lyhyt, riskinä olisi toki anemia, mutta yksittäinen tiheä kiertoväli ei vielä vaikuta tähänkään.
Google pelotteli 🤔