Minä en ymmärrä miten kela voi maksaa takuuvuokran, eikö sen takuuvuokran saa edeslliseltä vuokranantajalta ja sitten maksaa siitä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös olla ensiasunto, asunto eron jälkeen, asunto kriisin keskellä, viimeasunnossa ei takuuvuokraa, asunto isompi joten isompi takuu jne. Keksi vaikka kuinka monta skenaariota. Miten AP ei keksinyt yhtään.
Saako Kelan tuista säästää itse takuuvuokraan? koska kela ei maksa takuuvuokraa jos muuttaa mukavuussyistä?
Ei saa, jos olet toimeentulotukiasiakas. Useamman sadan euron säästöt vähentävät toimeentulotukea seuraavalta kuulta. Takuuvuokraa ei tosin muutenkaan maksa Kela, vaan pääsääntöisesti oman kunnan sosiaalitoimi harkinnanvaraisena täydentävänä tukena, jos muutolle on pätevä perustelu.
Kylläpä maksaa kela. Vasta, jos kela hylkää, menee hakemus sossuun.
Kela maksaa ihan maksimissaan 200€. Ei todellakaan mitään kahden kuukauden vuokraa, mikä on ihan vakiintunut takuuvuokran määrä. Tiedän kokemuksesta, koska pari kuukautta sitten olin näissä asioissa Kelaan yhteydessä.
Sulla on ruma pärstä. Mulla vielä rumempi, en saanut sitäkään.
Se on oikeasti välillä nolla-3kk, molempia ovat saaneet tuttavat. Osalle antavat rahat huonekaluihinkin, osalle eivät. Osa saa harrastusrahoja, osa ei. Osa saa kuitin perusteella ne huonekalurahat, osa maksusitoumuksen jolla saa ostaa. Osa soittelee kelaan jotta nyt rahat loppu ja satku tulee esim. näin loppukuusta, osa yrittää ja ei tipu.
Sitten vielä erikseen ulkomaan vahvistukset joille maksavat yksityisten vuokranantajien eli niiden yritysten jotka paitsi vahvistuksille, myös yrityksille lyhytaikaisia asuntoja vuokraavat, parin tonnin vuokria, asunnoista jotka vapailla markkinoilla olisi sen seitsemänsataa tai vielä vähemmän. Suomalainen on erirotuinen, sopii asua vaikka ulkosalla jollei itse osaa taloa rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole ollut sitä edellistä VUOKRA-asuntoa, jonka takuuvuokran takaisin saa. Eikä aina saa, vaikka olisi ollutkin. Olen ollut kerran sellaisessa vuokra-asunnossa, jonka takuuvuokran maksoi työnantaja.
Korpeen muuttamalla voi löytyä asuntoja joissa ei ole takuuvuokraa. Paljon semmosia jotka ei ole saaneet asuntoaan myytyä joten yrittävät vuokrata että edes yhtiövastikkeet saa maksettua.
Tai Helsinkiin, siellä Helsingin kaupungin vuokra-asunnot on ilman takuuta.
Täällä korvessa ei ollut takuuta, ei tosin ole töitäkään mutta sillä mennään. Helsingin, Tampereen ja Turun plus ympäristön kuntien vuokra-asuntoyhtiöille ollut vuosia hakemus, ei ole tippunut. Nyt korona-aikana en ole uusinut niitä koska ideana se töihin lähtö mitä työttömille suosittelevat on ollut aiemmin, nyt kun ei hirmuisesti huvitakaan riskiryhmäläisen lähteä mihinkään asiakaspalvelutyöhön tai vastaavaan jossa osassa vielä maskitkin kielletty (ei sillä että onnistuisin pitämään, pari minuuttia onnistuu yskimättä, koitettu jotain viittätoista merkkiä ja eri merkkien kaasunaamareita.)
Jos asunnon tahtoo, yksityiset on käytännössä ainoa vaihtoehto lapsettomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole ollut sitä edellistä VUOKRA-asuntoa, jonka takuuvuokran takaisin saa. Eikä aina saa, vaikka olisi ollutkin. Olen ollut kerran sellaisessa vuokra-asunnossa, jonka takuuvuokran maksoi työnantaja.
Korpeen muuttamalla voi löytyä asuntoja joissa ei ole takuuvuokraa. Paljon semmosia jotka ei ole saaneet asuntoaan myytyä joten yrittävät vuokrata että edes yhtiövastikkeet saa maksettua.
Tai Helsinkiin, siellä Helsingin kaupungin vuokra-asunnot on ilman takuuta.
Täällä korvessa ei ollut takuuta, ei tosin ole töitäkään mutta sillä mennään. Helsingin, Tampereen ja Turun plus ympäristön kuntien vuokra-asuntoyhtiöille ollut vuosia hakemus, ei ole tippunut. Nyt korona-aikana en ole uusinut niitä koska ideana se töihin lähtö mitä työttömille suosittelevat on ollut aiemmin, nyt kun ei hirmuisesti huvitakaan riskiryhmäläisen lähteä mihinkään asiakaspalvelutyöhön tai vastaavaan jossa osassa vielä maskitkin kielletty (ei sillä että onnistuisin pitämään, pari minuuttia onnistuu yskimättä, koitettu jotain viittätoista merkkiä ja eri merkkien kaasunaamareita.)
Ihmisillä on ihme käsitys että Helsingin kaupungin asunto irtoaa tuosta vaan noin. On tuttuja, jotka miettivät myyvänsä asuntonsa ja sen jälkeen asettua edulliseen kaupungin asuntoon. Oli aikamoinen yllätys ettei sellaista heti saaneet.
Kela ei pääsääntöisesti maksa takuuvuokria, edes silloin kun muutat ylikalliista asunnosta pari sataa edullisempaan, joka kelan mukaan edelleen on ylikallis. Helsingissä vaan ei ole niin halpoja vuokra-asuntoja mitkä riittäisivät kelalle.
Jos asunnon tahtoo, yksityiset on käytännössä ainoa vaihtoehto lapsettomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös olla ensiasunto, asunto eron jälkeen, asunto kriisin keskellä, viimeasunnossa ei takuuvuokraa, asunto isompi joten isompi takuu jne. Keksi vaikka kuinka monta skenaariota. Miten AP ei keksinyt yhtään.
Saako Kelan tuista säästää itse takuuvuokraan? koska kela ei maksa takuuvuokraa jos muuttaa mukavuussyistä?
Ei saa, jos olet toimeentulotukiasiakas. Useamman sadan euron säästöt vähentävät toimeentulotukea seuraavalta kuulta. Takuuvuokraa ei tosin muutenkaan maksa Kela, vaan pääsääntöisesti oman kunnan sosiaalitoimi harkinnanvaraisena täydentävänä tukena, jos muutolle on pätevä perustelu.
Miten sitten pystyy muuttamaan työttömänä?!
Omilla rahoilla tietysti. Sehän se lähtökohta on, että maksetaan omat menot eikä maksateta niitä muilla.
Kela ei maksa rahana mitään takuuvuokria kenellekään. Kela antaa kirjallisen sitoumuksen. Jos vuokrasuhteen päättyessään on vuokravelkaa tai asuntoa tuhottu, maksaa Kela vuokranantajalle maksimissaan sen sitoumusta vastaavan summan. Se peritään sitten siltä Kelan asiakkaalta. Jos asiakas on toimeentulotukiasiakas, eikä takuuta voi häneltä periä, ei uuttakaan tietysti myönnetä. Jos asiakas sotkee toistuvasti asiansa, voidaan hänet ottaa sossun välitystiliasiakkaaksi eli asiakkaan etuudet tulevat sossuun ja sieltä maksetaan asumiskulut ym. ja loput maksetaan asiakkaalle. Se on vähän sama kuin kevennetty edunvalvonta.
Lumon asunnoissa ei myöskään ole takuuta ainakaan Vantaalla. Ei kiinnosta meinaan maksella ekaa vuokraa plus parin kuukauden takuita, se on Vantaalla 3 tonnia rahaa.
Vierailija kirjoitti:
miksi joku tarvisi vuokravakuuden jos on edellinen asunto ja saa vuokra-antajalta takuuvuokra rahat??
Minä ainakin sain takuuvuokran vasta muuton jälkeen, kun olin jo uudessa asunnossa.
En todellakaan hyväksyisi kelaan vuokravakuutta, koska minun vakuuteni on aina VAKUUS, joka tarvittaessa kattaa myös asunnon vahingoittamisen yms.
Jotkut vuokranantajat yrittävät pitää takuuvuokran pienestäkin syystä. Muistakaa ottaa valokuvat kämpästä muuttopäivänä ettei vuokranantaja voi yrittää takuuvuokran omimista edellisten asukkaiden vaurioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten pystyy muuttamaan työttömänä?!
Maksamalla takuut omasta pussista tai lainaamalla ne joltain. Työtönhän ei automaattisesti tarkoita varatonta.
Kakilla ei ole omassa pussissa rahaa takuuvuokraan eikä mahdolisuutta lainata keneltäkään. Ei sitten sellainen työtön kauheasti muuta työn perässä.
Ei kaikilla ole mitään takuuvuokria saatavina. Esim. minä en ollut maksanut takuuvuokraa edellisestä asunnostani (Eläkekassa). En joutunut maksamaan myöskään nykyisestä ( Saton), johon muutin vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Toimeentulotuesta saa lain mukaan säästää, mutta koska on yleensä fiksuinta tehdä se käteisellä, kannattaa takuuvuokraan säästäessä selvittää etukäteen Kelan kanssa asia, ettei tule yllätyksenä ongelmia.
Ne takuusummat myös vaihtelee riippuen asunnosta ja sopparista.
Ei lohduta jos edellisessä oli vaa 300€ ja seuraava 900€.
Uuden asunnon avaimia ei saa ennen kuin vakuus on maksettu. Muutenhan sinne voi mennä prseilemään ja vuokranantaja saa takkiinsa. Vakuudella saa sentään jotain takaisin.
Ja vanhan asunnon takuuta ei saa takaisin ennen kuin on palauttanut avaimet. Ihan samasta syystä.