Miehet, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?
Viime päivinä on puhuttu paljon naisiin kohdistuvasta katuhäirinnästä. Olisi hyvä kuulla myös miesten kokemuksia. Millaista teihin kohdistuva ahdistelu ja häirintä on ollut?
Kommentit (1359)
Kauniiden naisten lähentely olisi vain mukavaa. Rumien naisten lähentelystä en paljoa välittäisi, mutta jos kävisi kiinni ja olisin huonolla tuulella, niin saattaisin käydä fyysiseksi. Homon käydessä kiinni olisin väkivaltainen tietenkin saman tien, koska se olisi erityisen alentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei jankkaajat, onko nyt hyvä mieli, kun saitte taas yhden ketjun kaapattua ja pilattua?
Ei suuri menetys. Näillä on aina elinkaarensa, jonka lopussa tämä on ollut jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiäkö ei pysty häiritä seksuaalisesti? Aloitetaan vaikka siitä, että ainakin puolet naisista alipukeutuu. Ahdistavaa, kun minne tahansa menee, niin joutuu katsoa naisten paljastelua.
Nainen ei ahdistele miestä pukeutumisellaan. Se että naisen paljas pinta ahdistaa sinua on eri asia.
Mitä varten alipukeutumista sitten harrastetaan? Taidetaan ihan tahallaan hakea reaktiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puristeltu takapuolesta, suudeltu väkisin, kosketeltu kasvoihin ja hiuksiin. Nämä naiset ovat olleet arviolta 30-60 vuoden ikähaarukassa. Kaikki eivät ole olleet päihtyneitä, tätä on tapahtunut myös työpaikalla aivan päiväsaikaan. Joitakin naispuolisia työkavereita joudun välttelemään tällaisen käytöksen vuoksi. Olen vieläpä suhteellisen tukeva ja lyhyt mies, joten senkin vuoksi tällainen aggressiivinen käytös joidenkin naisten taholta ihmetyttää.
Nämä on kyllä ihan järkyttäviä kertomuksia. Suudeltu väkisin töissä? Minkä tyyppinen työpaikka?
Olen eri, mutta työskentelen psyk sh:na suljetulla osastolla.
Meillä on ihan normaalia että miehet joutuvat olla samassa huoneessa jossa nainen(potilas) riisuu itseään ja "levittelee" privaatti osiaan, siellä on vain oltava, mutta jos nainen joutuu samaan huoneeseen miehen kanssa joka esittelee omiaan, niin hänen ei tarvi olla siellä vaan joku mies tulee hänen sijastaan paikalle.
Ei se ole meillekään herkkua semmoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin psykan osastolla hoitajana ja duuniporukan kanssa illalla oltiin baarissa. Tuli paha olo kesken illan ja lähdin haukkaamaan happea. Olo huononi, joten lepäsin hetken siinä sivussa ja olin sammunut. Heräsin, kun naishoitsu ratsasti mun päällä. Olin naimisissa. En edes tajunnut, että oli raiskaus, kun vasta avioeron jälkeen kerroin uudelle naisystävälle, joka heti pamautti, että suthan on raiskattu. Olikin tosi likanen ja hyväksikäytetty olo ton jälkeen, vaihdoin duunipaikkaakin.
Juupa juu- menet baarista pihalle ja sammut ja nainen " ratsastaa" sinulla, ja kukaan ei puutu asuasntai soita poliisia? Ja olet sammunut, niin eipä se vehkeesi toimi.
Ikävää että joku palstatrolli löi lössiksi tämänkin ketjun ja tuuppaa tänne näitä samanlaisia tarinoita ja näitä keksittyjä juttuja.
Miten todellisuudesta vieraantunut voitkaan olla.
Toi voisi mennä läpi, jos hän olisi ollut sisätiloissa. Mutta ulkona? Kadulla tai puistossa? Missä on ihmisiä? Kyllä vähintäänkin joku kukkahattutäti olisi soittanut poliisit epäsiveellisyyden takia.
Onhan näitä sattunut naisillekin, miksi ei miehille sattuisi?
Minä sain tuosta sellaisen käsityksen, että oli muistikatko, eikä muistaisi sitä, kun on päädytty johonkin asunnolle/hotelliin, vaan havahtunut tuossa tilanteessa ja edellinen muistikuva on sieltä baarin pihalta.
Jos oli muistikatko, niin mistä hän tietää ettei halunnut tota? Oli saattanut olla mukana jutussa itse.
Vänkäätkö samalla tavalla, jos nainen kertoisi näin tapahtuneen?
Muistikatko mutta jaksaa vängätä että miten varma on siitä että mitä on tapahtunut ja missä. Että kumpi oli nyt totta?
Uskon hänen jo lähteneen ketjusta, joten ei ole ollut täällä vänkäämässä tuota alkuperäistä viestiään enempää. Hän sanoi lähteneensä ulos ja sammuneensa baarin lähistölle.
Sivusta olen yrittänyt selittää, mitä tuossa on mahdollisesti tapahtunut.Sivusta - ei , sinä olet tarinan sepittänyt, ja yrität nyt vängätä,vängätä ja vielä kerran vängätä. Ei tämä vänkääminen tee tarinasta uskottavampaa ;D
Usko, mitä uskot.
-Yli kolmasosa tuomioon johtaneista rais*uksista kohdistui nukkuvaan tai sammuneeseen. Tilastokeskus
Päätän nyt vänkäämisen osaltani tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiäkö ei pysty häiritä seksuaalisesti? Aloitetaan vaikka siitä, että ainakin puolet naisista alipukeutuu. Ahdistavaa, kun minne tahansa menee, niin joutuu katsoa naisten paljastelua.
Nainen ei ahdistele miestä pukeutumisellaan. Se että naisen paljas pinta ahdistaa sinua on eri asia.
Mitä varten alipukeutumista sitten harrastetaan? Taidetaan ihan tahallaan hakea reaktiota
Siksi kun nainen tykkää pukeutua sillä tavalla? Tänään esim. helteen takia? Mitä se oikeastaan sulle kuuluu? Ei mua kiinnosta miksi sä laitat päällesi mitä laitat. Omapa on makusi ja valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä minua ahdistellaan usein töissä, mikä sinänsä on ok, koska materiaali siellä on sellaista ettei oikein olla tässä maailmassa, eli tuota voi odottaakin.
Sen lisäksi minua pussaillaan, halaillaan, puristellaan jne naispuolisten tuttujen toimesta kun he ovat hieman alkoholia nauttineet. En pidä tästä, ene halua vieraita naisia noin lähelle, ja lisäksi minulla on jo oma vaimo jota halailen mielelläni, ja noihin kohtaamisiin liittyy yleensä flirtti naisen puolelta, ja koen hyväksyväni sen ja olevan siinä flirtissä mukana jos en työnnä naista pois välittömästi ja sano jyrkästi että ei. En kuitenkaan osaa noissa tilanteissa tehdä muuta kuin seistä tumput suorina, ja antaa tervehtimishyväilyn ja suukottelun jatkua passiivisena.
Ymmärrän että olen muiden mielestä herkkis, ja että tuonkaltainen kohtaaminen ja tervehtiminen on normaalia.
Silti mietin olisiko se normaalia toisinpäin.
Ei se kyllä ole normaalia. Yleensä ihmiset valitsevat tervehtimistavan kunkin ihmisen mukaan. Aina voi nyökkäysmoikata, jos tietää ettei toinen tykkää iholle menevistä tervehtimistavoista.
Olisko sun mahdollista noissa tilanteissa jotenkin ohjata omalla kädellä sitä etäisyyttä? Eli ottaisit itse naista olkapäästä kiinni, kurotat antamaan nopean puolihalin tervehdykseksi, mutta samalla kuitenkin pidät sillä omalla kädellä vähän etäisyyttä ja työnnät sitten lisää etäisyyttä väliin kun puolihali suoritettu? Teet van jääräpäisesti sitä, niin tulee automaattiseksi reaktioksi jossakin vaiheessa ja tyhmempikin tajuaa, että ei tarvitse tulla lääppimään.
Kyllä halailijan pitää itse lopettaa se halailu eikä olettaa että miehet haluavat että heitä tavatessa halaillaan. Vai kehoitatko naisiakin vain keksimään miesten ahdostavaan käytökseen kikkoja joissa puoliksi suostutaan siihen että puolituntemattomat miehet puristavat itseään vasten?
Mistä halailija tietää, että halailu on epätoivottua, jos siitä ei sanota tai sitä ei hänelle ilmaista?
Tottunut halailija ei välttämättä ymmärrä, etteivät muut pidä siitä.
Siitä että hänen pitää nyt viimeistään ymmärtää että toisella ihmisellä on lähtökohtaisesti jo koskemattomuus, joten halailija KYSYY ÄÄNEEN että saako halata, ja toimii sen ohjeen mukaan sitten.
Melkoisen kamalia juttuja tarinoita ollut... En ole eläissäni ahdistellut ketään miestä, tai naistakaan sen puoleen, enkä voi ymmärtää moista käytöstä ollenkaan, aivan järkyttävää touhua. Nyt oikeasti tarvitaan kouluihin kurssi "kehenkään ei kosketa ilman lupaa" ja työpaikkojen työsuojelusääntöihin uudet lisäykset, että häirintää ei sallita, piste!
N54
Ei mitään suurempaa, onneksi, mutta nuoruudessa on muutaman kerran kävelty takaa niin läheltä, että nainen on osunut/hipaissut peppuani. Niin ikään näin nuoruudessa sattumalta pari kertaa ikäiseni naisen, joka katsoi aiheelliseksi huutaa minulle "hyvä p***e" oman kaveripiirinsä läsnä ollessa.
Sitten tuli oltua ensimmäisessä, ja toistaiseksi viimeiseksi jääneessä, seurustelusuhteessa, jossa oli alussa myös seksiä, seksuaalisesti hyväksikäytetyn nuoren naisen kanssa. Tämän naisen suvun taustat olivat tiukan uskonnolliset ja hyväksikäyttäjänä oli ollut hänen oma isänsä. Siitä jäi minulle traumat, joita ei vuosikausiin edes terveydenhuolto tunnistanut/joissa se ei auttanut siitä huolimatta, että olin aktiivisessa asiakassuhteessa psykiatrian puolen kanssa ja oireilin näkyvästi. Onneksi lopulta yksi terapeutti ohjasi minut erään toisen syyn takia seksuaaliterapeutin pakeille ja sain käsiteltyä asiaa.
Join festareilla liikaa ja lähdin kesken illan telttaan parantelemaan oloa ja sammuin sinne. Puolituttu vähän itseä nuorempi nainen seurasi ilmeisesti perässä ja heräsin siihen, kun tämä avasi mun farkkujen vyötä, laittoi käden boksereihin ja alkoi runkkaamaan munaa kovaksi. Onneksi sain sen verran kerättyä itseäni kasaan, että pääsin teltasta pois ennen kuin mitään pahempaa ehti tapahtumaan. Nainen oli selvinpäin. Sanotaanko nätisti että ulkonäkö ei ollut omaan makuun, eikä vissiin sisäisestikään ollut sitten kovin kiva tyyppi. Hämmentävä kokemus, jäi traumat ja muistan tuon vielä vuosien jälkeen vaikka olin niin sanotusti tuhannen seipäässä.
Työpaikan pikkujouluissa ja muissa tapahtumissa yleensä vanhemmat (humalaiset) naiset yrittävät suudella väkisin, tulevat iholle ja hierovat pyllyä munaa vasten täysin ilman omaa aloitetta. Yrittävät myös vängätä samaan hotellihuoneeseen jne. Tietävät että seurustelen ja joudun vaihtamaan maisemaa kun eivät ymmärrä lopettaa.
On noita muitakin, mutta muutama mitä tuli nyt mieleen.
M3x
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin psykan osastolla hoitajana ja duuniporukan kanssa illalla oltiin baarissa. Tuli paha olo kesken illan ja lähdin haukkaamaan happea. Olo huononi, joten lepäsin hetken siinä sivussa ja olin sammunut. Heräsin, kun naishoitsu ratsasti mun päällä. Olin naimisissa. En edes tajunnut, että oli raiskaus, kun vasta avioeron jälkeen kerroin uudelle naisystävälle, joka heti pamautti, että suthan on raiskattu. Olikin tosi likanen ja hyväksikäytetty olo ton jälkeen, vaihdoin duunipaikkaakin.
Kamalaa. Teitkö rikosilmoituksen?
Itse asiassa en, hävetti enkä halunnu kuunnella mitään avautumisia keltään. Kavereille kerroin ja ne nauro, että neitikö olet jos et seksiä kestä. Ihmettelivät miks suutuin naiselle ja työnsin sen hel..ttiin päältäni. Sen jälkeen en puhunut ku vasta uudelle naisystävälle. Nyt siitä on jo kauan. Sen kaveriporukankin muuten jätin, olis pitänyt tajuta millaisia ovat; varattuja ja kaikki käyneet liiton aikana maksullisissa.
Tämäkin esimerkki kertoo siitä, että hoitajat, myös psykiatrian puolella, ovat ihmisiä, niin hyvässä kuin pahassa. Osa on todella sympaattisia ja he ovat toimineet minulle, asiakkaalle, hyvänä malliesimerkkinä kertomalla, että ammatti ei suojaa kaikelta, ja että heilläkin on omat heikkoutensa. Sitten on valitettavasti niitä hoitajia, jotka kuvittelevat olevansa ihmisinä muiden yläpuolella, ja jotka ovat ottaneet oikeuden purkaa asiakkaisiin omat henkiset puutteensa, pätemisen tarpeensa ym. ongelmansa. En pysty edes kuvittelemaan, että mitä meno voi olla hoitajien kesken kanslian puolella/silloin, kun asiakkaat eivät ole läsnä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä mieheni ajatteli tästä tapauksesta, mutta kertonee joidenkin naisten ajatusmaailmasta. Pohjustan vielä sen verran, että mieheni on pitkä, isokokoinen, tummat hiukset ja silmät, eikä tosiaan mikään "söpö poika" tyyppinen.
Olimme iltaa viettämässä kaupungilla mieheni ja hänen kaverinsa (joka myös samaa koko luokkaa)kanssa. Jossain vaiheessa olimme baarin edustalla ja minä lähdin käymään vessassa sisällä. Tullessani takaisin roikkui mieheni hauista puristelemassa n.40-50-vuotias räväkän oloinen nainen. Mieheni oli todella kiusaantunut ja sanoikin naiselle, ettei toivo tämän koskevan. Olen itse melko erityylinen kuin tämä nainen ja miestäni 15 vuotta nuorempi, joten jäin seuraamaan tilannetta etäämmältä hetkeksi. Kohta nainen alkoi ehdottelemaan yhteistä yötä ja siinä vaiheessa tulin sanomaan, että toivoisin miehen valitsevan avioliittomme ja tulevan minun mukaan. Tämä nainen sai kauhean kohtauksen siitä, kuinka nuoret naiset vievät heidän miehensä ja että hänessä on enemmän naista kuin minussa koskaan tulisi olemaan. Eipä tuohon voinut muuta vastata kuin että toivottavasti. Tästä hän vasta riemastuikin ja onneksi mieheni ja hänen kaverinsa ehtivät väliin ennen kuin tämä raivotar kerkesi käydä kimppuun.
Minunkin mieheni on todella pitkä ja roteva (ei lihava) ja karskinnäköinen mies. Kerran ravintolassa sillä aikaa kun kävin vessassa oli humalainen nainen häntä kiskomassa tanssilattialle kädestä ja roikkui kaulasta välillä ja vähällä ettei käynyt kimppuuni, kun tulin sanomaan miehelleni, että eiköhän lähdetä kotiin nukkumaan.
Miestäni on myös aikoinaan kesätyöpaikalla ahdisteltu, roikuttu kaulassa ja painettu seinää vasten ja yritetty suudella väkisin. Eli kyllä naisetkin osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä harrastat sitä pukeutumista mitä harrastat? Miksi sä ajattelet, että sun mielipiteellä jonkun random naisen pukeutumisesta tulisi olla jotain merkitystä sille naiselle tai kenellekään muullekaan? Kuka sä oikein luulet olevasi suhteessa naisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu- menet baarista pihalle ja sammut ja nainen " ratsastaa" sinulla, ja kukaan ei puutu asuasntai soita poliisia? Ja olet sammunut, niin eipä se vehkeesi toimi.
Ikävää että joku palstatrolli löi lössiksi tämänkin ketjun ja tuuppaa tänne näitä samanlaisia tarinoita ja näitä keksittyjä juttuja.
Toi voisi mennä läpi, jos hän olisi ollut sisätiloissa. Mutta ulkona? Kadulla tai puistossa? Missä on ihmisiä? Kyllä vähintäänkin joku kukkahattutäti olisi soittanut poliisit epäsiveellisyyden takia.
Minä sain tuosta sellaisen käsityksen, että oli muistikatko, eikä muistaisi sitä, kun on päädytty johonkin asunnolle/hotelliin, vaan havahtunut tuossa tilanteessa ja edellinen muistikuva on sieltä baarin pihalta.
Jos oli muistikatko, niin mistä hän tietää ettei halunnut tota? Oli saattanut olla mukana jutussa itse.
Muistikatko mutta jaksaa vängätä että miten varma on siitä että mitä on tapahtunut ja missä. Että kumpi oli nyt totta?
Uskon hänen jo lähteneen ketjusta, joten ei ole ollut täällä vänkäämässä tuota alkuperäistä viestiään enempää. Hän sanoi lähteneensä ulos ja sammuneensa baarin lähistölle.
Sivusta olen yrittänyt selittää, mitä tuossa on mahdollisesti tapahtunut.Sivusta - ei , sinä olet tarinan sepittänyt, ja yrität nyt vängätä,vängätä ja vielä kerran vängätä. Ei tämä vänkääminen tee tarinasta uskottavampaa ;D
Usko, mitä uskot.
-Yli kolmasosa tuomioon johtaneista rais*uksista kohdistui nukkuvaan tai sammuneeseen. Tilastokeskus
Kukaan ei ole kyseenalaistanut että sammunutta ei r...si, sinun tarinasi tässä on kyseenalaistettu. Ei ole uskottava. Nyt meni sinun osaltasi trollaus pieleen kannattaa seuraavalla kerralla miettiä tarkemmin tarina läpi,että se on uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko, mitä uskot.
No et päätä,kun olet ketjun aloittanut ja suurimman osan kommenteista täällä kirjoittanut ja jatkat tätä klo 23 asti👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä minua ahdistellaan usein töissä, mikä sinänsä on ok, koska materiaali siellä on sellaista ettei oikein olla tässä maailmassa, eli tuota voi odottaakin.
Sen lisäksi minua pussaillaan, halaillaan, puristellaan jne naispuolisten tuttujen toimesta kun he ovat hieman alkoholia nauttineet. En pidä tästä, ene halua vieraita naisia noin lähelle, ja lisäksi minulla on jo oma vaimo jota halailen mielelläni, ja noihin kohtaamisiin liittyy yleensä flirtti naisen puolelta, ja koen hyväksyväni sen ja olevan siinä flirtissä mukana jos en työnnä naista pois välittömästi ja sano jyrkästi että ei. En kuitenkaan osaa noissa tilanteissa tehdä muuta kuin seistä tumput suorina, ja antaa tervehtimishyväilyn ja suukottelun jatkua passiivisena.
Ymmärrän että olen muiden mielestä herkkis, ja että tuonkaltainen kohtaaminen ja tervehtiminen on normaalia.
Ei se kyllä ole normaalia. Yleensä ihmiset valitsevat tervehtimistavan kunkin ihmisen mukaan. Aina voi nyökkäysmoikata, jos tietää ettei toinen tykkää iholle menevistä tervehtimistavoista.
Olisko sun mahdollista noissa tilanteissa jotenkin ohjata omalla kädellä sitä etäisyyttä? Eli ottaisit itse naista olkapäästä kiinni, kurotat antamaan nopean puolihalin tervehdykseksi, mutta samalla kuitenkin pidät sillä omalla kädellä vähän etäisyyttä ja työnnät sitten lisää etäisyyttä väliin kun puolihali suoritettu? Teet van jääräpäisesti sitä, niin tulee automaattiseksi reaktioksi jossakin vaiheessa ja tyhmempikin tajuaa, että ei tarvitse tulla lääppimään.
^^ En tarkoittanut ylläolevaa neuvoa kyseisten naisten ahdistavan käytöksen vähättelyksi. Mutta jos on sellainen ihminen, joka kokee vaikeaksi puolustaa omia rajojaan ja "jähmettyy" kuten edellä ollut mies kirjoitti, niin siihen jähmettymiseen auttaa kun etukäteen miettii taktiikan, millä toimii kyseisenkaltaisessa tilanteessa. Tämä pätee ihan kaikenlaisiin tilanteisiin. Ja kyllä, antaisin saman neuvon naiselle, joka kertoo, että lamaantuu kun joutuu epätoivotun lähestymisen kohteeksi.
Kaikkihan me toivottaisiin, että muut ihmiset osaisivat käyttäytyä ja kunnioittaa toisia ilman sanomistakin. Mutta valitettavasti jotkut eivät osaa tai eivät välitä. Koska et pysty kontrolloimaan muiden käytöstä niin mieti, onko jotain miten voit itse vaikuttaa tilanteeseen. Naiset ovat aina opetelleet kikkakolmosia, joilla päästä epätoivotuista tilanteista. Kyllä naisten taktiikoista voi miehetkin jotain oppia.
Minä kun olen koko ajan luullut että tarkoitus on että ihmiset lopettavat toisten seksuaalisen häirinnän, eikä se että uhrit joutuvat kikkaskolmostelemaan.
Tuttavan halaaminen nyt ei lähtökohtaisesti ole seksuaalista häirintää, kuten hyvin tiedät.
paitsi kun sen tekee "vähän limainen eno"
Koska on halaamista ja "halaamista". Kun tapaa kaverin ja halaa tervehdykseksi, se on ok, jos toinen ei ole ilmaissut tuon olevan vääränlaista toimintaa. Kun halaa toista, mahdollisesti vierasta, ja lääppii ja kommentoi limaisuuksia, se ei ole ok.
Ei ole ok. Kysyt luvan, ja saatuasi sen vasta halaat. Ei ole mitenkään ok että sinä määrittelet mikä on kenellekin ok, ja että ihmisen pitää kieltää koskemasta itseensä, vaikka ihmiseen ei saa koskea ennen kuin on lupa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen kamalia juttuja tarinoita ollut... En ole eläissäni ahdistellut ketään miestä, tai naistakaan sen puoleen, enkä voi ymmärtää moista käytöstä ollenkaan, aivan järkyttävää touhua. Nyt oikeasti tarvitaan kouluihin kurssi "kehenkään ei kosketa ilman lupaa" ja työpaikkojen työsuojelusääntöihin uudet lisäykset, että häirintää ei sallita, piste!
N54
Hyvä ketju lukea, koska itse olen ahdistellut miestä ainakin kahdesti. Alaikäisenä koulussa kiusasimme nuorta miestä, joka oli sijaisena, tuijotimme esim hänen haaroihinsa niin kauan kun hän kiusaantui. Ja toisen kerran olen pannut tanssiessa käden miehen takapuolelle tanssiessa, mikä todella seuraavana päivänä hävetti todella paljon. Olin juonut liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^^ En tarkoittanut ylläolevaa neuvoa kyseisten naisten ahdistavan käytöksen vähättelyksi. Mutta jos on sellainen ihminen, joka kokee vaikeaksi puolustaa omia rajojaan ja "jähmettyy" kuten edellä ollut mies kirjoitti, niin siihen jähmettymiseen auttaa kun etukäteen miettii taktiikan, millä toimii kyseisenkaltaisessa tilanteessa. Tämä pätee ihan kaikenlaisiin tilanteisiin. Ja kyllä, antaisin saman neuvon naiselle, joka kertoo, että lamaantuu kun joutuu epätoivotun lähestymisen kohteeksi.
Kaikkihan me toivottaisiin, että muut ihmiset osaisivat käyttäytyä ja kunnioittaa toisia ilman sanomistakin. Mutta valitettavasti jotkut eivät osaa tai eivät välitä. Koska et pysty kontrolloimaan muiden käytöstä niin mieti, onko jotain miten voit itse vaikuttaa tilanteeseen. Naiset ovat aina opetelleet kikkakolmosia, joilla päästä epätoivotuista tilanteista. Kyllä naisten taktiikoista voi miehetkin jotain oppia.
Minä kun olen koko ajan luullut että tarkoitus on että ihmiset lopettavat toisten seksuaalisen häirinnän, eikä se että uhrit joutuvat kikkaskolmostelemaan.
Tuttavan halaaminen nyt ei lähtökohtaisesti ole seksuaalista häirintää, kuten hyvin tiedät.
paitsi kun sen tekee "vähän limainen eno"
Koska on halaamista ja "halaamista". Kun tapaa kaverin ja halaa tervehdykseksi, se on ok, jos toinen ei ole ilmaissut tuon olevan vääränlaista toimintaa. Kun halaa toista, mahdollisesti vierasta, ja lääppii ja kommentoi limaisuuksia, se ei ole ok.
Ei ole ok. Kysyt luvan, ja saatuasi sen vasta halaat. Ei ole mitenkään ok että sinä määrittelet mikä on kenellekin ok, ja että ihmisen pitää kieltää koskemasta itseensä, vaikka ihmiseen ei saa koskea ennen kuin on lupa siihen.
Eiköhän jokainen määrittele kaveri- ja perhepiirissään nämä rajat ihan kollektiivisesti. Useimmissa porukoissa halaaminen on ok eikä sitä tartte sen kummemmin miettiä. Aikuinen ihminen osaa sanoa ettei halua tulla halatuksi, se nyt ei aikuisten oikeesti ole mikään pelottava ja jäädyttävä seksuaalinen ahdistelutilanne. Ja jos on, niin silloin ongelma on jo ihan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa. Teitkö rikosilmoituksen?
Itse asiassa en, hävetti enkä halunnu kuunnella mitään avautumisia keltään. Kavereille kerroin ja ne nauro, että neitikö olet jos et seksiä kestä. Ihmettelivät miks suutuin naiselle ja työnsin sen hel..ttiin päältäni. Sen jälkeen en puhunut ku vasta uudelle naisystävälle. Nyt siitä on jo kauan. Sen kaveriporukankin muuten jätin, olis pitänyt tajuta millaisia ovat; varattuja ja kaikki käyneet liiton aikana maksullisissa.
Tämäkin esimerkki kertoo siitä, että hoitajat, myös psykiatrian puolella, ovat ihmisiä, niin hyvässä kuin pahassa. Osa on todella sympaattisia ja he ovat toimineet minulle, asiakkaalle, hyvänä malliesimerkkinä kertomalla, että ammatti ei suojaa kaikelta, ja että heilläkin on omat heikkoutensa. Sitten on valitettavasti niitä hoitajia, jotka kuvittelevat olevansa ihmisinä muiden yläpuolella, ja jotka ovat ottaneet oikeuden purkaa asiakkaisiin omat henkiset puutteensa, pätemisen tarpeensa ym. ongelmansa. En pysty edes kuvittelemaan, että mitä meno voi olla hoitajien kesken kanslian puolella/silloin, kun asiakkaat eivät ole läsnä.
Sairaalassa on potilaita, ei asiakkaita.