Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienipalkkainen kahden nuoren yh, joka maksaa kaikki kulut itse ystävä totesi minun olevan hölmö

Vierailija
21.07.2022 |

Kun käyn ja olen käynyt töissä. Hänen mukaansa minun ei todellakaan olisi kannattanut itse elättää lapsiani vaan heittäytyä yhteiskunnan turvaverkon varaan.
Olen siis käynyt töissä (1700-1800€ /netto kk) koko ajan. Olen myös saanut lapsilisät ja kelalta minimielatustuen 150€/per lapsi per kk. Ja vaikka välillä on ollutkin tiukkaa niin aina on pärjätty jotenkuten.
Töissäkäyvänä maksan kuulemma itse kaikesta, työttömänä en mistään mitään, alkaen esim kotivakuutuksesta, päivähoidosta, iltapäiväkerhosta, sähköstä, lääkkeistä, asumisesta, jne jne.

Minä ajattelen että jos ihminen pystyy itsensä ja lapsensa elättämään, hänen tulee se tehdä. Yhteiskunnan on huolehdittava sairaista ja vammaisista, mutta ensisijaisesti ihmisen on itse elätettävä itsensä ja perheensä.
Ja tietysti elatustuki ja lapsilisät kelpasivat, ne ovat menneet lasten elämisen kustantamiseen kokonaan. Nyt nuoret ovat jo täysi-ikäisiä, enkä enää saa tukia heistä, vaikka asuvat edelleen kotona.
Olenko ihan kummajainen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla menee pummeja paremmin kun tuet loppuu pummilla lasten aikuistuttua

Vierailija
22/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettäkin kertyy.

On kauheaa olla työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yh automaattisesti saa toimeentulotukea. Elatusmaksut, lapsilisät, työttömyyskorvaus, asumistuki. Siinä ne tuet mitä saa. Sähkö, vuokran omavastuu ym kulut maksetaan itse niillä.

Vierailija
24/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat yksinhuoltaja lisät.Asumistuet. Katso netti laki kelan etuksista on täysimäräinen elatusmaksun ennakko 172,59 lapsi.Lisäksi yksin huoltajana saat lapsinlisiin korotukset.Puhu pukille.Tarkista ensi kerralla vastaava aihe netistä.Kaikki on julkista tietoa,kaikkien luettavissa. Niin toimentulo tuen saanti kuin asumistuen, voit netissä laskurilla laskea,kirjautumatta kelan sivulille oletko oikeutettu tuki viidakoon.

Ap mainitsi kyllä lapsilisät ja elatustuet. Asumistukea ei todennäköisesti hänen tuloillaan saa.

Vierailija
25/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuiset lapsesi asuvat edelleen kotona, heidän on haettava itse omat tuet ja elettävä niillä, jos eivät ole töissä. Itse asiassa heidän pitäisi osallistua yhteisiin kuluihin.

Vierailija
26/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat yksinhuoltaja lisät.Asumistuet. Katso netti laki kelan etuksista on täysimäräinen elatusmaksun ennakko 172,59 lapsi.Lisäksi yksin huoltajana saat lapsinlisiin korotukset.Puhu pukille.Tarkista ensi kerralla vastaava aihe netistä.Kaikki on julkista tietoa,kaikkien luettavissa. Niin toimentulo tuen saanti kuin asumistuen, voit netissä laskurilla laskea,kirjautumatta kelan sivulille oletko oikeutettu tuki viidakoon.

Ap mainitsi kyllä lapsilisät ja elatustuet. Asumistukea ei todennäköisesti hänen tuloillaan saa.

Tottakai saa.

Vierailija
27/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Olisitkos saanut enää töitä kun lapsilisät ja elatustuet loppuu ja pitäisikin pärjätä 500 euron toimentulotuella?

Vierailija
28/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaatko kysymyksiin vai oliko työttömien haukkumista varten tämä?

Työttömyys ei ole oma valinta sellaiselle joka on tehnyt vuosia töitä. Eikä yleensä joudu edes sossutuille kun saa ansiosidonnaista.

Sossupummit on asia erikseen.

Vierailija
29/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa.

Jos tulot menee euronkin yli rajan ei saa senttiäkään.

Vierailija
30/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaatko kysymyksiin vai oliko työttömien haukkumista varten tämä?

Työttömyys ei ole oma valinta sellaiselle joka on tehnyt vuosia töitä. Eikä yleensä joudu edes sossutuille kun saa ansiosidonnaista.

Sossupummit on asia erikseen.

Sellainen kuin ap:n "ystävä".

Vierailija
31/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lisätuloa, otat suikkulia satasen laaki.

Vierailija
32/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pientä lisätuloa, otat suikkulia satasen laaki.

Älä opeta isääs nai**an!

Vierailija
33/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi saavat esimerkin työnteon tärkeydestä ja voivat ansaita sinua paremmin ( t. toinen pienipalkkaisena elänyt yh)

Ystävissäni on YH-äitien tyttöjä. Heillä kova yksin pärjäämisen voima. Ihailen kovasti sitä asennetta, että he eivät pienestä mene rikki, ja heillä on terve tarve saavuttaa elämässään jotain ja ovat myös valmiita tekemään asioita sen eteen. Toisaalta ehkä suurin sudenkuoppa itsepärjäämisessä on ollut myös loppuun palaminen tai tarve tuoda esille kiire, suorittaminen ja saavuttaminen. Heillä ei ole oikein taitoa rentoutua.

Peruskouluaikaisissa luokkakavereissa on myös vähän perinnöllisesti huonosti toimeentulevia. Opinnot ei kiinnosta, työ ei kiinnosta ja yhteiskuntaa sekä muita syytetään omista edesottamuksista ja pettymyksistä elämään. Näin päällisin puolin katsottunut harva oikeasti ymmärtää, näkee tai arvostaa heitä valintojensa vuoksi ja siitä mennään taas rinkiin. He vaikuttavat siltä, ettei elämä tuo heille merkityksellisyyttä ja heillä ei ole taitoa passivoituneena myöskään ottaa itseään niskasta kiinni.

En tiedä, mikä olisi sopiva välimuoto, mutta yh-äiti voi varmasti tarjota paremman malliesimerkin juuri parhaaksi katsomallaan tavalla eli pärjätä. Ehkä voisi myös näyttää rentoutumista ja sitä, että tarvittaessa voi pyytää apua :)

Itse yh:n lapsena en ymmärrä tuota rentoutumisjuttua. Nautin asioiden tekemisestä, se on aivokemiallisesti palkitsevaa. Totta kai lepoakin tarvitaan, mutta se on sitten nukkumista. En tiedä mihin viittaat rentoutumisella, mutta jos kerskakulutukseen, esim. Matkusteluun, vesijetillä ajeluun, päihteisiin tai muuhun vastaavaan hedonistiseen sekoiluun, en saa niistä yksinkertaisesti mitään irti.

Vierailija
34/36 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka oli alunperin joku 1900 per kk

Nyt 5400 per kk

Joten kotona olemalla saisin nyt työt aloitettua jonkun 2800

Vierailija
35/36 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, omat lapseni ovat aikusia ja asuvat omillaan. Erossa päiväkoti-ikäiset lapset jäivät minulle, isänsä ei ollut kiinnostunut heitä tapaamaan ja jättäytyi työttömäksi välttääkseen elatusmaksut. Tein vuosia töitä pienellä palkalla, kouluttauduin siinä sivussa ja etenin parempipalkkaisiin töihin. Sain ostettua meille pienen talon, maksoin yksin lapsille ajokortit ja autot ja annoin pienen pesämunan kun lähtivät opiskelemaan.

Vaikeinta oli silloin, kun lapset olivat alakoulussa ja itselläni vastuullinen työ, poissaolot töistä sekä työmatkat olivat hankalia järjestää totaaliyksinhuoltajana. Onneksi naapurin lukiotyttö auttoi, kun lapsella oli korvatulehdusta ja töihin piti mennä (silloin ei ollut kannettavia tietokoneita).

Mitään tukia lapsilisä ja minimielatus poislukien en ole koskaan saanut, enkä hakenutkaan. Lapseni ovat kiitollisia ja heille olen yrittänyt antaa mallia. En jaksa ymmärtää miksi meitä yksinhuoltajia mollataan tuilla eläviksi..?

Vierailija
36/36 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yh automaattisesti saa toimeentulotukea. Elatusmaksut, lapsilisät, työttömyyskorvaus, asumistuki. Siinä ne tuet mitä saa. Sähkö, vuokran omavastuu ym kulut maksetaan itse niillä.

Minä en muutes saanut asumistukea. Asuttiin kai liian halvasti. ;)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme