Olen pienipalkkainen kahden nuoren yh, joka maksaa kaikki kulut itse ystävä totesi minun olevan hölmö
Kun käyn ja olen käynyt töissä. Hänen mukaansa minun ei todellakaan olisi kannattanut itse elättää lapsiani vaan heittäytyä yhteiskunnan turvaverkon varaan.
Olen siis käynyt töissä (1700-1800€ /netto kk) koko ajan. Olen myös saanut lapsilisät ja kelalta minimielatustuen 150€/per lapsi per kk. Ja vaikka välillä on ollutkin tiukkaa niin aina on pärjätty jotenkuten.
Töissäkäyvänä maksan kuulemma itse kaikesta, työttömänä en mistään mitään, alkaen esim kotivakuutuksesta, päivähoidosta, iltapäiväkerhosta, sähköstä, lääkkeistä, asumisesta, jne jne.
Minä ajattelen että jos ihminen pystyy itsensä ja lapsensa elättämään, hänen tulee se tehdä. Yhteiskunnan on huolehdittava sairaista ja vammaisista, mutta ensisijaisesti ihmisen on itse elätettävä itsensä ja perheensä.
Ja tietysti elatustuki ja lapsilisät kelpasivat, ne ovat menneet lasten elämisen kustantamiseen kokonaan. Nyt nuoret ovat jo täysi-ikäisiä, enkä enää saa tukia heistä, vaikka asuvat edelleen kotona.
Olenko ihan kummajainen?
Kommentit (36)
Sinulla on oikea asenne. Lähtökohtaisesti jokaisella aikuisella on velvollisuus elättää itsensä.
Nostan sinulle "hattua" ja arvostan todella. Liian helposti porukka heittäytyy tukien varaan.
Itse olin nuori yh vastaavassa tilanteessa ja sinnittelin omilla rahoillani. Minut oli kasvatettu tiettyyn työ- ja käytösmoraaliin missä sossutuet olisi ollut häpeä. Tuskin olisin tukia saanutkaan kun työn takia oli pakko olla auto (siihen aikaan se piti syödä ennen tukien saamista)
Kaikkea hyvää sinulle, tilanne muuttuu vielä paremmaksi jonain päivänä!
Totta kai, jos jaksaa, ja saa arjen pyörimään pientenkin lasten kanssa yh:na, niin kannattaa käydä töissä. Mites mummot vaarit auttoivatko? Entä saitko pahaa silmää töissä, jos lapset sairasteli?
Lapsesi saavat esimerkin työnteon tärkeydestä ja voivat ansaita sinua paremmin ( t. toinen pienipalkkaisena elänyt yh)
Vastaatko kysymyksiin vai oliko työttömien haukkumista varten tämä?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos jaksaa, ja saa arjen pyörimään pientenkin lasten kanssa yh:na, niin kannattaa käydä töissä. Mites mummot vaarit auttoivatko? Entä saitko pahaa silmää töissä, jos lapset sairasteli?
Isäni auttoi kyllä, etenkin silloin kun lapset olivat sairaina.
Äitini on kuollut.
Ap
Yleensä yh:t kyllä ovat aika silmätikkuina töissä ja heille joustetaan vähemmän kuin sellaiselle, jolla jo aikuiset lapset.
Olet normaali ihminen. Totta kai elätät perheesi ensisijaisesti itse. Teen samoin. Lapsi on päivähoidossa. Miten yh:na ei muka pystyisi käymään töissä ja sovittamaan arkea? Töistä on lapsen sairastuessa pois aina jompi kumpi vanhempi. Omani sairasti viime vuonna kerran. Pahaa silmää ei hyvää päivää
Kunnioitan. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta inhoan suuresti näitä 'ei kannata mennä töihin, menee tuet'- vänisijöitä. Soutakoon toiset, minä olen pelkkää painolastia.
Vierailija kirjoitti:
Olet normaali ihminen. Totta kai elätät perheesi ensisijaisesti itse. Teen samoin. Lapsi on päivähoidossa. Miten yh:na ei muka pystyisi käymään töissä ja sovittamaan arkea? Töistä on lapsen sairastuessa pois aina jompi kumpi vanhempi. Omani sairasti viime vuonna kerran. Pahaa silmää ei hyvää päivää
Mitä tarkoitit jompi kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yh:t kyllä ovat aika silmätikkuina töissä ja heille joustetaan vähemmän kuin sellaiselle, jolla jo aikuiset lapset.
Höpö höpö. Jos itse kyttäät työkavereitasi ja teet kiusaa niin oma on häpeäsi.
Täällä ei taideta kokemuksesta puhua.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi saavat esimerkin työnteon tärkeydestä ja voivat ansaita sinua paremmin ( t. toinen pienipalkkaisena elänyt yh)
Ystävissäni on YH-äitien tyttöjä. Heillä kova yksin pärjäämisen voima. Ihailen kovasti sitä asennetta, että he eivät pienestä mene rikki, ja heillä on terve tarve saavuttaa elämässään jotain ja ovat myös valmiita tekemään asioita sen eteen. Toisaalta ehkä suurin sudenkuoppa itsepärjäämisessä on ollut myös loppuun palaminen tai tarve tuoda esille kiire, suorittaminen ja saavuttaminen. Heillä ei ole oikein taitoa rentoutua.
Peruskouluaikaisissa luokkakavereissa on myös vähän perinnöllisesti huonosti toimeentulevia. Opinnot ei kiinnosta, työ ei kiinnosta ja yhteiskuntaa sekä muita syytetään omista edesottamuksista ja pettymyksistä elämään. Näin päällisin puolin katsottunut harva oikeasti ymmärtää, näkee tai arvostaa heitä valintojensa vuoksi ja siitä mennään taas rinkiin. He vaikuttavat siltä, ettei elämä tuo heille merkityksellisyyttä ja heillä ei ole taitoa passivoituneena myöskään ottaa itseään niskasta kiinni.
En tiedä, mikä olisi sopiva välimuoto, mutta yh-äiti voi varmasti tarjota paremman malliesimerkin juuri parhaaksi katsomallaan tavalla eli pärjätä. Ehkä voisi myös näyttää rentoutumista ja sitä, että tarvittaessa voi pyytää apua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävissäni on YH-äitien tyttöjä. Heillä kova yksin pärjäämisen voima. Ihailen kovasti sitä asennetta, että he eivät pienestä mene rikki, ja heillä on terve tarve saavuttaa elämässään jotain ja ovat myös valmiita tekemään asioita sen eteen. Toisaalta ehkä suurin sudenkuoppa itsepärjäämisessä on ollut myös loppuun palaminen tai tarve tuoda esille kiire, suorittaminen ja saavuttaminen. Heillä ei ole oikein taitoa rentoutua.
Peruskouluaikaisissa luokkakavereissa on myös vähän perinnöllisesti huonosti toimeentulevia. Opinnot ei kiinnosta, työ ei kiinnosta ja yhteiskuntaa sekä muita syytetään omista edesottamuksista ja pettymyksistä elämään. Näin päällisin puolin katsottunut harva oikeasti ymmärtää, näkee tai arvostaa heitä valintojensa vuoksi ja siitä mennään taas rinkiin. He vaikuttavat siltä, ettei elämä tuo heille merkityksellisyyttä ja heillä ei ole taitoa passivoituneena myöskään ottaa itseään niskasta kiinni.
En tiedä, mikä olisi sopiva välimuoto, mutta yh-äiti voi varmasti tarjota paremman malliesimerkin juuri parhaaksi katsomallaan tavalla eli pärjätä. Ehkä voisi myös näyttää rentoutumista ja sitä, että tarvittaessa voi pyytää apua :)
Hieno kirjoitus. Nyt odotetaan kadehtijoita paikalle 1, 2, 3, 4, 5.......
Vierailija kirjoitti:
Vastaatko kysymyksiin vai oliko työttömien haukkumista varten tämä?
OLI ! En usko yhtään aloituksen tekijän juttuun!
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikea asenne. Lähtökohtaisesti jokaisella aikuisella on velvollisuus elättää itsensä.
👍
Suoraan sanottuna kuulostaahan tuo typerältä, että tapat itsesi työllä eikä sinulle jää siitä mitään oikein edes käteen. Eikö olisi kannattanut opiskella parempipalkkaiseen työhön tai vaihtoehtoisesti tehdä osa-aikatyötä. Sijoitetun pääoman tuotto on kyllä tilanteessasi huono. Kukin tyylillään. Mutta kyllä - tuo on mielestäni vähän typerää.
Saat yksinhuoltaja lisät.Asumistuet. Katso netti laki kelan etuksista on täysimäräinen elatusmaksun ennakko 172,59 lapsi.Lisäksi yksin huoltajana saat lapsinlisiin korotukset.Puhu pukille.Tarkista ensi kerralla vastaava aihe netistä.Kaikki on julkista tietoa,kaikkien luettavissa. Niin toimentulo tuen saanti kuin asumistuen, voit netissä laskurilla laskea,kirjautumatta kelan sivulille oletko oikeutettu tuki viidakoon.
18 vuotta sitten 1800€ netto oli kova palkka.