Mummi opettaa lasta salaa rukoilemaan
Sanokaahan, mitä mieltä olette? 1v 3kk vanha lapseni on ollut nyt pari kertaa mummin hoidossa muutaman tunnin ajan. Kotona huomasin että mummi on opettanut lasta laittamaan kädet ristiin ja sanomaan Amen. Mummi kyllä tietää, ettemme ole uskovaisia eikä lastakaan ole kastettu. Siksi tuntuu vähän hassulta. Ihan harmitontahan tuo tavallaan on, mutta tekee mulle epämukavan olon. Mitä ajatuksia teissä herää? En yhtään tiedä mikä olisi kohtuullista. Voihan lapsen kanssa leikkiä mitä vaan, miksei myös rukoilemista, eli olenko ihan tiukkis kun toivoisin ettei tällaisia opetettaisi lapselle, etenkään meidän vanhempin selän takana... miten ottaisitte asian mummin kanssa puheeksi?
Kommentit (708)
Ei ole ollut mitään haittaa siitä, että mummon kanssa luettiin iltarukous Levolle laske Luojani.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut mitään haittaa siitä, että mummon kanssa luettiin iltarukous Levolle laske Luojani.
Ei varmaan hyötyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa sitten varmaan sekään jos oisitte menneet moskeijaa ympärileikattavaksi
Fiksu mummi tyttärelläsi. Ja jos olet suvaitsevainen ihminen, niin et sulje lapseltasi kategorisesti mitään maailmankatsomusta pois. Lapsesi voi olla myös fiksumpi kuin sinä.
Ei se vaarallista ole, oppii viimeistään koulussa tai päiväkodissa, aina niitä uskovaisia lapsia joukossa on. Voitte sopia että kotona ei rukoilla, mutta mummon luona se on ihan ok. Opeta lapselle että ihmiset uskovat eri asioihin ja jokainen voi itse valita mihin uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa sitten varmaan sekään jos oisitte menneet moskeijaa ympärileikattavaksi
Rukoilu ei ole mikään fyysinen teko mitä kantaa kehossaan ikuisesti seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu mummi tyttärelläsi. Ja jos olet suvaitsevainen ihminen, niin et sulje lapseltasi kategorisesti mitään maailmankatsomusta pois. Lapsesi voi olla myös fiksumpi kuin sinä.
Suvaitsevana ja rationaalisena pyrin suojelemaan uskonnollisilta vaikutteilta, kunnes lapsi on tarpeeksi kypsä itse asiasta päättämään.
Lapsesta kasvaa avarakatseinen vain jos hän saa vapaasti nähdä ja kokea erilaisuutta ja että se on hyväksyttyä. Jos kiellät lapselta tiedon jostain, jota et itse hyväksy, opetat hänelle, että vain sinun tapasi uskoa on ainoa oikea.
Juuri siitähän sodat syntyvät, kun ei hyväksytä toisten ihmisten näkökulmia, kulttuuria, uskontoja, tapoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvaitsevana ja rationaalisena pyrin suojelemaan uskonnollisilta vaikutteilta, kunnes lapsi on tarpeeksi kypsä itse asiasta päättämään.
Et ole suvaitsevainen, jos kiellät lasta näkemästä muutakin kuin omia näkökantojasi.
On fiksu lapsi ikäisekseen. Ilmota jos oppii ne 10 käskyä ennen ku 1,5v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvaitsevaisuus tarkoittaa, että antaa lapsen nähdä ja kokea monia erilaisia tapoja, jolloin hän voi vapaasti itse valita, minkä kokee oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole suvaitsevainen, jos kiellät lasta näkemästä muutakin kuin omia näkökantojasi.
Toki hän saa nähdä niitä palvontamenoja, mutta jokin pyhäkoulu on selvää aivopesua. Sinulla olisi vain into iskostaa lapsen päähän uskovaisuutta ennen kuin hän pystyy rationaalisesti päättämään asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki hän saa nähdä niitä palvontamenoja, mutta jokin pyhäkoulu on selvää aivopesua. Sinulla olisi vain into iskostaa lapsen päähän uskovaisuutta ennen kuin hän pystyy rationaalisesti päättämään asiasta.
Tässähän puhuttiin siitä että mummi rukoilee lapsen nähden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän puhuttiin siitä että mummi rukoilee lapsen
Ei, vaan mummi opettaa rukoilemaan. Lue aloitus.
Ethän sinä tiedä, että opettaako mummi varta vasten vai matkiiko lapsi vain. Jos mummi on vaikka lausunut ruokarukouksen, niin en tätä tosiaan pitäisi minään pahansuovana tekona uskonnottomuudestanne riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä varmasti suvaitsevana opetat lapsellesi myös Mekkaan kumartelua ja sintolaisuutta sekä buddhismia kristillisyyden lisäksi?
Kultteja ei tarvitse tuputtaa, etenkin lapset on huuhalata säästettävä.
Jos haluaa aikuisena liittyä persuksi, kristityksi, skientologiaan tms. Se olkoon sallittua. Mutta väkisin ei saa kultteja tuputtaa.
Onneksi mummi kuolee pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Kultteja ei tarvitse tuputtaa, etenkin lapset on huuhalata säästettävä.
Jos haluaa aikuisena liittyä persuksi, kristityksi, skientologiaan tms. Se olkoon sallittua. Mutta väkisin ei saa kultteja tuputtaa.
Koskee myös transkulttia? ;)
Sama juttu. Äitini halusi antaa tyttärelleni kristillisen kasvatuksen, kun me vanhemmat ei sitä haluttu. Hän vei jopa5 v. Tyttäreni salaa ehtoolliselle. Se oli jo aika törkeä teko. Tiesin, että äitini oli peloteltu uskonnolla koko elämänsä ajan. Kai hän ihan tosissaan pelkäsi lapsen joutuvan helvettiin. En tehnyt asiasta kummempaa numeroa.