Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä menee puumailun/metoon raja? Siis jos nainen on vanhempi tai valta-asemassa, mikä on sopivaa, mikä ei?

Vierailija
21.07.2022 |

Tuli mieleeni, kun parikin tuttua nuorta duunarimiestä on kertonut kiusallisista tilanteista keski-ikäisten tai vanhempienkin naisasiakkaiden kanssa. Puhutaan siis tilanteista, jotka olisivat nykykäsityksen mukaan selkeää ahdistelua, jos sukupuolet ja iät olisivat toisin päin. Tyyliin mies 25 v on tehnyt pihalla töitä ja rouva, 55v, tulee pienissä vaatteissa ketkuttelemaan, kertoo miten on niin mukava katsella komeita nuoria miehiä ja että mies on työmatkalla, tulisitko sisään kahville? Puhutaan vielä alasta, jolla ei yleensä tarjota työmiehelle kahveja, koska tekevät työn ulkona.

Olen tätä ihan omalla kohdallakin miettinyt, kun töihini tuli uusi miestyöntekijä, jonka kanssa olen sitten jutellut kuten juttelen puoleensavetävänä pitämieni miesten kanssa. En tietenkään töissä sinänsä flirttaile, mutta kyllähän se mies tajuaa, että pidän sitä viehättävänä, koska on paitsi komea, myös fiksu. Tässä ei ole normaalisti ollut mitään ongelmaa, mutta sitten kävi ilmi, että tämä uusi mies on 15 vuotta minua vanhempi, ja aloin kyseenalaistaa käytökseni sopivuuden, kun olen vanhempi sekä työntekijänä että ihmisenä.

Toistaiseksi tämä nuorempi mies on reagoinut minuun täsmälleen kuten kaikki muutkin miehet, joten oletan etten ole mitään rajoja rikkonut, mutta kun nyt koko ajan vanhenen ja olen kuullut tapausesimerkkejä noista kamalista akoista, haluaisin tietää varmaksi missä rajat menevät.

Ja ei pliis mitään "kyllä aikuisen ihmisen pitää nämä tajuta itsekin, sinussa on jotain vikaa jos et tajua" -kommentteja. Kaikkia ei ole siunattu samanlaisilla sosiaalisilla taidoilla, en minä ainakaan ymmärrä mitään nyansseja, lievästi autistinen kun olen.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamies kun joutuisi ahdistelluksi, niin saisi toisenkin naiskontaktin, tämän palstan lisäksi.

Vierailija
42/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään flirttiä töissä. Jollekin se on kivaa ja kevyttä, mutta osa on mukana vain ollakseen kohteliaita tai kun ei halua saada aikaan ongelmia työpaikalla. Varsinkin kun on kyse nuoresta kollegasta niin sä et todellakaan iske sille silmää ja kysele oliko vkl kovasti menoa tai muutakaan pikkutuhmaa hekoheko juttua.

Töissä ei tartte kaikkien olla kamuja ja kaikkien heittää vitsiä ja pitää tunnelma "kevyenä". Voi vain tehdä työt ja olla ystävällinen niin ei vahingossa ahdistele ketään.

Tämä on tätä päivää. Itse tapasin vaimoni töissä ja sen jälkeen erottuani tyttöystävän oppilaitoksessa. Tänä päivänä ei enää ole mahdollista, töissä ja oppilaitoksissa on nimettömät ilmiantokanavat ja häirintäyhteyshenkilöt, ei voi ottaa riskiä jos toinen osapuoli ei tykkääkään, lähtee työt ja saa monoa koulusta.

Ikävää kategorisessa lähestymiskiellossa on erityisesti se että ihastuminen ei katsi aikaa eikä paikkaa. Ne ketä sanoo että töissä ei saa lähestyä, ovat kylmiä ihmisiä joille kelpaa kuka vaan ja tuskin edes tietävät mitä rakastuminen on.

Nyt joku sanoo että ei kukaan tee valitusta jos teet asiallisen aloitteen. Siitä vaan kokeilemaan onneaan sitten, minä en enää aio kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään flirttiä töissä. Jollekin se on kivaa ja kevyttä, mutta osa on mukana vain ollakseen kohteliaita tai kun ei halua saada aikaan ongelmia työpaikalla. Varsinkin kun on kyse nuoresta kollegasta niin sä et todellakaan iske sille silmää ja kysele oliko vkl kovasti menoa tai muutakaan pikkutuhmaa hekoheko juttua.

Töissä ei tartte kaikkien olla kamuja ja kaikkien heittää vitsiä ja pitää tunnelma "kevyenä". Voi vain tehdä työt ja olla ystävällinen niin ei vahingossa ahdistele ketään.

Tämä on tätä päivää. Itse tapasin vaimoni töissä ja sen jälkeen erottuani tyttöystävän oppilaitoksessa. Tänä päivänä ei enää ole mahdollista, töissä ja oppilaitoksissa on nimettömät ilmiantokanavat ja häirintäyhteyshenkilöt, ei voi ottaa riskiä jos toinen osapuoli ei tykkääkään, lähtee työt ja saa monoa koulusta.

Ikävää kategorisessa lähestymiskiellossa on erityisesti se että ihastuminen ei katsi aikaa eikä paikkaa. Ne ketä sanoo että töissä ei saa lähestyä, ovat kylmiä ihmisiä joille kelpaa kuka vaan ja tuskin edes tietävät mitä rakastuminen on.

Nyt joku sanoo että ei kukaan tee valitusta jos teet asiallisen aloitteen. Siitä vaan kokeilemaan onneaan sitten, minä en enää aio kokeilla.

Vaimolle voisi tulla paha mieli, jos alkaisit vielä kokeilemaan. Voi sillä sinunkin vaimolla olla hieman eri fiilikset, jos työaikana on puristeltu ja ehdoteltu törkeyksiä. On täysin eri asia, kuin tavata kiinnostava ihminen jota pyytää ulos.

Vierailija
44/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin tätä päivää, että tekeydytään tyhmäksi. Nyt ei puhuta aloitteista, vaan häirinnästä. Asiallisen aloitteen voi tehdä, jos arvelee toisen olevan sinkku ja mahdollisesti kiinnostunut. Eikä itse ole kyseisen henkilön pomo, pomoon verrattava, HR, toimari tms ylempänä oleva. HUOM asiallisen! Asiallinen, esim. Olet tosi mukava. EI Asiallinen: Sulla on upea perse. Ja ehdotettu niin, että toinen voi oikeasti sanoa ei. Jos saa kielteisen vastauksen eikä sitten tätä kielteistä vastausta usko, niin sitten mennään häirinnän puolelle.

Ihan uskomatonta, että tällaista pitää vääntää rautalangasta aikuiselle ihmiselle. Mutta trollihan tämä varmaan on, ehkä jopa ap, joka leikkii vastaajaa.

Vierailija
45/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että nyt kun näitä ahdisteluasioita kovasti puidaan julkisesti, mietin oikeasti monta kertaa, ennen kuin viestittelen ihan oikeista ja tärkeistäkin asioista. Olen uuden tehtävän alussa, tuossa tehtävässä joudun toimimaan itseäni reilusti nuoremman miehen kanssa. Pelkään aidosti, että minut käsitetään väärin, että innostus uudesta tehtävästä tulkitaan innostukseksi jostain muusta.  Yritän ratkaista ongelman viestimällä mahdollisimman karulla ja jopa tylyllä tavalla. PItemmän päälle se ei välttämättä ole järkevä ratkaisu, kun jonkinlaista luottamusta ja yhteistyötä olisi tarkoitus rakentaa.