Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä menee puumailun/metoon raja? Siis jos nainen on vanhempi tai valta-asemassa, mikä on sopivaa, mikä ei?

Vierailija
21.07.2022 |

Tuli mieleeni, kun parikin tuttua nuorta duunarimiestä on kertonut kiusallisista tilanteista keski-ikäisten tai vanhempienkin naisasiakkaiden kanssa. Puhutaan siis tilanteista, jotka olisivat nykykäsityksen mukaan selkeää ahdistelua, jos sukupuolet ja iät olisivat toisin päin. Tyyliin mies 25 v on tehnyt pihalla töitä ja rouva, 55v, tulee pienissä vaatteissa ketkuttelemaan, kertoo miten on niin mukava katsella komeita nuoria miehiä ja että mies on työmatkalla, tulisitko sisään kahville? Puhutaan vielä alasta, jolla ei yleensä tarjota työmiehelle kahveja, koska tekevät työn ulkona.

Olen tätä ihan omalla kohdallakin miettinyt, kun töihini tuli uusi miestyöntekijä, jonka kanssa olen sitten jutellut kuten juttelen puoleensavetävänä pitämieni miesten kanssa. En tietenkään töissä sinänsä flirttaile, mutta kyllähän se mies tajuaa, että pidän sitä viehättävänä, koska on paitsi komea, myös fiksu. Tässä ei ole normaalisti ollut mitään ongelmaa, mutta sitten kävi ilmi, että tämä uusi mies on 15 vuotta minua vanhempi, ja aloin kyseenalaistaa käytökseni sopivuuden, kun olen vanhempi sekä työntekijänä että ihmisenä.

Toistaiseksi tämä nuorempi mies on reagoinut minuun täsmälleen kuten kaikki muutkin miehet, joten oletan etten ole mitään rajoja rikkonut, mutta kun nyt koko ajan vanhenen ja olen kuullut tapausesimerkkejä noista kamalista akoista, haluaisin tietää varmaksi missä rajat menevät.

Ja ei pliis mitään "kyllä aikuisen ihmisen pitää nämä tajuta itsekin, sinussa on jotain vikaa jos et tajua" -kommentteja. Kaikkia ei ole siunattu samanlaisilla sosiaalisilla taidoilla, en minä ainakaan ymmärrä mitään nyansseja, lievästi autistinen kun olen.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei saa ahdistella.  Ei mietä eikä naista, ei vanhaa eikä nuorta, ei kaunista eikä rumaa.

Miten voi olla noin vaikeaa vielä nykypäivänä??

Kyse onkin siitä, mikä nykypäivänä ON ahdistelua? Tosi moni nainen tuntuu pitävän ahdisteluna sellaista, minkä minä olen ohittanut olankohautuksella, joten vitustako minun pitäisi tietää, mikä on miesten mielestä ahdistelua, mikä ei, kun en edes toisten naisten logiikkaa ymmärrä?

-ap-

Ahdistelua on:

Valheellinen vihjailu

Seksuaalinen vihjailu

Nimittely

Uhkailu

Jatkuva viestittely

Salakatselu

Pakottaminen

Työsyrjintä

Vainoaminen

Yksityisyyttä loukkaava tiedon levitäminen

Koskettelu

Ahistelua on myös katsominen.

Vierailija
22/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain seuranhakusovelluksissa saa tehdä aloitteita, siellä molemmat ovat vapaaehtoisesti ja siten ilmaisseet että heitä saa lähestyä. Kaikki muu on aina häirintää.

Juuri näin. Esim lavatansseissa, baarissa ja speed dating -tapahtumassa ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistelua on kaikki minkä ahdistelun kohde kokee ahdisteluna. Ei saa vähätellä uhrin kokemusta. Uhria ei myöskään saa syyllistää siitä että hän ei mitenkään ilmaissut että kokee nyt tilanteen ahdisteluna. Hän voi ihan hyvin esim vaikka hymyillä ja nauraa, koska ei uskalla vastustaa petomaista miestä. Ja tästä on oikeus nostaa syyte vielä 10-20v päästä. Ja mies saa tuomion. Eli ihan kaikki on ahdistelua ja jos yrität miehenä olla huomioimatta naisia ettet vaan tulkita väärin, syyllistyt syrjintään ja se on viharikos. Naisilla on oikeus ihan kaikkeen ja miehellä ei mihinkää 2022.

Vierailija
24/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistelua on kaikki minkä ahdistelun kohde kokee ahdisteluna. Ei saa vähätellä uhrin kokemusta. Uhria ei myöskään saa syyllistää siitä että hän ei mitenkään ilmaissut että kokee nyt tilanteen ahdisteluna. Hän voi ihan hyvin esim vaikka hymyillä ja nauraa, koska ei uskalla vastustaa petomaista miestä. Ja tästä on oikeus nostaa syyte vielä 10-20v päästä. Ja mies saa tuomion. Eli ihan kaikki on ahdistelua ja jos yrität miehenä olla huomioimatta naisia ettet vaan tulkita väärin, syyllistyt syrjintään ja se on viharikos. Naisilla on oikeus ihan kaikkeen ja miehellä ei mihinkää 2022.

Kyllä. Mutta onneksi sinun ei ole pakko olla meidän inhottavien naisten kanssa missään tekemisissä niin ei tule ongelmia

Vierailija
25/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain seuranhakusovelluksissa saa tehdä aloitteita, siellä molemmat ovat vapaaehtoisesti ja siten ilmaisseet että heitä saa lähestyä. Kaikki muu on aina häirintää.

Lavatansseihin mennään tanssimaan ja baariin pitämään hauskaa kaverien kanssa, ei ahdisteltavaksi.

Vierailija
26/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Töissä riippuu yleisestä työilmapiiristä ja ihmisistä, mutta yleinen sääntö on että ei "isketä" ketään työkaveria eikä asiakasta. 

2. Jos kokee vetovoimaa toista kohtaan, arvioidaan toisen kiinnostus ja sitten ehdotetaan tapaamista työajan ulkopuolella.

3. Mikäli treffit menevät hyvin, on sovittava säännöt miten toimitaan töissä, ja ottakaa ne muut työkaverit huomioon.

Eihän tässä nyt kyse mistään iskemisestä ole, eikä myöskään kahville menosta, kuten joku tuolla aikaisemmin esitti.

Kyse on siitä ihan tavallisesta työpäivän kesken tapahtuvasta "kevennyksestä", eli pienestä kevyestä jutustelusta, jossa kumpikin osapuoli on tietoinen siitä että vastapuoli on viehättävä vastakkaisen sukupuolen edustaja, mutta joka ei johda mihinkään eikä ole tarkoituskaan johtaa. Ainakin kaikilla minun työpaikoillani on ollut sellaista, kollega pysähtyy vaihtamana pari sanaa ja lepuuttamaan silmiään ilman mitään taka-ajatuksia. Se on hyvin virkistävää, voin vakuuttaa, muistaa kesken työpäivän että ai niin, olen nainen enkä tietokoneen lisäosa ja maailmassa on mukavia viehättäviä miehiä.

Palstalaisille on ilmeisesti tällainen hienovaraisempi flirtti täysin vieras alue, kun heti oletetaan että haluaisin iskeä jonkun tai pyytää kahville. Tietenkään en kahvittele työkavereiden kanssa, näen niitä ihan tarpeeksi töissä, ja minulla on jo yksi mies kotona.

-ap-

Minun työpaikallani sukupuolten suhteet on 50/50 mutta selvää on, että flirtti ei kuulu työpaikalle. Jos sitä haluaa harrastaa, tekee sen työn ulkopuolella.

Vierailija
27/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta onneksi sinun ei ole pakko olla meidän inhottavien naisten kanssa missään tekemisissä niin ei tule ongelmia

Ikävä kyllä ei ole noin helppoa. Töissä on pakko ja myös esim ystävien kanssa on, samoissa pöydissä istuu syystä tai toisesta myös naisia. Ja usein ne naiset yrittävät lähestyä myös minua livenä, jopa soittelevat ja lähettelevät viestejä.

Ravintoloissa tulevat puhumaan ja jopa koskettelevat ilman lupaa.

Vierailija
28/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko siis itse keski-ikäisenä eukonraahkana heittää vähärasvaista herjaa terassintekijälle, kun itsekään en ole koskaan loukkaantunut vastaavasta?

Vierailija
29/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ei ole noin helppoa. Töissä on pakko ja myös esim ystävien kanssa on, samoissa pöydissä istuu syystä tai toisesta myös naisia. Ja usein ne naiset yrittävät lähestyä myös minua livenä, jopa soittelevat ja lähettelevät viestejä.

Poistut aina paikalta kun nainen astuu tiloihin. Tai otat katseelle kiintopisteen esim. taulusta ja tuijotat vain sitä. Blokkaat yhteydenotot ja teet rikosilmoituksen ahdistelusta. Noilla pääset alkuun!

Vierailija
30/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on jonkun konservatiivitrollin houkutusansa. Ja näyttää onnistuneen hyvin, ketjuun kerääntyi toivotusti öyhöttäjiä vähättelemään naisten kokemaa ahdistelua.

Jos nyt oikeasti joku yli 40-vuotias nainen vielä voisi olla noin pihalla, niin vastaan kuten monet aiemmat. Töissä pitää olla erityisen varovainen henkilön, joka on hierarkiassa ylempänä, iän tai aseman puolesta. Ei todellakaan kannata flirttailla heikommassa asemassa oleville, se asettaa hänet ikävään ja haavoittuvaan asemaan. Jos joku työkaveri luulee teidän välillä olevan jotain, hänellä on paljon enemmän menetettävää kuin sinulla. KOSKEE MOLEMPIA SUKUPUOLIA.

Vierailija
31/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lavatansseihin mennään tanssimaan ja baariin pitämään hauskaa kaverien kanssa, ei ahdisteltavaksi.

Puhuttiin aloitteiden tekemisestä, ei ahdistelusta.

Lavatansseissa on varmaan huisin hauskaa jos on vaan kavereiden kanssa eikä kukaan hae tanssimaan.

Vierailija
32/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistut aina paikalta kun nainen astuu tiloihin. Tai otat katseelle kiintopisteen esim. taulusta ja tuijotat vain sitä. Blokkaat yhteydenotot ja teet rikosilmoituksen ahdistelusta. Noilla pääset alkuun!

Ei onnistu koska miespuoliset kaverini aina pyytävät naisia samoihin pöytiin. En voi vain häipyä siitä. Siihen loppuisi kaverien kanssa ajanvietto.

Olen kyllä heille selittänyt että ei naiset enää kiinnosta, olen eronnut ja tyytyväinen näin. Pitävät lievästi outona mutta siis näin.

Vierailija
33/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu koska miespuoliset kaverini aina pyytävät naisia samoihin pöytiin. En voi vain häipyä siitä. Siihen loppuisi kaverien kanssa ajanvietto.

Olen kyllä heille selittänyt että ei naiset enää kiinnosta, olen eronnut ja tyytyväinen näin. Pitävät lievästi outona mutta siis näin.

Elämä on valintoja. Joko poistut pöydästä tai vietät loppuelämäsi vankilassa maine pilattuna. Ei sielläkään ole kavereita. Ensimmäinen vaihtoehto alkaa kuulostaa houkuttelevalta, eikös?

Vierailija
34/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on täyttä potaskaa. Naiset eivät duunreitten tai paskalakkien perässä juokse.

Vierailija
35/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten mielestähän se ei ole koskaan seksuaalista ahdistelua, jos tekijä on nainen ja uhri mies, mutta jos tekijä on mies ja uhri nainen, niin melkein kaikki on ahdistelua. Samoin miesten tai naisten välillä ei voi muka olla ahdistelua homo ja lesbo piireissä.

Vierailija
36/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaathan itsekin tuossa ensimmäisessä kappaleessa sen sanoa: "on niin mukava katsella komeita nuoria miehiä". 

Vierailija kirjoitti:

töihini tuli uusi miestyöntekijä, jonka kanssa olen sitten jutellut kuten juttelen puoleensavetävänä pitämieni miesten kanssa. En tietenkään töissä sinänsä flirttaile, mutta kyllähän se mies tajuaa, että pidän sitä viehättävänä, koska on paitsi komea, myös fiksu. Tässä ei ole normaalisti ollut mitään ongelmaa, mutta sitten kävi ilmi, että tämä uusi mies on 15 vuotta minua vanhempi, ja aloin kyseenalaistaa käytökseni sopivuuden, kun olen vanhempi sekä työntekijänä että ihmisenä

En tuosta nyt saa selvää, kumpi teistä on vanhempi. Pitiko sinun kirjoittaa, että tämä uusi mies on 15 vuotta sinua nuorempi?

Mutta sama se. Ei asiallisen käytöksen rajat iästä riipu, jos ollaan täysi-ikäisiä. Eikä tietenkään sukupuolestakaan.

Parasta olisi ensi alkuun pistää uuden työntekijän mahdollinen viehättävyys ihan kokonaan hyllylle ja jutella sen kanssa kuten kenen tahansa työntekijän kanssa, tai kuten ruman työntekijän kanssa. 

Mieti itse miltä sinusta tuntuisi, jos joku, josta et itse ole yhtään kiinnostunut, juttelisi töissä kanssasi koko ajan sillä tavoin kuin juttelee puoleensavetävänä pitämänsä ihmisen kanssa. Millaiset lauseet ehkä tuntuisivat epämiellyttäviltä? Hoitaisitko itse mielelläsi työasioita tämän henkilön kanssa, eli jos pitää vaikka neuvoa kysyä?

Vierailija
37/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun tilanne ei ole molemmin puolin haluttu ja miellyttävä, eikä olla yhteisymmärryksessä siitä mitä flirtistä mahdollisesti seuraa tai ei seuraa, mennään rajan yli.

On kuitenkin lisättävä, etteivät osapuolet ole tässä täysin symmetriset. Naisella on aina riski joutua miehen väkivallan kohteeksi, toisin päin ei niinkään.

Ja taas tää klassinen vähättely. Totta kai miehellä on riski joutua naisen väkivallan kohteeksi ja näin myös tapahtuu.

Väitätkö tosissasi että tätä riskiä voi mitenkään verrata tai pitää samansuuruisena?

Ei tietenkään, muttei se myöskään ole olematon. Sellaisena sitä usein pidetään.

Sitäpaitsi on paljon todennäköisempää että mies saa naiselta litsarin kuin että nainen saa minkäänlaista väkivaltaa osakseen mieheltä.

Miesten väkivalta realisoituessaan on sitten vakavampaa laatua. Mutta riski on isompi, todennäköisyys pienempi.

-eri-

Ja jos miehenä menet sanomaan naiselle ettei hän saa lyödä, edes avokämmenellä, ja että se on pahoinpitely, saat kaupan päälle vihapuhetta: et ole oikea mies jos tuollaisesta mariset.

Vierailija
38/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään flirttiä töissä. Jollekin se on kivaa ja kevyttä, mutta osa on mukana vain ollakseen kohteliaita tai kun ei halua saada aikaan ongelmia työpaikalla. Varsinkin kun on kyse nuoresta kollegasta niin sä et todellakaan iske sille silmää ja kysele oliko vkl kovasti menoa tai muutakaan pikkutuhmaa hekoheko juttua.

Töissä ei tartte kaikkien olla kamuja ja kaikkien heittää vitsiä ja pitää tunnelma "kevyenä". Voi vain tehdä työt ja olla ystävällinen niin ei vahingossa ahdistele ketään.

Vierailija
39/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan vaikka siitä, ettei mitään seksuaalisia juttuja kenellekään joka on töissä, oli mies, nainen tai muu. Tähän poikkeuksena, jos ollaan jo hyviä kavereita ja tunnetaan jo millaisista jutuista toinen tykkää, mutta näitä juttuja ei kannata heittää sitten taas muiden tuntemattomampien työkavereiden kuullen

No töissäkin voi tulla vastaan kiinnostavia ihmisiä. Kiinnostusta voi testata ensin ihan juttelemalla muustakin kuin pintapuolisista asioista, joita yleensä töissä puhutaan. Jos tämä lähtee sujumaan, niin sitten voi pyytää kahville tai after workille. Jos toinen kieltäytyy, niin vastaus pitää hyväksyä ja kannattaa ottaa hieman etäisyyttä muutenkin. Jos suostuu, niin siellä kahvilla sitten kysellä, että ollaanko tässä kahvilla ihan kaveripohjalla vai näkisikö että voi olla muutakin.

Tässä oli varsin viksu vastaus!

Vierailija
40/45 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nykyään naiset kokee, että kaikki mikä heistä TUNTUU AHDISTAVALTA on ahdistelua. Varsin usein se, että henkilö johon ei tunne mitään vetoa tekee aloitteen, on kiusallista ja ahdistavaa.

Ei se kriteeri voi olla se, mitä tunteita itselle herää. Kyllä toisen osapuolen tarkoitusperillä ja objektiivisella käytöksellä on oltava siinä rooli.