Sähkölämmitteistä omakotitaloa myyvät! Miten kauppa sujunut?
2000 luvun omakotitalo, takka ja ilmalämpöpumppu. Uteliaita katsojia, mutta ei ostajaa. Sähkölämmitys mainitaan ongelmaksi. Työpaikan vuoksi muutamme, mutta tämä tuntuu jäävän käsiin. Mitä voi tehdä? Aurinkopaneeleja?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa meni kaupaksi 350 neliön öljylämmitteinen 150 v vanha rötiskö, jossa vieläpä vesiputki haljennut pakkasella. Onnea ostajille!
Täytyy olla hullu, että ostaa tuollaisen.
Näitä vastaavia on Länsi-Suomessa runsaasti tarjolla. Isoja vanhoja taloja , joita on tai ei ole koskaan rempattu ja yhdistävä tekijä on öljylämmitys. Vuosi sitten öljy maksoi n. 90 senttiä litra . Muutama viikko sitten kävi kalleimmillaan. 2,20 litra .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa meni kaupaksi 350 neliön öljylämmitteinen 150 v vanha rötiskö, jossa vieläpä vesiputki haljennut pakkasella. Onnea ostajille!
Rötiskössä on ehkä useampi tulisija tai muunlainen puulämmitys. Noin isosta talosta osa pidetään luultavasti talvella kylmillään ns. ylläpitolämmöllä, vaikka asuttaisiinkin ympärivuotisesti. Lisäksi, jos rötiskössä on hirsirunko, se pitää paremmin lämpöä kuin uudet muovilaatikkotalot, kunhan nurkat tiivistää ja lisää riittävästi eristettä ala- ja yläpohjiin. Vesiputken ehtii vielä ennen talvea vaihtaa ja eristää kunnolla, niin ei enää jäädy.
Saatat vielä kadehtia naapuriasi, joka lämmittää puulla sitä rötisköään ja jää rahaa ruokaankin, kun omat roposi menevät viimeistä myöten sähköön.
T. Yhden rötiskön omistaja.
LOL. En tosiaankaan kadehti, sillä itse asumme samanlaisessa, mutta peruskunnostetussa talossa. Itse voitaisiin säästää lisäämällä eristettä yläpohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 120-neliöisen sähkölämmitteisen talon vuosikulutus (lämmitys ja käyttösähkö) on 10 000 kWh. Mitä olen myynti-ilmoituksia katsonut, samaa kokoluokkaa olevissa maalämpötaloissa on vuosikulutus ihan samaa luokkaa. Varaava takka ja ilmalämpöpumppu (sähköllä tosin sekin toimii) mulla on. Parhaillaan asennutan aurinkopaneeleita. Näillä sähkönhinnoilla se on merkittävä etu, kun sähköyhtiö ostaa kesäkuukausien ylimääräisen energian.
Myynti ei itselleni ole ajankohtaista. Ihmettelen sähkölämmityksen demonisointia. Lähes kaikki omakotitalot lämpiävät sähkön avulla, tavalla tai toisella. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota kulutukseen.
Sähkölämmityksen demonisointia minäkin olen ihmetellyt. Sähkön avullahan enemmistö taloista lämpiää, tavalla tai toisella.
Me alettiin viime talvena hyödyntämään sähkölämmityksen varaavaa ominaisuutta ja ajoitettiin tehokkain lämmitys halvimpiin tunteihin. Meillä on siis varaava sähkölämmitys, jota ei ennen hintojen nousua oltu hyödynnetty, vaan lämmitetty vaan samalla teholla koko ajan.
Itsekin havahduttiin viime talvena hyödyntämään yö-ajan halvempaa sähköä.
Naapuritalo meni 1. näytöllä. 115m2, 370ke, vuokratontti ja suora sähkö. Ikää 6v
Täällä näitä taloja jonotetaan. Meillekin tehty tarjoukdia kotona, aikana. Pk kehys
Ensi talvena jää monella lainat lyhentämättä kun sähkölaskut on siirtoineen 1000-2000€/2kk. Jos lainatauko sopii pankille, toki voi tulla myös lähtö.
Vierailija kirjoitti:
Ensi talvena jää monella lainat lyhentämättä kun sähkölaskut on siirtoineen 1000-2000€/2kk. Jos lainatauko sopii pankille, toki voi tulla myös lähtö.
Tai sitten ihmiset lopultakin oppivat säästämään sähköä, miettimään omaa koulutustaan. Ei asunnossa tarvitse pystyä olemaan t-paidassa talvellakin, vähempikin huonelämpö riittää. Ovet suljetaan heti, ja ikkunoita ei pidetä turhaa auki. Ei suihkutella puolta tuntia, ja turhat valot sammutetaan jne .
Sähkölaskuun voi vaikuttaa omalla kulutuksella kun. Moni on tuhlannut sähköä ihan surutta, koska se on ollut niin halpaa. Suurimmat sähkönsyöpöt ovat lämmitys ja lämmin vesi.
Voi vaikuttaa ensi talven hinnoilla laskemalla lämpötilan viiteen asteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 120-neliöisen sähkölämmitteisen talon vuosikulutus (lämmitys ja käyttösähkö) on 10 000 kWh. Mitä olen myynti-ilmoituksia katsonut, samaa kokoluokkaa olevissa maalämpötaloissa on vuosikulutus ihan samaa luokkaa. Varaava takka ja ilmalämpöpumppu (sähköllä tosin sekin toimii) mulla on. Parhaillaan asennutan aurinkopaneeleita. Näillä sähkönhinnoilla se on merkittävä etu, kun sähköyhtiö ostaa kesäkuukausien ylimääräisen energian.
Myynti ei itselleni ole ajankohtaista. Ihmettelen sähkölämmityksen demonisointia. Lähes kaikki omakotitalot lämpiävät sähkön avulla, tavalla tai toisella. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota kulutukseen.
Taidat käyttää takkaa aika ahkerasti talvella? Meillä oli 132m2 talossa 24 000kWh vuosikulutus ennen kuin laitettiin Vilp. Tosin tässä sähkölämmitys tarkoitti sitä, että vanhassa kattilassa oli sähkövastukset, ollut öljy alunperin, mutta poistettu käytöstä jossain vaiheessa. Nyt on uusi kattila ja vilp, niin menee tuonne 12 000kWh ja aurinkopaneelit laitettiin, niin vajaassa vuodessa on tullut jo 2 500 kWh, niin pääsee alle kymppiin jo teoriassa (käytännössä valtaosin myyntiin menee, mutta jos laskee ylimääräisen tuoton suoraan pois kulutuksesta).
Pesällinen päivässä, se riittää pitämään mun varaavan takan lämpimänä ja sopivasti sijoitettu ilmalämpöpumppu levittää lämmön. Voi olla että meillä on talvella viileämpää kuin monilla. Pyrin pitämään oleskelualueet 20 asteessa, makuuhuoneissa on vielä vähän viileämpää.
Ihan kokonaan ei voi käsittääkseni laskea aurinkopaneeleiden tuottoa pois kulutuksesta, koska myydessä siitä saa vain sähköenergian hinnan mutta ostaessa pitää maksaa myös siirrosta ja verot. Siksi kannattaisi mahdollisimman paljon saada itse hyödynnettyä aurinkopaneelien tuotto eli toisin sanoen yrittää käyttää tarvitsemansa sähkö silloin kun tuotto on parhaimmillaan. Jos vaikka lämminvesivaraaja on talviaikaan laitettu toimimaan yösähköllä, sen ajastaisin kesällä toimimaan iltapäivällä. Näin ainakin itse ajattelin toimia. Toki näillä sähköenergian hinnoilla siirto ja verot maksaa suhteessa niin paljon vähemmän kuin halvan sähkön aikaan että myyntiinkin menevä sähkö on merkittävä etu.
T. Kommentoimasi
Toisaalta on ihmisiä, joille polttopuiden teko on rentouttava harrastus vähän niinkuin muutkin käsityöt. silloin omalle työlle ei oikein halua laskea hintaa.