Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkölämmitteistä omakotitaloa myyvät! Miten kauppa sujunut?

Vierailija
21.07.2022 |

2000 luvun omakotitalo, takka ja ilmalämpöpumppu. Uteliaita katsojia, mutta ei ostajaa. Sähkölämmitys mainitaan ongelmaksi. Työpaikan vuoksi muutamme, mutta tämä tuntuu jäävän käsiin. Mitä voi tehdä? Aurinkopaneeleja?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalämpö pumpataan sähköllä.

Kyllä, mutta 1kwh sähköllä saat enemmän lämpöä maalämmöllä, kuin suoralla sähköllä.

Vierailija
22/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän kuluu vähemmän sähköä kuin lattioiden ja patterien lämmittämiseen sähköllä. Kaikkiin keskuslämmitys ratkaisuihin tarvitaan sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa maalämpöön niin menee kaupaksi.

Kyllä jos vesi kiertää jo valmiiksi lattiassa tai on vesipatterit mutta entä jos on lattialämpö sähköllä tai sähköpatterit ikkunoiden alla?

Meillä tämä tilanne. Alakerrassa lattialämpö sähköllä ja yläkerrassa, varastossa ja autotallissa pattereilla. Epätoivoista. 20v vanha talo, ylläpidetty (maalaus, salaojat huuhdottu, jne). Sähkölaskut silti ollut 500€ tammikuu-helmikuu siirtoineen, halvalla hinnalla. Takkaa lämmitetty. Peruslämpö 21c. Nyt en tiedä miten selvitään.

Onko takan vierellä tilaa kaminalle ja onko piipussa vapaata hormia johon voisi kaminan liittää? Itse lisäsin ruman mökkikaminan mutta kaminan lämmittämisellä pystyin leikkaamaan lämmityskuluja talviaikaan niin, että kaukolämpölasku oli n. 180€/kk. Okt 1992, 120m2, melko keskellä Suomea. Ja nyt jo tiedetään että kaukolämmön hinta yllätys yllätys nousee.

Itse olen aina karsastanut kaukolämpöä, koska se on monopoli. Milloin vain voi pompata hinnat pilviin. Onhan se tietenkin vaivaton tapa lämmittää.

Vierailija
24/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kuluu vähemmän sähköä kuin lattioiden ja patterien lämmittämiseen sähköllä. Kaikkiin keskuslämmitys ratkaisuihin tarvitaan sähköä.

Puulämmitys painovoimaisella kierrolla ei tarvitse. Harvinainen nykyään, kun vaatii niitä vähintään 800l kattiloita, mielellään 2400 - 3 600l sellaineen alle 200m2 taloonkin. 

Vierailija
25/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa meni kaupaksi 350 neliön öljylämmitteinen 150 v vanha rötiskö, jossa vieläpä vesiputki haljennut pakkasella. Onnea ostajille!

Vierailija
26/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos vesi kiertää jo valmiiksi lattiassa tai on vesipatterit mutta entä jos on lattialämpö sähköllä tai sähköpatterit ikkunoiden alla?

Meillä tämä tilanne. Alakerrassa lattialämpö sähköllä ja yläkerrassa, varastossa ja autotallissa pattereilla. Epätoivoista. 20v vanha talo, ylläpidetty (maalaus, salaojat huuhdottu, jne). Sähkölaskut silti ollut 500€ tammikuu-helmikuu siirtoineen, halvalla hinnalla. Takkaa lämmitetty. Peruslämpö 21c. Nyt en tiedä miten selvitään.

Onko takan vierellä tilaa kaminalle ja onko piipussa vapaata hormia johon voisi kaminan liittää? Itse lisäsin ruman mökkikaminan mutta kaminan lämmittämisellä pystyin leikkaamaan lämmityskuluja talviaikaan niin, että kaukolämpölasku oli n. 180€/kk. Okt 1992, 120m2, melko keskellä Suomea. Ja nyt jo tiedetään että kaukolämmön hinta yllätys yllätys nousee.

Minkä takia tarttee kaminaa jos on takka? Jopa vielä varaava takka.

Vierailija
27/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 120-neliöisen sähkölämmitteisen talon vuosikulutus (lämmitys ja käyttösähkö) on 10 000 kWh. Mitä olen myynti-ilmoituksia katsonut, samaa kokoluokkaa olevissa maalämpötaloissa on vuosikulutus ihan samaa luokkaa. Varaava takka ja ilmalämpöpumppu (sähköllä tosin sekin toimii) mulla on. Parhaillaan asennutan aurinkopaneeleita. Näillä sähkönhinnoilla se on merkittävä etu, kun sähköyhtiö ostaa kesäkuukausien ylimääräisen energian.

Myynti ei itselleni ole ajankohtaista. Ihmettelen sähkölämmityksen demonisointia. Lähes kaikki omakotitalot lämpiävät sähkön avulla, tavalla tai toisella. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota kulutukseen.

Vierailija
28/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätte talosta liikaa?

Vierailija
29/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelätä sähkölämmitystä? Ei monessakin talossa vielä ole ilppejä ja vilppejä, mutta sähkölämmitys on ihan hyvä, jos lisäksi voi lämmittää puulla. Kuten esimerkiksi minun talossani voi.

Aurinkokenno ei ole näillä korkeuksilla vaihtoehto. Maalämpö on kallis asentaa, eikä sitä kaikkialle edes voi laittaa, tai sen asennus voi myös epäonnistua.

Kaukolämpöön ei kaikkialla ole mahdollisuutta, ja kyllä senkin hinta tulee nousemaan reilusti, se on varmaa.

Vierailija
30/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös polttopuun hinta nousee voimakkaasti.

Vierailija
31/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällä hetkellä ole mitään järkeä ostaa omakotitaloa. Lainojen koroissa nostopaineita, lämmityskustannukset nousevat, kaikki hinnat nousevat. Ihmisillä ei ole vaan rahaa tällä hetkellä. Voipi jäädä mustapekka käteen.

Vierailija
32/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 120-neliöisen sähkölämmitteisen talon vuosikulutus (lämmitys ja käyttösähkö) on 10 000 kWh. Mitä olen myynti-ilmoituksia katsonut, samaa kokoluokkaa olevissa maalämpötaloissa on vuosikulutus ihan samaa luokkaa. Varaava takka ja ilmalämpöpumppu (sähköllä tosin sekin toimii) mulla on. Parhaillaan asennutan aurinkopaneeleita. Näillä sähkönhinnoilla se on merkittävä etu, kun sähköyhtiö ostaa kesäkuukausien ylimääräisen energian.

Myynti ei itselleni ole ajankohtaista. Ihmettelen sähkölämmityksen demonisointia. Lähes kaikki omakotitalot lämpiävät sähkön avulla, tavalla tai toisella. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota kulutukseen.

Taidat käyttää takkaa aika ahkerasti talvella? Meillä oli 132m2 talossa 24 000kWh vuosikulutus ennen kuin laitettiin Vilp. Tosin tässä sähkölämmitys tarkoitti sitä, että vanhassa kattilassa oli sähkövastukset, ollut öljy alunperin, mutta poistettu käytöstä jossain vaiheessa. Nyt on uusi kattila ja vilp, niin menee tuonne 12 000kWh ja aurinkopaneelit laitettiin, niin vajaassa vuodessa on tullut jo 2 500 kWh, niin pääsee alle kymppiin jo teoriassa (käytännössä valtaosin myyntiin menee, mutta jos laskee ylimääräisen tuoton suoraan pois kulutuksesta).

Vierailija
33/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin ap myy taloaan? Olisko liikaa tarjontaa tällä hetkellä? Moni haluaa nyt okt eroon. Onko myyntihinta laitettu liian kovaksi?

Vierailija
34/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmittää tehokkaamin huoneilman, oman empiirisen tutkimuksen mukaan pieni Ikea kassillinen melko kuivia koivuhalkoja lämmittää huoneilmaa tehokkaamin kaminalla kuin varaavalla takalla. Sen verta on minun takassa massaa, että pitää polttaa iso Ikean kassillinen ennen kuin alkavat takan sivut lämmetä. Tämä on minun ratkaisu ja tällä tavalla ovat lämmityskulut pysyneet kohtuu tasolla. Puut kuskaan vanhempien mökkitontilta ja niille ei voi laskea hintaa. Itse asiassa jos saisi kuivan koivu-pm3 pihaan tuotuna hintaan 60€ (alv24%) niin olisi jo harkinnan paikka, ostaako valmista vai tekeekö ihan ite.

Vierailija
35/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko miten sähkölämmitys vaihdetaan maalämpöön, etenkin jos on vaikka lattialämmitys?

Vierailija
36/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutatteko ap väliaikaisesti vai onko pysyvä muutto? Jos talo ei mene kaupaksi ja väliaikainen muutto kyseessä, niin kannattaisiko laittaa vuokralle?

Vierailija
37/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tällä hetkellä ole mitään järkeä ostaa omakotitaloa. Lainojen koroissa nostopaineita, lämmityskustannukset nousevat, kaikki hinnat nousevat. Ihmisillä ei ole vaan rahaa tällä hetkellä. Voipi jäädä mustapekka käteen.

Mutta jossakin pitää myös Mustan Pekan asua ja asuminen on ollut Suomessa aina kallista.

Vierailija
38/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämpöasennusten hinta noussut voimakkaasti.

Aurinkopaneelien hinta noussut voimakkaasti.

Polttopuun hinta noussut voimakkaasti.

Öljyn hinta noussut voimakkaasti.

Energia on kokonaismarkkina, mitä ei pääse pakoon eikä turvaan jonkin lämmitysmuodon taakse.

Vierailija
39/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmittää tehokkaamin huoneilman, oman empiirisen tutkimuksen mukaan pieni Ikea kassillinen melko kuivia koivuhalkoja lämmittää huoneilmaa tehokkaamin kaminalla kuin varaavalla takalla. Sen verta on minun takassa massaa, että pitää polttaa iso Ikean kassillinen ennen kuin alkavat takan sivut lämmetä. Tämä on minun ratkaisu ja tällä tavalla ovat lämmityskulut pysyneet kohtuu tasolla. Puut kuskaan vanhempien mökkitontilta ja niille ei voi laskea hintaa. Itse asiassa jos saisi kuivan koivu-pm3 pihaan tuotuna hintaan 60€ (alv24%) niin olisi jo harkinnan paikka, ostaako valmista vai tekeekö ihan ite.

Toisaalta kamina myös jäähtyy nopeammin kuin se varaavan takan tiilimassa

Vierailija
40/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko miten sähkölämmitys vaihdetaan maalämpöön, etenkin jos on vaikka lattialämmitys?

Järkevämpää olisikin lisätä ilmanlämpöpumoou ja aurinkopaneeleja . Heti kuulostaa ekologisemmalta