Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja yhteinen talo. Pärjääkö rahallisesti?

Vierailija
21.07.2022 |

Eli olemme miehen kanssa eroamassa. Meillä on kolme lasta. Ajatus on että jos kummallakaan on varaa jäädä asumaan nykyiseen omistus omakotitaloomme niin toinen jää. Todennäköisesti se olisin minä. Mietin vaan että pärjäänkö rahallisesti tässä talossa. Meillä on aika rutkasti lainaa vielä jäljellä ja sähkölämmitys talossa on (lisäksi ilmalämpöpumppu ja varaava takka). Mutta silti kaikki menot mietityttää kun nyt ne on maksettu puoliksi mutta sitten ne olisi yksin minun kontollani. Töissäkäyvä olen mutta palkkani ei ole järin suuri, noin 2200e/kk.

Saisinko tässä tilanteessa jotain tukia, asumistukea tai jotain? Lapset hoitaisimme viikko-viikko eli elatusmaksuja ei miehen tarvitsisi maksaa ilmeisesti? Lapsilisiin kuitenkin taitaa silti tulla ne yh-korotukset?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap etsii työssä käyvän miehen jonka kanssa lunastatte talon ex-mieheltä, simppeliä.

Vierailija
62/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten maksat miehen osuuden talosta hänelle? Eihän se nimittäin riitä että otat vastattavaksi jäljellä olevan lainan, vaan pitää sinun myös maksaa miehelle hänen osuutensa jo maksetusta lainasta. Oletteko kysyneet pankista saatko edes yksin tarpeeksi lainaa? Ja onko sinulla selkeää kuvaa paljonko ne kk-kulut yhteensä ovat?

Mikään pakko ei ole jakaa omaisuutta, jos erotaan. Meillä erosta 14v ja kaikki jakamatta ja vasta sitten jaetaan, kun lapset aikuisia.

Fiksut vanhemmat laittavat lapsen edun ja oikeudet omien edelle ja säilyttävät lapselle tutun ympäristön ja kodin rikkomatta sitä. Lapsille ero monta kertaa traumautinen ja vielä enemmän, jos vanhemmat rikkovat vielä lapsen kodin ja ympäristön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen talo kyseessä? Onko realisoitavissa? Onko järkeä pitää jos asukasmäärä vähenee? Mikä on oma tulevaisuudensuunnitelma? Sinkkuna vai uuden etsimistä? Mikä mahdollisuus lisätä tuloja? Mikä mahdollisuus muuttaa halvemmalle alueelle? Minkä ikäiset lapset?

Vierailija
64/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkääåäs nyt suorilta lytätkö. Mun nettotulot on samat kuin ap:lla. Asun kyllä yksin, mutta omakotitalon lisäksi mulla on asunto työpaikkakunnallani. Hyvin pärjään kyllä ja säästöön jää keskimäärin 500e/kk. Lapset on kuluerä mitä mulla ei oo, mut ei tulopuolella myöskään lapsilisää ja elatustukea. Lainanhoitokuluthan ap :n esimerkissä on korkeat, mut jos ostaa miehen ulos talosta, joutuu kuitenkin käymään uudet lainaneuvottelut ja siinä kohtaa voi myös yrittää saada pienemmät kk-erät ja pidemmän maksuajan. Mä neuvottelin aika pienet maksuerät, koska lainan hakiessani olin määaikaisessa työsuhteessa. Pankissa arvostettiin sitä, että olin tehnyt laskelmiin perustuvan lyhennysehdotuksen, jossa huomioin eri skenaariot.

Meinaatko tosissaan että pelkät lapsilisät (puoliso ei apn mukaan todennäköisesti maksaisi elatusapua, jos lapset 50/50) kattavat lasten kaikki kulut? LOL. Jo pelkästään sinkkuna asumiskustannukset vievät apltä niin paljon, että hän eläisi perustoimeentulotukea pienemmällä summalla.

No en tietenkään oleta. Mulla on kuitenkin kulueränä kaupunkiasuntoni vastike + sähkä+ vakuutus +autopaikka JA säästän 500e/kk. Siinä sitä marginaalia.

Et voi olla tosissasi? Vertaat asunnon vastiketta omakotitalon kaikkiin kuluihin lainoineen... Sun vastike ja kulut lienee luokkaa max 500e kuussa, ja apllä vähintään 1250e. Siinäpä meni sun 500e marginaali, jäi 250e miinukselle ja lapsiakaan ei ole vielä ruokittu!

Rautalangasta. Minulla ja ap:lla sama nettopalkka, ap:lla lisäksi lapsilisät ja tulevan exän/kelan maksama elatusapu/tuki.

Ap:lla menopuolella omakotitalon kulut +laina, muut vakiokulut, omat ja lasten ruoka, vaatteet, harrastukset jne.

Minulla menopuolella omakotitalon kulut +laina, velattoman kaupunkiasunnon kulut, muut vakiokulut, oma ruoka, vaatteet, harrastukset jne

Vierailija
65/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako ap nyt talouden laskuja? Tiedätkö yhtään paljonko vesi-, sähkö-, jätemaksut on kuukaudessa? Entä vakuutus, kiinteistövero... . Entä vuosittaiset huollot ja entä jos jotain menee rikki. Laskehan. Ei sinulla ole varaa, jos aiot lapsiakin huoltaa. Laitahan tarkat tulosi ja laskut paperille ylös.

Vierailija
66/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkääåäs nyt suorilta lytätkö. Mun nettotulot on samat kuin ap:lla. Asun kyllä yksin, mutta omakotitalon lisäksi mulla on asunto työpaikkakunnallani. Hyvin pärjään kyllä ja säästöön jää keskimäärin 500e/kk. Lapset on kuluerä mitä mulla ei oo, mut ei tulopuolella myöskään lapsilisää ja elatustukea. Lainanhoitokuluthan ap :n esimerkissä on korkeat, mut jos ostaa miehen ulos talosta, joutuu kuitenkin käymään uudet lainaneuvottelut ja siinä kohtaa voi myös yrittää saada pienemmät kk-erät ja pidemmän maksuajan. Mä neuvottelin aika pienet maksuerät, koska lainan hakiessani olin määaikaisessa työsuhteessa. Pankissa arvostettiin sitä, että olin tehnyt laskelmiin perustuvan lyhennysehdotuksen, jossa huomioin eri skenaariot.

Meinaatko tosissaan että pelkät lapsilisät (puoliso ei apn mukaan todennäköisesti maksaisi elatusapua, jos lapset 50/50) kattavat lasten kaikki kulut? LOL. Jo pelkästään sinkkuna asumiskustannukset vievät apltä niin paljon, että hän eläisi perustoimeentulotukea pienemmällä summalla.

No en tietenkään oleta. Mulla on kuitenkin kulueränä kaupunkiasuntoni vastike + sähkä+ vakuutus +autopaikka JA säästän 500e/kk. Siinä sitä marginaalia.

Et voi olla tosissasi? Vertaat asunnon vastiketta omakotitalon kaikkiin kuluihin lainoineen... Sun vastike ja kulut lienee luokkaa max 500e kuussa, ja apllä vähintään 1250e. Siinäpä meni sun 500e marginaali, jäi 250e miinukselle ja lapsiakaan ei ole vielä ruokittu!

Rautalangasta. Minulla ja ap:lla sama nettopalkka, ap:lla lisäksi lapsilisät ja tulevan exän/kelan maksama elatusapu/tuki.

Ap:lla menopuolella omakotitalon kulut +laina, muut vakiokulut, omat ja lasten ruoka, vaatteet, harrastukset jne.

Minulla menopuolella omakotitalon kulut +laina, velattoman kaupunkiasunnon kulut, muut vakiokulut, oma ruoka, vaatteet, harrastukset jne

Rautalangasta:

Apn palkka lie luokkaa 1800e

Kolmen lapsen lapsilisät yh-korotuksella noin 500e (en jaksa tarkistaa)

Ei elatusapuja koska tarkoitus 50/50

Asumiskustannukset vähintään 1250e/kk (ap ei edes tiedä paljonko, voi olla huomattavasti enemmänkin)

1800+500-1250=noin 1000e

Toimeentulotuen MINIMI normimenot kolmelapsiselle yksinhuoltajaperheelle lasten iästä riippuen noin 1250e (tarkistakoon tarkan summan ken jaksaa).

Eli ap eläisi huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin pelkän toimeentulotuen varassa elävä. Suunnitelma tyssää jo siihen, ettei yksikään pankki hyväksy noin isoja asumiskustannuksia ja pieniä tuloja, eli ap ei tule saamaan tarpeeksi lainaa lunastaakseen talon itselleen.

Ps kerro toki tarkempia lukuja omista kuluistasi, kiinnostaisi todella tietää miten vastaavista tuloista maksat talon lainat ja kulut, asunnon kulut, ja vielä laitat 500e säästöön. Aptä vastaavilla asumiskustannuksilla tarkoittaa että elät pyhällä hengellä koska säästäminen ja asuminen vievät kaikki tulosi.

Vierailija
67/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläoleva laskelma oikein rajusti harhaanjohtava, koska vko ja vko -systeemissä joutuu palauttamaan puolet lapsilisistä miehelle tai muuten kompensoimaan 250 euron edestä per kk.

Vierailija
68/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylläoleva laskelma oikein rajusti harhaanjohtava, koska vko ja vko -systeemissä joutuu palauttamaan puolet lapsilisistä miehelle tai muuten kompensoimaan 250 euron edestä per kk.

Sehän riippuu täysin lasten kuluista ja siitä mitä sovitaan. Esim. hoitomaksut voi olla jo lapsilisien verran. Kuka maksaa lasten kulut.

Vierailija
69/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu täysin lasten kuluista ja siitä mitä sovitaan. Esim. hoitomaksut voi olla jo lapsilisien verran. Kuka maksaa lasten kulut.

No ei todellakaan riipu. Sopimusasioita toki, mutta ei mitään muuta voi olettaa kuin sen että vko ja vko -systeemeissä kiinteät kulut laitetaan puoliksi. Muu on enemmän tai vähemmän varastamista. Myös se ettei lapsilisää puoliteta tai hyvitetä.

Vierailija
70/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan riipu. Sopimusasioita toki, mutta ei mitään muuta voi olettaa kuin sen että vko ja vko -systeemeissä kiinteät kulut laitetaan puoliksi. Muu on enemmän tai vähemmän varastamista. Myös se ettei lapsilisää puoliteta tai hyvitetä.

Et ymmärtänyt kommenttiani. Jos lasten kulut on jo enemmän kuin lapsilisät ja laskut menee lähihuoltajalle joka ne myös maksaa, niin tilanne voi olla ihan toinen.

Meillä on yhteinen tili. Sinne maksetaan lapsilisät ja sieltä maksetaan kaikki lasten kulut, poislukien asuminen ja ruoka, koska molemmat hoitaa ne vuoroviikoin. Lapsilisät ei riitä vaan molemmat joutuvat siirtämään tilille lisää.

Vierailija
71/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myydä talo ja etsiä halvempi asunto.

Vierailija
72/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerrohan niitä lukuja. Paljonko oli sähkölasku ne esim viime tammikuulta? Paljonko on ennustettu sen olevan ensi tammikuussa. Nyt tietoa etsimään. Entä ruokakulut ja ne asuntolainan korot?

Vierailija
73/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä ihminen taloa osta kun sinun täytyy täältä kysyä onko sinulla varaa siihen. Älä osta edes polkupyörää ilman edunvalvojaa. Pakko olla provo.

Vierailija
74/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois muuttava puoliso ottaa talon itselleen ja vuokaa sen toiselle lapsineen. Näin voisi saada asumistukea. Oman omakotitalon tukitaso on varsin matala ja jää aika pienillä tuloilla omavastuuseen.

Vierailija
75/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä talo sijaitsee, paljonko on lainaa jäljellä, mikä talon myyntiarvo on, ja paljonko talon juoksevat kulut ovat kuukausitasolla? Nuo ovat ydinkysymykset, joihin pitää tietää vastaus, jotta voi sanoa varmasti mitään suunnitelmaasi.

Vertailun vuoksi: asun Helsingissä omakotitalossa, josta lainaa puolison kanssa jäljellä 70 000 euroa. Talo (toistaiseksi) halvalla vuokratontilla, ja jälleenmyyntiarvo arviolta 300 000-350 000 euroa. Remontteihin pistämämme rahat huomioiden pääsisimme ehkä hikisesti omillemme jos myynti tulisi eteen.

Jos ero tulisi, niin ei meillä kummallakaan olisi varaa jäädä tähän lasten (3 kpl) kanssa asumaan. Meillä ei ole asuntolainan lisäksi muita lainoja, ja olemme hyvätuloisia (molemmilla brutto noin 5000 e/kk). Kotitalouden kuukausimenot ovat tällä hetkellä 5000 euroa. Tähän laskettu mukaan ihan kaikki loma-, remontti- ja humputtelumenoja (=keikat, ravintolat, teatteri) lukuun ottamatta eli: asumiskulut, sähkö, nettiliittymät, vakuutukset, lasten harrastukset, vaatteet, ruokakulut.

Jos toinen vanhempi muuttaisi taloudesta pois ei tätä nykyistä elintasoa olisi mitenkään yhden vanhemman tuloilla mahdollista ylläpitää. Lapset ovat lisäksi pian kulutuksen kannalta pahimmassa iässä eli teinejä. Koko nettopalkka (3000 euroa) menisi pakollisiin kuluihin, mitään puskuria ei jäisi.

Vierailija
76/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Apn palkka lie luokkaa 1800e

Kolmen lapsen lapsilisät yh-korotuksella noin 500e (en jaksa tarkistaa)

Ei elatusapuja koska tarkoitus 50/50

Asumiskustannukset vähintään 1250e/kk (ap ei edes tiedä paljonko, voi olla huomattavasti enemmänkin)

1800+500-1250=noin 1000e

Toimeentulotuen MINIMI normimenot kolmelapsiselle yksinhuoltajaperheelle lasten iästä riippuen noin 1250e (tarkistakoon tarkan summan ken jaksaa).

Eli ap eläisi huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin pelkän toimeentulotuen varassa elävä. Suunnitelma tyssää jo siihen, ettei yksikään pankki hyväksy noin isoja asumiskustannuksia ja pieniä tuloja, eli ap ei tule saamaan tarpeeksi lainaa lunastaakseen talon itselleen.

Ps kerro toki tarkempia lukuja omista kuluistasi, kiinnostaisi todella tietää miten vastaavista tuloista maksat talon lainat ja kulut, asunnon kulut, ja vielä laitat 500e säästöön. Aptä vastaavilla asumiskustannuksilla tarkoittaa että elät pyhällä hengellä koska säästäminen ja asuminen vievät kaikki tulosi.

Eikö asumistuki ja toimeentulotukikin puolitu lasten osalta, jos lapset on viikko/viikko periaatteella?

Vierailija
77/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako ap nyt talouden laskuja? Tiedätkö yhtään paljonko vesi-, sähkö-, jätemaksut on kuukaudessa? Entä vakuutus, kiinteistövero... . Entä vuosittaiset huollot ja entä jos jotain menee rikki. Laskehan. Ei sinulla ole varaa, jos aiot lapsiakin huoltaa. Laitahan tarkat tulosi ja laskut paperille ylös.

Ihan persaukisena omakotitalossa voi olla aika stressaavaa. Jotain voi tosiaan mennä rikki ja se on välttämätöntä korjata heti. Esimerkiksi talvella ei voi olla ilman lämpöä tai sähköä kovinkaan pitkää aikaa.

Vierailija
78/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei sitten ilmeisesti tarvitse ostaa puolioasi ulos talosta? Kuulosti kuitenkin aika tiukalta. Ylimääräiset menot tai tapahtumat, kodinkoneita menee rikki, joudut sairaskirjoille/lapset sairaita pienentävät jo kuukausituloja joten et ehkä voi laskea että saat saman summan joka kuukausi. Tottakai voit kokeilla mutta jos ei asia toimi niin sitten mielummin nopea myynti kuin että alkaa ottamaan hätä lainoja.

Vierailija
79/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maksat miehen osuuden talosta hänelle? Eihän se nimittäin riitä että otat vastattavaksi jäljellä olevan lainan, vaan pitää sinun myös maksaa miehelle hänen osuutensa jo maksetusta lainasta. Oletteko kysyneet pankista saatko edes yksin tarpeeksi lainaa? Ja onko sinulla selkeää kuvaa paljonko ne kk-kulut yhteensä ovat?

Mikään pakko ei ole jakaa omaisuutta, jos erotaan. Meillä erosta 14v ja kaikki jakamatta ja vasta sitten jaetaan, kun lapset aikuisia.

Fiksut vanhemmat laittavat lapsen edun ja oikeudet omien edelle ja säilyttävät lapselle tutun ympäristön ja kodin rikkomatta sitä. Lapsille ero monta kertaa traumautinen ja vielä enemmän, jos vanhemmat rikkovat vielä lapsen kodin ja ympäristön.

Tämä on hieno ratkaisu, jos pariskunnalla on taloudellisesti tähän varaa. Tiedän kaksi eroperhettä, joissa perheen koti säilyi lasten kotina eron jälkeenkin. Toisessa tapauksessa vanhemmat ostivat kimpassa yksiön kodin läheltä, jossa asuivat vuoroviikoin. Toinen puolisoista löysi aika pian uuden kumppanin. Itseäni olisi kyllä häirinnyt esim. nukkua exän uuden puolison sängyssä, tätä tuttuani ei häirinnyt. Lopulta yhteinen asunto meni myyntiin, koska toinen vanhempi halusi ostaa uuden puolison kanssa yhteisen kodin.

Toisessa tapauksessa asunto säilyi lasten kotina, ja molemmat vanhemmat hankkivat oman kodin, joka sinkkuvanhemmalla oli tyhjillään aina lasten viikolla. En tiedä olivatko asunnot vuokra- vai omistusasuntoja, mutta Helsingin hinnat tuntien ihmettelin usein, miten osapuolilla oli tuohon järjestelyyn varaa. Käytännössä molemmat vanhemmat maksoivat kahden asunnon kuluja säännöllisesti, vaikka asuivat niissä vain 50-prosenttisesti.

Vierailija
80/81 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhkäisyydessä kuulostaa siltä, että ap ei ole eläessään ollut vastuussa omasta taloudestaan ja kyselee nyt saako ostettua ison ok-talon yksin 2000 euron bruttotuloilla.

Aloittaisin opettelemalla talousasioiden perusteet.