Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istukka edessä

20.10.2006 |

Meille kerrottiin toisessa ultrassa, että istukka on edessä eikä liikkeitä välttämättä tunne helposti ja nyt mietityttää, että milloin voisi mahdollisesti liikkeitä tuntua? Ja milloin kerrotaan vaavin paino/pituus arvio? Viikkoja on nyt tasan 22.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on rv:t samoissa kun sulla =)

istukka on mullakin etuseinässä, aiemmissa ultrissa osittain, mutta nyt rakenneultrassa kokonaan näytti olevan siirtynyt eteen.

vauvan liikkeet on tuntuneet harvakseltaan jo kuukauden päivät, osapuilleen. aluksi liikkeitä ei tuntunut läheskään päivittäin, nyt jo oikeastaan joka päivä.

liikkeet tuntuu mulla oikeastaan alavatsalla sivuilla, joskus ylhäälläkin, mutta keskellä ei vielä tunnu.

parhaiten vauvan melskaamisen tunnen kyljellään illalla nukkumaan mennessä, etenkin, jos olen juonut esim. makeaa mehua, tai syönyt karkkia hetkeä ennen nukkumaan menoa.

aika hentoisia liikkeet mullakin vielä on, vaikka toista mukulaa odotan. ei vielä vatsan päältä tunnu, ainakaan kunnolla, vaikka ihan selviä mojauksia vatsan sisällä kuitenkin jo on.

rakenneultrassa vauvan koko oli normaali, ja veden määrä myös.

kyllä ne liikkeet sieltä putkahtaa =)

-ennis- ja sintti rv22+1

Vierailija
2/16 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. kuukausi sitten tuntui pientä kuplimista alamahassa ehkä minuutin ajan ja sillon jo ajattelin, että nytkö tää pikkunen liikkuu, mutta 2. ultrassa kun käytiin ni kätilö sanoi ettei ne mitenkään liikkeitä voineet olla. Kerran tuntui, eikä mitään sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän paino/pituusarviota tarkoitit?

ultrassa yleensä sanotaan, että vauva vastaa raskausviikkoja, tai että on viikkoihin nähden pienempi tai isompi..

ihan synnytystapa-arviossa, joka oli määrätty aikoinaan murtuneen häntäluuni takia, tehtiin edellistä odotellessa joskus rv37 tienoilla, ja viikolla 38+ vielä toinen, lääkäri antoi silloin tarkempia paino ja pituusarvoja.

-e-

Vierailija
4/16 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluksi mulla ne liikkeet oli tosi nopeasti ohi, vähän kuin elohiiri olis nykinyt joitain kertoja mahassa, ja sitten kun sitä oikein havahtui tarkkailemaan... niin ei tuntunut enää mitään.

-e-

Vierailija
5/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niitä vauvan syntymäpaino ja -pituusarviota, kaverini kun odotti omaansa ne kerrottiin jo toisessa ultrassa niin jäi ihmetyttämään. Ei meille edes kerrottu vastaako vauva viikkoja. Ilmeisesti ei siis mitään syytä huoleen, ei ainakaan sanoneet..

Vierailija
6/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvoilla suurimmat painon erot tule just viimeisillä viikoilla..

vähän erikoista, jos sen pystyisi jo nyt ennustamaan, puolivälissä?

toisaalta olisihan se hienoa tietää reilusti etukäteen, että onko tulossa justiinsa nipin napin kolmikiloinen sirpakka vauva, vaiko sitten yli nelikiloinen köriläs..

kuten meille kävi, isäntä saikin tuoda uudet vaatteet laitokselle kotiutumista varten, kun varaamani 52/56cm haalari ei sitten mahtunutkaan =),

vaikka kyllä me tiedettiin, että yli 4kg vauva on tulossa, mutta ei vaan osannut vaatteen sisään vauvaa etukäteen kuvitella.

viimeinen painoarvio piti muistaakseni 46g tarkkuudella kutinsa..

-e-

Vierailija
7/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on toisaalta aika lailla sama, että millon ne kertoo mut olis kiva tietää, että kertooko ne sen neuvolassa vai saako ultrassa vielä käydä muualla kuin yksityisellä, meillä kun ei ultralaitetta tervesasemalta löydy. Kaverlle tosiaan puolessa välissä sanottiin että n.4 kiloinen poika olisi tulossa ja pituutta 54cm, ja kun poika syntyi se painoi 10grammaa yli 4 kiloa ja pituutta 54,5cm :) molemmat käytiin kätilöopistolla ja meille ei kätilö suostunut edes arvailla sukupuolta.

Vierailija
8/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rv 21+4, ja odotan toista lasta.

Mulla istukka on molemmissa raskauksissa ollut etuseinämässä, esikoisen aikana tunsin ensimmäiset liikkeet rv 20+jotain, nyt toisessa raskaudessa olen tuntenut liikkeet todella aikaisin, eli jo rv 12 hujakoilla kuplahtelut, ja jo rv 14+ mieskin pystyi ne vatsan päältä tuntemaan. Tosin siihenhän vaikuttaa kohdun muoto, suunta, jne. Ja myös oma rakenne. itse olen todella hoikka, joten varmasti sekin noiden liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa.

Vierailija
9/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoja kasassa nyt 20+2 eikä oikeastaan mitään tunnu. Odotan toista. Huonosti tunsin liikkeitä viimeksikään, vaikka istukka oli takaseinässä. Poika vaan on edelleen todella rauhallinen (1v 9kk). Toivon, että tämä toinenkin olisi saman sorttinen :)

Pojasta tehtiin kokoarvio n. rv 36. Silloin sanottiin, että vauva oli tasan 3 kiloa, eli että tulee olemaan n. 3,5 kiloa " valmiina" . No, poika syntyi rv 41+4 ja oli 3160 gr ja 50 cm.

Vierailija
10/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin istukka edessä ja liikettä on tuntunut viikolta 19 lähtien. nyt viikolla 25 potkii kovasti ja näkyy hyvin ulospäin. en edes tiennyt että edessä oleva istukka voi vaimentaa liikkeitä, mulle ei sellaisesta mitään mainittu.. voiko tästä olla jotain haittaa kun istukka on edessä, tietääkö kukaan? kuulin että vois irrota helpommin mutta en tiedä oliko vaan pelottelua. mukavaa odotusta kaikille!!

Vierailija
11/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pitäisi olla normaalissa raskaudessa suurempaa vaaraa, kunhan istukka on vain tarpeeksi korkealla, niin ettei peitä kohdunsuuta.

Lähinnä siitä (ehkä?) voi olla haittaa siinä mielessä, että jos esim. saa kovempaa iskua tai osumaa vatsan alueelle, niin kai siinä voi istukka herkemmin vahingoittua, kuin jos istukka on takaseinässä.

Käytännössä mua ei ainakaan oo haitannu mitenkään, ja todennäköisesti jokainen odottava äiti " suojelee" sitä kasvavaa massuaan muutenkin aktiivisesti, joten tuskinpa se istukan paikka siihen vaikuttaa. =)

Iloista odotusta teillekin.

Vierailija
12/16 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille annettiin ymmärtää, että tää istukan edessä oleminen olis jotenki tosi harvinaista muttei se näköjään niin harvinaista olekaan. Eiköhän meilläkin ruveta liikkeitä tuntemaan lähiaikoina, täytyy ainakin toivoa.

Vierailija
13/16 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ei ultrssa mitään puhuttu koko istukasta. siitä paperista sitten huomasin että istukan paikka on etuseinä. oma äiti kauhisteli sitä, sillä oli kans ja oli kuulemma irronnu ennen aikojaan kun mua synnytti tai jotain. mut en mä jaksa ajatella koko asiaa.. terkkuja kaikille etuseinäisille :D :D

T.tiitunen22 rv 25+4

Vierailija
14/16 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans istukka etuseinässä ja ite tunsin liikkeet sisälle vk 15 kutittelua ja 17 pikku potkuja. ulospäin vasta joitain 21 ehkä. ku vaimentaa ulospäin tuo istukka. mut sisäänpäin siis jo hyvin ajoissa.

terv ellu ja masukki rv 37+2

Vierailija
15/16 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei siitä ole mitään haittaa jos nousee tarpeeksi korkealle eikä jää kohdun suun eteen. mulla oli vielä vk 10 aika alhaalla mutta yleensä kuulema rakenne ultraan mennessä nousee ja niin kävi täälläkin. ja voi nousta myöhemminkin. mutta ei siis minusta mitenkään outoa. vaikuttaa masun muotoon niin että kasvaa nopeammin eteenpäin ja siis on jo varhain iso. ainakin täällä.

Vierailija
16/16 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muhkea on maha täälläkin, rv22+0 neuvolassa sf oli 24cm ja mahan ympärys 94cm. mutta niin se oli esikoista odottaessanikin. istukan paikkaa en muista, joten olisko ollut sitten takana.

kortissa on siis alakäyrä, normikäyrä, yläkäyrä, ja mun käyrä ;) , käyrän suuntaisesti tuo mahan kasvu etenee kuitenkin.

piti tulla kertomaan, että nyt parina päivänä liikkeitä on tuntunut jo päivälläkin, ja ovat voimistuneet selvästi. jopa joitain potkuja olen tuntenut jo selvästi vatsan päällekin kädelläni.

vauva on varmaan ollut aiemmin enemmän selkä mahaani päin ja kasvot selkääni päin, kun en usko että sintti olisi parissa päivässä kehittänyt hirveät muskelit =) vakioasento on tuntunut aina ultratessa (meillä on neuvolassa uä) ja dopplerilla sydänääniä kuunnellessa ollut selkä lantiotani vasten pää oikeassa kyljessä, jalat vasemmassa, että on tuo " liikkumattomuus" voinut olla paljon vauvan mieliasennoistakin kiinni.

-e- ja sintti rv22+3