Syökö joku OIKEASTI lounaaksi SALAATTIA ja pärjää sillä koko päivän? Ja vielä ilman aamupalaa?
Luulin, että lounassalaatti on joku vitsi, anorektikkojen juttu? Pärjäätkö salaattilounaalla? Joka päivä?
Kommentit (66)
Mä en ikinä syö aamupalaa, vain kahvia pari kupillista. Lounaalle menen kun olen ollut töissä tunnin tai pari. Mä syön pari kertaa viikossa salaatin lounaaksi. Esim. Tänään salaatissa oli:
Salaattia
Kurkkua
Tomaattia
Halloumia
Broileria
Mansikoita
Siemeniä
Salaatinkastike
Lisäksi mukana oli pari vastaleivottua sämpylää mutta niitä en jaksanut syödä. Jälkiruokakin olisi kuulunut hintaan mutta en halunnut tänään sitä. Naapurissa olevassa lounasravintolassa on tosi hyvät salaatit ja nälkä lahtee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa syödä.
Itse jaksan parhaiten kun syön vain 2 monipuolista riittävän täyttävää ateriaa.
Aikaisemmin yritin vuosikaudet kitkuttaa suositelluilla 5 pienellä aterialla, mutta sillä ruokavaliolla oli sitten koko ajan nälkä. Ja painon nousu oli ikuinen ongelma. Luulin jo etten pääse koskaan eroon ylipainosta.
Vieläkin tulee sama ilmiö jos syön päivän aikana jonkun välipalan. Tulee vaan nälkä ja hirveä tarve napostella jotain. Sitten kun en syö välipalaa (yleensä en syö) niin pärjään oikein hyvin päivälliseen ilman mitään napostelun tarvetta.
Töissä en syö edes salaattia. Juon vain vettä.
En kehtaa kenellekään lääkärille tai hoitajalle puhua ruokarytmistäni mitään. Hermostuivat ja valittaisivat jotain kuitenkin, enkä jaksa kuunnella sellaista.
Joo tää on ihmeellistä.
Erosin väkivaltaisesta parisuhteesta ja viimeisimmän pahoinpitelyn jälkeen juttelin psykiatrisen hoitajan kanssa akuuttiajalla. Mulla taustalla ahdistusta muutenkin ja puolet käynnistä jouduin puolustelemaan hoitajalle miksi en syö aamupalaa 🤦
Töissä salaattia juu. Kotona sipsee ja muuta omnomia.
Syön kahdesti päivässä. Lounaalla kesällä salaatti, talvella keitto. Kumpikin vaihtoehto sisältää noin 600-700kcal, päivällinen on sitten mitä milloinkin ja sisältää vähintään toiset 600-700kcal. Tähän sitten vielä kahviin käytetyn täysmaidon ja voisiivun kalorit sekä satunnainen iltasnapsi.
Olo on hyvä ja virkeänä ja hyvin jaksaa lounaasta päivälliseen sillä salaatilla tai keitolla yhden välikahvin voimin..
Hyvin pärjää katsos kun se lounassalaatti toki sisältää muutakin kuin kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Töissä salaattia juu. Kotona sipsee ja muuta omnomia.
En viittis laittaa rahojani moiseen roskaan kuin sipsit.
Voihan siinä salaatissa olla puoli kiloa kanaa ja toinen samanlainen vaikka papuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ruuan täyttävyys ole kiinni siitä syökö sen lämpimänä. Teen usein evääksi erilaisia salaatteja, joissa on mukana esim. broileria, juustoa tai papuja sekä pastaa, riisiä tai nuudeleita. Hyvin pitkälti siis samoja aineita joita käytetään vaikka wokkeihin tai kastikkeisiin. En ymmärrä miksi siitä ruuasta ei tulisi täyteen vain jos kutsuu sitä salaatiksi.
Siinäpä se juju piileekin. Se on ihan normaali ateria mutta kylmänä. Itseäni aiemmin hämäsi tuollaisen pommin kutsuminen salaatiksi.
4
Miksi sitä sitten mielestäsi pitäisi kutsua? Eikä se mikään pommi ole, vaan kuten itsekin sanoit niin normaalia ruokaa.
Kai sitä salaatiksi kutsutaan. En muutakaan nimeä keksi, ja miksi tarvitsisikaan.
Ja ei, en tarkoita nyt pommilla mitään muuta kuin sitä normaalia ruokaa. Tosin monesti nämä salaatit sisältävät enemmän energiaa kun ns. lämmin ruoka.
Tarkoitan nyt sitä että kun joku "pärjää ihan hyvin salaatilla", se on usein sama kuin sanoisi että pärjää hyvin kylmänä syödyllä makaronilaatikkoannoksella.
Lehmäkin pärjää laitumellaan oikein hyvin salaatilla eli ruoholla.
Mikä tässä on sulle ongelma. Anna ihmisten pärjätä sillä mitä niillä on eväänään.
Jos urheilee ja paljon liikkuu niin takuu varmasti ei pärjää ilman järkeviä ateriarytmejä ja monipuolista ruokaa, ja myös salaatti ateriat ovat sitä ruokaa.
Sulla taitaa itselläsi olla jokin syömishäiriö, kun näet vaivaa muiden syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä söisin töissä sen normilounaan mitä on tarjolla työpaikkaruokalassa, nukkuisin loppupäivän poski näppiksellä. Pärjään oikein hyvin salaatilla tai kevyellä keitolla enkä vaivu koomaan.
No, eihän sitä normilounasta ole pakko ottaa hirveää määrää. Proteiinia ja rasvaa kannattaisi kuitenkin saada joka aterialla.
Miksi niitä ei voisi saada salaatista?
Pelkästä vihreästä salaatista on vähän heikkoa. Mutta toki kun salaatti tarkoittaakin täällä munaa ja pekonia ja kanaa ja ehkä sekaan on eksynyt joku salaatinlehtikin. Siitä varmaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä söisin töissä sen normilounaan mitä on tarjolla työpaikkaruokalassa, nukkuisin loppupäivän poski näppiksellä. Pärjään oikein hyvin salaatilla tai kevyellä keitolla enkä vaivu koomaan.
No, eihän sitä normilounasta ole pakko ottaa hirveää määrää. Proteiinia ja rasvaa kannattaisi kuitenkin saada joka aterialla.
Pelkästä vihreästä salaatista on vähän heikkoa. Mutta toki kun salaatti tarkoittaakin täällä munaa ja pekonia ja kanaa ja ehkä sekaan on eksynyt joku salaatinlehtikin. Siitä varmaan saa.
Niin Salaatti ateria on vähän eri kuin pussillinen rukolaa.
Jollet tuota ymmärrä niin et ymmärrä.
Riippuu varmasti siitä, että miten siihen salaattiin laittaa. Itse teen itselleni joskus salaattia, mutta en laita siihen pelkkiä salaatinlehtiä, kurkkua, tomaattia tai muita sellaisia kasviksia, joissa ei ole juuri lainkaan energiaa ja joka ei myöskään pidä nälkää,
Vierailija kirjoitti:
Voihan siinä salaatissa olla puoli kiloa kanaa ja toinen samanlainen vaikka papuja.
Miksi pitää aina liioitella?
Mun salaatti on kuin mikä tahansa lautasmalliateria. Puolet sitä rehua, neljäsosa jotain proteiinia, neljäsosa hh lisuke. Päälle kastike. Ohessa leipä ja voita/muuta levitettä. Miksei sillä jaksaisi? Mistä on lähtenyt ajatus, että salaatti on yhtä kuin se salaattikasviksista tehty lisukesalaatti, eli kurkku, tomaatti, salaatti, paprika mitä näitä nyt on?
Mulla ei ole töissä mahdollisuutta lämmittää mitään tai syödä missään ravintolassa. Salaatti on helppo tehdä, kuskata mukana ja syödä, ja se pärjää kylmäpakkauksen kanssa kassissa sen muutaman tunnin.
Aamupalaa en syö, en pysty en kykene...vahva ei.
Olen koko aikuisikäni syönyt pääasiassa kerran päivässä. Jossain vaiheessa kokeilin syömistä 3h välein koska sitä joka suunnasta minulle tuputettiin.
Oli koko ajan jäätävä nälkä ja paino alkoi tietenkin nousta 🤷🏻
Olo oli myös yleisesti ottaen huono, sellainen "tukkoinen" koko kropasta en osaa paremmin kuvata sitä tunnetta.
Palasin kokeiluni jälkeen kerran päivässä ruokailuun ja voin hyvin.
En tietenkään ole tässä asiassa ehdoton vaan joustan tarvittaessa. Esim hotellissa syön aamiaisen vaikka se ei arkena maistukaan 😊
Jos lounaalla syö salaattia, se ei tarkoita etteikö söisi loppupäivänä muuta tai että söisi yhtä kevyesti myös illalla.
Itse syön usein lounaaksi salaatin, jottei tulisi "ruokakoomaa" eli armotonta vässähdystä liian raskaan aterian takia.
Illemmalla syön sitten tuhdimman aterian, etenkin jos välipalat ovat unohtuneet.
Tasapaino! Eli mässäilyä seuraa kevyempi ateriointi ja liikuntaa, ja sama toisinpäin 🤷
Täällä tuntuu olevan paljon ihmisiä jotka syövät 1-3 kertaa päivässä. Sama minulla. Ei aamupalaa, lounas, joskus välipala/illallinen ja iltapala. Näin pysyy virkeänä, ruokaa voi syödä juuri sen verran kun huvittaa ja ei nälkä vaivaa. Paino pysyy itsestään sopivana. Silloin ei haittaa vaikka se salaatti sisältäisi erään mainitsemat 800 kaloria koska niitä ei syödä viittä päivässä. Ja tarvittaessa oikeasti kevyelläkin salaatilla pärjää hyvin, sitten syödään vain illalla vähän enemmän.
Itselläni ihan samoja havaintoja suositellusta ruokarytmistä. Jatkuva napostelu johtaa jatkuvaan nälkään ja lihomiseen. Onneksi kukaan ei ole pahemmin syömisistäni kysellyt, paheksuisi kai kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan omaa tyhmyyttä jos kuvittelee lounassalaatin tarkoittavan pelkkiä vihreitä rehuja.
Syö ja pärjää. Miksi se on sinulle ongelma?
Kuulostaa kyllä syömishäiriöltä kieltämättä, jos aamulla ei syö mitään ja töissä vaan salaattia.
Tietysti jos on sellaista istumatyötä, niin aamupalaksi varmaan riittää leipää ja lounaalla salaattia ja leipää tai jotain, mutta kuka raskaassa ammatissa nyt tietenkään koko päivää ilman kunnon ruokaa jaksaa?
Ei keskellä työpäivää kannata ahtaa itseensä kovin paljon ruokaa, ettei rupea väsyttämään. Itse syön tukevammin vasta illallisen joskus klo 19 aikoihin.