Lapsellani on tylsää ja päivät on siksi ihan kamalia
Lapsi on neljä. Naapurustossa ei asu muita lapsia ja meidän tuttavapiirissä/sukulaisilla ei myöskään ole muita lapsia. Tai on mutta ne on teinejä kaikki jo. Hoidosta ei ole saanut kavereita. Käydään joka päivä leikkipuistoissa, mutta niissä ei juuri ole muita lapsia tai jos on niin ne vaikuttaa haluavan olla omissa porukoissaan. Yritän usein mennä juttelemaan niille vanhemmille, mutta eivät vaikuta haluavan jutella.
Minä kyllä teen lapsen kanssa paljon asioita. Leikitään, pelataan, piirretään, ulkoillaan jne kaikkea joka päivä. Mutta välillä joudun hetken tekemään omia asioitani, ja tällöin lapsi joko kiipeilee seinille tylsyydestä tai pahoittaa mielensä kun en voi joka sekunti olla hänen kanssa.
Joten: mitä kivaa teidän lapset tykkää tehdä yksin? Olisi hyvä, että löytäisimme lapselle jotain kivaa tekemistä siksi aikaa kun vaikka 10 min ajan meikkaan tai vastaavaa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia asioita? 🤣 Omat asiasi on nyt myös lapsen asioita. Otat sen lapsen mukaan niihin sinun omiin asoihin.
Höpsis. Tietenkin äidillä on myös omia asioita. Ei lapsen saaminen tarkoita sitä, että äiti ei saisi enää edes meikata ilman että lapsi meikkaa siinä mukana.
Minusta sen ei pitäisi olla liian raskas ponnistus tehdä asioita sen lapsen kanssa ja ottaa se oma aika sitten kun isä tulee töistä. Sen ajan pärjää jopa ilman meikkiä.🤣
Pärjää kai ilman meikkiä mutta ei siinä mitään pahaa ole jos haluaa vähän meikata. Ei lapsen kanssa tarvitse ihan joka sekunti olla.
Valitettavasti kaikille ei ole suotu lasta joka ei tarvitse joka sekuntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia asioita? 🤣 Omat asiasi on nyt myös lapsen asioita. Otat sen lapsen mukaan niihin sinun omiin asoihin.
Höpsis. Tietenkin äidillä on myös omia asioita. Ei lapsen saaminen tarkoita sitä, että äiti ei saisi enää edes meikata ilman että lapsi meikkaa siinä mukana.
Minusta sen ei pitäisi olla liian raskas ponnistus tehdä asioita sen lapsen kanssa ja ottaa se oma aika sitten kun isä tulee töistä. Sen ajan pärjää jopa ilman meikkiä.🤣
Meikkaaminen oli vain esimerkki. Olen itse nyt lomalla ja mies myös, mutta mies on koko ajan vain omissa menoissaan eli ei minulla ala mikään oma aika kun mies palaa töistä. Ap
Isä jättää lapsen hoitamatta, jos lähdet esim kahville? Miten sinä olet antanut isälle ja lapselle sitä tilaa?
Kannattaisi harjoitella sitä itsenäistä leikkiä. Eikai lapsi osaa tehdä yksin mitään jos ei ole harjoitellut.
Lähdette 5 minuutista liikkeelle ja pidennätte aikaa pikkuhiljaa.
Vaikka olisi miten ekstrovertti, täytyy ihmisen - lapsenkin - osata toimia yksin edes hetki.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti rankkaa, jos lapsi on luonteeltaan sosiaalinen, eikä ole sisaruksia tai naapurissa lapsia. Ei siihen varmasti ole mitään taikakeinoa. Ruutu on tietysti yksi tapa, mutta siihen käytetty kannattaa pitää mahdollisimman pienenä eli max 1h/pvä.
Ap on todennäköisesti jo kokeillut kaikkia keinoja. Sen jälkeen ei ole muuta tapaa kuin vain sanoa lapselle, että nyt leikit puoli tuntia yksin, sitten tehdään jotain yhdessä. Laita vaikka ajastin, tiimalasi tai appina saatava hiirikello pyörimään. Lapsi todennäköisesti itkee ja huutaa aluksi, mutta rauhallisesti toistat, että nyt on lapsen ja vanhemman omaa aikaa. Voit laittaa aluksi vaikka legoleikin käyntiin. Kun toistat joka päivä tätä, lapsi jossain vaiheessa oppii, että päivässä on yksi hetki, jolloin häneltä odotetaan omatoimista leikkiä.
Kirja käteen. Kun alkaa lukemaan, ei ole ikinä tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ehdottaa samaa. Voisiko hän jo opetella kirjaimia? Vaikkei opettelisi lukemaankaan, niin paksuissa kuvakirjoissa on paljon katseltavaa ja jos kirjaa on luettu usein yhdessä, muistaa juonen ulkoa.
Entäs lasten äänikirjat, videot, musiikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkaaminen oli vain esimerkki. Olen itse nyt lomalla ja mies myös, mutta mies on koko ajan vain omissa menoissaan eli ei minulla ala mikään oma aika kun mies palaa töistä. Ap
No miten teillä sujuu lapsen kanssa illat ja viikonloput silloin, kun ette ole lomalla? Onko jompi kumpi vanhemmista koko lapsen hereilläoloajan viihdyttämässä lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ehdottaa samaa. Voisiko hän jo opetella kirjaimia? Vaikkei opettelisi lukemaankaan, niin paksuissa kuvakirjoissa on paljon katseltavaa ja jos kirjaa on luettu usein yhdessä, muistaa juonen ulkoa.
Kirjojen lisäksi palapelit, kynät, vesivärit ja piirustuspaperi, askartelutarvikkeita (lapselle voi hankkia lapsille tarkoitetut sakset) jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat kelpaa kun olen vieressä mukana lukemassa enkä tee samalla muuta. Sama koskee musiikkia ja muuta. Yksin ei halua lukea kirjoja tai muuta ollenkaan. Samaten jos kuljen huoneesta toiseen esim laitan kahvin tippumaan keittiössä, menen makuuhuoneeseen petaamaan sängyn ja siitä kylppäriin pesemään hampaat niin lapsi kulkee koko aja perässäni. Ja valittaa että on tylsää kun äiti pesee hampaat jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten teillä sujuu lapsen kanssa illat ja viikonloput silloin, kun ette ole lomalla? Onko jompi kumpi vanhemmista koko lapsen hereilläoloajan viihdyttämässä lasta?
Minä haen lapsen päiväkodista ja lapsi on loppuillan seurassani. Mies menee töistä suoraan salille tai muihin harrastuksiin, tulee kotiin kun laitan lasta jo nukkumaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs lasten äänikirjat, videot, musiikki?Kirjat kelpaa kun olen vieressä mukana lukemassa enkä tee samalla muuta. Sama koskee musiikkia ja muuta. Yksin ei halua lukea kirjoja tai muuta ollenkaan. Samaten jos kuljen huoneesta toiseen esim laitan kahvin tippumaan keittiössä, menen makuuhuoneeseen petaamaan sängyn ja siitä kylppäriin pesemään hampaat niin lapsi kulkee koko aja perässäni. Ja valittaa että on tylsää kun äiti pesee hampaat jne. Ap
Anna valittaa. Meneepähän taas loman jälkeen mielellään päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että annat lapsen isänsä mukaan, kun hän on omilla asioillaan. Jos tämä ei millään onnistu, niin alatte käymään lapsen kanssa asuntonäytöissä. Et sä tollasella miehellä ainakaan mitään tee. Samalla opetat sitä lasta minuutti minuutilta viihtymään yksin, kunhan olet itse lähistöllä. Esim. lapsi värittää, sinä meikkaat.
Itse tykkäsin lapsena siitä, että äiti ja isä antoivat aiheen, mistä piirrän, tavallaan tehtävän, ja sitten piirsin ja lopuksi näytin piirustuksen heille.
Jos lapsi on liian pieni jaksaakseen piirtää kunnolla ja yksityiskohtaisesti, niin sama lienee mahdollista vaikka muovailuvahalla.
Viihdyin myös itsekseni kuvakirjojen äärellä ennen kuin opin lukemaan. Lainasimme kirjastosta ison pinon lastenkirjoja.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minä olin nelivuotias kun veli lähti kouluun ja naapurin lapset hoitoon. Oli tylsää. Veli oppi lukemaan, joten minäkin halusin. Äiti opetti sitten ja opin nopeasti. Sen jälkeen luin valtavia määriä lastenkirjoja itsenäisesti.
Mitä isä sanoi, kun pyysit häntä ottamaan enemmän vastuuta lapsen hoidosta ja kasvatuksesta? Kuinka heillä menee, kun ovat kahdestaan?
Neljä vuotias voi jo pelata pikku kakkosen sovelluksella niitä helppoja pelejä. Ne on tosi opettavaisia. Sitten annat tietysti katsoa välillä telkkuakin. Muu aika luette, pyöräilyä, menkää hoploppiin tai istutat rattaisiin niin että saat lenkin tehtyä.
Muista myös laittaa joku leikki aluille ja yhtäkkiä huomaat, että lapsi leikkii yksinäänkin. Palapelejä meidän lapset teki iteksiin paljon. Yhden lapsen kanssa saa toki olla koko ajan keksimässä tekemistä, mutta ei sun nyt joka hetki pidä hänen vieressään istua. Ja mies touhuileen myös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen kanssa on haasteellista kuten aloittajalla nyt on jättäisin kaiken turhan pois, kuten esim sen meikkaamisen.
Oikein vuoden kasvattaja. Lapsi lapsi lapsi. Sitten ihmetellään, kun ei teininä osaa ottaa muita huomioon ja käyttäytyy törkeästi vanhempiaan kohtaan. Lapselle nimenomaan pitää opettaa, että myös muiden ihmisten tarpeilla on väliä, ei he ole mitään lapsen palvelijoita. Jos tuon ikäinen ei kymmentä minuuttia pysty tekemään mitään yksin niin kyllä hänelle voi jo ihan suoraan sanoa, että keksit jotain nyt ja jos on tylsää niin sama vastaus. Keksii jotain ettei ole tylsää. Tai sitten vaan on tylsää.
Hommaa se televisio. Sitähän ei ollut?
Karhunpalvelus opettaa jonkun pitävän kädestä kiinni kokoajan. Eikä ole edes normaalia.
Harmi juttu. Tuon ikäisenä leikin sisaruksen tai naapureiden lasten kanssa. En ole oikeastaan koskaan leikkinyt vanhempieni kanssa, enkä pitänyt sitä mitenkään outona. Ehkä lapsi on tottunut siihen, että sinä viihdytät häntä. Tylsyyshän myös ruokkii mielikuvitusta, ei lapselle tarvitse tuossa iässä mielestäni olla tarjoamassa koko ajan jotain viihdyttämistä.