Isovanhemmat riehuvat lasten kanssa
Kauan odotettu mummon ja vaarin vierailu taas takana, ja olen aivan loppu. Odotin keskustelua vanhempieni kanssa sekä pientä apua lasten hoidosssa, mutta takana on kolme päivää juoksemista ja riehumista ahtaassa asunnossamme (ulkona on ollut huonot säät ja isovanhemmat halusivat "leikkiä" lasten kanssa sisällä), hajonneita tavaroita, lukuisia haavereita ja itkuja. Marmatusta siitä, että lapsilla on liian tiukka kuri. Meillä on kolme eläväistä lasta ja säännöt, että sisällä ei juosta eikä riehuta. Ulkoilemme paljon ja lapsilla on sääntöjä. Mutta miksi se ei kelpaa isovanhemmilla?
Olen aivan masentunut, surullinen ja loppu vierailun jälkeen. Isovanhemmat tuskin ovat yhtään tyytyväisempiä. Mikä meni pieleen? Kohtalotovereita?
Kommentit (81)
Kuulostaa erikoiselta. Itselläni myös lastenlapsia. Leikitään,, hassutellaan muttei riehuta. Ehkäpä isovanhemmat eivät tiedä miten toimia ja yrittävät liikaa miellyttääkseen lapsia. Tee selvät pelisäännöt miten toimitaan mutta älä rajoita heidän näkemisiä.
Kuulostaa kivoilta isovanhemmilta ja sulla tyypilliseen tapaan liian tiukka pipo.
Jos muuttaisitte sieltä sun unelma-alueelta, missä on shoppailu- ja kahvilamahdollisuudet vieressä, jonnekin, missä perheen ja lastem olisi hyvä olla ja lapsilla tilaa leikkiä?
Haha!
Lähtisin muualle siksi aikaa ja jättäisin ne rauhassa riehumaan.
Meillä oli samanlaista ja kun ei uskottu niin sittwn ei tavata.
Jos ei vanhempia ja perheen kotia kunnioiteta niin sitten se on siinä.
Meillä isovanhemmat aivan vihaavat sitä, että meillä on rutiineja ja periaatteita. Silloin kun ovat käymässä, harvoin, tuntuu että joudun omia lapsia vaivihkaa vahtimaan, että en ärsyttäisi sillä isovanhempia. Yritän siis pitää lapset turvassa, etteivät karkailisi autotielle, etteivät saa tee-vettä tai muuta kiehuvaa naamalle, etteivät leiki terävillä tai tapahdu jotain muuta kummaa. Tosi, tosi raskasta heidän käynnit.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta. Itselläni myös lastenlapsia. Leikitään,, hassutellaan muttei riehuta. Ehkäpä isovanhemmat eivät tiedä miten toimia ja yrittävät liikaa miellyttääkseen lapsia. Tee selvät pelisäännöt miten toimitaan mutta älä rajoita heidän näkemisiä.
Ne tietää tismalleen mutta on tärkeämpää ylikävellä vanhemmat ja kilpailla lapsista.
Seuraavaksi kerraksi isovanhempien kotiin riehumaan ja rikkomaan tavaroita.
Et laittanut heitä ulos huonosta kelistä huolimatta. Ei ole voinut ukkostaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tietää tismalleen mutta on tärkeämpää ylikävellä vanhemmat ja kilpailla lapsista.
Voooi, paha arvovaltakiista tuli. Onko siis miehen vanhemmat kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat aivan vihaavat sitä, että meillä on rutiineja ja periaatteita. Silloin kun ovat käymässä, harvoin, tuntuu että joudun omia lapsia vaivihkaa vahtimaan, että en ärsyttäisi sillä isovanhempia. Yritän siis pitää lapset turvassa, etteivät karkailisi autotielle, etteivät saa tee-vettä tai muuta kiehuvaa naamalle, etteivät leiki terävillä tai tapahdu jotain muuta kummaa. Tosi, tosi raskasta heidän käynnit.
Kiitos myötätunnosta. Olen vain niin pettynyt, kun vierailu meni jälleen kerran näin. Olemme yrittäneet puhua asiasta, mutta olemme isovanhempien (kuten osan kommentoijien) mielestä niuhoja. Kaiken tulisi pyöriä lasten ympärillä ja kaiken olla sallittua. Vanhempani ovat rakkaita, mutta nyt tuntuu, etten hetkeen halua nähdä heitä. Olen aivan loppu, asunto on kuin pörremyrskyn jäljiltä, 3-vuotias pitää herätellä yöllä päävamman takia. Pihallamme olisi tilaa juosta ja riehua, mutta se ei käy. Hippaa olohuoneessa, voltteja makuuhuoneessa ja kutitusta ruokapöydässä ja kaikkea muuta.
Työni on vaativaa ja kuvittelin loman ja isovanhempien vierailun tuovan jotain apua. Vanhempani eivät edes kysyneet, että mitä minulle kuuluu :(. Yritin heidän kuulumisiaan kysellä ja omiani kertoa, mutta kaikki jäi riehumisen jalkoihin.
Ja kyllä olin niuho ja tiukkis ja kaikkea. Menetin hermoni hyvin nopeasti vierailun/riehumisen alkaessa. Ja kyllä kerroin, että meillä ei sisällä riehuta, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voooi, paha arvovaltakiista tuli. Onko siis miehen vanhemmat kyseessä?
Ainakin meillä ihan minun äitini. Hän kilpailee lasten suosiosta hinnalla millä hyvänsä.
Miksi isovanhempien pitäisi olla erityisesti apuna?
Meillä äitini tullessa meille paikalla on kaksi aikuista (mies on pääosin töissä, äitini vierailee mielellään päivällä) ja me juttelemme, teemme yhdessä ruokaa ja leikitämme yhdessä lapsia. Pihallekin menemme yhdessä eikä niin, että minä kerään voimia sisällä ja mummi leikittää lapsia. Äidin kanssa käydään pesemässä mattoja, tarvittaessa vuorotellen, mutta ei ajatuksena ole se, että aikuinen on vain lasten kanssa ja toinen aikuinen yksin. Äidin kanssa käydään leikkipuistossa ja lapset näyttävät mummille temppujaan. Mummi on jotain kivaa ja erityistä, mutta ei mikään lastenhoitoautomaatti, joka tulee avuksi. Meillä mummi tulee osaksi perhettä - tosin vain muutamiksi tunneksi kerrallaan - eikä lastenhoitajaksi kuin todella satunnaisesti, kun minulla on lääkäriaika tms. Koska perheen arki on hänelle tuttua, se jatkuu silloinkin, kun en ole paikalla, tietty pienillä mummihassutuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äitini tullessa meille paikalla on kaksi aikuista (mies on pääosin töissä, äitini vierailee mielellään päivällä) ja me juttelemme, teemme yhdessä ruokaa ja leikitämme yhdessä lapsia. Pihallekin menemme yhdessä eikä niin, että minä kerään voimia sisällä ja mummi leikittää lapsia. Äidin kanssa käydään pesemässä mattoja, tarvittaessa vuorotellen, mutta ei ajatuksena ole se, että aikuinen on vain lasten kanssa ja toinen aikuinen yksin. Äidin kanssa käydään leikkipuistossa ja lapset näyttävät mummille temppujaan. Mummi on jotain kivaa ja erityistä, mutta ei mikään lastenhoitoautomaatti, joka tulee avuksi. Meillä mummi tulee osaksi perhettä - tosin vain muutamiksi tunneksi kerrallaan - eikä lastenhoitajaksi kuin todella satunnaisesti, kun minulla on lääkäriaika tms. Koska perheen arki on hänelle tuttua, se jatkuu silloinkin, kun en ole paikalla, tietty pienillä mummihassutuksilla.
Miksi niiden pitää olla taakana?
Miksi sinä passuutat itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden pitää olla taakana?
Miksi sinä passuutat itseäsi?
Missä kohtaa passuutan itseäni?
Laiska ap ei kertonut lainkaan, mitä on tapahtunut.
Aika niihin olet. Isovanhemmille sallitaan yhtä ja toista löysempää sääntöä ja määräystä kuin mitä tavallisesti kotona on. Anna riehua, jos kivaa tuntuu kaikilla (muilla kuin sinulla) olevan. Jaarittelette sitten puhelimessa.