Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajaopinnot tuntuvat joustamattomilta, pelkään etten saa käytyä tutkintoa loppuun

Vierailija
19.07.2022 |

Harkkapaikkoja ei riitä kaikille mutta opintojen etenemisen kannalta olisi tärkeää että ne saa tehtyä ajallaan. Jos olet yhtenä päivänä kipeänä kun on esim. anafylaktisen shokin hoidon opetusta, et saa siitä merkintää ja koko opintokokonaisuus ja opintopisteet jää roikkumaan. Milloin tuon yhden päivän voi korvata? Luoja tietää, ota yhteyttä seuraavan vuoden toteutukselle ja toivo että ottavat sinut ylimääräisenä, jos eivät ota niin voi voi. Sitten ei pääse kyseisen opinnon harkkaan (esim. kirurginen hoitotyö), koska se yksi koulupäivä jäi koronan takia käymättä.

Ja tosiaan harkkapaikkoja ei vaan ole tarpeeksi, ikuisuusongelma. Paikkoja on 10 ja opiskelijoita 100, ilman harjoitteluja ei valmistu. Töihin pitäisi pystyä ilmoittamaan 2 kk etukäteen milloin tarvitsee ottaa palkatonta vapaata viideksi viikoksi (ja tämä viisi kertaa tutkinnon aikana vähintään), harkkapaikkoja voi saada tuurilla sähköpostilla tyyliin ''nyt vapautui kirran harkka ja alkaa ensi viikolla, eka vastaaja saa paikan'', siinäpä töissä käyvänä perheellisenä sovitat kaiken yhteen. Ja tämä on vieläpä monimuoto-opetusta, suunnattu juurikin aikuisille perheellisille opiskelijoille.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi syy miksei kannata opiskella hoitajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa suosiolla alaa, esim insinööriksi.

Vierailija
4/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelijoita on enemmän kuin tarjolla olevia harkkapaikkoja niin ehkä silloin kannattaisi vähentää opiskelijaksi otettavien määrää? Käsittämätöntä jos opiskelijoita otetaan kouluun niin paljon että osalta jää pakollinen harkka suorittamatta.

Vierailija
5/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelijoita on enemmän kuin tarjolla olevia harkkapaikkoja niin ehkä silloin kannattaisi vähentää opiskelijaksi otettavien määrää? Käsittämätöntä jos opiskelijoita otetaan kouluun niin paljon että osalta jää pakollinen harkka suorittamatta.

Ja silti itketään hoitajapulaa ja sitä ettei meitä valmistu tarpeeksi.

Sairaalat eivät panosta opiskelijoihin, opiskelija tulee harjoitteluun pelkkänä taakkana koska henkilökunta on muutenkin ihan lopussa ja sitten pitää vielä opettaa opiskelijaa, mitään lisäresursseja tähän ei tarjota. Opiskelija säikähtää tylyä kohtelua ja kiirettä ja vaihtaa alaa. Kierre on valmis.

Hoitajaksi opiskelevien keskuudessa on ihan yleistä että harkan takia muutetaan jonnekin maakuntaan muutamaksi viikoksi kun muutakaan ei voi tehdä. Harkkapaikkojen haku aukeaa kaikille yhteisessä portaalissa joku arkipäivä klo 9 ja siellä on satoja opiskelijoita klikkaamassa ruutuja samalla sekunnilla siinä toivossa että paikka irtoaa. Yliopistossahan esim. koulu osoittaa harkkapaikan eikä siitä pidä taistella muiden kanssa. AP

Vierailija
6/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omilta opintovuosilta 2012-2016 tuon saman joustamattomuuden. En meinannut päästä harjoittelusta läpi koska flunssakierteen vuoksi jouduin olemaan joitakin päiviä pois harkasta ja olo oli väsynyt ja puolikuntoinen läpi harjoittelun. Siihen aikaan ei ollut edes yths:n palveluita vaan ravasin tk:ssa. Flunssaan sairastuminen oli aina pieni katastrofi koska useimmilla tunneilla oli läsnäolopakko ja harjoittelusta viikon poissaolo olisi tarkoittanut ettei läpäise harjoittelua. En ymmärrä miksi opiskelijoiden kohdalla ei voida joustaa mutta työelämässä saa olla reilusti sairauslomalla eikä siitä joudu maksamaan kovaa hintaa.

Vierailija
7/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkka kirjoitti:

Muistan omilta opintovuosilta 2012-2016 tuon saman joustamattomuuden. En meinannut päästä harjoittelusta läpi koska flunssakierteen vuoksi jouduin olemaan joitakin päiviä pois harkasta ja olo oli väsynyt ja puolikuntoinen läpi harjoittelun. Siihen aikaan ei ollut edes yths:n palveluita vaan ravasin tk:ssa. Flunssaan sairastuminen oli aina pieni katastrofi koska useimmilla tunneilla oli läsnäolopakko ja harjoittelusta viikon poissaolo olisi tarkoittanut ettei läpäise harjoittelua. En ymmärrä miksi opiskelijoiden kohdalla ei voida joustaa mutta työelämässä saa olla reilusti sairauslomalla eikä siitä joudu maksamaan kovaa hintaa.

Kaikista parasta tässä on se että opettajien sairastumisen vuoksi laboraatioita on kyllä peruttu :D Mutta auta armias jos itse olet kipeänä kun on joku ensiapulaboraatio niin siihen tyssää opinnot. AP

Vierailija
8/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se katastrofi, jos et valmistu ajallaan? Töiden ohessa voi sitten opiskella loppuun.

Vierailija
9/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän sinulle tarjotaan aikaa pohtia sitä, haluatko todella sairaanhoitajaksi. T Sairaanhoitaja

Vierailija
10/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se katastrofi, jos et valmistu ajallaan? Töiden ohessa voi sitten opiskella loppuun.

On, koska oppilaitoksella opiskeluoikeusaika kuluu koko ajan ja jos opiskeluoikeuden loputtua opinnot eivät ole valmiit, joutuu lisäaikaa oikein anomaan ja perustelemaan miksi sitä pitäisi myöntää. AP

Vierailija
11/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että sentään! Täytyy kyllä sanoa, etten ihmettele kun ei hoitajia Suomessa ole, kun koulustakin on tehty noin hankala suorittaa. Kyllä pitää nostaa hattua kaikille hoitajilla, jotka ovat töissä. Ensin tuskien taival koulussa, sitten sama jatkuu raskaassa työelämässä. Minä en kyllä jaksaisi.

Vierailija
12/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, koska oppilaitoksella opiskeluoikeusaika kuluu koko ajan ja jos opiskeluoikeuden loputtua opinnot eivät ole valmiit, joutuu lisäaikaa oikein anomaan ja perustelemaan miksi sitä pitäisi myöntää. AP

Tuohan olisi pidemmän päälle hyvä juttu,koska jos tuo on yleistä, amk:lle tulee selväksi, että käytäntöjä on parannettava.

Vierailija
13/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan, opiskelet Jamkissa :D aivan pelleilyä koko touhu. Pelkkää esseiden kirjoitusta ja niissäkin viilataan pilkkua ja lähdeluetteloa...voitte arvata onko motivoivaa saati hyödyllistä. Lisäksi ryhmätyötä ja niiden esittelyä toisille koska "tiimit opettavat itse itseään" ja vertaisoppiminen ym muu uusi paska. Sitten vielä pitää olla opinnäytetyö tehtynä ennen syventäviä opintoja, koska pelätään että opiskelijat menevät töihin eivätkä palaa mitään opparia tekemään. No, itse päätin lopettaa jo tässä vaiheessa. Ihmetelkööt miki iso osa porukasta lopettaa kesken.

Vierailija
14/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin sairaanhoitajaksi 80-luvun lopulla ja silloin koulu järjesti opiskelupaikat. Oli sujuva systeemi. Pitäisi ottaa uudelleen käyttöön. Sitä ei voinut valita, halusiko ns. pehmytosakirralle, vai ns. luupuolelle, mutta yhtäkaikki harkat tuli suoritettua, eikä tarvinnut stressata kaatuuko hakujärjestelmä, onnistuiko saamaan paikan, tuliko tuplabuukkaus jne.

Vierailija
15/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan, opiskelet Jamkissa :D aivan pelleilyä koko touhu. Pelkkää esseiden kirjoitusta ja niissäkin viilataan pilkkua ja lähdeluetteloa...voitte arvata onko motivoivaa saati hyödyllistä. Lisäksi ryhmätyötä ja niiden esittelyä toisille koska "tiimit opettavat itse itseään" ja vertaisoppiminen ym muu uusi paska. Sitten vielä pitää olla opinnäytetyö tehtynä ennen syventäviä opintoja, koska pelätään että opiskelijat menevät töihin eivätkä palaa mitään opparia tekemään. No, itse päätin lopettaa jo tässä vaiheessa. Ihmetelkööt miki iso osa porukasta lopettaa kesken.

Opiskellessa nyt kirjoitetaan esseirä javiilataan lähdeluetteloa. Sen takia, että noilla prosesseilla on merkitystä opiskelun ja tiedon hyödyntämisen kannalta.

Vierailija
16/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta paikkakunnalta olen toistaiseksi onnistunut saamaan harkkapaikat. Toki sit vaan otettava mitä saa- taktiikalla.

Mut harkoissa olisi paljon parannettavaa. Esim. se että meidän täytyy tehdä 8 tunnin täysiä päiviä, ja joka ikinen päivä on korvattava jos esim. sairastuu. Tämä on ongelmallista, koska harkan jälkeen jatkuu koulu, niin miten olet samaan aikaan läsnä koulussa + korvaamassa niitä harkkapäiviä? Perusflunssa vie helposti viikonkin, se tarkoittaa sitä että olet seuraavat 4 viikonloppua korvaamassa harkkapäiviä, sen koulun (ja usein työssäkäynnin lisäksi). Tai olet harkassa poliklinikalla, joka ei ole auki tuota 8 tuntia, eikä edes työntekijät tee niin pitkää päivää. Silloin opiskelija joutuu nämä puuttuvat tunnit korvaamaan joko tekemällä harkkaa pidempään, tai tekemällä koululla ylimääräisiä päiviä joilla korvataan nämä puuttuvat harkkatunnit.

Opiskelija on liian usein työpaikoille joko vaan haitta jota ei sinne haluta, tai sitten lisäkäsi jota hyödynnetään teettämällä se 8h/pvä ilmaista työtä.

Vierailija
17/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskellessa nyt kirjoitetaan esseirä javiilataan lähdeluetteloa. Sen takia, että noilla prosesseilla on merkitystä opiskelun ja tiedon hyödyntämisen kannalta.

Ei juuri ole merkitystä sairaanhoitajan työn kannalta useinkaan :D Ainakin itse olen ollut aika pettynyt juurikin tähän esseiden ja ryhmätöiden määrään verrattuna siihen, miten vähän käytännön asioita on harjoiteltu. Meillä sai harjoitella kanyylin laiton KAKSI KERTAA yhden iltapäivän aikana. Jos kahdella yrityksellä kanyylia ei saanut paikalleen, niin eipä mitään, kuulemma harkassa sitten oppii! Mieluusti olisin ollut muutaman tunnin enemmän laboraatio-opetuksessa harjoittelemassa kanylointia kuin kirjoittamassa esseetä sairaanhoitajan kansainvälisestä työympäristöstä kotona. AP

Ps. edelliselle: opiskelen Metropoliassa :D 

Vierailija
18/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalat eivät panosta opiskelijoihin, opiskelija tulee harjoitteluun pelkkänä taakkana koska henkilökunta on muutenkin ihan lopussa ja sitten pitää vielä opettaa opiskelijaa, mitään lisäresursseja tähän ei tarjota. Opiskelija säikähtää tylyä kohtelua ja kiirettä ja vaihtaa alaa. Kierre on valmis.

Hoitajaksi opiskelevien keskuudessa on ihan yleistä että harkan takia muutetaan jonnekin maakuntaan muutamaksi viikoksi kun muutakaan ei voi tehdä. Harkkapaikkojen haku aukeaa kaikille yhteisessä portaalissa joku arkipäivä klo 9 ja siellä on satoja opiskelijoita klikkaamassa ruutuja samalla sekunnilla siinä toivossa että paikka irtoaa. Yliopistossahan esim. koulu osoittaa harkkapaikan eikä siitä pidä taistella muiden kanssa. AP

Kerrotko millä alalla yliopisto osoittaa harkkapaikan, en ole koskaan kuullutkaan. Opiskelen itse yliopistossa tekniikkaa, meillä tuo hoidetaan ihan itse, yleensä itse hankitun työn ohessa. Harkkapaikkoja etsineistä kavereista tulee mieleen ainakin lääkisopiskelija ja yliopistossa sosiaalityötä opiskeleva, jotka molemmat myös itse etsivät harkkapaikkansa.

Vierailija
19/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä saa käytännössä katsoen aina. Oppilaitos kun saa rahaa vain valmistuvien opiskelijoiden mukaan.

Vierailija
20/42 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko millä alalla yliopisto osoittaa harkkapaikan, en ole koskaan kuullutkaan. Opiskelen itse yliopistossa tekniikkaa, meillä tuo hoidetaan ihan itse, yleensä itse hankitun työn ohessa. Harkkapaikkoja etsineistä kavereista tulee mieleen ainakin lääkisopiskelija ja yliopistossa sosiaalityötä opiskeleva, jotka molemmat myös itse etsivät harkkapaikkansa.

En ole tuo jonka viestiä lainasit, mutta ainakin aineenopettajiksi opiskelevilla taitaa olla tietty koulu määrättynä jossa harkat suoritetaan. Jyväskylässä norssi.

Itse en ole opelinjalainen niin voin puhua puutaheinää mutta kukaan kaverini ei ole mihinkään muuhun kouluun harkkojaan tehnyt.