Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntematon henkilö soittaa ovikelloa - avaatko oven vai et

Vierailija
19.07.2022 |

Tuossa äsken joku soitteli ovikelloa useamman kerran, mutta en sitten avannut, kun en ollut odottanut ketään käymään ja lisäksi asuntoni ei todellakaan ole siinä kunnossa, että haluaisin kenenkään näkevän tänne edes ulko-ovelta.

(Miksiköhän muuten kaikki tällaiset ovikellon soittelijat ilmaantuu paikalle vain ja ainoastaan silloin, kun ei ole jaksanut siivota. Kun asunto on järjestyksessä ja oven jopa saattaisi kehdata avata, niin ei niitä silloin todellakaan näy (tai ehkä pikemminkin kuulu) missään).

Mutta joo, mitäs sinä tekisit vastaavassa tilanteessa - avaatko oven vai et ?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa

Vierailija
22/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn kameraovipuhelimesta mitä asia koskee. Postimies siellä on ollut joskus, kun olen unohtanut, että paketti on tulossa. On käynyt myös autonostaja kyselemässä oisko pihalla oleva auto myynnissä. Naapuritalon mummokin on soittanut ovikelloa, kun avaimet olivat hukassa, mutta onneksi löytyivät sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aika on arvokasta.

En anna kenenkään uskovaisen, imurikauppiaan, kissataulukauppiaan tai muun täysin tuntemattoman viedä sitä minulta.

En siis pelkää, mutta inhoan aikarosvoja, olipa se 5 tai 15 minuuttia.

Vierailija
24/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna kenenkään uskovaisen, imurikauppiaan, kissataulukauppiaan tai muun täysin tuntemattoman viedä sitä minulta.

Huono selitys. Sinä siis pelkäät.

Vierailija
25/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulle aika on arvokasta", kirjoittaa hän, kun maleksii mammapalstalla. HAH!

Vierailija
26/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan oven. Tosin minulla ei ole ovikelloa ollenkaan, asun omakotitalossa. Meillä koira toimittaa hälytyksen tai koputetaan ikkunaan. Tämä on pitänyt satunnaiset kulkjat hyvin poissa, kun eivät löydä ovikelloa.

Vierailija
27/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kirves kädessä tms niin avaan ja kysyn mitä asiaa. Yleensä ei ole ollut.

Pelko on nykyään yleistä. Kerran löysin rapusta lompakon. Henkkareiden mukaan kuului rapussa asuvalle mummulle. Ei suostunut avaamaan. Tiesin kyllä että oli kotona. Menin kotiin ja soitin. Ei vastannut. Ihmiset pelkää nykyään vastata puhelimeenkin!

Vierailija
28/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tähän mennessä aina uskaltanut avata, mutta aika hermona olen silloin aina. Yleensähän se on tietysti joku lähetti, joka on tuonut jotain mitä mies tilannut eikä muistanut sanoa niin olen sitten ihmetellyt ja kuittaillut niitä tavaroita. Elämässähän tapahtuu monenlaista ja toki itsellekin tapahtunut oikeasti vakavia ja pahempia asioita, mutta jostain syystä mulle jäi kyllä todellinen trauma kun kerran äitiyslomalla ollessa pienten lasten ja vauvan kanssa oven taakse ilmestyi pimpottamaan naapurista ikäiseni tuore äiti, jonka kanssa en ollut koskaan puhunut ja jonka en edes tiennyt asuvan siinä alakerrassa. Tuli vaan, että pimpom "me tultiin teille kylään". Ihanaa toki tutustua toiseen, joka myös kotona pitkästyy vauvan kanssa, mutta...Aivan hirveä siivo oli meillä silloin, vauva tais meillä olla kuukauden, mulla tissit aivan tulessa ja suihkumaitoa ja puklua vähän liikaa kaikkialla. Oli aika järkytys, että ilmoittamatta joku tuli sisään ihastelemaan meidän pskaista asuntoa. Huh, onneksi olin ees jotain järjestystä pitänyt, mutta siitä jäi joku stressi ja pelko, että meille voi koska vain tulla joku tuomitsemaan omaan kotiin, että milloin on viimeksi ehditty mopata lattiat (ja on kyllä mieskin, mutta töiden jälkeen oli silläkin vähän kiire isompien lasten kanssa). Nykyään jos joku outo on oven takana niin on yleensä joku lasten uusien, lähelle muuttaneiden kaverien vanhempi tulossa vaihtamaan yhteystietoja, mutta mulle iskee aina pieni paniikki, että joku olis tulossa suoraan ovesta sisään istumaan sohvalle, että keitäpä mulle kahvit, kiitos. 

Vierailija
29/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole ovisilmää? Kyllä itsellä on tapana avata, ärsyttävämpää se on jos siellä on joku huoltomies ja tulee omilla avaimilla sisään.

Vierailija
30/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa, koska oven avaaminen tuntemattomalle tietää aina jotain ikävää: jehovia, myyntitykkejä tai muita ruikuttajia, joista on epämiellyttävää yrittää päästä eroon.

Vierailija
31/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa. Ja kyllä, pelkään. Onko se jotenkin laitonta? Olen pienikokoinen nainen.

Vierailija
32/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa, jos en odota esim. huoltoihmistä tulevaksi.

Viimeksi oli selkeä varkauden yrittäjä, kun lopulta alkoi kuulua lukon tiirikointia.

Vierailija
33/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole ovisilmää? Kyllä itsellä on tapana avata, ärsyttävämpää se on jos siellä on joku huoltomies ja tulee omilla avaimilla sisään.

Ei nykyään uusissa taloissa ole ovisilmää. Ne pitää erikseen tilata jälkikäteen jos sellaisen haluaa. Aika harva edes haluaa, koska rappuun ei pääse ilman avainta, ovikoodia tai ovisummeria, niin oven takana ei pitäisi olla "kutsumattomia" vieraita. 

Vierailija
34/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En avaa. Ja kyllä, pelkään. Onko se jotenkin laitonta? Olen pienikokoinen nainen.

On laitonta, tai jossei ole niin pitäs olla.

Vierailija
35/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saatana

Vierailija
36/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parasta pysyä hiljaa vai avata ovisilmän luukku? Veikkaan että kannattaa maastoutua ja pysytellä hiljaa. Ellei naapuri tukehdu viineriin.

Vierailija
37/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään uusissa taloissa ole ovisilmää. Ne pitää erikseen tilata jälkikäteen jos sellaisen haluaa. Aika harva edes haluaa, koska rappuun ei pääse ilman avainta, ovikoodia tai ovisummeria, niin oven takana ei pitäisi olla "kutsumattomia" vieraita. 

No onpas typerää. Yhelle tutulle vaihettiin just äskettäin uus ovi asuntoon ja kyllä siinä ihan ovisilmä on.

Vierailija
38/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa. Ei yksinään asuva voi avata ovea tuntemattomille. Huonosti siinä käy. 

Vierailija
39/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen jakkaran, että yllän kurkistamaan ovisilmästä. Asun vanhustentalossa niin hyvinkin ovella voi olla huijari, joten pitää olla varovainen

Vierailija
40/87 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kirves kädessä tms niin avaan ja kysyn mitä asiaa. Yleensä ei ole ollut.

Pelko on nykyään yleistä. Kerran löysin rapusta lompakon. Henkkareiden mukaan kuului rapussa asuvalle mummulle. Ei suostunut avaamaan. Tiesin kyllä että oli kotona. Menin kotiin ja soitin. Ei vastannut. Ihmiset pelkää nykyään vastata puhelimeenkin!

Niin, soittaja kun on jonkun tavaran tai palvelun tuputtaja. Niin se menee.

Laitat vaan sen lompakon postiluukusta sisään, ei tarvitse leikkiä mitään laupiasta samarialaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi