Miten kestää hemmotellun kersan synttärit?
Miehen kummilapsesta kyse, meitä odotetaan paikalle oman lapsemme kanssa. Viime kesänä oli hyvä tekosyy olla pois, nyt kutsu tuli jo kk etukäteen.
Ei ole vastattu vielä kutsuun, mennäänkö vai meniskö mies yksin
Mutta kyseessä siis 5v täyttävä lapsi, jolla viisi kummia ja sukunsa ainoa pieni lapsi, vanhempiensa ainoa.
On aivan pilalle hemmoteltu ja huonotapainen.
Jo 3v synttäreillä viskasi meidän antaman lahjan katsomatta maahan, oli paita ja leikkitraktori, mutta kun isovanhemmilta sai isomman paketin. Ja siis paiskasi meidän paketin mielenosoituksena maahan, koska oli niin tylsä lahja.
Kysyin, että mitäs sanotaan kun saa lahjan, näytti kieltä ja äitinsä nauroi vieressä?!
Vanhemmat eivät kiellä/kasvata, hän saa aivan kaiken, kuten lelut, uima-altaankin isänsä rakensi kun tää penska halus yms. Joka kauppareissulla uusi lelu, saattavat varta vasten ajaa lelukaupoille. Iltapalaksi hän saa täytekakkua ja sokerimehua, jos keksii pyytää. Mitään ei kielletä.
Kun oltiin yhdessä vuokramökillä, poika näytti meille pippeliään ja sanoin, että tuo on huono tapaista, niin isänsä kehui äkkiä, että onpas hieno pippeli, ettei vaan poika ala itkemään?!!
Se yhteinen mökkiloma on kamala pojan käytöksen takia.
Juhlissa vieraana tää lapsi menee ekana pöytään ja tökkii sormilla kakkua, meillä esim levitti suklaamuffinsin matolle tahallaan ja sotku jäi siivoomatta, ei edes pahoittelua vanhemmilta. Poika ei kestä, jos muut lapset saa huomiota.
Jos vieraat toruu, alkaa parkua hysteerisenä kun pelottaa!!.
Ja kun heillä on juhlat, poika nauttii, kun voi härnäämällä/huutamalla/esittämällä/riehumalla saada huomion. On siis sellainen kauhukakara, että en voi itse sietää.
Mieskin on sanonut, ettei hän ikinä ottais kummipoikaansa hoitoon.
Mutta siis kysymys: miten menettelisitte itse, kärsisittekö juhlat vai skippaisitteko?
Meillä on itellä alle 1v vauva ja mietin, keksiskö tekosyyn vauvan kautta.
Tökkii niin pahasti ajatuskin ihastella tuota hirviölasta yhtään, ja sitä ne synttärit on, pikkutenava viuhtoo jollain miekalla ja suku huokailee vieressä, kun on niin terhakka poika!
Mitä tekisitte nyt ja jatkossa?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
En jaksais itse ärsyyntyä jostain pikkulapsesta noin paljon.
En nykyään jaksa teineistäkään ärsyyntyä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksais itse ärsyyntyä jostain pikkulapsesta noin paljon.
Tämä. Ap vielä vaivautui kirjoittamaan aiheesta hehtaarialoituksen.
No ole sinä se hyvinkäyttäytyvä. Tee hyvästäkäytöksestäsi oikein esimerkillistä. Niele lapsellinen kiukkusi ja hymyile. Saat sanoa lahjan maahan heittämisestä, että onpa epäkohteliasta lahjan antajaa kohtaan. Kestät tunnin-pari ja se siitä. Lapsi on syyton huonoon kasvatukseensa ja lapsen vanhemmat ilmeisesti teille tärkeitä?
Yhteisille mökkireissuille en minäkään enää menisi.
En tosiaan menisi tai muutenkaan viettäisi aikaa tuollaisen perheen kanssa.
Minulla on itsellänikin yksi lapsi, joka on luonnollisesti saanut paljon huomiota koko elämänsä. Olemme kuitenkin tehneet ihan tietoisesti töitä sen eteen, että hänestä ei tulisi hemmoteltua hirviötä ja se on onnistunut. Suututtaa tuollaiset vanhemmat, jotka pilaavat lapsensakin elämän antamalla lapsen pyörittää kaikkea ja käyttäytyä miten sattuu. Se ei pidemmän päälle kanna elämässä ja jossain vaiheessa tulee karut ajat edessä lapsella.
Ap ärsyttää mua kun kirjoittaa noin pitkän jutun jostain random lapsesta. Vanhemmat yleensä kuitenkin yrittävät parhaansa ja lapsissa on temperamenttieroja. Toivottavasti Ap: n elämä ja lapsenkasvatus sujuu kuin oopikirjoista eikä lapsesta tule vaikka huumeidenkäyttäjää.
Mitä tekisin? En menisi nyt tai jatkossa. Mies tekee kuten parhaaksi näkee. Kun penska on sietämätön jo nyt, mies voi sanoa, että penska on nikn hirveö ettei aio enää olla tekemisissä, ei voi sietää pojannulikkaa, jota vanhemnat eivät kasvata. Pääsee tuostakin. P.S. Ainokaisena olo ei millään tavalla tarkoita, että on hemmoteltu. Ihan kasvatuksesta ja luonteesta tuo on kiinni. Penska olisi ihan yhtä hirveä vaikka vanhemmillaan olisi 16 lasta.
Juu, anna miehen mennä yksin. Mulla kävis hermoon.
Vierailija kirjoitti:
Juu, anna miehen mennä yksin. Mulla kävis hermoon.
Pidän näistä vanhemmista, kun lapsi ei ole läsnä, mutta muuttuvat ihan tosi veteliksi muksunsa kanssa.
Enkä ymmärrä, miten niinkin tolkun ihmiset voivat olla noin kädettömiä kasvattajia.
Sekin ärsyttää, kun olisi kiva käydä perheiden kesken jossain, nyt menee vaan oma loma pilalle pikku majesteetin komennossa.
Muita, keiden tuttavapiirissä vastaavia?!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olette muka menossa, ja yllättäen juhlapäivän aamuna teillä "on oksennustauti". Problem solved. Seuraavalla kerralla ripuli, tai koronan oireita. Jonkun pienen lahjan laitatte muiden sukulaisten mukana tai lähetätte postissa.
En itsekään menisi. Kuulostaa ihan helvetilliselle, ja tuollaisia kakaroita vaan tuntuu riittävän....
Niin mä mietin, että ehkei juhliin tarvitse vielä mennä alle vuoteisen kanssa muutenkaaneli hyvä syy tämä ilman keksittyä tautiakin.
Ap
Kerrot, että teillä lieviä flunssan oireita, ette uskalla riskeerata, koska olisikin koronaa.
Ai niin tästä osviittaa vielä
Nämä tulivat meille kylään vauvan ollessa 2kk ikäinen, vaikka heidän poitsu oli oksennustaudissa ollut vielä aamulla, iltaa kohden oksentelu loppui ja päättivät tulla. Mutta kun pojalle oli luvattu kyläreissu ja että pääsee näkemään vauvaa!
Ja se noro tarttui sitten meihin, mutta tärkeintä kai oli, ettei tämä lapsi kokenut pettymystä..🙄
Ap
Lasten synttärit on aikuisille muutenkin ihan kauheita. Normaalisti ehkä mukava synttärisankari kieppuu aina sokerihumalassa muiden lapsivieraiden kanssa kuin tornaado- näin tietenkin pitääkin olla. Tämä ja tarjoilu vievät emännän kaiken huomion Muu vieraskattaus on yleensä itselle tuntematonta sukua ja naapurustoa. Siinä sitten yhdessä ihastellaan teennäisesti päivänsankaria lelujen lennellessä.
Mun kummilapsen äiti suuttuu verisesti jos en mene synttäreille vaikka tekosyyt on hyviä. Ei tajua että koska asun kaukana, joudun istumaan 7h päivässä eri kulkuneuvoissa päästäkseni pariksi tunniksi " hauskoille" lapsisynttäreille. Muuten kummilapsi on kiva ja voin tehdä jotain rauhallista ja mielekästä hänen kanssaan.
Ärsyttää kun lasten synttäreistä on tullut joku pakollinen tapahtuma. Ne ei vain ole aikuisille hauskoja. Omat kummini kävi ehkä pari kertaa synttäreilläni ja heillekin taidettiin tarjota viiniä ja illallinen siinä samalla.
Siinä on taas yksi narsistintaimi kasvamassa.
En menisi juhliin. Keksisin tekosyyn. Vatsatauti on aina hyvä syy. Tai että vauva on sairaana.
Mulla on vähän samantapainen tutavaperhe, mutta heillä kolme samaan tapaan kasvatettua lasta. Heillä jos yhdellä lapsella on synttärit, niin ne kaksi muutakin sisarusta saa lahjan ettei heille tule paha mieli, kun se päivänsankarikin saa lahjan. Että näin.
Viimeksi kun heillä oli synttärit niin äitinsä lähetti minulle viestin että lapselle voi tuoda iphonen langattomat kuulokkeet lahjaksi. Siis 100 euron lahja! Ei ostettu, kun ei omille lapsillekaan osteta.
Vierailija kirjoitti:
Lasten synttärit on aikuisille muutenkin ihan kauheita. Normaalisti ehkä mukava synttärisankari kieppuu aina sokerihumalassa muiden lapsivieraiden kanssa kuin tornaado- näin tietenkin pitääkin olla. Tämä ja tarjoilu vievät emännän kaiken huomion Muu vieraskattaus on yleensä itselle tuntematonta sukua ja naapurustoa. Siinä sitten yhdessä ihastellaan teennäisesti päivänsankaria lelujen lennellessä.
Mun kummilapsen äiti suuttuu verisesti jos en mene synttäreille vaikka tekosyyt on hyviä. Ei tajua että koska asun kaukana, joudun istumaan 7h päivässä eri kulkuneuvoissa päästäkseni pariksi tunniksi " hauskoille" lapsisynttäreille. Muuten kummilapsi on kiva ja voin tehdä jotain rauhallista ja mielekästä hänen kanssaan.
Ärsyttää kun lasten synttäreistä on tullut joku pakollinen tapahtuma. Ne ei vain ole aikuisille hauskoja. Omat kummini kävi ehkä pari kertaa synttäreilläni ja heillekin taidettiin tarjota viiniä ja illallinen siinä samalla.
No näinpä. Mä oon ihan avoimesti sanonut, että en tule kummilapsen synttärijuhliin vaan tulen sopivana päivänä niin että voidaan olla kahdenkesken ja perheen kanssa. Olen vienyt tyttöä hampurilaiselle tai jäätelölle ja muuta kivaa. Synttärit on ja saa ollakin sellaista riekkumista, mutta minä en jaksa matkustaa useaa tuntia sen takia kun ei siellä onnistu edes jututtamaan lasta kun on hälinää.
Vierailija kirjoitti:
No näinpä, en minäkään ymmärrä, miksi lasten synttäreille pitää edes kutsua muita kuin perhettä.
Me ei järkätty esikoiselle mitään isoja synttäreitä ennen kuin hän oli itse kyllin vanha kutsumaan vieraita.
Synttärit 1-5v vietettiin perheen kesken plus isovanhemmat.
Joskus sisarukseni kävivät kutsumatta, saivat toki halutessaan tulla.
Ja nyt kuopuksen kohdalla sama homma, ei tosiaankaan palvota lasta isolla köörillä saati oleteta, että muut jaksaa kaksi tuntia hymyillä väkisin.
Pahinta on, että lasten synttäreille kutsutaan aikuisia, mutta tarjottavat on jotain karkkivartaita ja sokerimättöä.
Mua ärsyttää tämä poika siksi, että tiedän ton käytöksen vaan pahenevan vuosien saatossa ja muutaman vuoden päästä nää vanhemmat on liemessä, kun se murrosikäisen kiukku ei olekaan enää söpöä🥹
Vanhempien syyhän toi huono käytös on, mutta kyllä se veri vaan tosta pojasta kiehahtaa 🙄
Ap
Mä menisin hupimielellä katsomaan, että mikä meininki "viidakossa" tällä kertaa on.
Etukäteen voisi tehdä puolison kanssa vaikka kännykkään bingon, jota molemmat yrittää täyttää. Juhlat menee nopsemmin ja ennenkaikkea hauskemmin kun yrittää saada itselleen bingoa!
Bingossa voisi olla esim:
-synttärisankari kiusaa jotakuta ja vanhemmat ei puutu tilanteeseen
-synttärisankari ei pidä lahjasta
-synttärisankari moittii tarjoiluja
-synttärisankarin vanhemmat ylpeilee jollain lapsensa taidolla
Jne jne
Hauskoja synttäreitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinpä. Mä oon ihan avoimesti sanonut, että en tule kummilapsen synttärijuhliin vaan tulen sopivana päivänä niin että voidaan olla kahdenkesken ja perheen kanssa. Olen vienyt tyttöä hampurilaiselle tai jäätelölle ja muuta kivaa. Synttärit on ja saa ollakin sellaista riekkumista, mutta minä en jaksa matkustaa useaa tuntia sen takia kun ei siellä onnistu edes jututtamaan lasta kun on hälinää.
Näin mekin sovittiin kuopuksen kummin kanssa, ne harvat kerrat kun näkee lasta, miksi tehdä se isoilla synttäreillä, kun voi tavata lapsen omaan tahtiinsa ja matkustaa sitten kun hälle sopii.
Jos minulla olisi alle viikon ikäinen vauva niin en varmaan menisi mihinkään synttärijuhliin. Vaikka nyt on kesä niin nuhaa on liikenteessä.. Tyttären miehen suvussa on myös tälläinen rajaton lapsi. Päiväkodissakin on tullut sanomista koska hän käy toisten lasten päälle jos ei saa mitä haluaa ja kun siitä mainitaan vanhemmille niin vain sanovat että sehän on hyvä että poika puolustaa itseään,, siis mitä ? Tämä on kuitenkin 'vain' kummilapsi joten ei voi vaatia että joka syntymäpäiville tullaan. Tai jos menette niin ei tarvitse tulla ensimmäisenä ja lähteä viimeisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin tästä osviittaa vielä
Nämä tulivat meille kylään vauvan ollessa 2kk ikäinen, vaikka heidän poitsu oli oksennustaudissa ollut vielä aamulla, iltaa kohden oksentelu loppui ja päättivät tulla. Mutta kun pojalle oli luvattu kyläreissu ja että pääsee näkemään vauvaa!
Ja se noro tarttui sitten meihin, mutta tärkeintä kai oli, ettei tämä lapsi kokenut pettymystä..🙄
Ap
Sinun kannattaisi ärsyyntyä niihin vanhempiin, ei lapseen. Tuohan on täysin lapsen vanhempien aikaansaama tilanne.
Isot synttärit, useampi lahja. Kyllä siinä ihan helposti jää lahjat toistensa jalkoihin, eikä isän kaverin vaimo saa lapsen kiitosta lahjasta.
Myöhemmin niillä sitten leikitään. Ei 3v. ole mikään tapakoulutettu automaatti. Kannattaa perehtyä lasten kehitysvaiheisiin.