Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

87-vuotiasta ukkia ei suostuttu rytkäyttämään sairaalassa

Vierailija
18.07.2022 |

Nytpä ukki on kuollut sydänkohtaukseen. Oltaisiin voitu saada rytkäytyksellä ukille lisää elinaikaa, mutta rytkäytystä ei suostuttu tekemään. Mietimme oikeudellisia toimenpiteitä.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antoivat syämen mennä.sääli,

Vierailija
62/85 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvytys kielto voi tulla lääkäreiltä ja se on jo pitkään tiedossa monilla vanhuksilla. Kiellon voi tehdä myös itse ja kirjata kanta .fi eikä siinä mitään papereita allekirjoitella. Hyvä, että pappa sai mennä, ei tarvinnut virua märissä vaipoissa vuosia.  Turhia toimenpiteitä tehdään jatkuvasti, eli keuhokuumeeseen sairastunut lääkitään antibiooteilla ja sama kurjuus jatkuu. Arvio sairaan kunnosta ja mahdollisuudesta normaaliin arkeen pitäisi selvittää, jos kunto on heikko, rollaattori porukalle ei pitäisi enää antaa minkään näköistä elvytystä edes lääkkeiden muodossa. Mitä arvoa on elämässä, jos sitä ei itse hallitse, vaan on jonkun toisen hoivaamisen varassa. Infarkti on armelias lähtö, on vain hetkistä kyse verrattuna vuosien hiipumisen ja demtoituneena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on rytkäytys?

Siinä rytkäytetään sähköllä, jotta veri lähtisi kiertämään. Psyk.sh.

Vierailija
64/85 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on rytkäytys?

Ei. Se on kuin ctrl+alt del. Sähköisku tosiasiassa pysäyttää sydämen. (Jos sydämessä ei ole mitään sähköistä toimintaa eli rytminä pea tai asystole ei sähkö auta.) Sitten toivotaan että sinussolmuke löytäisi taas oikean rytmin. Rintakehän painelun tarkoitus on se veren kierrättäminen.

Vierailija
65/85 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli iso RYTKY!

Vierailija
66/85 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on rytkäytys?

Ei. Se on kuin ctrl+alt del. Sähköisku tosiasiassa pysäyttää sydämen. (Jos sydämessä ei ole mitään sähköistä toimintaa eli rytminä pea tai asystole ei sähkö auta.) Sitten toivotaan että sinussolmuke löytäisi taas oikean rytmin. Rintakehän painelun tarkoitus on se veren kierrättäminen.

Ehkäpä vitsailin rytkäytyshullulle. Psyk.sh.

Vierailija
67/85 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on kumma!

Vierailija
68/85 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli,

Vierailija
69/85 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meni, saitteko oikeutta?

Vierailija
70/85 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi!

Vierailija
71/85 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vielä edes kuuttakymmentä enkä haluaisi minua elvytettävän. Mutta lääkärihän sen päättää, ei siinä mitkään hoitotahdot auta. 

Vierailija
72/85 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkiparka.

Vierailija
73/85 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2022 aloitus, että silleen.

Vierailija
74/85 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytkäytelkää toisianne.

Vierailija
75/85 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se elvytyskielto tarkoittaa.

Emme olleet antaneet siihen lupaa.
AP

Sitä lupaa ei kysytäkään teiltä. Vastoin yleistä luuloa vanhukset osaa kirjata sen ihan itse omakantaan. 

Vierailija
76/85 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähelvetin pakkomielle sinulla on RYTKÄYTTÄMISEEN ja mikä sana tuo edes on?!

Rytkäytä itsesi vaikka Kuuhun.

On se hauska sana, ja näiden aloitusten ainoa pointti on sen sanan viljely. Kyllä minua ainakin naurattaa, ei voi mitään. 😂

Vierailija
77/85 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyksi?

Vierailija
78/85 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvytys kielto voi tulla lääkäreiltä ja se on jo pitkään tiedossa monilla vanhuksilla. Kiellon voi tehdä myös itse ja kirjata kanta .fi eikä siinä mitään papereita allekirjoitella. Hyvä, että pappa sai mennä, ei tarvinnut virua märissä vaipoissa vuosia.  Turhia toimenpiteitä tehdään jatkuvasti, eli keuhokuumeeseen sairastunut lääkitään antibiooteilla ja sama kurjuus jatkuu. Arvio sairaan kunnosta ja mahdollisuudesta normaaliin arkeen pitäisi selvittää, jos kunto on heikko, rollaattori porukalle ei pitäisi enää antaa minkään näköistä elvytystä edes lääkkeiden muodossa. Mitä arvoa on elämässä, jos sitä ei itse hallitse, vaan on jonkun toisen hoivaamisen varassa. Infarkti on armelias lähtö, on vain hetkistä kyse verrattuna vuosien hiipumisen ja demtoituneena.

Rollaattorikriteeri on aika rankka ratkaisu. Tiedän suht. terveen viisikymppisen, joka käyttää rollaattoria polvivaivojen vuoksi. Ylipaino todennäköisesti aiheuttanut polvivaivat, mutta eipä juuri muita sairauksia ole.

Vierailija
79/85 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on nokkoset!

Vierailija
80/85 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se elvytyskielto tarkoittaa.

Emme olleet antaneet siihen lupaa.
AP

Ei tietenkään, ukkihan on varmaan itse aiemmin elvytyskiellon tehnyt.

Täysin mahdotonta. Kaikki paperit menivät meidän kauttamme. Halusimme pitää ukin elossa mahdollisimman kauan vaikka hän ei olisi täysin tervehtynyt rytkäytyksestä.
AP

Lääkärin vastaanotolla ukin toivoma elvytyskielto ei kyllä minään paperina olisi omaisille tullut.

Elvytyskielto kirjataan kaikille yli 65v ikäisille, lääkäri sen päättää. Ei siitä keskustella, meillä ei ole varaa elvytellä vanhuksia.

Tekoäly on eri mieltä:

Elvytyskielto (DNR/DNAR,

do-not-resuscitate) yli 65-vuotiailla ei ole Suomessa automaattinen käytäntö, vaan se on aina lääketieteelliseen arvioon tai potilaan omaan tahtoon perustuva yksilöllinen päätös. Ikä itsessään ei ole peruste elvytyskiellolle, mutta korkea ikä yhdistettynä vaikeisiin perussairauksiin voi johtaa siihen, että elvytystä ei pidetä potilaan kannalta hyödyllisenä