87-vuotiasta ukkia ei suostuttu rytkäyttämään sairaalassa
Nytpä ukki on kuollut sydänkohtaukseen. Oltaisiin voitu saada rytkäytyksellä ukille lisää elinaikaa, mutta rytkäytystä ei suostuttu tekemään. Mietimme oikeudellisia toimenpiteitä.
Kommentit (85)
Elvytys kielto voi tulla lääkäreiltä ja se on jo pitkään tiedossa monilla vanhuksilla. Kiellon voi tehdä myös itse ja kirjata kanta .fi eikä siinä mitään papereita allekirjoitella. Hyvä, että pappa sai mennä, ei tarvinnut virua märissä vaipoissa vuosia. Turhia toimenpiteitä tehdään jatkuvasti, eli keuhokuumeeseen sairastunut lääkitään antibiooteilla ja sama kurjuus jatkuu. Arvio sairaan kunnosta ja mahdollisuudesta normaaliin arkeen pitäisi selvittää, jos kunto on heikko, rollaattori porukalle ei pitäisi enää antaa minkään näköistä elvytystä edes lääkkeiden muodossa. Mitä arvoa on elämässä, jos sitä ei itse hallitse, vaan on jonkun toisen hoivaamisen varassa. Infarkti on armelias lähtö, on vain hetkistä kyse verrattuna vuosien hiipumisen ja demtoituneena.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on rytkäytys?
Siinä rytkäytetään sähköllä, jotta veri lähtisi kiertämään. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on rytkäytys?
Ei. Se on kuin ctrl+alt del. Sähköisku tosiasiassa pysäyttää sydämen. (Jos sydämessä ei ole mitään sähköistä toimintaa eli rytminä pea tai asystole ei sähkö auta.) Sitten toivotaan että sinussolmuke löytäisi taas oikean rytmin. Rintakehän painelun tarkoitus on se veren kierrättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on rytkäytys?
Ei. Se on kuin ctrl+alt del. Sähköisku tosiasiassa pysäyttää sydämen. (Jos sydämessä ei ole mitään sähköistä toimintaa eli rytminä pea tai asystole ei sähkö auta.) Sitten toivotaan että sinussolmuke löytäisi taas oikean rytmin. Rintakehän painelun tarkoitus on se veren kierrättäminen.
Ehkäpä vitsailin rytkäytyshullulle. Psyk.sh.
Minä en ole vielä edes kuuttakymmentä enkä haluaisi minua elvytettävän. Mutta lääkärihän sen päättää, ei siinä mitkään hoitotahdot auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se elvytyskielto tarkoittaa.
Emme olleet antaneet siihen lupaa.
AP
Sitä lupaa ei kysytäkään teiltä. Vastoin yleistä luuloa vanhukset osaa kirjata sen ihan itse omakantaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikähelvetin pakkomielle sinulla on RYTKÄYTTÄMISEEN ja mikä sana tuo edes on?!
Rytkäytä itsesi vaikka Kuuhun.
On se hauska sana, ja näiden aloitusten ainoa pointti on sen sanan viljely. Kyllä minua ainakin naurattaa, ei voi mitään. 😂
Vierailija kirjoitti:
Elvytys kielto voi tulla lääkäreiltä ja se on jo pitkään tiedossa monilla vanhuksilla. Kiellon voi tehdä myös itse ja kirjata kanta .fi eikä siinä mitään papereita allekirjoitella. Hyvä, että pappa sai mennä, ei tarvinnut virua märissä vaipoissa vuosia. Turhia toimenpiteitä tehdään jatkuvasti, eli keuhokuumeeseen sairastunut lääkitään antibiooteilla ja sama kurjuus jatkuu. Arvio sairaan kunnosta ja mahdollisuudesta normaaliin arkeen pitäisi selvittää, jos kunto on heikko, rollaattori porukalle ei pitäisi enää antaa minkään näköistä elvytystä edes lääkkeiden muodossa. Mitä arvoa on elämässä, jos sitä ei itse hallitse, vaan on jonkun toisen hoivaamisen varassa. Infarkti on armelias lähtö, on vain hetkistä kyse verrattuna vuosien hiipumisen ja demtoituneena.
Rollaattorikriteeri on aika rankka ratkaisu. Tiedän suht. terveen viisikymppisen, joka käyttää rollaattoria polvivaivojen vuoksi. Ylipaino todennäköisesti aiheuttanut polvivaivat, mutta eipä juuri muita sairauksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se elvytyskielto tarkoittaa.
Emme olleet antaneet siihen lupaa.
APEi tietenkään, ukkihan on varmaan itse aiemmin elvytyskiellon tehnyt.
Täysin mahdotonta. Kaikki paperit menivät meidän kauttamme. Halusimme pitää ukin elossa mahdollisimman kauan vaikka hän ei olisi täysin tervehtynyt rytkäytyksestä.
APLääkärin vastaanotolla ukin toivoma elvytyskielto ei kyllä minään paperina olisi omaisille tullut.
Elvytyskielto kirjataan kaikille yli 65v ikäisille, lääkäri sen päättää. Ei siitä keskustella, meillä ei ole varaa elvytellä vanhuksia.
Tekoäly on eri mieltä:
Elvytyskielto (DNR/DNAR,
do-not-resuscitate) yli 65-vuotiailla ei ole Suomessa automaattinen käytäntö, vaan se on aina lääketieteelliseen arvioon tai potilaan omaan tahtoon perustuva yksilöllinen päätös. Ikä itsessään ei ole peruste elvytyskiellolle, mutta korkea ikä yhdistettynä vaikeisiin perussairauksiin voi johtaa siihen, että elvytystä ei pidetä potilaan kannalta hyödyllisenä
Antoivat syämen mennä.sääli,