Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaatko huomauttaa tuttavaperheelle lasten vaatteista?

Vierailija
18.07.2022 |

Palasimme juuri lomareissulta sukulaisperheen kanssa. Olen kiinnittänyt aiemmin jo huomiota tähän, mutta nyt asia jäi oikein vaivaamaan.

Perheen lapset ovat tosi huonosti puettu. Vaatteet ovat likaisia, usein liian pieniä tai jotenkin muuten kurjannäköisiä jne. Teinipoika kulki monta päivää shortseissa, jotka olivat silmin nähden pskaiset, siis oikeasti näyttivät siltä kuin olisi kaatunut kahvit päälle. Nuoremmalla lapsella oli sandaalit, jotka oli ainakin aivan liian pienet, puolet varpaista kärjen ulkopuolella. Hygienian kanssakin on vähän niin ja näin.
Äitinsä on ihan tavallinen ja mukava, itse tavallisissa vaatteissa, mutta ei ole yhtään kiinnostunut ulkonäöstä. Ei vain ilmeisesti jotenkin välitä huolehtia lasten vaatteista.
Asia jäi vaivaamaan minua. Tulee jotenkin surku lasten puolesta. Kyllähän tuollainen teinin kohdalla ainakin vaikuttaa jo kaverien saamiseen.

Miten asian kannattaisi ottaa puheeksi? Vai voiko tuollaisesta sanoa mitenkään loukkaamatta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi mitään, mutta jos ootte oikeasti läheisiä ja säännöllisesti tekemisissä, niin veisin lapsille vaatetta, vaikka jotain hyviä ja siistejä kirpparilöytöjä tai omilta pieneksi jääneitä.

Mulla on myös tuollainen kaveri, joka ei piittaa yhtään miltä lapset näyttävät. Muksut voivat kulkea viikkotolkulla samoissa vaatteissa varsinkin näin kesällä, kun ei ole päikkärit tai koulua. Ihan kiva ihminen, mutta vähän erikoinen.

Vierailija
2/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeäisin itseäni - oikeastiko arvotan ihmisiä sen mukaan miellyttävätkö he minun silmääni vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi hoksauttaa likaisista vaatteista. Lapselle voi sanoa että ohhoh, onpas iso läikkä vaatteessa, tämä täytyy nyt laittaa pesuun. Ja sama vanhempien kuullen. Ja asia siis siinä hengessä että sattuuhan näitä eikä ole mitään vakavaa.

En nyt ensimmäisinä olisi kyllä kommentoimassa kurjannäköisiä vaatteita, mutta ei mitään ongelmaa sanoa että tämä pitää nyt laittaa pyykkiin. Jos eivät itse tosiaan hoksaa niin ehkä sanomisesta on apua? Hoksaan kyllä itse milloin vaate on likainen, mutta arvostaisin kyllä jos joku mainitsisi lapsen likaisesta vaatteesta jos sellaista sattuisi.

Vierailija
4/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, jos teini ei itse kiinnitä asiaan huomiota. Meillä ainakin teinipojat vaihtavat joka päivä vaatteet, etteivät haise. Mutta ehkä se on perheen tapa. Ikävää lapsille joka tapauksessa. En ehkä uskaltaisi mainita, voi mennä välit.

Vierailija
5/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä lomalla annan lasten pukeutua rennommin kuin kouluun. Yleensä saa aina tapella että heittävät sen kulahtaneen ja likaisen lempparipaidan pyykkiin ja pukevat puhdasta päälle - lomalla en jaksa nipottaa ainakaan ihan joka päivä. Oikean kokoisista kengistä kyllä huolehtisin. Tiedätkö miten lapset on puettu normaaliarkena kouluun jne? Onko kuitenkin lämmintä päällä viileillä säillä ja sillä tavalla huolehdittu?

Vierailija
6/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen päiväkodissa ja tällaisia vanhempia tosiaan on. Useimmat ihan kivoja, tavallisia tyyppejä. Ongelmaperheiden muksut erottaa siitä, että vaatteet haisee myös röökillä, mutta tavallisten perheiden lapset ovat vaan liian pienissä, tahraisissa, reikäisissä vaatteissa. Viimeksi kevätjuhlassa tuli surku pikkupoikaa, joka tuli juhlaan huomattavan reikäisissä verkkareissa ja kauhtuneessa t-paidassa, muilla lapsilla oli juhla- tai ainakin siistit vaatteet päällä.

Vierailija
7/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis nyt ap päättää, oliko kysymyksessä sukulaisperhe vai pelkkä tuttavaperhe.  :)

Vierailija
8/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä huomautella muiden vaatteista

Vierailija
9/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäis nyt ap päättää, oliko kysymyksessä sukulaisperhe vai pelkkä tuttavaperhe.  :)

Provo tai ei, niin moni muuttaa yksityiskohtia tänne kirjoittaessaan, ja ap saattoi epähuomiossa nyt paljastaa totuuden.

Vierailija
10/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, jos teini ei itse kiinnitä asiaan huomiota. Meillä ainakin teinipojat vaihtavat joka päivä vaatteet, etteivät haise. Mutta ehkä se on perheen tapa. Ikävää lapsille joka tapauksessa. En ehkä uskaltaisi mainita, voi mennä välit.

Mun teinipojat 12 ja 14 v ei varmaan vaihtaisi koskaan vaatteita ja kävisi suihkussa, jos en joka jumalan päivä asiasta muistuttelisi. Olen opastanut dödön käyttöön, sanonut sata kertaa että sukat ja kalsait vaihdetaan koka päivä kuten myös t-paita näin kesällä... Eivät hoksaa, jos kukaan ei opasta.

Vierailija
11/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaiset vaatteet on asia erikseen, mutta kyllä kenkien nyt pitäisi olla oikean kokoiset. Tuleehan siitä jo kipuakin.

Vierailija
12/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun teinipojat 12 ja 14 v ei varmaan vaihtaisi koskaan vaatteita ja kävisi suihkussa, jos en joka jumalan päivä asiasta muistuttelisi. Olen opastanut dödön käyttöön, sanonut sata kertaa että sukat ja kalsait vaihdetaan koka päivä kuten myös t-paita näin kesällä... Eivät hoksaa, jos kukaan ei opasta.

Miten voi olla noin? Lapseni menivät iltasuihkuun klo 20.00 joka ilta n. 2 vuotiaasta alkaen, vaatteet jättivät pyykkikoriin. Aamulla ottivat vaatteet kaapista, ei sieltä pyykkikorista. Eipä ollut edes pojan kohdalla vaikeuksia murrosiässä kun oli ihan pienestä oppinut homman.

Vierailija
13/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näitä lapsia näkee. Joillakin kuomat jalassa helteellä, pieniä likaisia vaatteita, reikäisiä jne. Omat lapseni käytän joka ilta suihkussa ja puhtaat vaatteet vaihdetaan vaikkei olisi likaisia eli samoja ei pidetä.

Vierailija
14/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos asiasta huomauttaa? Saa mukavan ihmisen maineen ja runsaasti kiitoksia?

Vierailija
15/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu äläkä turhaan heidän puolestaan surkuttele. Teineillä on usein ne lempivaatteensa ja vaikka olisi kaappi täynnä muuta, tykkäävät pukea päälleen juuri ne tietyt. Hyvässä lykyssä kaivavat pyykkikoristakin ne päälleen. Sama koskee monesti pienempiäkin. Jos lapset on iloisen ja normaalin oloisia ja sen näköisiä että on joskus ravintoakin saanut, niin ei ole ehkä sinun asiasi huomautella mistään.

Pihaleikeissä ja päiväkotiin varsinkin lapsille on parempi pukeakin jotain leikkejä kestävää rytkyä päälle, muualle sitten ne paremmat vaatteet.

Oikein huvittaa välillä kun näkee taaperoista lähtien viimeisen päälle merkkivaatteisiin puettuja ipanoita lappamassa hiekkaa suuhunsa.

Vierailija
16/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla noin? Lapseni menivät iltasuihkuun klo 20.00 joka ilta n. 2 vuotiaasta alkaen, vaatteet jättivät pyykkikoriin. Aamulla ottivat vaatteet kaapista, ei sieltä pyykkikorista. Eipä ollut edes pojan kohdalla vaikeuksia murrosiässä kun oli ihan pienestä oppinut homman.

Ja sen on mahdotonta että lapset tai teinit voisivat olla erilaisia?

Vierailija
17/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koululaiset pukee juuri ne vaatteet kun haluaa. Joskus voi olla hieman pieni paita tai joku ikitahra. Kengät on kyllä aina sopivat. Aiemmin tykkäsivät rypeä suihkussa, nyt täytyy pakottaa.

Silti, eivät nämä lapset näytä mielestäni mitenkään homssuisilta.

Sisareni perheen lapset taas aina näyttävät vaikka käyvät joka päivä suihkussa. Olisiko se ne todella monella lapsella kiertäneet vaatteet ja kampaamattomat tukat jotka sen lookin tekee.

Vierailija
18/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muutaman bloggaajan lapset näyttää aina homssuisilta vaikka vaatteet on tietenkin merkkiä ja kuuminta hitti. En edes tiedä miten se on mahdollista.

Arvaatteko ketkä?

Vierailija
19/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen on mahdotonta että lapset tai teinit voisivat olla erilaisia?

Nimenomaan. Lisäksi joissain perheissä on tärkeämpiäkin asioita kuin vaatteet ja ulkonäkö. Köyhät ne vaatteilla koreilee, on vanha hyvä sanonta, joka työn puolesta monenlaista lapsiperhettä nähneenä ja tunteneena täytyy sanoa, että pitää kyllä paikkansa.

Vierailija
20/22 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo mt-ongelmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan