Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikroaaltouuni, tuo käsittämätön turhake!

Vierailija
18.07.2022 |

Kaiken lämmittää toisilla tavoilla lähes yhtä nopeasti ja niin että pysyy myös lämpimänä. Vedenkeittimeksi siitä on, mutta siihen tarkoitettu vempain on yhtä nopea.
Kuka oikeasti käyttää mikroa?

Kommentit (215)

Vierailija
181/215 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että energian kulutus kasvaa jos jotkut kokkailee liedellä ja uunissa joka päivä uutta ruokaa. Paljon taloudellisempaa tehdä iso satsin kerralla ja lämmitellä myöhemmin mikrossa.

Se käyttää yhtä paljon energiaa jos lämmittää ison satsin, koska se kestää kauemmin valmistaa jos teet ison satsin, joten siihen kuluu enemmän sähköä. Lisäksi kuluu sitten vielä enemmän sähköä kun sitä pitää lämmittää uudelleen.

Vierailija
182/215 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 51v. ja en keksi yhtään mihinkään mihin tarvitsisin mikroaaltouunia.

On varmaan mukavaa kesahelteilla keittaa vetta hellalla. Levy hehkuu kuumuutta pitkaan sen jalkeen kun se on laitettu pois paalta.

Kuinka pieni kämppä sinulla on ja oletko kuullut vedenkeittimestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Barbalala
183/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tykännyt, että hellalla, uunissa, grillissä ja vaikka nuotiollakin kuumennettu ruoka maistuu mikroruokaa paremmalta. Ruoka on oikeasti hyvin ja kauttaaltaan lämmitetty, ja ylimääräiset (kaikki) mikrobit varmasti tapettu. Sämpylästäkään ei tule pannulla, uunissa tai airfryerissä (tai nuotiolla/grillissä) sulatuksen jälkeen kumipallo-korppua, kuten mikrossa. Perinteinen ruuanvalmistus ei varsin kiireistä yh-arkeani ole haitannut, ja lapsetkin osaavat käyttää sekä hellaa että uunia varsin kelvollisesti. Enemmän huolellisuutta vaativaa kaasuhellaa ei onneksi (tai harmiksi) ole. (Sillä kyllä saisi tehtyä paljon kokkausjuttuja, joihin sähköhella ei vaan taivu.) Tuosta ruuan laadusta kun en ole halunnut tinkiä, niin mikroon en muutamaa satunnaista lämmittely/sulattelutarvetta varten ole rahoja halunnut tuhlata. Eteenkin lapsille on ollut kuitenkin kätevä tuo meille sattumalta rantautunut, ja nykyisin *miniuunina* ahkerastikin käytetty varsin kelvollinen airfryer (tilanteen mukaisissa sähkölaskuissa myös minulle kiva helpotus uunin sijaan). Sitä käytetään meillä, kun lämmitetään 1-2 ruoka-annosta ja paistetaan muutama pakasteesta noukittu paistovalmis sämpylä tms. Siinä on myös kätevää ja nopeaa *tuoreuttaa* kaupan -30% leivonnaisia, eikä lopputulos ole kuminen ja kuiva, vaan pehmeä ja rapea. Toisinaan ilmakeitintä (tai vesihaudetta ruuasta riippuen) käytetään myös apuna ruuan sulatteluun, mikäli operaatio on jäänyt viimetippaan (joskin paras sulatuskonsti on mielestäni viileässä sulattaminen esim. yön yli - riuoka-aineet ei kuumene/kuivu). Ajattelin aluksi airfryerin olevan mahdollinen turhake, mutta ilmakeitin olikin yllättävän monipuolinen. Nugetteja ja ranskalaisia ei airfryerissä tule tehtyä, koska selvästi parempaa tulosta uisommalle satsille siinä mielestäni tekee uuni tai pannu (vaikka ranskisten tosiystävä tekee perunat ehkä rasvakeittimessä). Kätevä lämmitys- ja paistoapuri tuo ilmakeitin kuitenkin on ollut, varsinkin kun lapset kokkailee/lämmittelee välillä ruokia koko päivän itsekseen ja itse olen silloin kotona usein vasta iltamyöhäisen (ranskalaiseen/italialaiseen) ruoka-aikaan. Pannulla, kattilassa ja *miniuunissa* ruoka on tullut kätevästi yhtä aikaa valmiiksi ja lämpimäksi kaikille. On myös ollut kiva istua ruokapöytään lähes heti kotiin tulon jälkeen (mikäli ruoka on ollut lämmitysvalmis). Ymmärrän hyvin, että ruuhkavuosien kannalta nopea paistaminen on helpotus ja koululaisten oman kokkailun kannalta laitteen kuumenemisen ajastus on etu ja tärkeä turvallisuuskysymys.

Vierailija
184/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikrouuni käytä läheskään sitä energiamäärää minkä liesi tai uuni käyttää, älkää nyt hupsiko.

Vierailija
185/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkumiehen paras kaveri 😙

Vierailija
186/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut mikroa pariinkymmeneen vuoteen. Kaksi keittiötäkin ollaan suunniteltu niin että ei olla sille mietitty paikkaa. 

Vierailija
187/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro on vielä joltain osin hyödyllinen, mutta airfryer se vasta turhakkeiden turhake onkin. 

Vierailija
188/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro on vielä joltain osin hyödyllinen, mutta airfryer se vasta turhakkeiden turhake onkin. 

Meillä on käytössä monta kertaa viikossa.

Vierailija
189/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrottaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, voihan kaiken vaikka nuotiolla lämmittää, jos on aikaa ja kärsivällisyyttä.

Mulla on uuni ja hella. Siinä lämpenee.

Mikrossa ruoka muuttuu oudoksi mössöksi. Mikro on ruma, epäsiisti ja vie tilaa. Hyi.

Vierailija
190/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällainen mikroaaltouunien tunteita loukkaava ketju saa olla olemassa?

Vierailija
191/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lämmitän karjalanpiirakat leivänpaahtimessa.

Poppareita en tee kattilassa käryn takia, mikro on paras!

Aika rohkeaa. Nehän ovat rasvaisia, joten voi saada palon tai oikosulun aikaiseksi.

Ei jumalauta! 

Älä vaan koske lieteen jos öljyn kuumentaminen on susta pelottavaa. Miten sä oikosulun meinasit hankkia? Paistat varmaan pihvitkin mikrossa. Ai kun ei, ethän sä voi ostaa raakaa lihaa - sehän voi olla pilaantunutta, lihanuijalla kolhaiset pääsi ja veitsi ilman muuta leikkaa sormet.

Ei muuta kuin einesmoskat mikroon ja hurhur.

Vierailija
192/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytössä monta kertaa viikossa.

Meilläkin kääntynyt pikemminkin niin päin että uuni on aika harvoin käytetty turhake nyt kun on air fryer. 

Vierailija
193/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä olen 49v ja alkoi vituttamaan kun ei ole mikroa työasunnossa, joten tilasin itselleni juuri mikron kun olen tässä pari kk ollut ilman. Ei mullakaan sille jostain syystä käyttöä ollut joskus ysärillä kun mulla ei sitä ollut, mutta nyt kun viikot olen täällä toisella paikkakunnalla yksin, niin en jaksa kokkailla itselleni kun syön pieniä annoksia. Kyllä nappaan väsyneenä töistä tullessa kaupasta mieluummin jonkun mikroaterian ja lämmitän sen mikrossa. Olen kyllä joskus kokeillut sitä pannullakin lämmittää, mutta siinä tulee sitten tiskiäkin.

Vierailija
194/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikrolla lämmitetty on hetken pinnalta tulikuumaa ja sitten ällöttävän kylmää." Niin, jos sinulla on joku halpismalli, missä ei ole sekoitinta.

Vierailija
195/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat keksiä siinä vaiheessa, kun esim olet vanha ja kotihoito katsoo, että asunnon uuni otetaan pois käytöstä, ettet sytytä tulipaloa jättämällä uunia päälle. Mikrolla pystyt ehkä.pöperöt lämmittämään polttamatta taloa. T.hoitsu

Vierailija
196/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt mikroa päivittäin yli 30v ja suurin syy on sen nopeus ja vaivattomuus, lisäksi kuluttaa vähemmän sähköä, kuin perinteinen liesi ja tulee vähemmän tiskiä, joka tarkoittaa vähemmän ympäristön kuormittamista. 

Mikro ja leivinuuni suosikkejeni ruuanlaitossa. 

Vierailija
197/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi sellainen idea, että jokainen hankkii ja käyttää niitä laitteita, joita itse tykkää käyttää? Minä käytän mikroa, mutta esimerkiksi kahvinkeitintä tai voileipägrilliä en tarvitse. Ymmärrän silti, että jollakin toisella niillekin on käyttöä.

Mutta on tässä ketjussa sentään saanut hyvät naurut av-palstan fysiikan teorioille. Ne eivät koskaan petä.

Vierailija
198/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mikroa päivittäin yli 30v ja suurin syy on sen nopeus ja vaivattomuus, lisäksi kuluttaa vähemmän sähköä, kuin perinteinen liesi ja tulee vähemmän tiskiä, joka tarkoittaa vähemmän ympäristön kuormittamista. 

Mikro ja leivinuuni suosikkejeni ruuanlaitossa. 

Leivinuuni on kyllä mahtava, vaikka tulikin ikään kuin "sattumalta talon mukana". Alkuun oli monta vuotta lähes käyttämättä mutta nykyään kokataan sillä lämmityskaudella jatkuvasti. Kesäisin ei tietenkään kauheasti viitsi kun ei ole tarvetta lämmittää.

Vierailija
199/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän nyt taas? Maailman kolmas ongelma 

Trolli kysyy mikrosta 

Vierailija
200/215 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Typerin tapa jolla olet telonut itsesi" ketjussa joku sulatti keskellä yötä leipää kattilassa ja poltti itsensä. Mikrolla tällä olisi säästytty.