Syötkö virallisten ravintosuositusten mukaan?
Kommentit (51)
Syön varmaan enemmän sokeria kuin missään erilaisissa suosituksissa suositellaan. Ei muita paheita.
Syön suosituksia vähemmän täysjyväviljaa. En syö leipää ollenkaan, puuroa kuitenkin päivittäin, täysjyväpastaa ja-riisiä sillointällöin.
Kalaa syön pari krt/vko, mutta nykyisillä hinnoilla en tarpeeksi monipuolisesti lajeja vaihdellen.
Muuten taitaa mennä suositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niistä? Siis niitä ruokavalioita on kymmeniä jos ei satoja.
Ruokavalioita on paljonkin, mutta Suomessa ei hyväksytä kuin yksi. Eikä se yksi ole terveyttä edistävä.
Syön pääsääntöisesti vegaanisesti, eli ei maitoa tai lihaa, ja kasviksia tulee vaivatta yli puoli kiloa päivässä. Seuraan että saan riittävästi proteiinia, b12 otan purkista.
En pysty vetämään 6-8 viipaletta leipää päivän ainana.
Käytän täysrasvaisia maitotuotteita.
Kasviksia pitäisi syödä ympäri vuoden saman verran kuin kesällä tulee syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mitään vuodenaikojen vaihteluita ei hyväksytä virallisissa suosituksissa, vaan on syötävä samoin vuoden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä. Olen aika pienikokoinen ja energiantarpeeni on pieni. Mielestäni virallisia syömissuosituksia on ylipäänsä hyvin hankala noudattaa koska kaikenlaista sapuskaa on yleensä tarjolla isompia annoksia kuin mitä kyseistä tavaraa mun kuuluisi kuluttaa päivittäin. Syön varmaan pitkällä aikavälillä aika hyvinkin suositusten mukaan, en liikaa lihaa ja paljon kasviksia jne. Joka päivä syön vähän erilailla. Aivan suositusten mukaan en kuitenkaan syö edes pitkällä ajalla tarkasteltuna koska esim. maitoa, leipää ja juustoja pitäisi syödä ihan hirveästi enkä sitten paljon muuta vois syödäkään.
No ihan just näin.
En todellakaan syö suositusten mukaan, vaan terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan syö suositusten mukaan, vaan terveellistä ruokaa.
No mutta mitä terveellinen ruoka sinulle on? Tätähän tällä haettiin.
Vierailija kirjoitti:
Viljojen käyttömäärä naiselle on noin kuusi annosta päivässä suosituksen mukaan. Yksi annos on leipäviipale, lautasellinen puuroa tai desi kypsää pastaa/ohraa/riisiä tms. Eli ei todellakaan suositella syömään kahdeksaa leipäviipaletta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä. Olen aika pienikokoinen ja energiantarpeeni on pieni. Mielestäni virallisia syömissuosituksia on ylipäänsä hyvin hankala noudattaa koska kaikenlaista sapuskaa on yleensä tarjolla isompia annoksia kuin mitä kyseistä tavaraa mun kuuluisi kuluttaa päivittäin. Syön varmaan pitkällä aikavälillä aika hyvinkin suositusten mukaan, en liikaa lihaa ja paljon kasviksia jne. Joka päivä syön vähän erilailla. Aivan suositusten mukaan en kuitenkaan syö edes pitkällä ajalla tarkasteltuna koska esim. maitoa, leipää ja juustoja pitäisi syödä ihan hirveästi enkä sitten paljon muuta vois syödäkään.
Oletko lukenut suosituksia oikeasti ja ihan ajatuksella? Paljonko luulet että sinun pitäisi niiden mukaan vetää maitoa ja leipää? Koska totuus on, että ei välttämättä ollenkaan. Ja jos energiantarpeesi on pieni, niin silloinhan suosituksia on juuri helppo noudattaa, koska esimerkiksi rasvaisia ja sokerisia tuotteita ei suositella.
Syön siten kuin oma kroppani haluaa. Viralliset suositukset jätän omaan arvoonsa.
Enimmäkseen syön. Tosin kuidun suhteen mennään minimirajoilla. Tänään ei varmaan suolaakaan ole tullut kuin 2-3 grammaa.
En. Syön yleensä vaan 2 kertaa päivässä.
En.
Esim. tänään olen ollut töissä 8-16.
Aamulla en syönyt mitään enkä töissä, vettä join.
Töistä lähtiessäni söin kotimatkalla pienen eväsrieskaleipälättyseni, jonka välissä oli voita, kinkkua ja juustoa.
Kotiin tullessa söin pari Maoam-karkkikuulaa ja join vettä.
Nyt syön noutopepperonipizzaa pari slicea, loput säästän huomiseksi ja ylihuomiseksi. Juomana vesi ja pari lasia Dr Pepperiä.
Tässä tän päivän ruokavalioni, joka aika usein toistuu.
Mulla on tuo yksi pizza per viikko ja välillä viikon aikana en syö lämmintä ruokaa ollenkaan, joskus syön jotain muuta.
Ja joo, oon kai jonkin sortin syömishäiriöinen. Sentään jotain syön joskus.
Vierailija kirjoitti:
Ptrin syömään, mutta yleensä saan liian vähän hilareita.
Minulla toisinpäin eli liian vähän proteiinia. Kaiken huippu on se, että minulla on keliakia ja en lähde verta vasten leipää ostamaan kauppaan. Pitää olla muutakin ostettavaa. Tänään olen syönyt falafeleja ja persikoita.
Fineliin listaamastani ruoasta näen, että pitäisi saada niitä proteiineja iltapalaksi. Taidan syödä sitten rahkaa iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Syön voita.
Näytä se kohta suosituksista, missä voi kielletään. En löytänyt, vaikka oon etsinyt.
Tämän löysin:
Voi ja maitorasvaa sisältävät rasvaseokset sekä kovat leivontamargariinit sisältävät runsaasti kovaa rasvaa samoin kuin kovetettu kasvirasva, kookosrasva, kookosmaito ja palmuöljy. Käytä niitä vain harvoin.
Eihän tuo ole jyrkkä kielto. Sama kuin neuvoisi käyttämään voita vain kirkollisina juhlapyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei juurikaan koskaan kerro miten syövät, kun eivät syö suositusten mukaan.
Mikä suosituksissa on eniten pielessä?
Ihmisissä on homma pielessä kun ei edes päivän kasvis- ja hedelmäsuositusta saada kurkusta alas. Ei ilmeisesti sisäistetä ravitsemussuosituksia ja ateriakokoja. Ennen doabetesliitolla oli konkreettiset kuvat sopivista aterioista. Me kaikkihan voisimme paremmin jos söisimme diabeetikkojen ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia pitäisi syödä ympäri vuoden saman verran kuin kesällä tulee syötyä.Niinpä, mitään vuodenaikojen vaihteluita ei hyväksytä virallisissa suosituksissa, vaan on syötävä samoin vuoden ympäri.
Kuinka muka grillattu maissi ei korvaa leipää kesällä?
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…