Teknisesti taitavin elossa oleva sähkökitaristi mielestänne?
Mun mielestä Tina Setkic (Youtubessa Tina S). En ymmärrä miten joku voisi edes olla enää soittotekniikaltaan juuri tuon parempi. Ainakaan metalli-genressä. Harmi ettei Tina viihdy lainkaan julkisuudessa. Hän voisi olla valtavan iso stara. Youtubessa on jo sitä.
Kommentit (216)
PTB Empire -kanavan pitäjä Youtubessa sanoo katsoneensa todella tarkkaan ainakin Tinan version DragonForcen "Through the Fire and Flames" biisistä, joka on aivan hurjaa tykitystä suurin piirtein alusta loppuun.
Ja joka ikinen kuultu nuotti osui täydellisesti Tinan sormien liikkeiden mukaisesti hänen mukaansa ja hän oli tämän perusteella varma, että on äänitetty yhdellä otolla reaaliajassa sekä video että ääni yhtäaikaa.
Mikä on tietysti aivan käsittämätön juttu, jos tietää minkälainen biisi on kyseessä.
Tinahan lisäksi soolo-osuudessa soittaa tuossa alkuperäisen version molemmat soolokitarat (studioversiossa on kaksi eri soolokitaraa) yhtäaikaa mikä on tietysti jo sinänsä aivan käsittämätön suoritus. Tätähän myös DragonForcen soolokitaristi Herman Li katsoi monttu auki omassa videossaan.
Vierailija kirjoitti:
Tina S:n soittoa Vivaldi Tributessa (Neljä vuodenaikaa: Kesä) kuvataan varsin läheltä koko ajan ja on kyllä aika vaativa biisi kyseessä.
No et sinä sitä siitä videolta muutenkaan näkisi vaikka joku sormitus jäisi vähän dempatuksi tai pikkaus ei menisi yksi yhteen vasemman käden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
PTB Empire -kanavan pitäjä Youtubessa sanoo katsoneensa todella tarkkaan ainakin Tinan version DragonForcen "Through the Fire and Flames" biisistä, joka on aivan hurjaa tykitystä suurin piirtein alusta loppuun.
Ja joka ikinen kuultu nuotti osui täydellisesti Tinan sormien liikkeiden mukaisesti hänen mukaansa ja hän oli tämän perusteella varma, että on äänitetty yhdellä otolla reaaliajassa sekä video että ääni yhtäaikaa.
Mikä on tietysti aivan käsittämätön juttu, jos tietää minkälainen biisi on kyseessä.
Tinahan lisäksi soolo-osuudessa soittaa tuossa alkuperäisen version molemmat soolokitarat (studioversiossa on kaksi eri soolokitaraa) yhtäaikaa mikä on tietysti jo sinänsä aivan käsittämätön suoritus. Tätähän myös DragonForcen soolokitaristi Herman Li katsoi monttu auki omassa videossaan.
Saatko sinä jotain rojalteja tuon kanavan yltiöpäisestä hehkuttamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattokaa Tina S:n versio Steve Vain kappaleesta For the Love of God. Tuo on aivan henkeäsalpaava veto. Parempi mitä alkuperäinen. Myös tuo Steve Vain sävellys on todella hieno. Moni henkilö maailmassa ei pysty soittamaan koko teosta edes tyydyttävästi.
Musta se o ns shitti biisi. Plus sähkökitara hevissä kuulostaa shitiltä. Kauheelta. Jatsissa menee, ja jopa jossain crossover-americanahömpötyksessä. Mut sitä soitetaan vähän eri tavalla, usein.
Virtuositeetti nätimmin soivissa instrumenteissa on iha menevää tivolia. Sello ja kontrabasso omat suosikit. Makuasioita toki.
En ole kuullut kenenkään onnistuneen saamaan aikaan hevia akustisilla kitaroilla. Kaikki kitarat ovat olleet sähkökitaroita, mikä tarkoittaa että kaikki hevi on sinusta paskaa.
Melkoista puolitrollausta taas ketju puolillaan. Esim. tää Tinan ylihehkutus joka toisessa kommentissa ja toisaalta jotkut muutkin kommentit jotka on niin tahallisen pielessä ettei niitä ainakaan keskustelun vuoksi ole tänne laitettu.
Tina voi olla taitava mutta pelkkä youtube mestarointi ei vielä tee mestarikitaristia. Ne oikeat mestarit esiintyy livenäkin.
En ole tarpeeksi kykenevä arvioimaan kenenkään kitaratekniikkaa tasolla jolla esim. aloittajan hehkuttama tubettaja soittaa. Minua kiinnostaa virtuoosimainen soitto vain siinä määrin kuin se palvelee musiikkia. Olen kuunnellut hänen versionsa Arpeggios of Hellistä ja mielestäni Ynkkä soittaa sen 100-0 paremmin, vaikka jotkut ovat sitä mieltä että hänen versionsa olisivat parempia kuin alkuperäiset. Parhaat nuoret kitaristit joita olen netissä kuullut coverien lisäksi improvisoivat tai tekevät itse musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Alkuperäisessä on kaksi kitaraa jotka soittavat samaa melodiaa eri harmonioilla. Tina korvasi sen nokkelasti harmonizer- ja autowah-plugareilla jolloin yksi kitara kuulostaa kohtalaisen uskottavasti kahdelta.
Kattokaa täältä kaikki valittajat miten kitaraa pitää oikeasti soittaa:
Sanokaa kuka muu tän pystyy soittamaan tällä tasolla?
(Paitsi Jason Becker itse, joka ei enää pysty soittamaan mitään ALS-taudin takia)
Vierailija kirjoitti:
En ole tarpeeksi kykenevä arvioimaan kenenkään kitaratekniikkaa tasolla jolla esim. aloittajan hehkuttama tubettaja soittaa. Minua kiinnostaa virtuoosimainen soitto vain siinä määrin kuin se palvelee musiikkia. Olen kuunnellut hänen versionsa Arpeggios of Hellistä ja mielestäni Ynkkä soittaa sen 100-0 paremmin, vaikka jotkut ovat sitä mieltä että hänen versionsa olisivat parempia kuin alkuperäiset. Parhaat nuoret kitaristit joita olen netissä kuullut coverien lisäksi improvisoivat tai tekevät itse musiikkia.
Toki improvisaatio ja oma musiikki on rokissa erittäin tärkeä juttu, jos haluaa tulla todelliseksi artistiksi.
Klassisessa musassa taas improvisaatio tai oma musiikki ei ole mikään oletus edes. Siellä taas virtuositeetti ja toki teosten tulkinta on tärkeintä.
Ehkä Tina on tai oli tavallaan "klassinen" soittaja?
Hän huhujen mukaan harjoitteli enimmillään 100 tuntia viikossa, joten onhan se ymmärrettävää, että voi ruveta jossain vaiheessa vähän puuduttamaan...
Terv. Ap
Tinan "mysteeriä" spekuloidaan kovasti Youtubessa, että mitä on oikein tapahtunut kun on yhtäkkiä ghostannut koko Youtuben tai koko netin oikeastaan on ghostannut, mutta kyllä hänen yhteystietonsa ranskalaisesta yhteystietopalvelusta löytyvät ja ihan puhelinnumeroa myöten, joten en ihan ymmärrä noita spekulaatioita, että olisi jopa kuollut tms.?
Asuinpaikka on aika lähellä Pariisin keskustaa. Ja hänellä on oma yritys.
Kunpa olisi nuorilla tytöillä tällaisia idoleita, jotka oikeasti osaa jotain, eikä kaiken maailman tyhjänpäiväisiä instatyrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monien mielestä Tina soittaa paremmin esim. Steve Vain For the Love of God -kappaleen kuin Steve Vai itse. Ainakin Youtubessa tuntuu olevan ihan yleinen mielipide.
Arpeggios of Hellistä yksi muusikko sanoi, että hänen mielestään lähelle samaa tasoa kuin alkuperäinen, mutta Tina oli ottanut hieman "taiteellisia vapauksia" tuossa ja versio hieman poikkesi alkuperäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko sinä jotain rojalteja tuon kanavan yltiöpäisestä hehkuttamisesta?
Saan tietysti. Mitä sää tyhmiä kyselet?
Terv. Ap
Tästä vaan soittamaan perässä, helppoa kuin heinänteko: :D
Jim Martin. Ja paras rumpali on Mike Bordin. Kysyttiinkö parasta laulajaa, ehkä ei, mutta kerron sen kuitenkin.
Chuck Mosley, ähäkutti, Patton tulee vasta kakkosena. Tietäjät tietää jo tästä parhaan basistin ja kiipparin.
Mun täytyy paljastaa sen verran ittestäni, etten ikinä edes kuuntele normaalisti tuon tyylistä musaa mistä Tina on tehnyt noita cover-versioita eli mulle aukeni musiikillisesti vähän uusi maailma noiden cover-versioiden kautta. Hänen soittotaitonsa + hyvät kappaleet, joista en ole aiemmin ollut edes tietoinen.
Olen perinteisesti kuunnellut enemmän jotain perinteistä rock-musiikkia, esim. Rolling Stones on ollut iät ja ajat mulle iso suosikki.
Klassista olen kyllä kuunnellut aika paljon ihan klassisilla soittimilla soitettuna.
Ja olen itse soittanut klassista kitaraa.
Ja flamencoa olen kuunnellut ja sen puolen huippusoittajia kohtaan on kyllä valtava arvostus.
terv. Ap
Netin syövereistä muuten löytyy video joka ilmeisesti kuvattu jossain Tinan kotona eikä missään studiossa ja hän näppäilee siinä akustisella kitaralla tosi taitavasti jotain kitarasovitusta yhdesä isosta Adelen hittikappaleesta. Näkee heti että on soittanut aiemmin klassista kitaraa, koska hänellä on tuossa täysin oikeaoppinen näppäilytekniikka. Usein kun rock-muusikot soittaa akustista, niin tekniikka on vähän mitä sattuu.
Videota ei löydy hänen omalta kanavaltaan. Hänen omalta kanavaltaan ei muutenkaan löydy läheskään kaikkia videoita mitä hänestä on kuvattu.
Muusikko ja metallimusiikin läpikotaisin tunteva AnthonyLeeBand Youtubessa laittaa Tinan 10 maailman parhaan kitaristin listalle...
Näin sanoo yhdellä Youtube-videollaan.
Kehuu vuolaasti esim. Tinan coveria Megadethin Tornado of Souls -kappaleesta ja pistää ainakin lähes samalle tasolle alkuperäisen esityksen kanssa.
Alkuperäisen soolon tuossa biisissä vetää Marty Friedman, mutta koko biisihän on melkoista menoa muutoinkin kuin vain soolon osalta..
Tinalla on muuten netissä aika paljon ihan hard core -faneja mikä on sinänsä vähän "hauskaa" kun hän on viimeksi ladannut nettiin materiaalia vuonna 2016, eikä esiinny julkisuudessa millään tavoin.