Aiotko poimia mansi-, musti- ja puolukoita?
Perheenemännän ahkeruuspisteet ennen vanhaan kasvoivat juuri otsikon mukaisella toiminnalla. Otsikko on toki lainatavaraa, en voi ottaa kunniaa noin hienosta kirjoitusasusta.
Kommentit (25)
Pehmutkudos reuma ei onnistu mikään keruu,eikä mikään hipaisulaiten käyttö!
Ennemmin kahlaan rapa- kuin poimin mustikoita.
Huvipuistohullu kirjoitti:
En, pelkkiä koita vaan 🦋
Älä tallaa nurmikoita! Vai onko tuo turkkilainen tupakoi?
Todellakin meinaan! Mansi-, musti-, puolu-, heru- ja vaapukoita. Ensimmäisenä mainittuja säilötty jo 5 ltk, nämä ostin tosin torilta. Omin käsin kannoin autoon ja siivosin. Suurin osa pakastimeen, osasta hilloa ja osasta mehua raparperin kanssa. Loput mainitut poimin itse, jotenkin nautin siitä metsässä olemisesta. Sieltä kerään myös lakkoja ja karpaloita sekä sieniä. Pikkupusseissa pakkaseen ja sieltä talvella rahkaan, jugurttiin, puuroon, kiisseliin, smoothieen, leivontaan. Sienet kuivatan. Omasta pihasta vähän yrttejä, ne joko kuivatan tai pakastan. Omenoita ja päärynöitä tulee pihasta niin paljon kuin jaksaisi kerätä ja syödä. Suuri osa menee mehustamolle ja mehua riittää koko talveksi. Lopuista hilloa, sosetta tai pakkaseen siivutettuna, josta nopeasti saa esim. piirakan päälle. Kirsikoita ja luumujakin tulee, osa syödään heti, osasta hilloa, osa pakkaseen. Lehtikaali, pinaatti ja mangoldi menevät kasvimaalta pakastimeen, kuten myös tomaatteja riittää sinne saakka. Kurkuista osa säilöntään. Unohdinkohan jotain? Sainko ahkeruuspisteitä nyt? 😂 Ai niin, peru- ja porkkanoita on vähän omassa kasvimassasta. Mulle tää on oikeasti rentouttavaa kaiken muun arjen pyörityksen ja henkisesti raskaan työn rinnalla. Ja kyllä, ymmärsin otsikon koita- pointin, se hymyilyttää aina meitä mies söi lasten vanukkaat-aikalaisia.
Minä kävin aamulla suolla keräämässä lakkoja, hilloja ja suomuuraimia. Tahtoo kyllästyä, jos aina vain yhtä ja samaa marjaa syö.