En jaksa enää elämää isossa kaupungissa! Haluan muuttaa maaseudulle!
Olin nyt viikonloppuna mökillä maalla ja oli nii ihanaa.
Maalla ihmiset ovat niin mukavia ja auttavaisia.
On ihanaa liikkua luonnossa; kerätä marjoja, kalastaa ja sienestää.
Elämä kaupungissa tuntuu koko ajan joltain väliaikaistilalta kun ei tykkää yhtään asua siellä.
Mulla loppuu työt elokuussa ja olen katsellut maalta työpaikkoja, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole.
Olisin voinut mennä vaikka abc:lle tai kauppaan töihin, mutta ei tarjota työtunteja kuin 25-30h viikko, eikä sillä palkalla elä kun ei saa täysiä työtunteja.
Muita jotka haluaisivat muuttaa maalle, mutta ette esim. työpaikkojen putteen takia pysty?
Oletko muuttanut maalle, mitä töitä olet sieltä saanut?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama pohdinta käynnissä. Tosin, teen asiantuntijatyötä etänä, joten työt eivät olisi edes ongelma. Enemmän ongelmana pidän paikallista väestöä. Täydellistä yksityisyyden menetystä ja ahdasmielistä asenneilmapiiriä.
Nyt asun omakotitalossa, mukavalla okt-alueella. Tällaisella vanhalla, eli on puita ja puutarhoja, ei mikään pellolle rakennettu nurmikenttä vieriviereen rakennettujen talojen kanssa. Tontit ovat isoja ja suojaisia. Lähimpään ison kaupungin keskustaan on 15 km ja tämän alueen arvo nousee koko ajan. Tästä vaihtaminen maalle ei olisi ainakaan hyvä sijoitus. Silti syrjemmällä asuminen houkuttaa koko ajan enemmän.
Onko kellään kokemuksia siitä kuinka hyvin maalla, todella pienellä paikkakunnalla pystyy elämään ilman, että on missään tekemisissä paikalllisten kanssa?
Ihme asenne sinulla maalaisia kohtaan. Nykyisin se kulttuuri, että annetaan naapureiden olla, on levinnyt joka paikkaan. Ei maaseuduillakaan enää tunneta kaikkia naapureita niin kuin ennen ja valikoidusti vain osan kanssa ollaan tekemisissä.
Tämähän ei sitten pidä alkuunsa paikkaansa ja sen tietävät kyllä kaikki maalla asuvat. Itse asun n. 300 hengen pikkukylässä ja todellakin kaikki tietävät toistensa asiat ja todellakin niistä juorutaan ja kytätään. Teen työtä maatalouslomittajana ja kierrän aika laajasti lähialueita ja voin sanoa, että myös naapurikylien asiat on yleisessä tiedossa. Isäntien on vaikea ymmärtää, että minua sitoo vaitiolovelvollisuus, enkä voi selostaa heille muiden tilallisesten asioita. Tätä voi olla vaikea ymmärtää senkin takia, että vallankin miespuoliset lomittajat ovat kiertäviä tietotoimistoja.
Enemmän minulla oli yksityisyyttä kaupungissa, kerrostalossa asuessa. Siellä en tuntenut naapureita, eivätkä he minua. Täällä jopa viereissä kylissä tiedetään se "lapseton lomittaja, joka taitaa olla naisiin päin kallellaan".
Toi on kyllä kumma että huoltoasemien ja kauppojen pitää haalia hirveä määrä työntekijöitä vajailla viikkotunneilla.
Miksi ei voida hakea työntekijöitä kokoaikatyöhön?
Aivan, halutaan säästää. Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama pohdinta käynnissä. Tosin, teen asiantuntijatyötä etänä, joten työt eivät olisi edes ongelma. Enemmän ongelmana pidän paikallista väestöä. Täydellistä yksityisyyden menetystä ja ahdasmielistä asenneilmapiiriä.
Nyt asun omakotitalossa, mukavalla okt-alueella. Tällaisella vanhalla, eli on puita ja puutarhoja, ei mikään pellolle rakennettu nurmikenttä vieriviereen rakennettujen talojen kanssa. Tontit ovat isoja ja suojaisia. Lähimpään ison kaupungin keskustaan on 15 km ja tämän alueen arvo nousee koko ajan. Tästä vaihtaminen maalle ei olisi ainakaan hyvä sijoitus. Silti syrjemmällä asuminen houkuttaa koko ajan enemmän.
Onko kellään kokemuksia siitä kuinka hyvin maalla, todella pienellä paikkakunnalla pystyy elämään ilman, että on missään tekemisissä paikalllisten kanssa?
Ihme asenne sinulla maalaisia kohtaan. Nykyisin se kulttuuri, että annetaan naapureiden olla, on levinnyt joka paikkaan. Ei maaseuduillakaan enää tunneta kaikkia naapureita niin kuin ennen ja valikoidusti vain osan kanssa ollaan tekemisissä.
Tämähän ei sitten pidä alkuunsa paikkaansa ja sen tietävät kyllä kaikki maalla asuvat. Itse asun n. 300 hengen pikkukylässä ja todellakin kaikki tietävät toistensa asiat ja todellakin niistä juorutaan ja kytätään. Teen työtä maatalouslomittajana ja kierrän aika laajasti lähialueita ja voin sanoa, että myös naapurikylien asiat on yleisessä tiedossa. Isäntien on vaikea ymmärtää, että minua sitoo vaitiolovelvollisuus, enkä voi selostaa heille muiden tilallisesten asioita. Tätä voi olla vaikea ymmärtää senkin takia, että vallankin miespuoliset lomittajat ovat kiertäviä tietotoimistoja.
Enemmän minulla oli yksityisyyttä kaupungissa, kerrostalossa asuessa. Siellä en tuntenut naapureita, eivätkä he minua. Täällä jopa viereissä kylissä tiedetään se "lapseton lomittaja, joka taitaa olla naisiin päin kallellaan".
Joka paikassa on omat perinteensä. En yhtään ymmärrä miten minunkin äitini tietää kaikkien asiat vaikka asuu peltojen keskellä, ei ole sosiaalisessa mediassa, eikä juuri tapaa ihmisiäkään. Silti se tietää kaikista kaiken. Jotain yliluonnollista shamanismia varmaan.
Tässä maaseutumaisessa kaupungissa on työpaikkoja vapaana. Eniten hoitoalan, mutta muitakin kyllä. TE-tston sivuilla +100 kpl ja "hiljaiset" lisäksi. Jos ei halua olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa, se onnistuu, kun ei mene harrastuksiin. Kaupassa voi nyökätä myyjälle, ehkä sanoa kiitos, jos on puhepäällä! Jonkun verran ihmiset ovat kiinnostuneita mitä teet työksesi tai oletko eläkkeellä, sossupummeja on riittävästi ennestäänkin.
Jos työpaikka on 20-30 tuntia/vk, ei sitäkään tarvi pelästyä. Voi tehdä sunnuntaitunteja, yötä ja lauantaita ja niin tulee lisät ja pärjää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Voi kun voittais lotossa tai jossain, katsokaa tätä: https://www.etuovi.com/kohde/20662635?haku=M1866121284
Mun unelmien mökki. Omassa rauhassa, maaseudulla. Ei mökkinaapureita ihan lähellä. Tuolla olis ihmisen hyvä olla. Lainaa en voi ottaa, kun on jo asuntolainaa valmiiksi. Huoh.
On kyllä kiva. Ei puutu mitään. Olen tuolla suunnalla lapsuuteni kesiä viettänyt ja aivan ihanaa aluetta.
Hieno paikka nyt, kun tuossa on vielä asumaton niemenkärki.
Mutta tilanne muuttu äkkiä jos tuohon rakennetaan pari kaikilla mukavuuksilla varustettua modernia vapaa-ajan asuntoa viereen, ja Jukka-Petteri kavereineen huudattaa poppikoneita järven rannalla.
Itse olen henkisesti ihan loppu tähän kaupunkielämään.
Täällä asutaan betonilähiössä, pienessä kerrostaloloukussa.
Jatkuvaa melua, joka paikassa ihmisiä. Ei omaa rauhaa missään.
Marjaan, sieneen tai kalaan ei pääse.
Täällä ei ole työajan ulkopuolella mitään tekemistä. Ei luontoa nimeksikään. Katson ja haen jatkuvasti työpaikkoja mökkipaikkakunnaltani. Vielä ei ole tärpännyt.
En ikinä muttaisi maalle. Tyler vaan sellainen olo että on jotenkin eristäytynyt maailmasta ja olemassaolollani en koe olevan merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Voi kun voittais lotossa tai jossain, katsokaa tätä: https://www.etuovi.com/kohde/20662635?haku=M1866121284
Mun unelmien mökki. Omassa rauhassa, maaseudulla. Ei mökkinaapureita ihan lähellä. Tuolla olis ihmisen hyvä olla. Lainaa en voi ottaa, kun on jo asuntolainaa valmiiksi. Huoh.
:D :D oletko kommentoija myymässä täällä omaa mökkiäsi?
Maaseudussa on se ongelma että pitäisi oikeasti asua ihan maalla. Ei jossain pikkupaikkakunnan taajamassa jossa apinan asteelle jääneet Jonnet vetävät kylänrallia viritetyillä häkkyröillä ja juoruakat kyyläävät pihapiiriä.
Ja siinä on haasteensa, ellei tee 90% etätöitä.
Kannattaa töitä hakiessa muistaa, että harva maalla koko elämänsä asunutkaan on saanut töitä siitä omasta kylästä. Lähes kaikki maalla tuntemani kulkevat vähintään naapurikuntaan jos ei kauemmaskin töihin. 50km suuntansa työmatkaa ei ole vielä mitään ja sellainen asia, johon on sopeuduttava, jos maalle haikailee.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa töitä hakiessa muistaa, että harva maalla koko elämänsä asunutkaan on saanut töitä siitä omasta kylästä. Lähes kaikki maalla tuntemani kulkevat vähintään naapurikuntaan jos ei kauemmaskin töihin. 50km suuntansa työmatkaa ei ole vielä mitään ja sellainen asia, johon on sopeuduttava, jos maalle haikailee.
Siinähän se.
Tuo o ainakin Tampereen suunnalla se kipuraja. Jos 50km on valmis ajelemaan per suunta, löytyy oikein mukavia taloja suht järkihintaan. Jos haluaa puolittaa matkan tuosta, asuntojen hinnat vähintäänkin viisinkertaistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella tätä loputonta ruikutusta tästä samasta asiasta. Muuttakaa sinne maalle, kukaan ei estä ja siellä on halpaa. Älkää sitten vaan vaatiko samoja palveluita kun asutte siellä.
Sinulla ei näytä olevan minkäänlaista todellisuudentajua.
Miten työikäinen ihminen voi muuttaa maalle jos työpaikkoja ei yksinkertaisesti saa?
Etätöitä tekemään. Pitää vain olla työnantaja, joka sallii 100% etätyöt.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudussa on se ongelma että pitäisi oikeasti asua ihan maalla. Ei jossain pikkupaikkakunnan taajamassa jossa apinan asteelle jääneet Jonnet vetävät kylänrallia viritetyillä häkkyröillä ja juoruakat kyyläävät pihapiiriä.
Ja siinä on haasteensa, ellei tee 90% etätöitä.
Tämä. Böndetaajamissa on kaikki lähiöiden huonot puolet eikä yhtään hyviä.
Vielä kun muutaman vuoden jaksaisi remontoida nykyistä taloa (rauhalliseen tahtiin pienellä budjetilla), niin voisi tämän talon myydä pois ja ostaa paremman kauempaa. Saa tosin nähdä sen jälkeen kun on valmista, että kehtaako enää myydä, kun olisi kuitenkin yli 10v "huoleton" talo sen jälkeen. Työt on mahdollista tehdä etänä 100% itsellä. Täälläkin saa olla omissa oloissaan, mutta taajama-alue kuitenkin, niin vähän rajoittaa harrastuksia (moottorilaitteet ym. mölytoosat joita ei lähiössä kehtaa värkätä).
Mikä ihmeen lobbaus täällä palstalla on meneillään? Pelkäätkö joku, että asunnon arvo maalla rommaa? Vai onko tämäkin jotakin muka-ovelaa poliittista vaikuttamista?
Kaikella kunnialla, muuttakaa maalle, hyvät ihmiset, jos kärsitte kaupungissa. Suomi on vapaa maa. Mutta ei kaupungissa asuminen mitään kurjuutta kaikkien mielestä ole.
Entä jos ihminen ei HALUA asua missään Vantaalla, Espoossa tai Hollonputaalla omakotilaatikossa, jossa naapuri kyttää väliaidan takana kaula pitkällä valmiina kehumaan ummet ja lammet Meidän Juuson pelimatkoista, Meidän Linnean yo-kirjoituksista ja Meidän koiran saamista näyttelypalkinnoista sekä tulevista matkoista Turkkiin ja Savoon? Jos ei kiinnosta jatkuva pienten piirien naurettava vertailu grillistä, autonmerkistä, paljusta tai uusista pihakalusteista ja istutuksista? Jos ei halua leikata nurmikkoa, kastella istutuksia, ajaa siimaleikkurilla, haravoida lehtiä ja maalata taloa koko ajan? Jos ei halua, että aina pitää lähteä autolla, kun on asiaa johonkin? Ja se juoruilu, mitä pikkupaikkakunnilla harrastetaan. Sekä pakko osallistua kylätoimikunnan hommiin, huoh!
Inhoan omakotitaloja ja asumista noilla alueilla. Viihdyn kaupungissa; tunnelma ja ihmisten tunkeilu omalle reviirille on aivan eri sfääristä. Hyvät puolet voittaa huonot 6 - 0. Mieluummin asun pienemmissä asuinneliöissä kuin suuremmissa ja kärsin noista yllämainituista asioista. Täällä on kaikki, mitä ihminen tarvitsee - paitsi joku Biltema, mutta netistähän voi tilata. Ja Suomen kaupungeissa ei edes ole smogia ja saasteita, kuten muualla maailmalla. Täällä on niin pikkukaupunkeja nämä isoimmatkin cityt.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin koen olevani onneton kaupungissa.
Haluaisin muuttaa mökkipaikkakunnalleni maalle.
Ihmiset ovat tosiaan mukavia ja auttavaisia maalla.
Välillä mietin että onko elämä elämisen arvoista jos vuosikausia elää siellä missä ei viihdy yhtään.
Kaupungissa missä asun on huonot mahdollisuuudet kalastaa, marjastaa ja olla luonnon kanssa missään tekemisissä.
Varsinkin nyt kun olisi Hillan poiminta-aika, niin mieli on aika maassa kun ei pääse jänkhälle.
Eipä muutakö hommaa jänkhältä se Lapin-mökki! Siellä son mukava hillastaa ja talavella hiihtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella tätä loputonta ruikutusta tästä samasta asiasta. Muuttakaa sinne maalle, kukaan ei estä ja siellä on halpaa. Älkää sitten vaan vaatiko samoja palveluita kun asutte siellä.
Miten työikäinen ihminen voi muuttaa maalle jos työpaikkoja ei yksinkertaisesti saa?
Sulla sitä todellisuudentajua ei ole jos vaadit, että sulle pitäisi tuoda työtkin sinne maaseudulle. Työllistä itse itsesi. Jos haluat päästä helpolla, mutta kaupunkiin kuten muutkin. Elämä on valintoja.
Ja nyt lopettakaa tämä ruikutus. Ilmoitan ketjun asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua asua isossa kaupungissa, niin muuta Helsinkiin.
Just näin. Helsinki on kiva pikkukylä, jossa kaikki on kävelymatkan päässä ja inhimillisen kokoista. Ihmiset mukavia, muttei tuppaavia. Luontokin on upeaa: merimaisemaa ja metsää ihan keskustassa. Ilma raikasta meri-ilmaa.
Turku, Tampere, Vaasa ja Rovaniemi seuraavina jonossa.