En jaksa enää elämää isossa kaupungissa! Haluan muuttaa maaseudulle!
Olin nyt viikonloppuna mökillä maalla ja oli nii ihanaa.
Maalla ihmiset ovat niin mukavia ja auttavaisia.
On ihanaa liikkua luonnossa; kerätä marjoja, kalastaa ja sienestää.
Elämä kaupungissa tuntuu koko ajan joltain väliaikaistilalta kun ei tykkää yhtään asua siellä.
Mulla loppuu työt elokuussa ja olen katsellut maalta työpaikkoja, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole.
Olisin voinut mennä vaikka abc:lle tai kauppaan töihin, mutta ei tarjota työtunteja kuin 25-30h viikko, eikä sillä palkalla elä kun ei saa täysiä työtunteja.
Muita jotka haluaisivat muuttaa maalle, mutta ette esim. työpaikkojen putteen takia pysty?
Oletko muuttanut maalle, mitä töitä olet sieltä saanut?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin viikonloppuna että jos tulisi se lottovoitto, mutta eipä sitä taaskaan tullut.
Taitaa itselläkin jäädä maalle muutto ikuiseksi haaveeksi. Eläkkeellä viimeistään. Onneksi on mökki johon voi joka viikonloppu paeta. Ja aina lomilla.
Täälläkin jää eläkeiän asiaksi.
Ei mitään mahdollisuuksia saada töitä maalta.
Ihmiset on pakotettu asumaan kaupungeissa.
Vuosien tietoisen politiikan tulosta.
Ikävää...
Mistä te olette keksineet, että maalla ei ole töitä? Katsoin pienen maalaispitäjän työpaikat ja siellä etsittiin koneistajaa, kokkia, elementtityöntekijää, linja-autonkuljettajaa, taksikuskia, sosiaalialan ohjaajaa, lähihoitajia, trukkikuskia, kirjastonhoitajaa, vesihuoltopäällikköä, farmaseuttia... Lisäksi oli muutama maatalous- tai puutarhatyöntekijän paikka ja ABC:lle pääsi kahvilamyyjäksi. Lähimpään kaupunkiin näytti olevan alle 30 km matkaa, joten kamalaahan se on, että maalla ei ole töitä.
Minulla on sama pohdinta käynnissä. Tosin, teen asiantuntijatyötä etänä, joten työt eivät olisi edes ongelma. Enemmän ongelmana pidän paikallista väestöä. Täydellistä yksityisyyden menetystä ja ahdasmielistä asenneilmapiiriä.
Nyt asun omakotitalossa, mukavalla okt-alueella. Tällaisella vanhalla, eli on puita ja puutarhoja, ei mikään pellolle rakennettu nurmikenttä vieriviereen rakennettujen talojen kanssa. Tontit ovat isoja ja suojaisia. Lähimpään ison kaupungin keskustaan on 15 km ja tämän alueen arvo nousee koko ajan. Tästä vaihtaminen maalle ei olisi ainakaan hyvä sijoitus. Silti syrjemmällä asuminen houkuttaa koko ajan enemmän.
Onko kellään kokemuksia siitä kuinka hyvin maalla, todella pienellä paikkakunnalla pystyy elämään ilman, että on missään tekemisissä paikalllisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä te olette keksineet, että maalla ei ole töitä? Katsoin pienen maalaispitäjän työpaikat ja siellä etsittiin koneistajaa, kokkia, elementtityöntekijää, linja-autonkuljettajaa, taksikuskia, sosiaalialan ohjaajaa, lähihoitajia, trukkikuskia, kirjastonhoitajaa, vesihuoltopäällikköä, farmaseuttia... Lisäksi oli muutama maatalous- tai puutarhatyöntekijän paikka ja ABC:lle pääsi kahvilamyyjäksi. Lähimpään kaupunkiin näytti olevan alle 30 km matkaa, joten kamalaahan se on, että maalla ei ole töitä.
Katsoin syntymäkumtani tarjontaa. Oli 15 työpaikkaa auki ja itse tiedän yhden oman alani yrityksen, johon pääsisin vain ilmoittamalla että nyt oon muuttanut tänne, mulle on sieltä sanottu näin jos muutan takaisin. Suurin osa oli hoitoalan paikkoja, mutta oli muitakin ja yksi sellainen johon kuka tahansa terve kykenee eli ei vaatimuksia ositsi pitää jaksaa fyysistä monotonista työtä kokopäiväisesti. Kunta on liitetty isompaan paikkaan, joten nämä oli kirkonkylän paikkoja. Syrjäseudulla on siellä myös yrityksiä ja moni käy lähikaupungissa, jonne bussilla pääsee. Siinä on teollisuusalueita niin että voi jo ennen keskustaa jäädä kyydustä.
Kyllä mäkin mielummin muuttaisin maalle, tai siis johonkin kaupungin kehyskuntaan maaseutumaiseen ympäristöön jos vaan olis varaa. Nyt asun kerrostalossa vuokralla huonomaineisella asuinalueella missä on paljon ties millasta hiihtäjää huumeidenkäyttäjistä eri kulttuurien ihmisiin. Slummimeininki niin sanotusti ja ihan perseestä.
Tää on kyllä kamalaa asua kerrostalossa tälläsellä alueella ja muutenkin, meteli on kesällä varsinkin kamala.. Järjetöntä tää meininki ja meteli täällä niin että tuntee tulevansa hulluksi välillä, itseä ahdistaa niin monesti kun ei oo yhtään kerrostalossa viihtyvä ihminen. Ei täällä ole mulle mitään tekemistäkään. Pakon edestä asun täällä.
Mistään itselle ja omalle perheelle mahdollisesti sopivasta paikasta ei oo löytynyt vuokralle suht edullisesti hyvää omakotitaloa.
Kalliita on nuo vuokrat omakotitaloissa, tai sitten ne alueet niin suosittuja ettei talot ole kuin korkeintaan myynnissä.
Tahtoopi muutenkin olla niin, että monet talot jotka on vuokralle laitettu, niin sitten kun niihin muuttaa joku niin asuvat jonkin aikaa kunnes omistaja sanoo että tulee omaan käyttöön tai menee myyntiin. Eka tietenkin teetetään remontit ja muut rempat vuokralaisella. Tai sitten talossa pitäisi asua kuin hotellissa että ei tauluakaan saa seinälle laittaa.
Ihmiset ne on vaan pakotettu asumaan kaupungeissa tavalla tai toisella. Perseestä.
Monet hyvät talot jää rapistumaan, kun voisi perikunta laittaa ne vuokrattaviksi eikä antaisi lahota pois. Tyypillistä että perikunnassa kukaan ei halua luopua talosta, mutta ei myöskään halua remontoidakaan. Tämän takia monet hienot talot menneet pilalle. Vinkkinä että vuokratkaa ihmeessä ne talot sillon muille käyttöön että ne pysyy kunnossa eikä lahoa ja homehdu.
Jos et halua asua isossa kaupungissa, niin muuta Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää...
Pitäisi tarkemmin aina miettiä, millaisia henkilöitä vaaleissa äänestää.
Maaseutua ei pidä ajaa alas politiikalla. Maan ruokahuolto on oltava omavaraista ja se vaatii elämää maaseuduilla. Kriisejä tulee ja menee ja ei voi heittäytyä tuontiruoan varaan. Monessa maassa on hätä, kun viljalaivat eivät tulekaan satamaan.
Täysin sama unelma.
Olen jo miettinyt lähäriksi kouluttautumista, että pääsisi pois Helsingistä maalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama pohdinta käynnissä. Tosin, teen asiantuntijatyötä etänä, joten työt eivät olisi edes ongelma. Enemmän ongelmana pidän paikallista väestöä. Täydellistä yksityisyyden menetystä ja ahdasmielistä asenneilmapiiriä.
Nyt asun omakotitalossa, mukavalla okt-alueella. Tällaisella vanhalla, eli on puita ja puutarhoja, ei mikään pellolle rakennettu nurmikenttä vieriviereen rakennettujen talojen kanssa. Tontit ovat isoja ja suojaisia. Lähimpään ison kaupungin keskustaan on 15 km ja tämän alueen arvo nousee koko ajan. Tästä vaihtaminen maalle ei olisi ainakaan hyvä sijoitus. Silti syrjemmällä asuminen houkuttaa koko ajan enemmän.
Onko kellään kokemuksia siitä kuinka hyvin maalla, todella pienellä paikkakunnalla pystyy elämään ilman, että on missään tekemisissä paikalllisten kanssa?
Ihme asenne sinulla maalaisia kohtaan. Nykyisin se kulttuuri, että annetaan naapureiden olla, on levinnyt joka paikkaan. Ei maaseuduillakaan enää tunneta kaikkia naapureita niin kuin ennen ja valikoidusti vain osan kanssa ollaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella tätä loputonta ruikutusta tästä samasta asiasta. Muuttakaa sinne maalle, kukaan ei estä ja siellä on halpaa. Älkää sitten vaan vaatiko samoja palveluita kun asutte siellä.
Älä sinäkään sitten vaadi maalla kasvatettua ruokaa, jos et ymmärrä tasa-arvon päälle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tosiasia on myös se, että kaikki hallitukset viime vuosina ovat tietoisella politiikallaan autioittaneet maaseutua ja vaikeuttaneet sinne muuttamisen mahdollisuuksia.
Suomen aluepolitiikka on kyllä aika syvältä!
No saahan siihen soviteltua päälle tai asumistukea. Minä asun maalla ja tulot on 1200e netto ja päälle pari sataa asumistukea ja pärjään vallan mainiosti. Jää rahaa niin säästöön kuin turhuuksiinkin.
Ilman maaseutua ja sen ihmisiä Suomi olisi suurissa vaikeuksissa, varsinkin ruoan suhteen.
Suosittelen että soitat suoraan kuntaan ja kyselet työpaikkoja.
Pienissä kunnissa ei välttämättä ilmoiteta kaikista työpaikoista, menevät siellä aika kuulopuheilla ja suhteilla.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella tätä loputonta ruikutusta tästä samasta asiasta. Muuttakaa sinne maalle, kukaan ei estä ja siellä on halpaa. Älkää sitten vaan vaatiko samoja palveluita kun asutte siellä.
Älä sinäkään sitten vaadi maalla kasvatettua ruokaa, jos et ymmärrä tasa-arvon päälle yhtään mitään.
Ei Suomessa ole kuin maaseutua. Kaupungista valittavat eivät tiedä mitä kaupunki edes on.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää...
Iso raha puhuu. Kaupungissa ihmiset ovat hyvin kasassa ja kuluttamassa kaikenlaista turhaa, jotta rikkaitten sijoittamat pääomat saavat tuottoa! Onnea teille muitten laariin rahanjauhajat.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Voi kun voittais lotossa tai jossain, katsokaa tätä: https://www.etuovi.com/kohde/20662635?haku=M1866121284
Mun unelmien mökki. Omassa rauhassa, maaseudulla. Ei mökkinaapureita ihan lähellä. Tuolla olis ihmisen hyvä olla. Lainaa en voi ottaa, kun on jo asuntolainaa valmiiksi. Huoh.
On kyllä kiva. Ei puutu mitään. Olen tuolla suunnalla lapsuuteni kesiä viettänyt ja aivan ihanaa aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin viikonloppuna että jos tulisi se lottovoitto, mutta eipä sitä taaskaan tullut.
Taitaa itselläkin jäädä maalle muutto ikuiseksi haaveeksi. Eläkkeellä viimeistään. Onneksi on mökki johon voi joka viikonloppu paeta. Ja aina lomilla.Täälläkin jää eläkeiän asiaksi.
Ei mitään mahdollisuuksia saada töitä maalta.
Monet työpaikat ovat piilossa, eli pitää soitella ja kysellä niitä, kun ei niitä joskus laiteta hakuun. Myös kausityöntekijöitä tarvitaan. Tuttu pääsi töihin kuljetusfirmaan kyselemällä aktiivisesti töitä.
Asun pääkaupunkiseudulla maalaismaisemissa. Marjametsät vieressä, hiihtämään pääsee omalta pihalta, Helsingin keskustaan 25 km. Ei lentomelua, vaikka lentokenttä lähellä. Traktorit ja leikkuupuimurit tuttu näky. Kukko kiekuu kilometrin päässä. Kaunis luonto
jossa silmä, korva ja mieli lepää. Tervetuloa Vantaalle maalle. Jos on reissuihminen, laivalle tai lentokentälle ei tarvitse matkustaa tuntitolkulla. Espoossa myös paljon vielä maaseutua. Työpaikkojakin löytyy Helsinki/Vantaa/Espoo ja kehärata on toimiva.
Muutin vuosi sitten takaisin synnyinseudulle pieneen kylään.
Teen keikkatyötä ja olen aina enemmän kuin onnellinen kun vapaat saan viettää pienen kylän rauhassa.