En jaksa enää elämää isossa kaupungissa! Haluan muuttaa maaseudulle!
Olin nyt viikonloppuna mökillä maalla ja oli nii ihanaa.
Maalla ihmiset ovat niin mukavia ja auttavaisia.
On ihanaa liikkua luonnossa; kerätä marjoja, kalastaa ja sienestää.
Elämä kaupungissa tuntuu koko ajan joltain väliaikaistilalta kun ei tykkää yhtään asua siellä.
Mulla loppuu työt elokuussa ja olen katsellut maalta työpaikkoja, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole.
Olisin voinut mennä vaikka abc:lle tai kauppaan töihin, mutta ei tarjota työtunteja kuin 25-30h viikko, eikä sillä palkalla elä kun ei saa täysiä työtunteja.
Muita jotka haluaisivat muuttaa maalle, mutta ette esim. työpaikkojen putteen takia pysty?
Oletko muuttanut maalle, mitä töitä olet sieltä saanut?
Kommentit (71)
Täysin sama ongelma mulla. Ei saa työpaikkaa
Hain 5000 asukkaan kuntaan nesteelle töihin ja olisi saanut vielä täydet työtunnitkin.
Varmaan menee maaseudulla vähäiset työpaikat aika suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Täysin sama ongelma mulla. Ei saa työpaikkaa
Hain 5000 asukkaan kuntaan nesteelle töihin ja olisi saanut vielä täydet työtunnitkin.
Varmaan menee maaseudulla vähäiset työpaikat aika suhteilla.
En siis saanut paikkaa vaikka oli 2 paikkaa.
Hoitoala on lähes ainut ala, jossa maaseudulla on töitä.
Mutta jos ei yhtään halua tälle alalle niin on aika kurjaa jos tekee sellaista työtä josta ei yhtään tykkää.
Tein saman jo 4 vuotta sitten. Suosittelen. Nään ihmisiä kerran viikossa.
Ymmärrän. Voi kun voittais lotossa tai jossain, katsokaa tätä: https://www.etuovi.com/kohde/20662635?haku=M1866121284
Mun unelmien mökki. Omassa rauhassa, maaseudulla. Ei mökkinaapureita ihan lähellä. Tuolla olis ihmisen hyvä olla. Lainaa en voi ottaa, kun on jo asuntolainaa valmiiksi. Huoh.
Minä olen hakenut maaseudulta siivoojan ja keittiöapulaisen paikkoja. Mutta ei ole mitään töitä saatu. Korkean työttömyyden alueilla työpaikat menee suhteilla ensisijaisesti paljasjalkaisille paikallisille. Muualta muuttavat ovat vasta viimeisellä sijalla.
Talvella on paljon jäätä ja lunta, pitäisi olla hyvä aurauskalusto, hiekat ja kuski joka ei aja muiden päälle. Moni kaipaa rauhaa ja vähän luontoa, vaikkei ötököitä.
Minä pääsin maalle tehtaaseen töihin, kun sukulaiseni jäi eläkkeelle, eli hän oli siis minua suositellut. Tosin sekin varmaan vaikutti että olin kyseiseltä paikkakunnalta kotoisin.
Kaupunkielämä ei ollut minua varten.
Muuta maalle kaupungin kylkeen. Asun "maalla" neljä kilometriä ison kaupungin keskustasta. Sitten käyt vaan töissä kaupungin puolella.
Niin, jos tulee paljon lunta niin miten tuollaiselta mökiltä pääsee minnekään?
Pohdin samaa. Itsellä sairaanhoitajan koulutus, joten varmaan jotain työtäkin löytyisi. Tänään just täällä Helsingissä seurasin ihmisten ja autojen vilinää ja kauheeta kiirettä ja mekkalaa. Ja mietin että samaan aikaan toisaalla vietetään leppoisaa kesäpäivää. Miksi minä olen täällä?
Surullinen tosiasia on myös se, että kaikki hallitukset viime vuosina ovat tietoisella politiikallaan autioittaneet maaseutua ja vaikeuttaneet sinne muuttamisen mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos tulee paljon lunta niin miten tuollaiselta mökiltä pääsee minnekään?
Auraussopimus jonkun lähiteitä auraavan kanssa? Kossupullo rahallisen korvauksen kylkeen niin johan tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tosiasia on myös se, että kaikki hallitukset viime vuosina ovat tietoisella politiikallaan autioittaneet maaseutua ja vaikeuttaneet sinne muuttamisen mahdollisuuksia.
Mutta jos me kaikki vaan mennään!?
Asuin isossa kaupungissa 20 vuotta ja muutettiin viime keväänä maalle. Uusi omakotitalo, tilaa, aamulla herää linnunlauluun. Puolison kanssa etätyöt, joten siksi pystyttiin muuttamaan. Ajateltiin että lapsellakin olisi rauhallisempi kasvuympäristö.
Mutta mutta.. muu perhe viihtyy täällä, mutta itse kaipaan takaisin kaupungiin. Kaduttaa talon hankkiminen, kun epäilen ettei siitä kovin helposti pääse eroon. Parasta olisi, jos voisi asua osan ajasta maalla ja osan kaupungissa, mutta ei ole oikein varaa siihen. No, ehkä vielä sopeudun. Tämä siitä huolimatta, että asiaa punnittiin aika tarkkaan.
En jaksaisi enää kerrostalossa. Omakotitalossa voin paremmin vaikuttaa itse ympäristööni. Puut, pensaat, koristekasvit, kasvimaa, terassi, lasitettu ruokailuterassi yms. Piha on minulle hyvin tärkeä nykyisin.
Itsekkin koen olevani onneton kaupungissa.
Haluaisin muuttaa mökkipaikkakunnalleni maalle.
Ihmiset ovat tosiaan mukavia ja auttavaisia maalla.
Välillä mietin että onko elämä elämisen arvoista jos vuosikausia elää siellä missä ei viihdy yhtään.
Kaupungissa missä asun on huonot mahdollisuuudet kalastaa, marjastaa ja olla luonnon kanssa missään tekemisissä.
Varsinkin nyt kun olisi Hillan poiminta-aika, niin mieli on aika maassa kun ei pääse jänkhälle.
Ajattelin viikonloppuna että jos tulisi se lottovoitto, mutta eipä sitä taaskaan tullut.
Taitaa itselläkin jäädä maalle muutto ikuiseksi haaveeksi. Eläkkeellä viimeistään. Onneksi on mökki johon voi joka viikonloppu paeta. Ja aina lomilla.
Monessa maaseutukunnassa on työvoimapulaa hoitopuolella, puhtaanapidossa, ruokapalveluissa... soittaisin sinuna suoraan kuntaan ja kysyisin.