Miksi lapsettomuudesta puhuminen on vaikeaa?
Eikö olisi helpompi vain sanoa, että
"Emme yrityksistä huolimatta ole saaneet omaa lasta".
"Valitettavasti lapsettomuus ei ole oma valintamme."
"Olemme lapsettomuushoidoissa".
tai velat:
"Olemme miettineet asiaa ja päättäneet, että emme halua koskaan lapsia."
Miksi sitä asiaa pitää salailla ja loukkaantua jos joku puhuu jotain lapsiasiaa.
Jos jostain syystä ei kykene, niin Eikö voisi vain sanoa, että
"En halua, että seurassani puhutaan vauvoista tai lapsista, asia on minulle vielä arka."
Kaikilla olisi paljon helpompaa, kun asiaa ei tarvisi ihmetellä ja kierrellä ja kaarrella ja tehdä oletuksia, että onko niin vai näin.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kovasti miettinyt miten kävis uuden työn ja kumppanin haussa kun rehellisesti sanois, että seuraavan vuoden vuoden tavoitteena on että haluan lapsen, joten älä kuluta minuun aikaa, jos et aio sitoutua vuosiksi.
Aika ikävä ettei käytännössä saa puhua totta.
Miksi haluaisit elämääsi ihmisen, jolle et voisi olla rehellinen?
En haluakkaan, enkä kyllä työpaikkaakaan missä ei saa olla rehellinen siitä, että on haluaa hankkia lapsen. Suomessa on naiset hiljennetty, heti meni työt alta kun erehtyi haaveilemaan.
Kukaan ei estä naisia ryhtymästä kotirouvaksi. Selvästi unelmasi on kotona lasten kanssa. Täysin normaalia! Ainoa kuka estää olet sinä.
Emäntäkatalogeja on Farmer's Only,FarmersD,single farmers dating,westernmatch.com.Appstoresta cowboy dating. Satsaa yhteen sivustoon kerrallaan.
Googleta nimi sekä kuvat.
Tämä nyt ei liity mitenkään aiheeseen.
Pikemminkin niin että lakatkaa silittemästä niiden +30 v mieslasten päitä, yksin se tämänpäivän nainen joutuu lapsensa tekemään jos aikoo. Sitoutumiskykyisiä miehiä ei ole, turhaan työnantajat niitää paapoo ja silppuaa hedelmällisessä iässä olevien naisten urat lapsenhaaveiden eteen tullessa
Itse en ole halunnut kertoa ettei lapsia tullut (yrittämisestä huolimatta), koska asia ei ole itselleni mikään maata mullistava murhe ja olen ihan varma, että sen jälkeen osa ihmisistä olisi katsonut minua huokaillen säälivä ilme kasvoillaan. Ja kuitenkin todennut milloin mitäkin asiaan liittyvää. Ja taas olisin saanut olla selittämässä, että ei ole nyt niin iso ja surkea juttu itselleni...
Lähimmät tietää, se riittäköön.
-mitä teet työksesi? Ei voi kysyä, koska toinen voi olla työtön ja masentunut siitä
-mitä harrastat? Ei voi kysyä, koska toinen voi olla rahattomuuden vuoksi joutunut lopettamaan harrastuksen
-et taida olla täältä seudulta kotoisin (murteesta päätellen)? Ei voi kysyä, koska hän voi jotenkin pitää itseään ulkopuolisena. Se on syrjintää.
-Ai että onpa kivan näköinen tuo sinun hiustyyli! Aika uskaliasta, koska hiuksia on voinut joutua leikkaamaan sairauden vuoksi
-Olipas mukava äitienpäivä, käytiin ravintolassa x lounaalla ja oli hyvä ruoka! No, ei tarvinne edes perustella miksi kannattaa jättää mainitsematta..
mistä te ihmiset keskustelette yleensä?
Miksi sinun, ap, täytyy noista asioista udella ylipäätään? Kyselet kiusallisia kysymyksiä ja sitten jaat neuvoja miten niihin kuuluu vastata. Miksi et puhu jostain muusta, vaikka harrastuksista, säästä, lomasuunnitelmista?
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki lapsettomat eivät ole veloja tai tahattomasti lapsettomia."
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä he sitten ovat? Itse olen siinä luulossa että lapsettomat jakautuvat kahteen kategoriaan:
- niihin jotka eivät halua lapsia (vela eli vapaaehtoisesti lapseton)
- niihin jotka haluaisivat lapsia mutta eivät saa (tahattomasti lapseton).
No minä löydän itsestäni vielä yhden ulottuvuuden lisää. Periaatteessa olisin voinut yrittää lasta mutta suhteet olivat sellaisia etten sitten halunnut. En ole kuitenkaan koskaan kärsinyt asiasta niin kuin kai kuuluisi. Voin elää ilman lapsiakin yhtä hyvin. En kuitenkaan ole koskaan suunnitellut että en varmasti halua lasta eli en koe olevani velakaan. Tämä kärsimys asiasta näyttää kuuluvan tähän kuvioon. Noin yleisesti en välitä keskustella yksityisasioistani kaikenmaailman uteliaiden juorutätien kanssa.
Läheiseni eivät ole koskaan kyseenalaistaneet lapsettomuuttani. Olen aina ollut vähän sellainen luonteeltani - taivaanrannan maalari.
Olen ollut tilanteessa, missä seurueessa oli useita lapsettomia, jotka eivät lapsista pitäneet. Koska itse en halunnut kuulla lapsista ikäviä kommentteja ja pahansuopaisia kommentteja niin tilanteessa kerroin avoimesti, että pidän kyllä lapsista ja vahdin kyllä ystävien lapsia ihan miellään, mutta minun ei ole tarvinnut saada samanlaisia asioita elämääni kuin toisilla on - lapset ovat vain yksi näistä asioista.
Olen ihan onnellinen näin :)
Kukaan ei estä naisia ryhtymästä kotirouvaksi. Selvästi unelmasi on kotona lasten kanssa. Täysin normaalia! Ainoa kuka estää olet sinä.
Emäntäkatalogeja on Farmer's Only,FarmersD,single farmers dating,westernmatch.com.Appstoresta cowboy dating. Satsaa yhteen sivustoon kerrallaan.
Googleta nimi sekä kuvat.