Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokia voisi kasvattaa kotona?

Vierailija
17.07.2022 |

Ruoka on niin kallista että haluan alkaa kasvattaa mahdollisimman paljon itse. Meillä on omakotitalo jonka pihassa on noin 40m2 kasvimaa. Tällä hetkellä siinä kasvaa mansikoita, herneitä, porkkanoita, lehtisalaattia ja raparperia. Tilaa olisi laittaa muutakin. Onko myöhäistä tälle kesälle kasvattaa vielä jotain? Mulla ei ole hirveästi kokemusta yrttien kasvatuksesta. Onnistuuko vielä? Entäs mitä voisi kasvattaa vaikka ihan sisätiloissa?

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytään mitä ruokaa ja vastauksena on chilejä ja yrttejä. Voi elämä tätä idiotismia.

Käsittääkseni chilejä ja yrttejä käytetään ruuanlaitossa ja nuo ovat aika kalliita, joten niitä kasvattamalla säästää paljon. Kannattaa nimenomaan kasvattaa sellaisia tuotteita mitkä ovat kalliita kaupassa ja suht helppoja kasvattaa.

Tällä viikolla olen tehnyt ruokia, joihin olen laittanut basilikaa, persiljaa, tilliä, ruohosipulia, korianteria, rosmariineja minttua ja chilejä. Jos olisin ostanut nuo ostanut kaikki kaupasta siihen olisi uponnut varmaan 15 euroa rahaa.

No, ensinnäkin sä tuskin laitoit rosmariinia siihen. ruokaan. ja toisekseen basilikaa, persiljaa, korianeria, tilliä ja ainakin vielä chiliä saa kaupanastealtaasta kätevästi Findus merkkisenä:

www.epressi.com/tiedotteet/ruoka-ja-elintarvikkeet/finduksen-uutuudet-t…

Määrältään vastaavat 2 rttiruukkua.

Siis miten niin en laittanut rosmariinia ruokaan? Tein rosmariinilla ja hunajalla maustettua halloumia ja lisäksi käytin sitä rosmariiniteen valmistukseen. 

Siinä oli heti alla korjaus, että tuskin laitoit koko ruukkua rosmariinia siihen ruokaan

Niin, mutta sitä samaa rosmariinia voi käyttää sitten lisää vaikka ensi viikolla ja sitä seuraavalla jne..  Ja tosiaan ihan suoraan noista kaupan ruukuista voi aloittaa sen kasvattamisen, kunhan muistaa kastella ja huolehtia oikeasta valonsaannista ja mahdollisesti lisätä lannoitusainetta sen veden joukkoon niin noita tosiaan on helppo kasvatella siellä kotona.

Vierailija
82/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa voi kasvattaa multa/turvesäkeissä. K-Raudasta saa edelleen 5 säkkiä kympillä, siitä saa viisi perunasäkkiä ja osan mullasta (se on aika turvepitoista) voi käyttää kasvulaatikon täytteeksi, tai vaikka chili- ja yrttiruukkujen täytteeksi. Lisäksi se perunasäkin sisältö on ihan käyttökelpoista seraavana vuonna joko siihen perunankasvatukseen (heittää sekaan jotain lannotetta, tai kastelee nokkosvedellä) tai sitten tosiaan johonkin kasvulaatikkoon/ruukkuun kasvualustaksi. Ei se ole kertakäyttöistä! Parvekkeelle voi ostaa Ikeasta sellaisen kenkäkaukalon niiden perunapussien alle, maksaa vissiin pari euroa nykyään (joku aika sitten maksoi 1,5€).

Täytetyt chilit on aika yleinen ruoka muualla maailmassa, ja suomalaiset chiliharrastajatkin sitä tekevät aika usein. Sitä ei pysty tekemään esimerkiksi banaanista, tai vesimelonista, vaan siihen tarvitaan nimenomaan chilejä, ja aika paljon, koska yksittäinen mieto chilikin on aika pieni, niin niitä menee useampi per syöjä.

Chili on kuitenkin esimerkki erinomaisesta panos/tuotossuhteesta kotikasvatuksessa. Chilinsiemen itää lähes aina, jos ottaa vaikka chilimausteseoksesta tai chilirouhepurkista siemeniä, niin kyllä niistä joku itää. Chilillä on pitkä kasvukausi, joten esikasvatus sisällä varmistaa sadon joutumista. Esikasvatukseen kelpaa esimerkiksi muovinen jauhelihalaatikko pohjaksi ja muutama jukurtti/viili tms purkki sinne kasvatusruukuiksi. Chili tarvitsee lämpöä ja valoa, ja jos on ikkuna, niin siihen ikkunalaudalle. Kasvihuoneen virkaa toimittaa hyvin iso muovinen leipäpussi tai kaupan hedelmäpussi. Ei se tarvitse kasvilamppua tai peilejä ja sirkushuveja, mutta ne tottakai auttavat. Mutta ne eivät ole välttämättömiä. Chili on myös monivuotinen, eli kun kerran on saant aikaiseksi hyvän tuottoisan taimen, se kannattaa pitää riittävän isossa ruukussa ja siirtää syksyisin sisätiloihin (ei kuumimpaan paikkaan patterin päälle, vaan mahdollisimman valoisaan ja viileähköön, mutta tasalämpöiseen paikkaan).

Chili on hirveän monipuolinen aines, se tosiaan toimii itsenäisenä raaka-aineena, mutta monipuolisimmillaan se on ainesosana ruuissa. Kun teette lihakeittoa, niin ilmeisesti siinä ei sitten ole MITÄÄN muuta kuin lihaa. Koska jos siinä on perunaa, porkkanaa, sipulia ja lihaliemikuutio, niin silloin se liha on ihan pelkkä mauste ja sen voi jättää pois? Tai sitten ei.

Chili sopii erityisen hyvin kasvisruokiin, wok-tyyppisiin ruokiin, intialaistyyliseen ruuanlaittoon ja tietenkin texmexiin. Tee papukastike pavuista, suolasta ja pippurista ja vedestä. Ihan ookoo. Laita sekaan chiliä, niin saatkin jo pelkästään noilla viidellä raaka-aineella chiliä, jossa on makua ja lämpöä. Tai kasvissosekeitto, perunaa, kurpitsaa, suolaa, pippuria ja chiliä.

On nimittäin jännä juttu, että vähänkin pidempiaikaisissa pa kolaisle ireissä alkaa löytyä erilaisia maustevihanneksia ja yrttejä kasvamassa "pirtin ikkunalla" eli jossain teltan suuaukon lähellä. Koska niillä tehdään raaka-aineista aterioita. Älkää ollenkaan vähätelkö ruuan maun tärkeyttä mielenterveyden säilyttämisessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrteistä: Moni yrtti pärjää suomalaisen talven yli: timjami, oregano (ja mäkimeirami, pärjäävät liiankin hyvin), salvia, persilja kaksivuotisena sen ainoan talvensa yli, sitruunamelissa, sitruunatimjami, rakuunakin ilmeisesti (valitettavasti makuaistini on hieman kehno, en enää maista rakuunaa lainkaan, olipa se sitten missä muodossa tahansa, tänään oli rippijuhlissa rakuunaporkkanoita, enkä niiden rakuunaa maistanut, vaikka omat teinini kommentoivat sitä olleen vähän liikaakin). Ja tietenkin mintut.

Rosmariini ei selviä talven yli, ei ainakaan Sisä-Suomessa ulkona. Olen sen ottanut sitten syksyllä sisälle, ja se on pohjoisenpuoleisella verannalla selvinnyt ilman lisävaloa seuraavaan kesään asti. Chiliyrtti viihtyi myös tuolla verannalla, mutta oliiviyrtille siellä oli ilmeisesti liian pimeää.

Kaupan yrttiruukut yleensä lähtevät kasvamaan oikein hyvin. Ne kannattaa poistaa siitä alkuperäisestä ruukusta ja istuttaa suurempaan ruukkuun, ja lannoituksesta kannattaa huolehtia.

Edelleen, yrtit harvemmin ovat ainoa raaka-aine ruuassa. Mutta mitä olisikaan perinteinen pesto ilman basilikaa (syömäkelpoista, sanon minä, en pidä basilikasta)? Pizza ilman viimeistä silausta tuoreilla basilikan lehdillä?

Jos ette ole koittaneet, niin paistakaapa salvian lehtiä rapeaksi öljyssä. On muuten aivan loistava lisäke esimerkiksi kasvispihveille tai possunpihville! Tai ihan vain sinällään... Opin tuon italialaiselta tutultani, joka myös friteeraa kurpitsankukkia. Ja syö härkäpapuja ihan sinällään oliiviöljyn kera.

Palataanpa yrtteihin. Ne tuovat makua ruokiin, ja monia voi käyttää myös teeaineksina. Salvia esimerkiksi on hyvä kurkkukipua lievittävä teeaines, olen testannut sitä aikana ennen koronaa (nyt korona-aikana ei ole ollut kurkkukipua, en ole ollut sairaana lainkaan, kun olen vältellyt ihmisiä erakkoluonteelleni sopivan täydellisesti).

Tottakai joka kerta voi ostaa sen pienen annoksen yrttejä pakkashyllyltä, mutta minun mielestäni mielekkäämpää on kasvattaa niitä yrttejä ruukussa ikkunalaudalla.

Monipuolinen maustaminen myös yrteillä vähentää tarvetta suolan ja liemivalmisteiden käyttöön. Jos pihalla kasvaa lipstikkapuska, niin lihaliemikuutiota ei välttämättä tarvitse lainkaan. Saksassahan sitä kutsutaan yleisesti maggi-yrtiksi.

Vierailija
84/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrteistä: Moni yrtti pärjää suomalaisen talven yli: timjami, oregano (ja mäkimeirami, pärjäävät liiankin hyvin), salvia, persilja kaksivuotisena sen ainoan talvensa yli, sitruunamelissa, sitruunatimjami, rakuunakin ilmeisesti (valitettavasti makuaistini on hieman kehno, en enää maista rakuunaa lainkaan, olipa se sitten missä muodossa tahansa, tänään oli rippijuhlissa rakuunaporkkanoita, enkä niiden rakuunaa maistanut, vaikka omat teinini kommentoivat sitä olleen vähän liikaakin). Ja tietenkin mintut.

Rosmariini ei selviä talven yli, ei ainakaan Sisä-Suomessa ulkona. Olen sen ottanut sitten syksyllä sisälle, ja se on pohjoisenpuoleisella verannalla selvinnyt ilman lisävaloa seuraavaan kesään asti. Chiliyrtti viihtyi myös tuolla verannalla, mutta oliiviyrtille siellä oli ilmeisesti liian pimeää.

Kaupan yrttiruukut yleensä lähtevät kasvamaan oikein hyvin. Ne kannattaa poistaa siitä alkuperäisestä ruukusta ja istuttaa suurempaan ruukkuun, ja lannoituksesta kannattaa huolehtia.

Edelleen, yrtit harvemmin ovat ainoa raaka-aine ruuassa. Mutta mitä olisikaan perinteinen pesto ilman basilikaa (syömäkelpoista, sanon minä, en pidä basilikasta)? Pizza ilman viimeistä silausta tuoreilla basilikan lehdillä?

Jos ette ole koittaneet, niin paistakaapa salvian lehtiä rapeaksi öljyssä. On muuten aivan loistava lisäke esimerkiksi kasvispihveille tai possunpihville! Tai ihan vain sinällään... Opin tuon italialaiselta tutultani, joka myös friteeraa kurpitsankukkia. Ja syö härkäpapuja ihan sinällään oliiviöljyn kera.

Palataanpa yrtteihin. Ne tuovat makua ruokiin, ja monia voi käyttää myös teeaineksina. Salvia esimerkiksi on hyvä kurkkukipua lievittävä teeaines, olen testannut sitä aikana ennen koronaa (nyt korona-aikana ei ole ollut kurkkukipua, en ole ollut sairaana lainkaan, kun olen vältellyt ihmisiä erakkoluonteelleni sopivan täydellisesti).

Tottakai joka kerta voi ostaa sen pienen annoksen yrttejä pakkashyllyltä, mutta minun mielestäni mielekkäämpää on kasvattaa niitä yrttejä ruukussa ikkunalaudalla.

Monipuolinen maustaminen myös yrteillä vähentää tarvetta suolan ja liemivalmisteiden käyttöön. Jos pihalla kasvaa lipstikkapuska, niin lihaliemikuutiota ei välttämättä tarvitse lainkaan. Saksassahan sitä kutsutaan yleisesti maggi-yrtiksi.

Hyviä, vinkkejä kiitos. Italiassa noi kurpitsankukat täytetään esim. ricotalla ja parmesaanilla https://www.sanpellegrinofruitbeverages.com/uk/citrus/italian-food-reci…

T. ei ap

Vierailija
85/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkän linjan kotitarvekasvattaja. Kolmesta ostetusta valkosipulista olen kasvattanut jo usean kymmenen sipulin tuotannon, ja parin seuraavan vuoden aikana tarkoitus on päästä noin 150 valkosipuliin. Silloin voin käyttää valkosipulia säännöstelemättä. Valkosipulieni hinta = 3.95€+6 säkkiä puutarhamultaa 10€ (K-raudan muutaman vuoden takainen tarjous Belinda-multaa, nykyään Celloa, pienempi säkki ja 5 säkkiä kympillä) jaettuna tällä hetkellä viidelle vuodelle, eli 2,80€/vuosi, ensi vuonna taas vähemmän. Lannoitteena kompostia, tuhkaa saunanpesästä ja nokkosvettä.

Kasvatan perunaa. Pellossa kasvaa viidelle taloudelle potut, ja jokainen talous osallistuu siihen istutukseen, kasvatukseen ja nostoon. Säilytys tapahtuu hyvässä maakellarissa, jossa on tällä hetkellä vielä ihan käyttökelpoista perunaa viime syksyltä. Ostan jonkin verran pakasteranskalaisia, mutta muuten kaikki peruna meillä on omakasvatettua.

Kasvatan kasvimaalla ja kasvilaatikoissa porkkanaa, salaatteja, yrttejä, kurpitsaa, hernettä, papuja, mangoldia, punajuurta, palsternakkaa (todellakin, palsternakan siemenet EIVÄT idä enää kolmen vuoden jälkeen, kannattaakin aina jättää pari kasvia seuraavaan vuoteen kukkimaan ja tuottamaan tuoretta siementä!), pinaattia, lehtivihanneksia (mm. köynnöskrassia), kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, maissia ja erinäisiä huvin vuoksi testauksessa olevia kasveja. Tomaatinsiemenet menettävät myös jossain vaiheessa itävyytensä, se tapahtuu näköjään jossain 20 ja 28 vuoden välillä.

Monivuotisena kasvaa luumua, herukoita, rapaperia, lipstikkaa, piparjuurta, joitakin yrttejä ja mansikkaa ja herkkusieniä (saaneet alkunsa kompostiin heitetyistä kaupan sienistä). Mansikkaa kasvatan syömämarjoiksi.

Porkkanaa riittää yleensä elokuun puolivälistä marraskuun loppuun, tuona aikana ei tarvitse ostaa. Kurpitsaa tulee hyvänä vuonna ongelmaksi asti. Viime vuonna keksin, että kun kurpitsan kuivaa ja jauhaa hienoksi, niin sitä voi käyttää "kaikessa", sillä voi korvata osan jauhoista, sitä voi käyttää kastikkeiden saostamiseen jne. Meille ei enää osteta etikkasäilykkeitä ja pikkelsejä, vaan teen ne itse. Kurkkusalaatti itsetehtynä on hyvää, ja samalla reseptillä kurpitsasalaatti on tosi hyvää!

Pinaattia en ole ostanut kaupasta enää pitkään aikaan, vaan kaikki on omaa tuotantoa, eli kaikki pinaattiletut/keitot/munakkaat/curryt on omasta pinaatista.

Vaikka itse kasvattamalla säästän jonkin verran rahaa verrattuna siihen, että ostaisin kaiken kaupasta, niin suurin säästö tuleekin siitä, että kasvimaa määrittelee paljon sitä, mitä meillä syödään. Jos olisin kaupassa, niin ostaisin uusia perunoita. No, niiden kanssa olisi kiva olla jotain muutakin, otetaanpa kassleria, ja tossa on kivan näköistä grillisalaaattia, otan senkin. Mutta kun olen kotona, niin kaivan ne uudet perunat maasta ja totean, että hmmm, näiden kanssa olisi kiva olla jotain muutakin. Ai tossa on kesäkurpitsaa, teenpä kesäkurpitsafrittejä, ja siihen lisukkeeksi voisin tehdä kurkku-retiisi-keräsalaatti-salaatin majoneesilla ja turkkilaisella jukurtilla, laitanpa sekaan vähän valkosipulia ja pilkon yhden miedon chilinkin sinne joukkoon, ja vähän yrttejä, sopisiko tuohon timjami vai persilja?

Ei tarvinnut lähteä kauppaan lainkaan.

Tottakai "kaikki muut" ovat tarkkaan suunnitelleet kuukauden ruokalistat ja pystyvät niitä noudattamaan, minä enemmän sävellän lennosta.

Tähän aikaan vuodesta kannattaa kylvää noita lehtivihanneksia ja nopeasti kasvavia juureksia: pinaatti, paksoi, vuonankaali, rukola, kiinankaali, salaatit, retiisi, retikka - uusi tieto minulle oli, että nauriskin vielä ehtisi!