Mitä ruokia voisi kasvattaa kotona?
Ruoka on niin kallista että haluan alkaa kasvattaa mahdollisimman paljon itse. Meillä on omakotitalo jonka pihassa on noin 40m2 kasvimaa. Tällä hetkellä siinä kasvaa mansikoita, herneitä, porkkanoita, lehtisalaattia ja raparperia. Tilaa olisi laittaa muutakin. Onko myöhäistä tälle kesälle kasvattaa vielä jotain? Mulla ei ole hirveästi kokemusta yrttien kasvatuksesta. Onnistuuko vielä? Entäs mitä voisi kasvattaa vaikka ihan sisätiloissa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytään mitä ruokaa ja vastauksena on chilejä ja yrttejä. Voi elämä tätä idiotismia.
Käsittääkseni chilejä ja yrttejä käytetään ruuanlaitossa ja nuo ovat aika kalliita, joten niitä kasvattamalla säästää paljon. Kannattaa nimenomaan kasvattaa sellaisia tuotteita mitkä ovat kalliita kaupassa ja suht helppoja kasvattaa.
Tällä viikolla olen tehnyt ruokia, joihin olen laittanut basilikaa, persiljaa, tilliä, ruohosipulia, korianteria, rosmariineja minttua ja chilejä. Jos olisin ostanut nuo ostanut kaikki kaupasta siihen olisi uponnut varmaan 15 euroa rahaa.
No, ensinnäkin sä tuskin laitoit rosmariinia siihen. ruokaan. ja toisekseen basilikaa, persiljaa, korianeria, tilliä ja ainakin vielä chiliä saa kaupanastealtaasta kätevästi Findus merkkisenä:
www.epressi.com/tiedotteet/ruoka-ja-elintarvikkeet/finduksen-uutuudet-t…
Määrältään vastaavat 2 rttiruukkua.
Siis miten niin en laittanut rosmariinia ruokaan? Tein rosmariinilla ja hunajalla maustettua halloumia ja lisäksi käytin sitä rosmariiniteen valmistukseen.
Muistan puhuneeni naisen kanssa, jolla kasvoi tomaatteja ämpärissä. Sillä kasvoi perunaa multasäkeissä ja yrttejä pienissä ruukuissa ikkunalla.
Olen melko varma, että multa löytyy melkeinpä kaikkien juttujen siemeniä. Ne on monta vuottta vanhoja. Lähtee varmaan itämään kylmäkäsittelyllä ja liottamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytään mitä ruokaa ja vastauksena on chilejä ja yrttejä. Voi elämä tätä idiotismia.
No mitäs ne chilit ja yrtit ovat ellei ruoka-aineita? Voi elämä tätä idiotismia.
Ne ovat mausteita. Mauste on eri asia kuin ruoka. Vai tarjoatko useinkin perheellesi ruuaksi pelkkiä chilejä ja yrttejä?
Mausteet lasketaan ruoka-aineiksi. Niitä kun yhdistelee muihin ruoka-aineiden kanssa niin saadaan erilaisia ruokia. Tuskinpa moni perheelleen tarjoa ruuaksi pelkkää naurista tai selleriäkään.
Yrtit ja mausteet ovat muuten nekin eri asioita jos halutaan pilkkua oikein viilata.
https://www.britannica.com/story/whats-the-difference-between-an-herb-a…
No on yrtit ihan eri asia kuin ruoka, Jos kysytään, mitä ruokaa voi kasvattaa niin vähän eri asia kuin yrtit. Yrteillä et pitkällekään elä.
Ja kyllä on sitä pelkkää naurissosekeittoakin/laatikkoa on ollut tarjolla, mutta harvemmin ole kuullut chilikeitosta, tillikeitosta yms.
No mä ainakin teen usein chilitomaattikeittoa ja chilibataattikeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan puhuneeni naisen kanssa, jolla kasvoi tomaatteja ämpärissä. Sillä kasvoi perunaa multasäkeissä ja yrttejä pienissä ruukuissa ikkunalla.
Olen melko varma, että multa löytyy melkeinpä kaikkien juttujen siemeniä. Ne on monta vuottta vanhoja. Lähtee varmaan itämään kylmäkäsittelyllä ja liottamisella.
No ei kyllä monien kasvien siemenet lähde kasvamaan enää monen vuoden jälkeen. Monissa kasveissa itävyys laskee reippaasti jo vuoden jälkeen. Toki paljon myös sellaisia, joissa näin ei käy. Mutta itselle on kyllä tullut paljon pettymyksiä, kun ei vaikka vain pari vuotta vanhat nauriin tai palsternakan siemenet vaan idä, teki mitä teki.
Vierailija kirjoitti:
Inkivääriä voi kasvattaa sisällä.
Muistan lukeneeni inkiväärinjuuren jakamisesta. Sen pitäisi siis olla tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös nähnyt chilivljemiä. Niissä on ollut foliota ja erikoilslamppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inkivääriä voi kasvattaa sisällä.
Muistan lukeneeni inkiväärinjuuren jakamisesta. Sen pitäisi siis olla tehtävissä.
Tässä ohje miten tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvattanut perunaa multasäkissä. Multasäkki maksaa 3-4 euroa. Minä ainakin onnistuin saamaan puolesta kilosta itänyttä perunaa noin 4 kiloa tuoretta. Onko se sitten kannattavaa niin ei tosiaan ole. Nyt saa hyvää perunaa kaupasta 79 senttiä/kg. Eli kalliimmaksi tulee kasvattaa pottuja multasäkissä.
Jauhenliha kasvaa kotona oikein hyvin, kun muistaa vaan pitää pimeässä pesemättä.
Mulla on kasvimaalla: porkkanaa, palsternakkaa, punajuurta, sipulia,papuja, herneitä, sokerimaissia, kurpitsaa, avomaan kurkkuja, keräkaalia, persiljaa, tilliä. Kyllä niitä tuottaa, mutta pitää olla varasto mihin laittaa. Maakellari paras. Lisäksi on kasvihuone, lähinnä taimituotantoon mutta siellä yleensä kirsillatomastteja ja chilejä. Pihassa kasvaa omena- ja luumupuita sekä päärynäpuu, monenlaisia karviaisia sekä kaikenväriset herukat. Lisäksi kerään luonnonmarjoja ja onhan minulla kotitarve mansikkamaakin. Itse olen kaikki istuttanut ja kylvänyt pihaamme kun talomme n. 20 v. Sitten valmistui. Työtä on näissä paljon vaikka ihan harrastus on. Lisäksi on erilaisia monivuotisia mauste yms. Kasveja, lipstikka, ruohosipuli,raparperi, laventeli, rosmariini, oregano, kurkkuyrtti, iisoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni chilejä ja yrttejä käytetään ruuanlaitossa ja nuo ovat aika kalliita, joten niitä kasvattamalla säästää paljon. Kannattaa nimenomaan kasvattaa sellaisia tuotteita mitkä ovat kalliita kaupassa ja suht helppoja kasvattaa.
Tällä viikolla olen tehnyt ruokia, joihin olen laittanut basilikaa, persiljaa, tilliä, ruohosipulia, korianteria, rosmariineja minttua ja chilejä. Jos olisin ostanut nuo ostanut kaikki kaupasta siihen olisi uponnut varmaan 15 euroa rahaa.
No, ensinnäkin sä tuskin laitoit rosmariinia siihen. ruokaan. ja toisekseen basilikaa, persiljaa, korianeria, tilliä ja ainakin vielä chiliä saa kaupanastealtaasta kätevästi Findus merkkisenä:
www.epressi.com/tiedotteet/ruoka-ja-elintarvikkeet/finduksen-uutuudet-t…
Määrältään vastaavat 2 rttiruukkua.
Siis miten niin en laittanut rosmariinia ruokaan? Tein rosmariinilla ja hunajalla maustettua halloumia ja lisäksi käytin sitä rosmariiniteen valmistukseen.
Siinä oli heti alla korjaus, että tuskin laitoit koko ruukkua rosmariinia siihen ruokaan
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kasvimaalla: porkkanaa, palsternakkaa, punajuurta, sipulia,papuja, herneitä, sokerimaissia, kurpitsaa, avomaan kurkkuja, keräkaalia, persiljaa, tilliä. Kyllä niitä tuottaa, mutta pitää olla varasto mihin laittaa. Maakellari paras. Lisäksi on kasvihuone, lähinnä taimituotantoon mutta siellä yleensä kirsillatomastteja ja chilejä. Pihassa kasvaa omena- ja luumupuita sekä päärynäpuu, monenlaisia karviaisia sekä kaikenväriset herukat. Lisäksi kerään luonnonmarjoja ja onhan minulla kotitarve mansikkamaakin. Itse olen kaikki istuttanut ja kylvänyt pihaamme kun talomme n. 20 v. Sitten valmistui. Työtä on näissä paljon vaikka ihan harrastus on. Lisäksi on erilaisia monivuotisia mauste yms. Kasveja, lipstikka, ruohosipuli,raparperi, laventeli, rosmariini, oregano, kurkkuyrtti, iisoppi.
Ja jatkan vielä, tietysti ruokaperunaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs ne chilit ja yrtit ovat ellei ruoka-aineita? Voi elämä tätä idiotismia.
Ne ovat mausteita. Mauste on eri asia kuin ruoka. Vai tarjoatko useinkin perheellesi ruuaksi pelkkiä chilejä ja yrttejä?
Mausteet lasketaan ruoka-aineiksi. Niitä kun yhdistelee muihin ruoka-aineiden kanssa niin saadaan erilaisia ruokia. Tuskinpa moni perheelleen tarjoa ruuaksi pelkkää naurista tai selleriäkään.
Yrtit ja mausteet ovat muuten nekin eri asioita jos halutaan pilkkua oikein viilata.
No on yrtit ihan eri asia kuin ruoka, Jos kysytään, mitä ruokaa voi kasvattaa niin vähän eri asia kuin yrtit. Yrteillä et pitkällekään elä.
Ja kyllä on sitä pelkkää naurissosekeittoakin/laatikkoa on ollut tarjolla, mutta harvemmin ole kuullut chilikeitosta, tillikeitosta yms.
No, kumpikohna siinä sun chilitomaatti/bataattikeitossa on se pääraaka-aine ja kumpi mauste?
Laitatko siihen keittoon puolikiloa chiliä ja pilkot bataattia mausteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei paha. Mäkin opettelin kylmiltäni idättämään, hapattamaan, tekemään hilloja, mehuja yms.
Osterivinokkaita sienipedissä
https://tsajut.fi/sienipeti-eli-osterivinokkaita-omalta-pihalta/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus 😅 Oliko ihan pala tomaattia vai kokonainen tomaatti mausteena? Bataattia muutama siivu?
Rupesin tekemään hernekeittoa kuivaherneistä crockcookkerilla. Vie aikaa, mutta valmistuu itsestään. Laitoin sekaan joulukinkusta jäänyttä kinkkurasvaa.
Paljon et enää ehdi tälle kesälle.
Ja säästö... no se on aika marginaalista. Helposti kääntyy tappion puolelle, varsinkin alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kirsikkatomaatteja voi hyvin kasvattaa parvekeruukussa. Minullakin on parvekkeen laita ollut täynnä kirsikkatomaattia. Satona niin paljon, että piti chutneiksi ja soseiksi tehdä pakkaseen. Perunaa en sen sijaan kasvattaisi kotioloissa, koska aika turhaa
Tomaatti kuluttaa aivan hirveän määrän vettä, joten niitä ei voi jättää yksin parvekkeella edes viikonlopuksi tai kuihtuvat. Päivisin joutuu monta litraa kaataa ruukkuihin.
Kannattaa hankkia metsästyskortti ja kalastuslupa. Kaikki muu on turhaa näpertelyä.