Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhe apua - vanha sisarus ja uusi vauva

Vierailija
17.07.2022 |

Miehellä ja minulla on uusperhe, yhteensä 4 lasta, joista nuorin on meidän ensimmäinen yhteinen (6kk). Lapsista kolme nuorinta asuu kanssamme. Näistä nyt vanhin (ei kokonaisuudessa toiseksi vanhin) 12-vuotiaamme on alkanut reagoimaan negatiivisesti uuteen vauvaan. Ymmärrän, että 12-vuotiaana alkaa hormonitkin hyrräämään ja teiniys nostaa päätään, mutta kuinka vakavasti kiukuttelu pitää ottaa ja mitä vinkkejä teillä on siitä, miten sisarusten välejä voisi parantaa?

Kommentit (214)

Vierailija
81/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin ap, huomasit varmaan itsekin, ettei tälle palstalle kirjoittelu tuonut elämääsi muuta kuin pahaa mieltä. Niin aina.

Jaksan ihmetellä mikä ihmisiä vaivaa nykyään.

Huomasin saman. Itse kirjoitin aikaisemmin omasta uusperhekokemuksesta, mutta se ammuttiin heti alas. Koskaan, kenelläkään ei saisi mennä hyvin tai, että asiat onnnistuisivat. No ihan sama, tää palsta on yks syöpä. Jätän tähän.

Vierailija
82/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden vanhemmat reissaa tuon ikäisten kansaa

Me käydään tivoleissa ja vaelletaan tunturissa ja uidaan

Lapset tekee paljon keskenään

Jne

Ja olisi kyllä kiukkuisia teinejä jos mitään ei voi tehdä kun vauva. Js mihinkään ei riitä rahat kun vauva

Miksi mitään ei voisi tehdä koska vauva? Onhan sillä vauvalla myös isä, joka voi hoitaa. Ja rahaa riittää, ei vauva automaattisesti tarkoita, että kaikkia rahat häviää.

Esimerkiksi tänä vuonna ollaan käyty kolmesti Särkänniemessä vain minä ja kolme vanhempaa lasta, käytiin koko perhe viikonloppureissulla Köpiksessä, jossa vietin kahdenkeskeistä aikaa kahden vanhemman lapsen kanssa. Tämän teinin kanssa käymme yhdessä kaksistaan ratsastamassa kahdesti viikossa.

Ap

Kuten jo sanoin, ne spesiaalijutut ei korvaa normaalia arkea.

Vaikka ostaisit sille lapsellesi oman yksisarvisen, se ei korvaa sitä että teillä on asiat vinksallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin ap, huomasit varmaan itsekin, ettei tälle palstalle kirjoittelu tuonut elämääsi muuta kuin pahaa mieltä. Niin aina.

Se on kyllä harmillisen totta. Tästä oppineena jätän keskustelut sikseen ja lähden ruoanlaittoon. Harmi kun ihmiset ovat niin negatiivisia nykyään. Tässäkin tartuttiin heti siihen, että lapsia on monta ja eri isiä myös. Olisin vilpittömästi toivonut vinkkejä teinin (lapsen) kanssa toimimiseen, jossa olisin voinut tarjota hänelle jotain uutta ja kivaa jota en itse olisi ehkä tullut ajatelleeksi, mutta kai se on aikuisille ihmisille hauskempaa haukkua muita kun auttaa nuorta lasta. Joten hyvää viikonloppua! Toivottavasti päivänne paranee nyt kun saitte negatiiviset roskay heitettyä tänne palstalle😊

Ap

Vierailija
84/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kolme ensimmäistä lasta on minun aikaisimmista liitoista. Vahin teini asuu isänsä kanssa ja meillä joka toinen viikonloppu. Kaksi keskimmäistä asuu meillä kokopäiväisesti ja joka toinen viikonloppu isällään.

Tämä suhde ei ole uusi, olemme olleet 5 vuotta yhdessä, josta kaksi naimisissa. Lapset ovat aina tulleet mieheni kanssa hyvin toimeen ja mies on ottanut heidät "omakseen". Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa.

Teinikin oli tosi innoissaan vauvasta ensin, tämä negatiivisuus on alkanut näkymään vasta nyt kesälomalla.

Ap

Meillä alkoi uusperheongelmat kunnolla vasta viidentenä vuonna. Nyt kahdeksas vuosi ja vasta nyt alkaa näyttää taas valoisammalta. Yhteisiä lapsia ei ole. Tutustu "uusperheen vaiheisiin".

Meilläkin oli/on uusperhe. Eli minun kaksi lasta, miehen kaksi lasta, sekä yhteinen lapsi. Miehen lapset olivat esiteinejä ja omani pienempiä kun yhteinen syntyi. Oli kyllä sellaista säätöä, että moni olisi voinut luovuttaa. Jotenkin niistä selvittiin ja yhteisestä lapsesta tosiaan tuli kaikkien lemmikki.

Nyt tilanne siis sellainen, että yhteinen lapsi on jo teini ja muut ovat aikuisia ja muuttaneet pois, osalla jo oma perhe.

Näillä sisaruksilla (vaikka osa "puolikkaita" ovatkin) on omat wa-ryhmät ja sopivat siellä kaikenlaista. Yhteinen luuhaa lähes kaikki viikonloput ja lomat jonkun sisaruksen luona. On siis jo itse myös eno pienelle pojalle ja toimii välillä lapsenvahtina. Ehkä meillä kävi tuuri kun kaikilla on läheiset välit.

Jokatapauksessa, anna aikaa, joskus asiat voivat mennä ihan parhainpäin.

Meillä meni niin, että isällä oli 2 lasta ja äitipuolella 1 lapsi, kun vanhemmat halusivat muuttaa yhteen ja lopulta syntyi vielä 1 yhteinen lapsi. Minä ja veli (eli siis nämä "isän lapset") olemme yhteydessä toisiimme, mutta emme äitipuolen lapsiin, emme edes tähän teini-ikäiseen pikkuveljeen. Meillä ei ole oikeastaan mitään yhteistä ja täytettyäni 18v otin yhteyttä lakimieheen, saatii äidin jälkeen syntynyt kuolinpesä jaettua lopullisesti ja yhteisomistuksen päättyminen päätti myös suhteen isään. Hän kun katsoi, että äidin minulle ja veljelleni testamenttaama kesämökki oli oikeastaan hänen. Ei ollut.

Vierailija
85/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttu, kun nykyään sanotaan esim 5v liittoa pitkäksi. Meillä on ydinperhe, ollaan oltu 16v miehen kanssa yhdessä. En todellakaan pidä tätä pitkänä liittona. Pitkä liitto on yli 40v ja siitä ylöspäin.

Riippuu iästä tietenkin. Jos on alle 30, 5v on jo pitkä liitto. Jos on 80v ei 40 vuottakaan ole pitkä.

Vierailija
86/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä harmillisen totta. Tästä oppineena jätän keskustelut sikseen ja lähden ruoanlaittoon. Harmi kun ihmiset ovat niin negatiivisia nykyään. Tässäkin tartuttiin heti siihen, että lapsia on monta ja eri isiä myös. Olisin vilpittömästi toivonut vinkkejä teinin (lapsen) kanssa toimimiseen, jossa olisin voinut tarjota hänelle jotain uutta ja kivaa jota en itse olisi ehkä tullut ajatelleeksi, mutta kai se on aikuisille ihmisille hauskempaa haukkua muita kun auttaa nuorta lasta. Joten hyvää viikonloppua! Toivottavasti päivänne paranee nyt kun saitte negatiiviset roskay heitettyä tänne palstalle😊

Ap

Miten me voisimme auttaa teiniä, jolle sinä olet rakentanut kasvuolosuhteiksi melkoisen verkon? Voit keskustella vaikka mistä, mutta mitä puhe auttaa, kun vikana on se, että hän ei ole turvassa luonasi.

Vierailija
87/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron ap, mikä sitä 12v vaivaa. Se on kateellinen vauvalle, kun sillä on ydinperhe. Sillä vauvalla asuu sekä äiti, että isä yhdessä. Et sä sille sitä millään pysty korvaamaan.

Vierailija
88/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä yllätys, että sun mielestä sun lapsen hyvinvointi on muiden vastuulla.

Olisit miettinyt ihan itse sen lapsesi parasta jo aiemmin.

Eri, mutta oletko tosissn sitä mieltä että vanhempi ei saa kysyä mitään neuvoja tai vinkkejä, koska se tarkoittaa että lapsen hyvinvointi on muiden vastuulla? Ihme nillitystä

Vierailija
89/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että teini stressaantuu vauvasta, kun moni isäkin niin tekee. Vauvat ovat söpöjä, mutta oikeastaan aika rasittavia. Ota se positiivisesti, se on hyvää ehkäisyvalistusta teinille. Minusta vauva-aika oli lapsena raskasta, vaikka vauva oli ihana. Äiti oli ihan poissa pelistä ja öisin kuului rääkynää.

Kun nuorin alkaa kommunikoida, niin hänestä on enemmän iloa sisaruksille. Ja jossain vaiheessa nukkuu yötkin metelöimättä. Pidä vain huoli, ettei pienin ole riesana isoille ja etteivät isommat kiusaa pientä.

Hyvät systeemit teillä perheessä ja jaksat ajatella kaikkia. Asiallisia viestejä, toisin kuin eräillä täällä.

Vierailija
90/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eri, mutta oletko tosissn sitä mieltä että vanhempi ei saa kysyä mitään neuvoja tai vinkkejä, koska se tarkoittaa että lapsen hyvinvointi on muiden vastuulla? Ihme nillitystä

Ei, en ole sitä mieltä.

Opettele sisäistämään lukemasi paremmin.

Vierailija
91/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kirjoitin aikaisemmin omasta uusperhe kokemuksesta, mikä onnistui. Sori teille muille siitä. Ei ole kyllä vinkkejä antaa sen kummemmin, muuta kuin pitkä pinna ja huumorintajua riittävästi. Ei me tehty mitään spesiaalia tai sen kummempaa. Ihan perus, eli toinen aikuinen teki yleensä isompien kanssa jotain ja toinen jäi kotia vauvan kanssa. Siis jos vauva oli esim onkireissulle hankala raahata mukaan.

Teinivuodet voivat olla haastavia jo ilman vauvoja ja muita kuvioita.

Vierailija
92/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttu, kun nykyään sanotaan esim 5v liittoa pitkäksi. Meillä on ydinperhe, ollaan oltu 16v miehen kanssa yhdessä. En todellakaan pidä tätä pitkänä liittona. Pitkä liitto on yli 40v ja siitä ylöspäin.

Voiha olla, että miehestäsi sen sijaan se on tuntunut pitkältä ajalta.

Ehkä sun pitäisi mennä hoitamaan omaa suhdettasi sen sijaan että arvostelet toisten?

93/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole oikeestaan neuvoja, kun olen itse aivan erilaisessa tilanteessa, mutta haluan toivottaa ap:lle tsemppiä ja varmaan keskustelu teinin ja vaikka koko perheen kesken avoimesti on hyvä alku. Tulipa tänne paljon negatiivisia kommentteja vaikka ap kirjoitti ihan asiallisesti. :/

Vierailija
94/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vain kaksi oikeaa tapaa elää: ei saa hankkia lapsia ollenkaan tai niitä saa hankkia vain kaksi tasan kahden vuoden ikäerolla. Elämän pitää olla aina täydellistä, koskaan ei saa tehdä virheitä. Jos elät jollain toisella tavalla kaikki vastoinkäymiset ovat oma vika, ne eivät kuulu oikeaan elämään. No ei vaineskaan, mutta sellaisen kuvan täältä saa. On ihan normaalia, että varsinkin tuon ikäisellä voi olla vaikeuksia sopeutua uusiin tilanteisiin. Lapsen kanssa on hyvä jutella. Elämässä tulee pettymyksiä, kaikki ei mene oman mielen mukaan. Hän voi kokea hylätyksi tulemisen tunnetta, vaikkei siihen olisi mitään syytäkään. Ehkä ainut neuvo minkä osaan antaa olisi saada hänet vakuuttuneeksi siitä, että on vauvasta huolimatta sinulle yhä rakas ja tärkeä.

Vierailija
95/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletpas kiittämätön ja kapeakatseinen henkilö.

Palstalla on useita eri kommentoijia, keskustelijoita ja näkökulmia esittämääsi tilanteeseen, monia ihmisiä on käyttänyt aikaansa sinun ongelmasi pohtimiseen, etkä edes kiitosta saa sanottua. 6 kirjainta naputeltua muiden huomioimiseksi.

Kaikessa viestinnässäsi ja toiminnassasi tuntuu olevan kyse vain sinusta ja omasta saavana osapuolena olostasi. Vain yksi, itse hyväksymäsi näkökulma huomioidaan. Sitten haukut keskustelijat ja 12-vuotiaan lapsesi puolustajat täällä.

Noinkohan kasvat aikuiseksi ikinä.

En ihmettele, että teini ei viihdy tuollaisessa perheessä.

Vierailija
96/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä itse pyrit aiheuttamaan toisille pahoinvointia. Eikö sinua opetettu kotona käyttäytymään? Millaiset vanhemma sulla on, kun olet noin kateellinen ja ilkeä?

Vierailija
97/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 v on vaan täysin pettynyt koko tilanteeseen. Se olisi halunnut ja tarvinnut oman kasvurauhan eli murrosikään kuuluvan ja kehitykselle ensiarvoisen tärkeän mahdollisuuden kapinoida vallitsevaa, jo tuttua ja tasaista lapsuuden kotia vastaan. Murrosikä perustuu siihen, "isän murhaan" kuvainnollisesti, että aikuistumaan ja itsenäistymään alkava nuori mylläävine hormoneineen hylkää tutun ja vanhan ja luo uutta, perustaa radikaalin uuden tavan olla, tekee pesäeroa vanhempiinsa ja liittyy ikäistensä joukkoon. Uusi sukupolvi ottaa perheen perustamisen tehtävän omakseen.

Teidän tapauksessa ne aikuiset tekevät omia juttujaan kierroksella kaksi. Nuoren tehtäväksi jää olla sekaisin ja joko painettuna takaisin pikkulapseksi, jätetty yksin selviämään tai sitten alitajuisesti (nuorelle ilmiselvästi) aikuiset odottaa vaan seuraavan 4-6 vuoden menevän tosi nopeasti, että hankala nuori lähtisi jo pois sieltä häiritsemästä. Fokus on ap:ssä ja siinä miehessä ja heidän tekemisissään, eli aivan väärässä suunnassa. Se uusi parisuhde ja uusi vauva pilaa koko kuvion.

Miten nykyvanhemmat voi olla noin hukassa? Ja valtakunnan tasolla ihmetellään, että miksi suomalaisten nykynuorten pahoinvointi, masennus ja syrjäytyminen vain kasvavat. Miksi "tunnolliset kiltit tytöt" tappavat itsensä anorexiaan ja täydellisyyden tavoitteluun koulutyössä. Miksi päihteiden käyttö ja väkivalta kiinnostavat nuoria. Miksi nuoret kokevat kaiken turhana ja hyödyttömänä. Koska ne on heivattu sinne limboon. Keskiössä ovat aina ja ikuisesti ne niiden vanhemmat uusine suhteineen ja vauvoineen, taloineen ja sijoituksineen, matkoineen ja terapioineen, eroineen ja rahoineen.

No just siksi, eli nuoret eivät ole saaneet elää tuota murrosvaihetta niin kuin vuosituhansien evoluutio, biologia ja kulttuuri on sen muokannut. Tämä huonosti hoidettu uusperhesekoilu on etenkin 2000-luvun juttu. Pitää olla itse vastuunsa kantava ja osaava aikuinen, että nuo kuviot onnistuisi.

T. Alalla töissä, vuosikymmeniä koittanut auttaa

Olen täysin samaa mieltä, vaikka pelkällä mutulla mennään. Uusperhekuviot eivät ole ikinä lapsen parhaan ajattelua vaan lapset kärsivät tavalla tai toisella. Ne ovat 2000-luvun tragedia. Ei suinkaan lapsettomuus, josta aikuiset ihmiset kyllä selviävät, mutta lasten päiden kääntely mielivaltaisesti aikuisen haluamaan suuntaan aiheuttaa juurikin nuo edellämainitut ongelmat.

Vierailija
98/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletpas kiittämätön ja kapeakatseinen henkilö.

Palstalla on useita eri kommentoijia, keskustelijoita ja näkökulmia esittämääsi tilanteeseen, monia ihmisiä on käyttänyt aikaansa sinun ongelmasi pohtimiseen, etkä edes kiitosta saa sanottua. 6 kirjainta naputeltua muiden huomioimiseksi.

Kaikessa viestinnässäsi ja toiminnassasi tuntuu olevan kyse vain sinusta ja omasta saavana osapuolena olostasi. Vain yksi, itse hyväksymäsi näkökulma huomioidaan. Sitten haukut keskustelijat ja 12-vuotiaan lapsesi puolustajat täällä.

Noinkohan kasvat aikuiseksi ikinä.

En ihmettele, että teini ei viihdy tuollaisessa perheessä.

Jep. Ja kehtaa vielä ihmetellä mikä teiniä vaivaa. Voin kuvitella miten keskustelu menisi. Tai loppuisi. Äiti halus, uusin poikaystävä halus ja sinä totut. Joku syy siihenkin on että lapsi nro 1 ei jäänyt tuohon perheeseen. Ja se ei ole että alle mopoikäinen ei halua muuttaa.

Vierailija
99/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä luoda mitään välejä pakolla. Tuon ikäinen ei vauvoista välttämättä välitä, älä pakota osallistumaan vauvan hoitoon.

Vierailija
100/214 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että 12-vuotias tuntee itsensä ulkopuoliseksi. Vanhimmalla sisaruksella on isä, jonka luona asuu. Sanoit, että nykyinen miehesi otti lapset omikseen eli lapsi on jo tottunut häneen. Nyt hän huomaakin, että hän ei ole samalla viivalla uuden vauvan kanssa. Eikös olekin niin, että miehesi on aivan innoissaan omasta lapsestaan. Moni uusperheessä kasvanut on myöhemmin kertonut tunteneensa jatkuvaa ulkopuolisuuden tunnetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän