Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja elintavat

Vierailija
16.07.2022 |

Minulla todettiin keski-vaikea masennus. Pohdin lääkehoidon aloitusta kun sitä ehdotettiin, mutta koitin eka muilla keinoin. Aloin tehdä päivittäin kävelyjä, vähensin alkon/mättöruuan minimiin ja lisäsin veden juontia sekä aloin vähän kiinnittää huomioo enemmän mitä suuhuni laitan niin olo on nyt kuin uudesti syntynyt!! Tästä on nyt kk aikaa ja toivon mukaan pysyy innostus yllä. Onko muita, jolla näin käynyt?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kovin ihmeellinen masennus jos tuo auttoi. Hyvä niin.

Vierailija
2/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että omaan mielialaani on eniten vaikuttanut alkon käytön vähennys. Unohdin aloituksessa mainita, että olen myös käynyt nyt työterveyden kautta psykologilla keskustelemassa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oikeasti auttaa. Moni ei vaan ole valmis tekemään itsensä eteen niin paljon työtä. Moni arvostelee tätä, mutta ei ole itse edes kokeillut. Tälläinen ei auta päivässä tai viikossa, vaatii todella jopa vuosia saada elämäntapa muuttumaan.

Vierailija
4/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se lievään masennukseen tehota ja tietysti kannattaa aina pyrkiä terveisiin elintapoihin. Mutta mulla on niin, että söin aina ihan terveellisesti ja liikuin riittävästi, mutta kun sairastuin vakavaan masennukseen, en jaksanut enää välittää mistään tuollaisesta paljoakaan. Olen lohtusyönyt ja lihonut, mutta kävelylenkkejä jaksan onneksi vielä tehdä - ilman niitä voisin kyllä varmasti vielä huonommin.

Vierailija
5/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se lievään masennukseen tehota ja tietysti kannattaa aina pyrkiä terveisiin elintapoihin. Mutta mulla on niin, että söin aina ihan terveellisesti ja liikuin riittävästi, mutta kun sairastuin vakavaan masennukseen, en jaksanut enää välittää mistään tuollaisesta paljoakaan. Olen lohtusyönyt ja lihonut, mutta kävelylenkkejä jaksan onneksi vielä tehdä - ilman niitä voisin kyllä varmasti vielä huonommin.

En halua vähätellä kenenkään masennusta. Itse lihoin myös lyhyessä ajassa paljon lisääntyneen alkon käytön ja lohtusyömisen myötä. Ajattelin jo alottaa lääkkeet, mutta päätin hetken vielä koitan pärjätä, jos ensin yritän auttaako mitään muutan elintapoja. Tämä lisääntynyt valon määräki toki voi auttaa. Saa nähdä kun syksy saapuu vaivunko synkkyyteen..

Ap

Vierailija
6/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on depressantti, ei siinä sen kummempaa kohdallasi.

Vierailija
7/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulle kävi sitten niin. Hyvä sulle. Et voi kuitenkaan yleistää omia kokemuksiasi koskemaan kaikkia muita.

Minä olin lähes ortorektikko. Vältin rasvaa ja huonoja hiilareita, liikuin pakkomielteisesti enkä käyttänyt alkoholia, ja olin todella masentunur. Pysähdyin aina lenkillä rautatiesillalle miettimään hyppäämistä.

Mun masennus meni ohi asteittain, ja sen myötä aloin syömään rennommin ja käyttämään myös alkoholia. En tiedä kumpi oli syy ja kumpi seuraus: johtuiko masennuksen helpottuminen rennommista elämäntavoista vai päinvastoin.

En mä tänä päivänäkään ole onnellinen kuin hetkittäin, mutta olen tasapainoinen ja sovussa itseni ja ulkomaailman kanssa. En ole tarvinnut terapiaa enkä lääkkeitä. Olen analyyttinen luonne, ja olen käynyt paljon keskusteluja ystävieni kanssa.

Sain myös lapsia, enkä halunnut olla masentunut ja itsetuhoinen äiti. Mieluummin pullea ja iloinen.

Vierailija
8/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sulle kävi sitten niin. Hyvä sulle. Et voi kuitenkaan yleistää omia kokemuksiasi koskemaan kaikkia muita.

Minä olin lähes ortorektikko. Vältin rasvaa ja huonoja hiilareita, liikuin pakkomielteisesti enkä käyttänyt alkoholia, ja olin todella masentunur. Pysähdyin aina lenkillä rautatiesillalle miettimään hyppäämistä.

Mun masennus meni ohi asteittain, ja sen myötä aloin syömään rennommin ja käyttämään myös alkoholia. En tiedä kumpi oli syy ja kumpi seuraus: johtuiko masennuksen helpottuminen rennommista elämäntavoista vai päinvastoin.

En mä tänä päivänäkään ole onnellinen kuin hetkittäin, mutta olen tasapainoinen ja sovussa itseni ja ulkomaailman kanssa. En ole tarvinnut terapiaa enkä lääkkeitä. Olen analyyttinen luonne, ja olen käynyt paljon keskusteluja ystävieni kanssa.

Sain myös lapsia, enkä halunnut olla masentunut ja itsetuhoinen äiti. Mieluummin pullea ja iloinen.

En missään nimessä halua väittää tämä kaikille olisi ratkaisu ja kuten jo aiemmin sanoin, ei ole takuita tämä olotila olisi pysyvä, mutta tällä hetkellä nautin jokaisesta päivästä kun voin paremmin.

Ap

Vierailija
9/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisilla on myös taipumus skitsofreniaaan

Vierailija
10/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkerää palautetta tässä ketjussa.

Itselläkin on alakuloa ja aion kokeilla samaa kuin aloittaja.

Tsemppiä ap!

Vierailija
11/90 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliohjaaja kirjoitti:

ylipainoisilla on myös taipumus skitsofreniaaan

En ole ylipainoinen, normi painoinen koko ajan ollut, mutta entiseen todella hoikkaan kroppaan alko kertyä kiloja.

Ap

Vierailija
12/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Itellä diagnosoitu keskivaikea masennus ja ei kyllä yhtään riitä jaksaminen elämäntaparemonttiin. Kun valmisateriankin lämmittäminen tuntuu joskus liian työläältä, niin terveellisesti ja monipuolisesti syöminen on vain haave. Saati sitten että jaksaisi päivittäin raahata itsensä ylös sohvalta ja ulos lenkille.. Se on jo saavutus, jos saa vietyä päivän aikana roskat roskikseen ja astiat astianpesukoneeseen.

Vierailija
13/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että ihmiskeho tarvitsee rasvaa toimiakseen normaalisti? Masennuksen helpottuminen johtui todennäköisesti siitä että kehosi alkoi saamaan polttoainetta, joka mahdollistaa normaalin toimimisen.

Vierailija
14/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa aloittaja yleisti mitään? Hän kertoi omasta kokemuksestaan ja kysyi onko paikalla ketään muuta, jolla on samansuuntaisia kokemuksia. Muutenkin tästä vastauksesta tulee väkisin mieleen, että vastaaja on kaikkea muuta kuin "pullea ja iloinen".

Tsemppiä joka tapauksessa aloittajalle! Toivottavasti jaksat pitää uudistunut elämäntapaa yllä ja se jatkossakin auttaa hyvinvointiisi.

Vierailija
15/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sairastanut vaikean masennuksen. Kuitenki urheilun ja söin suht terveellisesti koko ajan.

Ja mä sanon näin, että sillä oli suuri merkitys siihen, että edes toivuin.

Masennus on mulla aina, mutta sen ns. Kurissa pitämisessä on suuri merkitys sillä, että mun elintavat on kunnossa. Levon, urheilun ja ruuan suhteen.

Tsemppiä sulle Ap.

Vierailija
16/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse taitaa pikemminkin olla siitä, että masennukseksi diagnosoidaan mitä sattuu. Masennuksen oireita voi tietysti aiheuttaa vastoinkäyminen elämässä, huonot elintavat ym. mutta se olisi mielestäni hyvä erottaa masennuksesta, joka tulee ilman selkeää syytä. Miettikää vaikka kipeää polvea. On eri asia, alkaako se kipuilla selittämättömästi vai sen jälkeen, kun olet kaatunut sen päälle.

Lienee selvää, että runsas alkoholin käyttö ja huono ravinto eivät tee hyvää mielelle, mutta silloin pitää "hoitaa" elintapoja. Ne ovat silloin sairaita eikä mieli.

Vierailija
17/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse taitaa pikemminkin olla siitä, että masennukseksi diagnosoidaan mitä sattuu. Masennuksen oireita voi tietysti aiheuttaa vastoinkäyminen elämässä, huonot elintavat ym. mutta se olisi mielestäni hyvä erottaa masennuksesta, joka tulee ilman selkeää syytä. Miettikää vaikka kipeää polvea. On eri asia, alkaako se kipuilla selittämättömästi vai sen jälkeen, kun olet kaatunut sen päälle.

Lienee selvää, että runsas alkoholin käyttö ja huono ravinto eivät tee hyvää mielelle, mutta silloin pitää "hoitaa" elintapoja. Ne ovat silloin sairaita eikä mieli.

Totta! Minulla kuitenkin huonoihin elintapoihin lipsuminen johtui vastoinkäymisistä. Elin vuosikausia sairaassa parisuhteessa, sain voimia erota ja samanaikaisesti erittäin läheinen ihminen sairastui vakavasti. Sairastelin myös itse normaalia enemmän, oli koronaa ja kun elämä tältä osin alkoi helpottaa niin sodan uhka alkoi ahdistaa. Näin jälkikäteen tajuaa vasta kuinka raskasta tuo aika oli.

Ap

Vierailija
18/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun masennus ei ruokapyramidilla, liikunnalla tai normaalilla unella ole lähtenyt mihinkään. Alkoa mahdoton vähentää kun en sitä juo, enkä käytä muitakaan päihteitä.

Mukava että jollakin toimii, mutta niinhän se on aina ollutkin. Toisen masennukseen passaa nuo ja toinen ei niillä mitään tee.

Vierailija
20/90 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että se vaikuttaa mikä johtanut masennukseen alunperin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme