Miten huuhteluaineen hajun saa pois vaatteista?
Mummo oli ostanut vauvalle vaatteita ja ystävällisesti pessyt ne valmiiksi - kippasi sitten varmaan litran huuhteluainetta joukkoon. En vaan pysty pukemaan vauvalle haisevia vaatteita! Olen nyt pessyt kahteen kertaan nuo vaatteet ja tuulettanut pihalla eikä haju ole vieläkään poissa. Mitä kokeilen seuraavaksi?
Kommentit (98)
Jätkäshenkilö 50 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ap:ta täysin! Pesu- tai/ja huuhteluainetta paljon käyttävät haisevat ainakin meikäläisen nenään kamalalta. Se on niin pistävä haju. Puistattaa, että pieni lapsi joutuisi sellaisessa käryssä olemaan. Ap:lta vain vastuullista ajattelua.
Yksi päivä töissä työkaveri käveli käytävällä viisi metriä mua edellä. Jätti jälkeensä sellaisen hajukatkun, että teki mieli vitsailla pyykkipäivästä. Toki pidin suuni kiinni, koska tuollainen kommentointi ei kuulu työpaikalle. Itse käytän hajusteettomia enkä huuhteluainetta lainkaan.Ethän vain käytä saippuaakaan kun käyt suihkussa, etkä shampoota hiuksissasi, tai mieluummin et käy pesulla enää ollenkaan, tai käyt enintään kaksi kertaa kuukaudessa, ettet vain "käryä" ympäristössäsi jossa liikut ja ettet "haise kamalalta" kenenkään lähimmäisesi nenään?
Varmaankin haiset miellyttävälle hielle, virtsalle, kuolleelle ihosolukolle sekä ulosteelle kun kuljet väkijoukoissa.
Saippuaa ja shampoota saa luonnollisena ja/tai hajusteettomana, mutta myös ilman pesuaineita voi peseytyä puhtaaksi. Mutta tämähän ei enää alkuperäiseen aiheeseen liity.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ap:ta täysin! Pesu- tai/ja huuhteluainetta paljon käyttävät haisevat ainakin meikäläisen nenään kamalalta. Se on niin pistävä haju. Puistattaa, että pieni lapsi joutuisi sellaisessa käryssä olemaan. Ap:lta vain vastuullista ajattelua.
Yksi päivä töissä työkaveri käveli käytävällä viisi metriä mua edellä. Jätti jälkeensä sellaisen hajukatkun, että teki mieli vitsailla pyykkipäivästä. Toki pidin suuni kiinni, koska tuollainen kommentointi ei kuulu työpaikalle. Itse käytän hajusteettomia enkä huuhteluainetta lainkaan.Ethän vain käytä saippuaakaan kun käyt suihkussa, etkä shampoota hiuksissasi, tai mieluummin et käy pesulla enää ollenkaan, tai käyt enintään kaksi kertaa kuukaudessa, ettet vain "käryä" ympäristössäsi jossa liikut ja ettet "haise kamalalta" kenenkään lähimmäisesi nenään?
Varmaankin haiset miellyttävälle hielle, virtsalle, kuolleelle ihosolukolle sekä ulosteelle kun kuljet väkijoukoissa.
Saippua ja shampoo huuhdellaan pois.
Se vaatteissa oleva "hyvä tuoksu" tarkoittaa sitä, että siihen vaatteeseen on jäänyt sitä tuoksua aiheuttavaa kemikaalia. Mitä vahvempi haju, sitä vahvempi kemikaalialtistus. Nykypesukoneet käyttää niin vähän vettä, että käytännössä ne pesu- ja huuhteluaineet jäävät isolta osalta vaatteisiin, ja pesu pesun jälkeen kemikaalin määrä lisääntyy...
Kenellekään ei varmaan tulisi mieleen joka päivä sivellä lasta ohuella kerroksella pyykinpesu- tai huuhteluainetta? Miksi sitten teistä on ok pukea se lapsi vaatteisiin, joissa niitä eri kemikaaleja on yhtä kaikki lapsen ihoa vasten? Siksi että se lapsi tuoksuisi teidän nenään hyvältä? Se ko päis tä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla katkera ihminen kun ilkeilet täällä.
Ai miten niin katkera, mistä niin päättelet? Minkä osan tuosta nyt otit ilkeilyksi? Ja millä tavalla ihminen on "katkera", jos ei vain jaksa kaikenmaailman älyvapaita hullutuksia ja hössötyksiä ja aiheettomia pelkoja sekä kaikenlaista manipulointiyritystä saada toisia muuttamaan ikiaikaisia tapojaan ja mieltymyksiään, kun jollakin sosiaalisella ryhmällä on jokin "ongelma" tai "kemikaalikuorma" kuten nyt näillä huuhteluaineitten pelkääjilläkin.
Aikalailla tämän palstan yleisen kulttuurin mukaan minäkin kirjoittelen. Tosin, onko se ilkeää vai ei, siitäkin on tuolla joissain keskusteluvarannoissa varmaan kymmeniä tai satoja pitkiä keskusteluja jo entuudestaan. Ja ainakin ennenkaikkea kirjoitin ihan luontevasti, sointuvasti, yhteensopivasti sekä harmonisesti tuon viimeksi siniharmaalle huomiotaustalle lainaamani kirjoittajan kanssa, joka ystävällisesti ja - AH - niin kauniisti kirjoitti kollegansa "käryävän", yleensä hygieniastaan huolehtivien "haisevan kamalalta" ja että häntä "puistattaa" jos joku toinen osaa arvostaa miellyttäviä aistielämyksiä.
Erikoinen tölväisy Sinulta.
Ai kamala! Peukutuksista ja kommenteista päätellen ihmiset tykkää huuhteluaineista vaikka ne on muinaisjäänteitä.
Toivoisin, että jos kemikaalikuormista ei välitetä (pitäisi välittää), välitettäisiin edes kanssaihmisistä. Yksi jos toinenkin joutuu makaamaan monta päivää pimeässä huoneessa migreenin kourissa vain siksi että joissakin kodeissa vielä käytetään huuhteluainetta. Lukuisia hukkaan heitettyä työpäiviä vain huuhteluaineiden takia. Monessa paikassa toivotaan että "Tulethan tuoksutta" tms., ja nämä kehotukset on syytä ottaa tosissaan. Tunnen itse esim. opetusalan ja hyvinvointialan työntekijöitä, jotka joutuvat lähtemään kotiin oitis, jos ovat olleet tekemisissä huuhteluaineen, hajuveden tms. käyttäjän kanssa. Ja siltä saikulta pystyy yleensä palaamaan vasta muutaman päivän päästä.
Jos mainoksessa sanotaan "ihana tuoksu", niin älkää vaan uskoko. Se henkeä salpaava LEMU leijailee ympärillänne, mihin menettekin. Hengitys salpautuu todella ihan konkreettisesti, ei kuvaannollisesti. Huuhteluaine on myös turha.
Aikuinen pystyy usein poistumaan jos hengitys salpautuu ja migreeni tekee tuloaan (tuoksuyliherkkyys ei ole sitä että minua nyt vain vähän yskittää) mutta vauvat ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla katkera ihminen kun ilkeilet täällä.
Ai miten niin katkera, mistä niin päättelet? Minkä osan tuosta nyt otit ilkeilyksi? Ja millä tavalla ihminen on "katkera", jos ei vain jaksa kaikenmaailman älyvapaita hullutuksia ja hössötyksiä ja aiheettomia pelkoja sekä kaikenlaista manipulointiyritystä saada toisia muuttamaan ikiaikaisia tapojaan ja mieltymyksiään, kun jollakin sosiaalisella ryhmällä on jokin "ongelma" tai "kemikaalikuorma" kuten nyt näillä huuhteluaineitten pelkääjilläkin.
Aikalailla tämän palstan yleisen kulttuurin mukaan minäkin kirjoittelen. Tosin, onko se ilkeää vai ei, siitäkin on tuolla joissain keskusteluvarannoissa varmaan kymmeniä tai satoja pitkiä keskusteluja jo entuudestaan. Ja ainakin ennenkaikkea kirjoitin ihan luontevasti, sointuvasti, yhteensopivasti sekä harmonisesti tuon viimeksi siniharmaalle huomiotaustalle lainaamani kirjoittajan kanssa, joka ystävällisesti ja - AH - niin kauniisti kirjoitti kollegansa "käryävän", yleensä hygieniastaan huolehtivien "haisevan kamalalta" ja että häntä "puistattaa" jos joku toinen osaa arvostaa miellyttäviä aistielämyksiä.
Erikoinen tölväisy Sinulta.
Oon eri, mutta pakko sanoa että mielenkiintoinen tulkintatapa sinulla, jos koet tämän keskustelun "manipulointiyrityksenä muuttaa ikiaikaisia tapoja ja mieltymyksiä" :DD tosi ikiaikaisiahan nämä nykyteknologian mukaiset pesukemikaalit onkin.. Jos ei jaksa älyvapaata hullutusta, niin miksi ihmeessä ottaa sitten osaa siihen, edes kommenttien kirjoittamisen muodossa? Alunperinhän ketju oli niille, jotka kaipaa vinkkejä hajusteiden poistamiseen, eikä siihen että yritetään muka jotenkin muuttaa toisten toimintatapaa. En sitten tiedä onko joku sitäkin tässä ketjussa yrittäny, en itte ainakaa huomannu sellaista.
Suosittelen Toxic Beauty dokumentti.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin suosittelen, mutta myös varoitan että mulla jäi kosmetiikan ja meikkien käyttö tuon jälkeen kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin suosittelen, mutta myös varoitan että mulla jäi kosmetiikan ja meikkien käyttö tuon jälkeen kokonaan pois.
Milloin te vähemmän koulutetut tajuatte että dokkari ei ole tutkimus, vaan viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin te vähemmän koulutetut tajuatte että dokkari ei ole tutkimus, vaan viihdettä.
Aaa eli niissä ei oo mitään perää ja ne aiheet mitä ne käsittelee on vaan viihdettä ilman sen suurempaa merkitystä tai todellisuuspohjaa! Hyvä kun kerroit
Erityisesti jenkkidokkarit käsikirjoitetaan yliampuviksi.
Pienet on murheet. Nyt pipoa löysemmälle ap!
Vierailija kirjoitti:
Pienet on murheet. Nyt pipoa löysemmälle ap!
Kyllähän se harmittaa, jos vaatteita ei voi niiden hajun takia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei siihen huuhteluaineeseen kuole, jatkossa et käytä, moni pesee vauvan vaatteet tuoksuvilla pesuaineilla, vaikka se ei ole suositeltua.
Suositeltua ei ole lähinnä siksi että pitkällä käytöllä voi altistaa allergioihin ns. hajusteyliherkkyys
Eli jos nyt yhdet vaatteet on mummo pessyt ja laittanut huuhteluainetta, ei luulisi olevan niin paha juttu? Ja eikö pikemmin se, että lapsi ei koskaan totu mm näihin huuhteluaineisiin ym. altista hajusteyliherkkyyksille? Tulee elimistölle shokkina kun ekaa kertaa teini iässä vahingossa haistaa huuhteluaineen tuoksun ja saa siitä reaktion.
Ei tarvi odottaa teini-ikään vaan hajusteita tulee vastaan heti päiväkodissa.
Mun henkilökohtainen kokemus: Keinokuituisista vaatteista huuhteluaineen haju ei lähde pois millään. Puuvillavaatteista lähtee, kun annostelee pesuainetta sen määrän mitä pesuainepaketissa suositellaan erittäin likaiselle (tjsp) pyykille (tai kovalle vedelle tms. Joka tapauksessa se maksimi suositeltu pesuainemäärä).
Suurta pesuainemäärää käyttäessä on toki järkevää ottaa lisähuuhteluita varsinkin, jos kyseinen pyykki tulee vauvan käyttöön. Itse mieluiten tarkistan lattiokaivosta pyykkäyksen jälkeen, onko sinne viimeisenä tullut vesi vaahtoinen. Jos on, otan lisähuuhtelun.
huuhteluaineessa maksetaan ja kannetaan kotiin kassan kautta: vettä ja hajuainetta.
En ole vuosiin enää ostanut.