Kaveri uhkailee
Mitä tekisitte tilanteessa, jossa ystävä uhkailee itsemurhalla usein? Hänellä on masennus ja ahdistusta.
Uhkailee esimerkiksi tilanteessa, jossa olen menossa viettämään aikaa muiden ystävieni kanssa. Hän ei kestä sitä, että joskus minuun ei saa heti viestillä yhteyttä, jos olen vaikkapa elokuvissa ystäväni kanssa. Silloin puhelin täyttyy "voisin helposti vaan vetää ranteeni auki"-tyylisillä viesteillä.
Olen loppu tähän.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Nuo uhkailijat läiskyttää huuliaan vaan, ne mitään itsaria koskaan tee. Tekijämiehet ja -naiset ovat hiljaisia ja päättäväisiä.
Tämä pitää paikkansa. Täysin.
Ihminen, joka tosissaa on tekemässä itsaria ei tee siitä numeroa eikä puhu. Hän vain lähtee ja siksi kaikki ympärillä on ihmeissään, että miksi ja mitä me emme nähneet hänessä. Se on aika shokki ja tulee puskista.
Vierailija kirjoitti:
Nuo uhkailijat läiskyttää huuliaan vaan, ne mitään itsaria koskaan tee. Tekijämiehet ja -naiset ovat hiljaisia ja päättäväisiä.
Tuo on väärä käsitys. Uhkailijakin voi lopulta tehdä sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita sille joka kerta ambulanssi käymään eli 112. Ei tuokaan palvelu ilmaista ole niin josko loppuisi ja ottaisivat sisälle muutenkin
Voiko sen tilata toiselle niin, että ei itse joudu maksamaan? en usko.
Ambulanssia ei tilata kuten taksia. Hätäkeskuksessa tekevät arvion, tarvitseeko ambulanssia lähettää paikalle
Onhan Poliisit-sarjassa useastikin ollut tapauksia, että häkeen on ilmoitettu jonkun itsariuhkailuista ja ne menevät tarkistamaan tilanteen.
Ekv kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Näin vähän "pelkäsinkin".
Olen kysynyt, että voisiko hän joskus puhua näistä asioista muille ystävilleen (hänellä on useampi ystävä lisäkseni). Vastaus on kuitenkin aina luokkaa "ei ole muita ystäviä, nyt säkin hylkäät mut".Itsekin itsetuhoisuudesta kärsineenä ja masennuksesta toipuvana hänen puheensa triggeröivät paljon. Se on myös yksi syy, miksi olen miettinyt välien katkaisua, jos rajojani näiden asioiden suhteen ei kunnioiteta.
Hän siis keikkuu kuilun reunalla, ainakin omien sanojensa mukaan ja haluaa työntää sinutkin yli. VARO tätä ihmistä. Suojele itseäsi, et ole vastuussa hänen ratkaisuistaan tai uhkailuistaan.
Kuten aiemmin sanottua: Jos joku uhkailee itsemurhalla (oli se sitten kaveri, kumppani,josta ollaan eroamassa tai ventovieras kaupungilla) ,on syytä soittaa 112.
Yleensä tässä kohtaa vitsiuhkailijat looettavat ja oikeasti hädässä olevat saavat ammattilaisen analyysiä. Muutenkin tuollaiset ihmiset on syytä ohjata sivummalle,jos vievät liikaa voimavaroja ja jaksamista.
Kuten lentokoneessa->Aseta ensin happimaski itselle,auta sitten vasta muita. Jos ihminen syö liikaa voimavarojasi,olette lopulta kumpikin samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita sille joka kerta ambulanssi käymään eli 112. Ei tuokaan palvelu ilmaista ole niin josko loppuisi ja ottaisivat sisälle muutenkin
Voiko sen tilata toiselle niin, että ei itse joudu maksamaan? en usko.
Ambulanssia ei tilata kuten taksia. Hätäkeskuksessa tekevät arvion, tarvitseeko ambulanssia lähettää paikalle
Eihän sitä koskaan tilaaja maksa vaan se, jota varten on tilattu. Aika usein potilas on itse sellaisessa kunnossa, että ei pysty tilaamaan eli tilataan toiselle.
Vain selvästi aiheettomat maksetaan, muuten on se, perusomavastuu 25€/suunta enintään. Häke sen arvioi, onko aiheellinen vai ei, ja siksi puhelussa on syytä korostaa akuuttia tilannetta itsetuhoisuuden osalta, vaikka masennusta ja mielenterveysoireita on ollut pitempään. Tämä neuvo on saatu psykiatrian polin akuuttipäivystyksestä, johon soitin vastaavassa tilanteessa.
"uhkailee tilanteessa jossa olet lähdössä ulos muiden kanssa" paljastaa mikä kaveri on.
Miksi kerrot sille menoistasi? Seuraavan kerran kun se valittaa, vastaat vaan että hätätilanteessa soittaa 112.
Siten sinulle ei jää huono omatunto ettet muka huomioinut.
Jätä se sika. Lopulta on pakko kuitenkin. Kokemusta on.