Kaveri uhkailee
Mitä tekisitte tilanteessa, jossa ystävä uhkailee itsemurhalla usein? Hänellä on masennus ja ahdistusta.
Uhkailee esimerkiksi tilanteessa, jossa olen menossa viettämään aikaa muiden ystävieni kanssa. Hän ei kestä sitä, että joskus minuun ei saa heti viestillä yhteyttä, jos olen vaikkapa elokuvissa ystäväni kanssa. Silloin puhelin täyttyy "voisin helposti vaan vetää ranteeni auki"-tyylisillä viesteillä.
Olen loppu tähän.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen itsemurhalla uhkailu on itsekkäintä paskaa mitä tiedän. Kaverisi haluaa kontrolloida sinua, elämääsi, tekemisiäsi muiden ystävien kanssa. Älä suostu tuohon kiristykseen. Sano että loppuu nuo itsaripuheet, sä et enää kuuntele moista skeidaa. Ei se mitään itsaria tee, kunhan painostaa sua. Ja vielä sinä et ole vastuussa kenenkään muun kuin itsesi elämästä.
"Omapa on elämäsi. Sittenpä saan vapaasti liikkua miten tahdon, kun sinä et ole enää määräilemässä. " Kokeilepa näitä sanoja.
Muista se, että sinä olet vastuussa vain OMASTA elämästäsi, et kenenkään toisen.
No toi on henkistä väkivaltaa sua kohtaan. Pahinta on, että toi on toistuvaa, ja varmasti jo traumatisoinut sintkin jotenkin. Tietääköhän hoitava taho että hän tekee sulle tällaista?
Ekv kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Näin vähän "pelkäsinkin".
Olen kysynyt, että voisiko hän joskus puhua näistä asioista muille ystävilleen (hänellä on useampi ystävä lisäkseni). Vastaus on kuitenkin aina luokkaa "ei ole muita ystäviä, nyt säkin hylkäät mut".Itsekin itsetuhoisuudesta kärsineenä ja masennuksesta toipuvana hänen puheensa triggeröivät paljon. Se on myös yksi syy, miksi olen miettinyt välien katkaisua, jos rajojani näiden asioiden suhteen ei kunnioiteta.
Ymmärrän sinua täysin, itselläni oli jokusen vuoden ajan henkilö elämässäni, joka kirjaimellisesti purki pahan olonsa minuun ja itsekin olen mielenterveyskuntoutuja ja yritän päästä irti itsetuhoisuuden kierteestä, mutta tämän ihmisen puheet välillä triggeröivät minua erittäin pahoin ja sain useamman kerran hermoromahduksiakin. Meillä oli hyvät välit ja vaikka sairastan vaikea-asteista masennusta, annoin silti kaiken vähäisen energiani häneen ja autoin ja avustin, olin se tuki, mutta samalla itse aloin voimaan pahemmin.. Ei siis hyvä kombinaatio ollenkaan, nyt emme ole olleet pitkään aikaan tekemisissä ja voin sanoa, että oloni on helpottuneempi, tasaisempi ja voin nukkua yöni rauhassa ja äänettömällä (kyllä, pidin puhelimessa äänet päällä siltä varalta jos tämä henkilö tekisi jotain ja tarvitsisi apuani keskellä yötä).
Välien katkaisu on inhottavaa, mutta tällaisissa tilanteissa pitää punnita tosi tarkkaan ja harkiten, että miten se ystävyys/kaveruus vaikuttaa omaan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Soita sille joka kerta ambulanssi käymään eli 112. Ei tuokaan palvelu ilmaista ole niin josko loppuisi ja ottaisivat sisälle muutenkin
Voiko sen tilata toiselle niin, että ei itse joudu maksamaan? en usko.
Vastaisin että ole hyvä ja hae apua. En voi sinua hoitaa ja päivystää 24/7. En voi sua parantaa vaan sinun pitää tehdä se itse
Kaverisi kontroloi sinua ja elämääsi itsemurhan varjolla. Kannattaa muista se, kun mietit häntä . Onko se sinusta oikeaa käytöstä sinua kohtaan?
Jos kaverisi tekee itsemurhan et voi sitä asiaa estää. Et millään. Ihminen, joka haluaa tehdä itsarin myös toteuttaa sen. Voit korkeintaan ilmoittaa kaverisi lähiomaisille hänen aikeistaan, joten ilmoitat kaverillesi huolestasi ja miten olet hänen uhkausiensa vuoksi velvollinen viemään asiaa eteenpäin lähiomaisille. Jos sekään ei auta selvität viranomaisten kanssa hänelle hoitoapua. Siirrä vastuu kaveristasi sinne, minne se kuuluukin
Vedä rajat tolle toiminnalle. Ota asia puheeksi jonain hyvänä hetkenä, älä juuri itsariviestien tullessa. Kerro rauhallisena hetkenä, että se mitä hän tekee, on väkivaltaista sua kohtaan ja satuttaa sua. Kerro että väkivaltaiset kontrollointiyritykset eivät tunnu kovin ystävällisiltä tai asioilta joita ystävät toisilleen tekee. Kerro, että hän on sulle tärkeä, mutta tietysti sulla on myös muuta elämää ja ystäviä, ja että voisiko hän keksiä muita keinoja purkaa ahdistustaan, ja voisitko auttaa siinä jotenkin, esimerkiksi kirjoittamalla ylös listan asioista mitä hän sulle on sanonut ja kuinka usein, ja sitten hän voisi hoitavan tahon kanssa käsitellä tapahtunutta ja antaa sulle rauhan asian kanssa.
Ap ilmoittaisin että mun mielestä hänen pitäis hakeutua avun piiriin. Sen lisäksi ottaisin etäisyyttä enkä kertoisi menoistani hänelle mitään.
Tuollainen käytös kaverilta on kiristämistä ja uhkailemalla hän haluaa muokata sun käytöstä.
Jos tekee mitä uhkaa niin syy ei missään tilanteessa ole sinun.
Olen kokenut saman tyyppistä ja edelleen minulla onkaverisuhde, jossa on tällaisia ap:n kuvaamia piirteitä, joskin ei ehkä ihan näin voimakkaita.
Itselle käynyt niin että alkanut vaan oikeasti vitutaa koko tyyppi. Valitusta ja valitusta mutteivät mitkään esittämäni ratkaisuehdotukset kuitenkaan kelpaa.
Jotenkin tulee toisesta todella itsekäs ja luontaantyöntävä olo tuollaisesta. Tottakai haluan olla yleisesti hyvä ystävä, mielelläni kuuntelen ja olen vähän liiankin empaattinen tyyppi.
Mutta ei minun tee mieli olla enää ystävä sellaiselle ihmiselle, joka pitää minua pskakaivonaan. En ikinä itse kehtaisi kuormittaa ketään sillä tavalla, vaikka vaikeuksia on ollutkin.
Millaisia tunteita sinulla ap on tätä ystävääsi kohtaan? Luulisi tosiaan että rupeaa jo ärsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Soita sille joka kerta ambulanssi käymään eli 112. Ei tuokaan palvelu ilmaista ole niin josko loppuisi ja ottaisivat sisälle muutenkin
Eiköhän ambulanssiväellä ole muutakin tekemistä ja kiireitä kuin käydä tsekkailemassa jonkun epävakaan vointia...
Minulla oli joskus kaveri, joka harrasti tuollaista. Uhkaili itsemurhalla esimerkiksi juuri silloin, kun ei saanut minuun heti yhteyttä. Joskus tuli kasa vihaisen itsetuhoisia sähköposteja. Tajusin kyllä nopeasti, että tuo oli sairasta, mutta en aluksi keksinyt miten olisin päässyt tästä kierteestä irti.
Sitten kyseinen "kaveri" alkoi selkäni takana manipuloida ja uhkailla ystäviäni. Siis todellisia ystäviäni, jotka olivat minulle paljon läheisempiä kun hän, ja joita hän ei tuntenut yhtään. Yritti kylvää välillemme riitoja, ja tosiaan lopulta lähetti näille ystäville jopa väkivaltaisia viestejä. Tyyliin "tekisi mieli hakata omahyväinen naamasi tohjoksi", koska ystävälläni oli "kaikki mitä hän halusi" eli hyvä työ ja perhe-elämä ja minut ystävänä.
Tuon jälkeen ei ollut enää yhtään vaikea katkaista välejä lopullisesti, se oli siinä.
Hänellä ei varmaa ole mutta seuraa, tai sitten olen vaan Lilian hauska ihminen. Tehkää kompromissi: tavatkaa kerran viikossa, niin sinulle riittää hyvin aikaa muillekin kavereille. Jos ei onnistu, katkaise välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo uhkailijat läiskyttää huuliaan vaan, ne mitään itsaria koskaan tee. Tekijämiehet ja -naiset ovat hiljaisia ja päättäväisiä.
Usein tekijä nimenomaan uhkailee etukäteen. Harmi, että monella on väärää tietoa asiasta.
Tämä on ihan totta. Olen nähnyt infolappusiakin, joiden mukaan itsemurhaa edeltää hyvin usein siitä puhuminen tai epäonnistunut yritys (vaikka viimeisestäkin aina puhutaan, että "oikeasti" itsetuhoinen onnistuu kyllä. Ei se niin mene).
Ap:lla ei siltikään ole minkäänlaista velvollisuutta kuunnella tuollaista ja minäkin suosittelen soittamaan hätänumeroon aina, kun kaveri aloittaa nämä uhkailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo uhkailijat läiskyttää huuliaan vaan, ne mitään itsaria koskaan tee. Tekijämiehet ja -naiset ovat hiljaisia ja päättäväisiä.
Usein tekijä nimenomaan uhkailee etukäteen. Harmi, että monella on väärää tietoa asiasta.
Tämä on ihan totta. Olen nähnyt infolappusiakin, joiden mukaan itsemurhaa edeltää hyvin usein siitä puhuminen tai epäonnistunut yritys (vaikka viimeisestäkin aina puhutaan, että "oikeasti" itsetuhoinen onnistuu kyllä. Ei se niin mene).
Ap:lla ei siltikään ole minkäänlaista velvollisuutta kuunnella tuollaista ja minäkin suosittelen soittamaan hätänumeroon aina, kun kaveri aloittaa nämä uhkailut.
Ehkä voisi sanoa, että itsemurhauhkauksilla manipuloivat ihmiset harvemmin t*ppavat itsensä?
Vai kuinkakohan moni niistä, jotka ovat sanoneet "jos jätät minut, t*pan itseni" mahtaa tilastollisesti olla oikeasti tehnyt niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hitossa niitä hätänumeroon soittamisia ja ambulansseja ehdotelko, järki käteen!! Mitä ihmettä ambulanssi voisi tuollaiselle tehdä? Laittaa tipan? Ei ambulanssit kuskaile ahdistuneita ihmisiä päivystyksiin, jollei kyseessä ole psykoosiepäily ja lääkärin tekemä M1-lähete. Menee ihan täysipalveluksi tuollaiset turhat hätänumerosoitttellut ja kotikäynnit, ja uhkailija vaan nauttii huomiosta. Hän pystyy itse hakeutumaan päivystykseen, jos on akuutti hätä. Selvästi kyseessä pers.häiriöinen ihminen, dialektinen käyttäytymisterapia auttaa näihin parhaiten. Terveisin psyk.sh.
Ekv kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Näin vähän "pelkäsinkin".
Olen kysynyt, että voisiko hän joskus puhua näistä asioista muille ystävilleen (hänellä on useampi ystävä lisäkseni). Vastaus on kuitenkin aina luokkaa "ei ole muita ystäviä, nyt säkin hylkäät mut".Itsekin itsetuhoisuudesta kärsineenä ja masennuksesta toipuvana hänen puheensa triggeröivät paljon. Se on myös yksi syy, miksi olen miettinyt välien katkaisua, jos rajojani näiden asioiden suhteen ei kunnioiteta.
Ei enää mitään "voisitko puhua asioista muillekin" -löpinää, vaan sanot suoraan tämän, minkä kaikki ovat täällä sanoneet: hänen täytyy etsiä kunnon hoitotaho, sinä et ota enää vastaan uhkailuviestejä. Ja sinä itse pidät rajasi. Kukaan muu ei voi tehdä sitä puolestasi. Tekee todella hyvää oppia pitämään rajansa.
Tuon taudin nimi on läheisriippuvuus.
Ap. Sano tälle ystävällesi, että sinä et ole jättämässä häntä, vaikka joskus tapaat muitakin. Toista sitä mantraa aina tarvittaessa.
Olisko tää nyt tilanne, jossa voi tehdä kuuluisan huoli-ilmoituksen.
Älä kerro etukäteen, kun lähdet muiden kanssa viihteelle.
Ota etukäteen yhteyttä johonkin mielenterveyspalveluun. Ei häntä muuten saa mihinkään hoitoon kuin ilmoittamalla häkeen itsemurhauhkauksesta. Sinne soittaessa kannattaa mainita, että hänellä on ollut jo pitempään mielenterveysongelmia ja nyt vaikuttaa olevan aivan tosissaan.
Sinä voit estää hänen puhelut, ja viesteihin et vastaa.