Vertaistukiketju aknesta/psoriasiksesta/ruususta jne ihosairauksista kärsiville!
Itselläni keskivaikea psoriasis vuodesta 2011. Käytän mm. ACOn psoriasisvoidetta aamuin illoin. Tämä on ihan pskaa. Kasvoissa myös kutisevia ja punoittavia läiskiä, ja olen nainen, eikä niiden takia meikkaaminenkaan onnistu :(
Tämä on rakkaudella tehty ketju kaikille ihosairauksista kärsiville. <3
Kommentit (29)
Minulla on vain lievää couperosaa, katkenneita verisuonia ja punoitusta. Hoitaminen kallista, ja tiedän että tulee todennäköisesti pahenemaan iän myötä. Lisäksi kovin herkkä ja valkoinen iho. Todella epäkäytännöllistä, maksaisin mitä vain ihosta, joka kestää elämistä. Olen 20-vuotias.
Tsemppiä Ap! 💛
Oli hankala akne. Ystävät moittivat, etten pese kasvojani. Ei lähtenyt saippualla se tauti. Ihmiset osaa olla törkeitä iho-ongelmista kärsiville.
Minua vaivaa piirtopaukamointi. Normaalioloissa se ei häiritse, mutta stressin vaivaamana saan aikaan kierteen, jossa raavin ihoni verille kerta toisensa jälkeen. Ihoni ei kestä painetta, joten en pysty esimerkiksi nojaamaan kyynärpäihini tai olemaan edes toisen polven varassa. Verenpainemittarin mansetti aiheuttaa niin kovan puristuksen, että minulta voidaan mitata vain tuskalukemia.
Mainitsit, ap, ruusun. Minulla oli joitakin vuosia sitten se "varsinainen" ruusu eli erysipelas. Ei normaalisti raajassa, vaan päässä. Siinä olikin oirekimara, kun iho kiristyi turvotuksen päällä ja piirtopaukamointi sai aivan uusia muotoja.
Mulla on taipumus saada nokkosrokkoa mitä omituisemmista asioista. Usein kasvoihin, mutta myös muualle vartaloon. Turpoaminen ja punoitus ovat ikäviå mutta se poltto ja kutina on vielä kauheampaa.
Eniten inhoan sitä, että jollain tampiolla on aina joku ratkaisu, millä iho muka paranee. Kuvittelevatko ihmiset oikeasti, että iho-ongelmista kärsivä ei ole jo kokeillut kaikkea mahdollista ja mahdotonta?! Mulle on ehdotettu vakavissaan mm. veden juontia ja tyynyliinan vaihtoa. Juu, kiitos tuhannesti, eipä ollut käynyt moinen mielessä tässä 15 vuoden aikana, kun olen ollut itsarin partaalla pskan ihon takia.
Vierailija kirjoitti:
Eniten inhoan sitä, että jollain tampiolla on aina joku ratkaisu, millä iho muka paranee. Kuvittelevatko ihmiset oikeasti, että iho-ongelmista kärsivä ei ole jo kokeillut kaikkea mahdollista ja mahdotonta?! Mulle on ehdotettu vakavissaan mm. veden juontia ja tyynyliinan vaihtoa. Juu, kiitos tuhannesti, eipä ollut käynyt moinen mielessä tässä 15 vuoden aikana, kun olen ollut itsarin partaalla pskan ihon takia.
Juuri tuo on kaikista ärsyttävintä kautta aikain. Ihan kuin tässä ei olisi jo tehty kaikkea, jotta iho-ongelmat saisi selätettyä. Vain raskaus paransi jonkin verran ihon kuntoa, mutta sekin oli tietenkin väliaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Oli hankala akne. Ystävät moittivat, etten pese kasvojani. Ei lähtenyt saippualla se tauti. Ihmiset osaa olla törkeitä iho-ongelmista kärsiville.
Minulla sama. "Pitäisikö pestä kasvojasi paremmin, enemmän tai jollain tietyllä saippualla?"
Tosiaan akne ei valitettavasti katoa pesemällä. Kokeilin kaikki mahdolliset tuotteet ja lääkkeet 12 vuoden aikana. Lopulta vuoden isotretioniini-kuuri paransi ihoni, ei tietenkään ilman kamalia sivuvaikutuksia.
Tsemppiä kaikille kivuliaista ja epäesteettisistä ihosairauksista kärsiville. Tunnelin päässä voi olla valoa!
POD-ihottuma kasvoissa jo 15 vuotta. Sitä kyllä voitaisiin hoitaa eräällä antibiootilla mutta olen sille tappavan allerginen.
Minulla sekä rosacea että psoriasis. Psorille pitäis antaa aurinkoa ja rosacealle ei. Rosacean hoitovoiteiden kanssa ei voi ottaa aurinkoa, siinäpä sitä
Sain ruusun alun kyljestä pois hankaamalla raakasti näppyläkohtaa ihan rikki siis pesemällä käsidesillä ja jättämällä sitä desiä ko. kohtaan. 3pvässä lähti.
Vierailija kirjoitti:
Sain ruusun alun kyljestä pois hankaamalla raakasti näppyläkohtaa ihan rikki siis pesemällä käsidesillä ja jättämällä sitä desiä ko. kohtaan. 3pvässä lähti.
Ajattelin että jos kerran tuolla litkulla ehkäistään koronaa ja viruksia niin virushan kyljessä on että eikun poikkeen. Ja lähti!
Vierailija kirjoitti:
Minulla sekä rosacea että psoriasis. Psorille pitäis antaa aurinkoa ja rosacealle ei. Rosacean hoitovoiteiden kanssa ei voi ottaa aurinkoa, siinäpä sitä
Mahdoton yhtälö siis, miten aiot toimia? Jo yhden ihosairauden kanssa kamppailu on kamalaa, en edes osaa kuvitella jos olisi useampi samaan aikaan. Itse kärsin ruusufinnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että jos kerran tuolla litkulla ehkäistään koronaa ja viruksia niin virushan kyljessä on että eikun poikkeen. Ja lähti!
Ruusu ei ole virustauti, vaan bakteeri-infektio.
Myös minä pyydän, että kaikki 'hanki sitä ja tätä, kyllä lähtee' -neuvot jätetään antamatta. Varsinkin, kun ne usein ovat tasoa kumminserkunkaimalla lähti ilman omakohtaista kokemusta, ei niistä ole mitään iloa saati hyötyä.
Muutama viikko sitten kirjoitin pidemmästi aiempaan hankala psoriasis tms. -keskusteluun. Ehkä se löytyy vielä haulla, kun en nyt ehdi kirjoittaa kaikkea toistamiseen. Tsemppiä kipuileville - ei elämä näihin kaadu, kun niiden kanssa löytää itselle sopivan tavan olla ja elää.
Mene sille ihotautien erikoislääkärille, mieluiten sellaiselle joka on tutkija ja kouluttaja ja jätä ne naistenlehtien neuvot vähemmälle. Siinä on joka tautiin pätevä neuvo.Ei siihen tarvitse kuin yhden ihmisen joka tietää mitä se on tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio.
Joo, ei näitä ohjeita kiitos. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Mikään kokeilemani ruokavaliohoito ei ole auttanut mitenkään
Minkä takia ette ota isotretionolikuuria, joka auttaa?
Hanki kunnon lääkkeet. Steroideja ja metotreksaattia niin lähtee.