Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko mielestäsi yleistietoon tietää kuka oli Kyllikki Saari?

Vierailija
15.07.2022 |

Tuli puhe asiasta 33 v. tuttavan kanssa ja hänellä ei ollut mitään käsitystä asiasta.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni oikeastaan kuulu. Se on ennemminkin osa vanhempien ikäluokkien yhteistä muistia ja nimenomaan tunnekokemusta ja sitä kokemusta, millainen Suomi siihen aikaan oli. Jos esim. 70-vuotias ei tietäisi, olisi se erittäin outoa ja huonoa yleissivistystäkin, mutta alle kolmekymppiselle ihan normaalia. Oma ikäluokkani (70-luvulla syntyneet) varmaan myöskin tietävät tapauksen kattavasti.

Vierailija
22/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan kuulu. Miksi kuuluisi joku vanha murha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu, mutta pahempi oli kun jonkun vuoden Miss Suomi ei tiennyt minä vuonna Suomi itsenäistyi

Vierailija
24/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuuluu tietää sen verran, että osaa yhdistää nimen 50-luvulla tapahtuneeseen henkirikokseen, jossa nuori tyttö löytyi surmattuna metsään kaivetusta haudasta.

Ehkä Suomen kuuluisin selvittämätön henkirikos, niin mielestäni kuuluu yleistietoon.

Ap

Minusta ei kuulu yleistietoon. Minä itse tiedän ja muutaman lehtijutun siitä lukenut, mutta ei ole yleistietoa.

Vierailija
25/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö alkaa opiskelemaan vanhoja murhia että olisi sivistynyt.

Kaikkea sitä kuulee.

Vierailija
26/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulu tietenkään yleistietoon pöntöt.

Vierailija
27/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tietäminen kuuluu, mutta tarkempien yksityiskohtien muistaminen ei kuulu.

Vierailija
28/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkihan (lähes) sen tietää mutta jos haluaa vaikuttaa pöljältä niin siitä vaan.

Vierailija
29/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Esitetäänpä jatkokysymys.

Kun niin moni on sitä mieltä, ettei noin vanhojen asioiden "tietäminen" kuulu tähän aikaan, niin tulisiko nimi Raisa Räisänen tunnistaa? Tämäkin ihminen on edelleen useita kertoja vuodessa esillä mediassa. Onko outoa jos ei olisi koskaan kuullut/lukenut hänestä?

Ap

Vierailija
30/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuuluu.

Itse ihmettelin, kun kuusikymppinen tuttuni ei ollut koskaan kuullut Pohjolan poliisi kertoo -kirjoista. En nyt sanoisi että ne kuuluvat yleissivistykseen, mutta kyllä kaikkien vanhempien ihmisten luulisi tietävän, että sellaisia kirjoja on olemassa.

Noita kirjoja kaupattiin vielä puhelimitse 1990-luvun lopulla. Eikö kirjasarja ilmesty vieläkin?

Vierailija
31/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minusta hiukan erikoiselta kuulostaisi, että Suomen kansalainen ei tietäisi mitään kyseisestä tapauksesta ja ettei edes hänen nimensä sanoisi ihmiselle mitään. 

Vierailija
32/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu tietää ja vaikka olen yli 70v,  niin en yleissivistykseen ei kuulu rikokset, jotka ei liity omaan elämääni.  Mutta eihän tuota ole voinut olla kuulematta kun siitä viime vuosikymmeniä on puhuttu paljon enemmän kuin konsaan mun nuoruudessa.

Yleissivistykseen ei todellakaan kuulu tietää rikoksista, katoamisista tms, mutta jos joku ei olisi kuullut Estoniasta, se jo olisi outoa, mutta ei sittenkään yleissivistyksen, vaan pikemminkin yleistiedon puutetta.

Vierailija
33/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä muutamat murhat on hienonpia kuin muut. Onhan Suomessa varmaan kymmeniä ellei satoja

selvittämättömiä murhia.

Tai katoamisia.

Yleisestihän mediaseksikkäämpää on kun nuori tytyö katoaa tai murhataan. Miehen murhat ohitetaan helpommin ja sivuutetaan.

Vierailija
34/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan kuulu. Miksi kuuluisi joku vanha murha.

Se oli koko kansakuntaa ravistuttanut ns. yhteinen kokemus. Mutta ei kuulu enää yleissivistykseen

Vierailija
35/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu yleissivistykseen, on osa suomalaista rikoshistoriaa. Toisaalta, jokainen joka vähänkään seuraa uutisia, tai lukee lehtiä, ei voi välttyä tietämästä kuka on Kyllikki Saari.

Sanoisin että hlö joka ei tiedä hänen nimeään, ei juurikaan seuraa maailmanmenoa muutenkaan ja elää uutispimennossa.

Vierailija
36/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu.

Esitetäänpä jatkokysymys.

Kun niin moni on sitä mieltä, ettei noin vanhojen asioiden "tietäminen" kuulu tähän aikaan, niin tulisiko nimi Raisa Räisänen tunnistaa? Tämäkin ihminen on edelleen useita kertoja vuodessa esillä mediassa. Onko outoa jos ei olisi koskaan kuullut/lukenut hänestä?

Ap

Lähinnä näitä repostelee Iltaläpyskät jotka haluaa klikkayksia luurangoistakin.

Vierailija
37/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esim. Kirves-Koljonenkin kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
38/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu. Esitetäänpä jatkokysymys.

Ap

Ööh, no tunnistan nimen ja olen jonkun uutisjutun varmaan lukenutkin, mutta ei minusta kyllä olisi ollenkaan outoa, jos joku muu ei olisi koskaan kuullut/lukenut hänestä.

Olet ap ilmeisesti sitä mieltä, että kuuluisien suomalaisten henkirikosten tunteminen kuuluu yleistietoon? En ole itse samaa mieltä.

Mediassa on varsinkin nykypäivänä esillä aivan hirveästi erilaisia uutisia ja ilmiöitä, ja uutissivustoja, lehtiä yms. on tosi paljon, puhumattakaan dataa eri ihmisille eri tavalla tuuttaavista algoritmeistä. Eivät kaikki oikeasti päädy lukemaan samoja artikkeleita. Aikaikkuna jonkin tietyn artikkelin tai uutisen lukemiselle voi olla aika lyhyt, kun uutta artikkelia ja uutista jo pukkaa ylitse.

Vierailija
39/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko iltalehtien lukeminen yleissivistykseen? Mielestäni päinvastoin. Olen itse true crime -fani ja siksi kuullut Kyllikki Saaresta Yle Areenasta ja podcasteista. Mutta jos lukisin vain hesaria tai Yle uutisia, en olisi tähän tapaukseen välttämättä törmännyt. Sitä paitsi kaikilla ei ole hyvä nimimuisti. 

Vierailija
40/78 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo murha tapahtuisi nyt niin siitä olisi muutama pikkujuttu ja sitten se unohtuisi kaiken mun uutistulvan alle. Tuohon aikaan tälläiset kohahdutti kun uutisia oli vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän