Loma meillä on sitä että mies lomailee ja minä hoidan talouden ja lapset.
Mulla normi arki. Mies lomailee ja menee ja tulee kuten itse haluaa. Minä hoidan ruoat, siivoukset, pyykit, lapset. Haaveilin pääseväni edes kahville kahvilaan yksin. No, eipä toteudu kun mies ei kuulemma ehdi olemaan lasten kanssa. Kaikkialle mun pitäis ne lapset ottaa mukaan.
Kommentit (42)
Oletko sinäkin ap töissä samaan tapaan, josta sinulla on nyt kesäloma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavan keskustelun paikka, ap. Käveleekö miehesi sinun ylitsesi muissakin asioissa? Sinun täytyy nyt pitää puolesi. Jos olet kotiäiti tällä hetkellä ja teet arkenakin kaiken, mies ei ilmeisesti tajua, että sinäkin tarvitset lomaa. Tuollaiseen ymmärtämättömyyteen auttaa tehokkaimmin roolien vaihto: sinä töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia. Ja nyt lomalla varaat itsellesi jonkun reissun, jonne lähdet edes pariksi päiväksi ja jätät kodin ja lapset miehen vastuulle
Mieskö ei ansaitse lomaa ollenkaan mutta nainen ansaitsee? Vaikka mies mahdollistaa työllään että nainen sai haluamansa perheen ja ei tarvitse töissä käydä?
Missä amissialueella sinä asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ekana ainakin lopetat kaiken ei-välttämättömän tekemisen. Et kai ole niin I d I o otti, että olet pessyt miehen pyykit ja tehnyt myös tälle ruokaa?
Kai nainen sitten maksaa puolet asumisesta ja elämän laskuista?
Ei mitään hajua ko.pariskunnan työnjaosta, mutta kyllä kotipiiallekin loma kuuluisi.
Olisiko kannattanut vaatia ja tehdä ne pennut vasta kun pystyy palkkaamaan lastenhoitajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavan keskustelun paikka, ap. Käveleekö miehesi sinun ylitsesi muissakin asioissa? Sinun täytyy nyt pitää puolesi. Jos olet kotiäiti tällä hetkellä ja teet arkenakin kaiken, mies ei ilmeisesti tajua, että sinäkin tarvitset lomaa. Tuollaiseen ymmärtämättömyyteen auttaa tehokkaimmin roolien vaihto: sinä töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia. Ja nyt lomalla varaat itsellesi jonkun reissun, jonne lähdet edes pariksi päiväksi ja jätät kodin ja lapset miehen vastuulle
Mieskö ei ansaitse lomaa ollenkaan mutta nainen ansaitsee? Vaikka mies mahdollistaa työllään että nainen sai haluamansa perheen ja ei tarvitse töissä käydä?
Tässähän naisella ei ole ollenkaan lomaa. Mun mummoni oli kotiäiti. Heräsi aamuisin ensimmäisenä ja meni iltaisin nukkumaan viimeisenä. Paitsi sunnuntaisin. Silloin ukki huolehti aamupalat, ruuat ym. Senkin ikäpolven mies tajusi, että vaimollekin kuuluu edes joskus vapaata muiden huolehtimisesta.
Voi hyvä jumala että nousee verenpaine näistä jutuista. Nyt kovat keinot käyttöön nainen, ei pidä suostua tuollaiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ekana ainakin lopetat kaiken ei-välttämättömän tekemisen. Et kai ole niin I d I o otti, että olet pessyt miehen pyykit ja tehnyt myös tälle ruokaa?
Kai nainen sitten maksaa puolet asumisesta ja elämän laskuista?
Ei mitään hajua ko.pariskunnan työnjaosta, mutta kyllä kotipiiallekin loma kuuluisi.
Olisiko kannattanut vaatia ja tehdä ne pennut vasta kun pystyy palkkaamaan lastenhoitajan
Eiköhän normaalit ihmiset jaa hoitovastuun toistensa kanssa.
Voi ei, taas näitä mies ei tee mitään, minä pyöritän kaikkea -valivaliketjuja 🤮
Erotkaa, jos miehenne ovat kerran tuollaisia vässyköitä. En usko, että kotona ilmapiirikään on mikään hyvä, jos toinen sluibailee kaikesta ja toinen vaan jäkättää. Mistä helvetistä te näitä sankareita oikein pokailette. Huh.
Aikanaan kun oltiin opiskelijavanhempia, kaksi pientä lasta eikä rahaa mennä minnekään onnistuttiin silti sopimaan tasapuolisesti lomaa molemmille: loma tarkoitti sitä, että vapaalla oleva vanhempi sai mennä ja harrastaa mielensä mukaan, ja vastuussa oleva vanhempi hoiti lapset. Muistaakseni lomaa pidettiin viisi arkipäivää peräkkäin vuorotellen, ja viikonloppuna puuhailtiin yhdessä.
Parasta tässä systeemissä oli se, että homma oli selkeä, eikä täytynyt neuvotella tai kinastella päivittäin kumpi saa tai voi mennä tms. Myös kotona ollessaan lomaileva oli lomalla, eli hänelle ei nakitettu tee-sitä, tuo-tätä hommia tai edellytetty päivän suunnitteluun osallistumista.
Varmaan myös toimi sen takia, että oltiin todella opiskelijaköyhiä, eikä olisi ollut varaakaan mennä mihinkään maksullisiin paikkoihin, joten päivät kuluivat puistossa tai kirjastossa.
No, tämä esimerkkinä, ja suhde kaatui sittemmin muihin syihin, mutta ehdottomasti tasapuolisuuden nimissä molempien on saatava vapaapäiviä, ei vain miehen!
Jos mies käy töissä ja nainen ei, ei tarkoita ettei se nainen ansaitse lomaa. Lasten ja kodin hoitaminen käy työstä. Nainen on ihan yhtä oikeutettu vapaaseensa.
Ihan normalia! Mallin on nähnyt itse lapsena omista vanhemmista ja ketju jatkuu seuraaviin sukupolviin ellet sinä sitä katkaise?
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinäkin ap töissä samaan tapaan, josta sinulla on nyt kesäloma?
Ihan sama, ei Suomessa orjuus ole laillista, jokaisella pitää olla joskus vapaalla. Nyt vaan tiukka ilmoitus, että lomapäivät menee puoliksi. Mies hoitaa lapset ja kodin sinun lomapäiviesi aikana. Ja jos se kerran ei ole työtä, eihän miehellä voi mitään sitä vastaan olla.
Kuinka tuollainen isä pärjää tosi paikan tullen, sitten kun lasten äiti joutuu sairaalaan vaikka koronan tai onnettomuuden seurauksena? Turha on siinä vaiheessa sossulle selittää, että hän tuo ainoastaan tilipussin ja lepäilee, kun ei osaa taloutta ja omia lapsiaan hoitaa.
Täytyy kokeilla joku aamu vaan häipyä ja jättää lapset miehelle.
Unohdin mainita, että olen jäänyt työttömäksi toukokuun lopulla ja luonnollisesti lapset jäi tuolloin kotiin päikystä.
Toki tässä tilanteessa päävastuu kotihommista on minulla, mutta olisihan se kiva joskus päästä edes kahville yksin. No, tarkemmin ajateltuna oli se päävastuu minulla kotihommista kun olin töissä. Mies kyllä haki jos pääsi aiemmin kuin minä.
Jotekin tää koko paletti on nyt kaatunut minulle.
Ap
Juuri tuon takia tein vain yhden lapsen. Ja ei, ei ollut kristallipalloa eikä ennustajan taitoja kun yhteen mentiin. Tuli yllätyksenä se, että lapsen tultua mies halusikin mieluummin elää sinkkuna parisuhteessa.
Enkä usko, että vaihtamalla paranee, kyllä nykymiehet on melkoisia vätyksiä. Mitä olen muitakin pariskuntia seurannut.
Elämä on valintoja. Eräät haluavat olla Suloisia, Kilttejä ja Rakastettavia kultaisia rouvia ja kaikin puolin tahtovat miellyttää miestään. Miehelle sallitaan kaljat kavereitten kanssa 7 päivänä viikossa, mutta itse ei voi käydä edes naapurin rouvan luona kerran viikossa kahvilla, kun pitää hoitaa lapset, koti ja se mies.
Eräät eivät ole vaan nakittavat lastenhoidon isälle ja lähtevät itse reissuun. Mutta eihän ap voi mitenkään niin hurjaksi heittäytyä. Hui kun pelkkä ajatuskin pelottaa!
Arvatkaa vaan, kumpi lyyli on se, jonka mies menee vieraisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tuollainen isä pärjää tosi paikan tullen, sitten kun lasten äiti joutuu sairaalaan vaikka koronan tai onnettomuuden seurauksena? Turha on siinä vaiheessa sossulle selittää, että hän tuo ainoastaan tilipussin ja lepäilee, kun ei osaa taloutta ja omia lapsiaan hoitaa.
No se soittaa äitinsä, siskonsa tai anoppinsa hätiin.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Eräät haluavat olla Suloisia, Kilttejä ja Rakastettavia kultaisia rouvia ja kaikin puolin tahtovat miellyttää miestään. Miehelle sallitaan kaljat kavereitten kanssa 7 päivänä viikossa, mutta itse ei voi käydä edes naapurin rouvan luona kerran viikossa kahvilla, kun pitää hoitaa lapset, koti ja se mies.
Eräät eivät ole vaan nakittavat lastenhoidon isälle ja lähtevät itse reissuun. Mutta eihän ap voi mitenkään niin hurjaksi heittäytyä. Hui kun pelkkä ajatuskin pelottaa!
En tunne yhtään kummankaanlaisia naisia, mutta voin vain kuvitella kuinka selität petetylle vaimolle, että sun olis pitänyt olla jännempi eikä tollanen mamma
Vierailija kirjoitti:
Ja taas, jopa uskottomuus on naisten vika. Miehillä ei kertakaikkiaan ole vastuuta mistään. Mutta ap, ilmoitat, että lomapäivät tasan. Ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä on tuollainen suhde että äijä kittaa kaljaa ja muija ei pääse hellan vierestä mihinkään. Kyllä tuommoinen tulee esiin jo seurustelun aikana vai onko naiset hyvästä koulutuksestaan huolimatta täysiä älykääpiöitä nykyäänkin. Hanki ittelles vielä turkkilainen mies niin saat kerran viikossa pataan kaupanpäälle niin sitten tiedät paikkasi.