Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADD ja arjen suunnitelmallisuuden puute

Vierailija
15.07.2022 |

Muita, joiden on hankala suunnitella arkea yhtä päivää pidemmälle? Esim. kaupassa pitää käydä joka päivä?

Arvatkaa ahdistiko pahimpina korona-aikoina kun ihmiset täälläkin kehuskelivat, että ostavat kuukaudet ruokatarpeet kerralla... Itse en osaa tehdä ruokaa yhtä päivää enemmälle ajalle, kun en yksinkertaisesti osaa suunnitella tulevaisuutta pidemmälle. Myös lomamatkan varaaminen on asia, jota en osaa suunnitella etukäteen vaan teen jonkun äkkiratkaisun hetken mielijohteesta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vain riitä kykeneminen kaiken suunnitteluun. Koronakaranteenin aikaan jäin työmarkkinatuelle (lapset kotona, työ kotona tehtävää, mutta sellaista, joka vaatii keskittymistä ja josta saa palkkaa vain tehdystä ja palautetusta työstä, ei siitä, että on olemassa tai istuu palaverissa) ja silloin pystyin suunnittelemaan ruuat hyvin. Mieheni kävi kerran viikossa kaupassa. Muuten – en. Tosin asumme sen verran kaukana kaupasta, ettei ihan joka naksaukseen voi kaupassa käydä. Normaali arjen eläminen kuitenkin kuormittaa tosi paljon. En ole masentunut, mutta usein mun viimeinen ajatus illalla ja ensimmäinen ajatus aamulla on se, että haluaisin kuolla.

Kannattaa käydä masennustestissä, siltä tuo kuulostaa, tosi yleistä että ADHD n lisänä on masennus.

Vierailija
22/25 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vain riitä kykeneminen kaiken suunnitteluun. Koronakaranteenin aikaan jäin työmarkkinatuelle (lapset kotona, työ kotona tehtävää, mutta sellaista, joka vaatii keskittymistä ja josta saa palkkaa vain tehdystä ja palautetusta työstä, ei siitä, että on olemassa tai istuu palaverissa) ja silloin pystyin suunnittelemaan ruuat hyvin. Mieheni kävi kerran viikossa kaupassa. Muuten – en. Tosin asumme sen verran kaukana kaupasta, ettei ihan joka naksaukseen voi kaupassa käydä. Normaali arjen eläminen kuitenkin kuormittaa tosi paljon. En ole masentunut, mutta usein mun viimeinen ajatus illalla ja ensimmäinen ajatus aamulla on se, että haluaisin kuolla.

Kannattaa käydä masennustestissä, siltä tuo kuulostaa, tosi yleistä että ADHD n lisänä on masennus.

En tiedä, mitä hyötyisin siitä testistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se johtuu, että tulevaisuutta ei voi suunnitella? Siis mikä siinä aivotoiminnassa tekee sen?

Se kuormittaa. Suunnitteleminen kuormittaa. Elämä tuntuu kaoottiselta.

Vierailija
24/25 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö?

Vierailija
25/25 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se johtuu, että tulevaisuutta ei voi suunnitella? Siis mikä siinä aivotoiminnassa tekee sen?

Vastaavasti adhd ihmisenä haluaisin kysyä ihan saman sinulta, että mistä se johtuu, että tulevaisuutta voi suunnitella? Mikä aivotoiminnassa mahdollistaa sen?

Käsittääkseni adhd:lla vaikuttaa suunnitelmallisuuden ja keskittymisen puutteeseen mm aivojen "palkintokeskuksen" erilainen toiminta, että se ei aktivoidu samalla tavalla kuin neurotyypillisellä. Muitakin syitä on mutta tuosta yhdestä luin juuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi