Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmoituksissa kysytään aina palkkatoivomus?

Vierailija
15.07.2022 |

Nykypäivänä rekrytointiprosesseissa on entistä enemmän tekijän markkinat. Eikö yritykset pysty ilmoittamaan esim. palkkahaarukkaa jota tähän tehtävään on kaavailtu? Sijoittuminen siinä menisi sitten kokemuksen ja potentiaalin mukaisesti.
Hakija ei pysty kovinkaan usein päättelemään miten vaativa tehtävä oikeasti on kyseessä ja mikä palkkataso yrityksessä on yleisesti. Joskus hakijalla ei edes ole tuoretta kokemusta työnhausta.
Tuo kysymys on hyvin usein kiusallinen. Siihen joutuu vastaamaan aika usein sokkona ja lopputulos voi olla puolin tai toisin loukkaava.
Jos ilmoituksessa oleva palkkataso ei miellytä hakijoita, myös yritys saa tästä tärkeää informaatiota ja välttyy turhalta työltä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni haki elämänsä ensimmäisen kerran työpaikkaa. Teki hyvän CV:n ja hakemuksen. Olin 100% varma että hän pääsee ensimmäiselle kierrokselle.

Hän ei päässyt ja kysyin mikä oli palkkatoiveena. Palkkatoive oli AIVAN liian suuri ja jäi rannalle jo siinä. Hän oli kuunnellut henkilöä, joka on aivan eri alalla kuin me ja palkkoihin voi lisätä huoleti +2.000€/kk (meidän yritys maksaa hyvää palkkaa mutta ei loistavaa). Ystävä lisäsi nykyiseen palkkaansa +60% enkä ihmettele miksi jäi rannalle. Vaikka työ oli vaativa asiantuntija työ ja sijaitsi pääkaupunkiseudulla, ei siitä sen verta makseta mitä hän pyysi.

Minä sanoin, että laittaa nykyiseen palkkaansa +30%. Tämän neuvon sain eräältä henkilöltä, joka palkkaa ihmisiä. Olen noudattanut hänen neuvoaan ja selvinnut ainakin ensimmäiselle kierrokselle.

Vierailija
22/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä esim haen tehtäviä joitten keskipalkka ei löydy googlettamalla ja työnkuva on usein aika laaja ja vaikea ilmoituksen perusteella päätellä tarkemmin millaista työ tarkalleen ottaen on. Joten todellakin toivoisin että se palkkahaarukka olisi ilmoitettu, niin tietäisi kannattaako laittaa hakemusta vai ei. Ja ei, ei minulla ole laajaa ja pitkää kokemusta alalta jotta voisin tietää mitä yleensä vastaavan tyyppisistä tehtävistä maksetaan, näen kyllä ammattini keskimääräiset palkat eri sektoreilla, mutta kun ei ole perustehtävistä kyse. Nytkin haetaan paikkaan äitiyslomasijaista ja pyydetään esittämään palkkatoive, heillä siis kyllä itsellä on tiedossa mitä tehtävästä nyt maksetaan joten hyvin voisi jonkun palkkahaarukan asettaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkommentti nro 21:  ystäväni on siis töissä mutta ei koskaan ole varsinaisesti hakenut töitä. On päässyt suhteilla.

Vierailija
24/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian alhainen palkkatoive kertoo omasta epäpätevyydestä tai epävarmuudesta. Ei hyviä ominaisuuksia.

Liian korkea palkkatoive  taas kertoo itsensä yliarvostamisesta.

Firmoilla on aina joku palkkahaarukka, jonka maksavat esim mainittu 3.200-3.800e/kk ja sen verran pyytävien cv:t luetaan. Ne jotka menevät yli pääsevät myös mukaan satunnaisesti mutta niiden pitää olla tosi hyviä, jotta firma laajentaa palkkahaarukkaa.

Riippuu ihan tehtävästä ja toimialasta. Jos hakemuksia tulee valtava määrä, niin ehkä noin.

Jos kyse on tehtävästä, johon on vaikea löytää kokenutta osaajaa ja alan osaajat on kaikki hyvissä töissä, niin silloin palkka on paljon venyvämpi.

Vierailija
25/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kerrot palkkatoivomuksellasi työnantajalle, paljonko tuot rahaa firmaan. Kyse ei ole siitä, millä hinnalla myyt vapaa-aikasi, vaan minkä verran asiakkaat ovat valmiita maksamaan työstäsi.

Mutta kun niitä palkkatoiveita pyydetään töissä jotka eivät ole minkään sortin myyntiä. Toki ainahan työ on työpanoksen myyntiä, mutta ei sitä voi lähimainkaan kaikissa hommissa tuolla tavoin määritellä.

Vierailija
26/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatoive on sitä varten, että saadaan töihin mahdollisimman halvalla mahdollisimman pätevä. Jos joku hinnoittelee työnsä liian halvalla niin oma moka. Firma voittaa. Liian kalliit ruksitaan pois, ellei olla epätoivoisia.

Tykkään kuntien ja valtion systeemistä. Siinä kerrotaan palkka ja päälle mahdollisesti saatavat prosentit, siitä voi sitten laskea sen, mitä on mahdollista (realistisesti) saada ja että lähteekö tekemään sillä hinnalla. Palkkapyynnön voi esittää myös noissa, jos on ns. haluttua materiaalia. Silloin päätöksenteossa voidaan hakea erityinen rekrytointilisä, joka vähenee sitä mukaa, kun kokemusosa kasvaa (suorituksella ja indeksikorotuksilla sitten tulee palkkakehitystä). Sain itse pyytämällä (osaajista pula) 880 euroa päälle KVTESin tuolla rekrytointilisällä.

Yksityisellä puolella netin palkkahaut ovat hyvä vinkki palkkapyyntöön: Jos et omaa kokemusta, katso keskipalkka ja ota siitä 15% pois. Vuoden kokemus, ota 10% pois. Kaksi vuotta, -5%. Kolme vuotta kokemusta, keskipalkalla. Neljä vuotta +5%, viisi vuotta +10% jne. Tällä taktiikalla olen lähes koko työurani päässyt ainakin haastatteluun.

Vierailija
27/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alalla osaamisen skaala on laaja. Hommia tällä nimikkeellä tehdään niin 2200e kuin 3800 euron kuukausipalkalla.

Auttaa työnantajaa päättelemään, minkätasoista hommaa hakija on tulossa tekemään.

Kyllä pitäisin outona, jos talouspäällikkö yrittäisi myydä itseään sisään alennusmyynnillä.

Vierailija
28/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50-vuotias ja kokenut ammattilainen alalla jolla on tarjontaa juuri siksi että siellä on kouluttamatonta ja kokematonta väkeä tarjolla. Jos yritys haluaisi kehittää toimintaansa, laittaa toiminnan kokonaisvaltaisesti kuntoon muokkaamalla (toiminnan) laatua ja yrityskulttuuria, heidän kannattaisi valita minun kaltaiseni henkilö joka on yhä kiinnostunut yksityiskohtien hallinnasta ja ymmärtää vision jota kohti yrityksen kaikkien toimintojen tulisi suunnata. Tämän kokonaisuuden hallitseminen vaatii kokemuksen ja muodollisen koulutuksen yhdistelmää. Täytyy tietää miten eri tasoisia, eri yrityskulttuureista oppinsa saaneita ihmisiä motivoidaan muutokseen - tämä ei onnistu vasta valmistuneelta AMK-inssiltä joka tulee töihin reilulla kolmella tonnilla.

Jos työtehtävän palkkataso ilmoitettaisiin esim. 3200-3800 €/kk, se antaisi samalla tiedon minkä tasoista henkilöä haetaan. Tähän edellä mainittuun siis riittää vain päivittäisen pyörityksen omaava tyttö tai poika.

Firmoissa etsitään esim. mekaniikkasuunnittelijoita ym. toimihenkilöitä asiantuntijatehtäviin. Noissa pitäisi nimenomaan ymmärtää että asiantuntemus vaatii myös kokemusta. Kokemus tarkoittaa kilpailukykyä työmarkkinoilla ja se tarkoittaa automaattisesti parempaa palkkaa ja/tai työlosuhde-etuja. Naurettavinta mitä olen pitkään aikaan kuullut oli oman työnantajani ilmoitus "kilpailukykyisestä palkasta". Fiatillakin voi kilpailla Ferraria vastaan, eri asia on että pärjääkö.

Ehkä kyse on laajemmalti HR-henkilöstön osaamattomuudesta. He eivät yksinkertaisesti tiedä mitä heidän työnantajansa prosesseista, ongelmista ja siihen liittyvistä yksityiskohdista. Ts. he eivät tiedä mitä työnhakijalta pitäisi edellyttää, miten arvokas kyseinen palkattava henkilö on organisaatiolle ja mikä palkkataso työmarkkinoilla on. Ainakin minun mielikuvani HR-assistentista on että kyseessä on nuori, näpsäkkänä itseään pitävä, empaattinen ja kiltti nainen (miksiköhän suurin osa on naisia?) joka ei ole tehnyt mitään muuta kuin lukenut itsensä tradenomiksi ja toiminut kesätöissä jossain kassapalvelutehtävissä.

Palkkatason ilmoittaminen kaventaa ihan turhaan hakua. Palkka asetetaan aina hakijan osaamistason ja pätevyyden mukaan. Jos tulee huonosti hakemuksia ja kipeästi tarvitaan joku, niin hakijana voit neuvotella itsellesi kovankin palkan. Kovat osaajat jättää kokonaan hakematta, jos palkkahaitari on liian alhainen ja firmalta menee timanttinen hakija kokonaan ohi. Toisaalta kokematon ei edes uskalla hakea, jos palkkahaitari tuntuu korkelta. Tilanteessa, jossa hakijoita on vähän, niin se kokematonkin voisi tulla valituksi kasvamaan tehtävään.

Voi mennä timanttinen hakija ohi myös siksi, että tämä ei osaa arvioida sopivaa palkkaa. Jos siis siitä palkkatoiveesta tehdään päätelmiä hakijan sopivuudesta. Se on vähän harmi sitten sekä firmalle että hakijalle.

Vierailija
29/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin olen kiinnostunut vaihtamaan työtä lähinnä osaamiseni laajentamiseksi ja uusien kokemusten hankkimiseksi. Minun ei ole pakko vaihtaa työpaikkaa eikä nykyisessä ole mitenkään huonot oltavat. Olen vain nykyisessä paikassa jo saavuttanut ns. urani huipun. Nykypaikassa palkkaan ei voi enempää neuvotella henkilökohtaista lisää eikä vastuualueellani ole uutta opittavaa. Toki olen mukana kehittämässä työtäni mutta en itse enää kehity ammattilaisena.

Joten välillä kun kun laitan hakemusta, laitan siihen aina reteesti nykyistä isomman palkan toiveeksi. En ainakaan nykyistä alemmalla lähde mihinkään.

Niin minäkin teen. Ois vaan kiva tietää kannattaako nähdä sitä hakemisen vaivaa, eli onko kyseisessä paikassa mitenkään realistista saada sellaista palkkaa kun haluaisin. Työhakemuksen tekeminen on kuitenkin työlästä.

Vierailija
30/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatoive on sitä varten, että saadaan töihin mahdollisimman halvalla mahdollisimman pätevä. Jos joku hinnoittelee työnsä liian halvalla niin oma moka. Firma voittaa. Liian kalliit ruksitaan pois, ellei olla epätoivoisia.

Tykkään kuntien ja valtion systeemistä. Siinä kerrotaan palkka ja päälle mahdollisesti saatavat prosentit, siitä voi sitten laskea sen, mitä on mahdollista (realistisesti) saada ja että lähteekö tekemään sillä hinnalla. Palkkapyynnön voi esittää myös noissa, jos on ns. haluttua materiaalia. Silloin päätöksenteossa voidaan hakea erityinen rekrytointilisä, joka vähenee sitä mukaa, kun kokemusosa kasvaa (suorituksella ja indeksikorotuksilla sitten tulee palkkakehitystä). Sain itse pyytämällä (osaajista pula) 880 euroa päälle KVTESin tuolla rekrytointilisällä.

Yksityisellä puolella netin palkkahaut ovat hyvä vinkki palkkapyyntöön: Jos et omaa kokemusta, katso keskipalkka ja ota siitä 15% pois. Vuoden kokemus, ota 10% pois. Kaksi vuotta, -5%. Kolme vuotta kokemusta, keskipalkalla. Neljä vuotta +5%, viisi vuotta +10% jne. Tällä taktiikalla olen lähes koko työurani päässyt ainakin haastatteluun.

Mainitsemallasi julkisella puolella ilmoitetaa palkat ja on jopa palkkataulukot. Yleensä ne on yksityisen puolen palkkoja vähän pienemmät. Siksi sinne haetaan ja saadaan kekitasoisia tekijöitä tekemään hommat keskitason palkalla. Ei hyviä liksoja eikä siten parhaita osaajiakaan.

Palkkaneuvottelut sopii parhaiten yksityiselle puolelle, jossa tehtävään halutaan sopivin ja palkka asetetaan valitun henkilön mukaan. Ei haitarit ole silloin järkeviä, kun tehvän palkkavaihtelu voi olla todella iso. Jos saadaan vain nuori kokematon henkilö kasvamaan, niin palkka voi olla reilut kolme tonnia. Sitten taas, jos löytyy kokenut kovan luokan ammattilainen, niin on pakko maksaa se lähemmäs kuus tonnia, jos hänet halutaan firmaan.

Vierailija
31/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50-vuotias ja kokenut ammattilainen alalla jolla on tarjontaa juuri siksi että siellä on kouluttamatonta ja kokematonta väkeä tarjolla. Jos yritys haluaisi kehittää toimintaansa, laittaa toiminnan kokonaisvaltaisesti kuntoon muokkaamalla (toiminnan) laatua ja yrityskulttuuria, heidän kannattaisi valita minun kaltaiseni henkilö joka on yhä kiinnostunut yksityiskohtien hallinnasta ja ymmärtää vision jota kohti yrityksen kaikkien toimintojen tulisi suunnata. Tämän kokonaisuuden hallitseminen vaatii kokemuksen ja muodollisen koulutuksen yhdistelmää. Täytyy tietää miten eri tasoisia, eri yrityskulttuureista oppinsa saaneita ihmisiä motivoidaan muutokseen - tämä ei onnistu vasta valmistuneelta AMK-inssiltä joka tulee töihin reilulla kolmella tonnilla.

Jos työtehtävän palkkataso ilmoitettaisiin esim. 3200-3800 €/kk, se antaisi samalla tiedon minkä tasoista henkilöä haetaan. Tähän edellä mainittuun siis riittää vain päivittäisen pyörityksen omaava tyttö tai poika.

Firmoissa etsitään esim. mekaniikkasuunnittelijoita ym. toimihenkilöitä asiantuntijatehtäviin. Noissa pitäisi nimenomaan ymmärtää että asiantuntemus vaatii myös kokemusta. Kokemus tarkoittaa kilpailukykyä työmarkkinoilla ja se tarkoittaa automaattisesti parempaa palkkaa ja/tai työlosuhde-etuja. Naurettavinta mitä olen pitkään aikaan kuullut oli oman työnantajani ilmoitus "kilpailukykyisestä palkasta". Fiatillakin voi kilpailla Ferraria vastaan, eri asia on että pärjääkö.

Ehkä kyse on laajemmalti HR-henkilöstön osaamattomuudesta. He eivät yksinkertaisesti tiedä mitä heidän työnantajansa prosesseista, ongelmista ja siihen liittyvistä yksityiskohdista. Ts. he eivät tiedä mitä työnhakijalta pitäisi edellyttää, miten arvokas kyseinen palkattava henkilö on organisaatiolle ja mikä palkkataso työmarkkinoilla on. Ainakin minun mielikuvani HR-assistentista on että kyseessä on nuori, näpsäkkänä itseään pitävä, empaattinen ja kiltti nainen (miksiköhän suurin osa on naisia?) joka ei ole tehnyt mitään muuta kuin lukenut itsensä tradenomiksi ja toiminut kesätöissä jossain kassapalvelutehtävissä.

Palkkatason ilmoittaminen kaventaa ihan turhaan hakua. Palkka asetetaan aina hakijan osaamistason ja pätevyyden mukaan. Jos tulee huonosti hakemuksia ja kipeästi tarvitaan joku, niin hakijana voit neuvotella itsellesi kovankin palkan. Kovat osaajat jättää kokonaan hakematta, jos palkkahaitari on liian alhainen ja firmalta menee timanttinen hakija kokonaan ohi. Toisaalta kokematon ei edes uskalla hakea, jos palkkahaitari tuntuu korkelta. Tilanteessa, jossa hakijoita on vähän, niin se kokematonkin voisi tulla valituksi kasvamaan tehtävään.

Voi mennä timanttinen hakija ohi myös siksi, että tämä ei osaa arvioida sopivaa palkkaa. Jos siis siitä palkkatoiveesta tehdään päätelmiä hakijan sopivuudesta. Se on vähän harmi sitten sekä firmalle että hakijalle.

Se on ihan totta ja siksi hakijana pitää nähdä vaivaa oman arvonsa tunnistamiseen. Se on ihan olennainen osa omaa ammattimaisuutta, että tietää työnsä arvon. En tiedä onko silloin timanttinen osaaja, jos ei tiedä arvoaan.

Vierailija
32/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatoive kysytään siksi että saattaa löytyä joku höynäytettävä hölmö joka suostuu tulemaan halvemmalla töihin mitä yritys oli kaavaillut maksavansa työstä.

Vierailija
33/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemallasi julkisella puolella ilmoitetaa palkat ja on jopa palkkataulukot. Yleensä ne on yksityisen puolen palkkoja vähän pienemmät. Siksi sinne haetaan ja saadaan kekitasoisia tekijöitä tekemään hommat keskitason palkalla. Ei hyviä liksoja eikä siten parhaita osaajiakaan.

Palkkaneuvottelut sopii parhaiten yksityiselle puolelle, jossa tehtävään halutaan sopivin ja palkka asetetaan valitun henkilön mukaan. Ei haitarit ole silloin järkeviä, kun tehvän palkkavaihtelu voi olla todella iso. Jos saadaan vain nuori kokematon henkilö kasvamaan, niin palkka voi olla reilut kolme tonnia. Sitten taas, jos löytyy kokenut kovan luokan ammattilainen, niin on pakko maksaa se lähemmäs kuus tonnia, jos hänet halutaan firmaan.

Monessa duunarihommassa julkisen puolen palkkataulukot ovat kovemmat kuin yksityisellä, ja edut paremmat mm. paljon pidemmät lomat. Siksi noita hommia on ulkoistettu kovalla kädellä.

Vierailija
34/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämän päivän trendi, tarjouskilpailu. Halvin otetaan ja toivotaan parasta.

Vierailija
35/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä toivoa palkkaa. Minäkin toivoin tällä viikolla superkuuta taivaalta vaan pilvet esti senkin. Totuus on että toiveet ei toteudu ja haaveet kaatuu tässä maassa. Norjaan olen ajatellut muuttaa niin saan voitakin sen leipäni päälle. Palkat tuplat. Ei tarvitse edes toivoa ja haaveilla mitään.

Opiskele analytiikkaa tai kyberiä ja kehity hyväksi. Ei tarvitse haaveilla mistään, vaan saat Suomessakin hyvää liksaa ihan vaan työtä tekemällä ja voit tällä hetkellä suunnilleen itse valita työpaikkasi ja itse määritellä palkkasi.

Vierailija
36/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olkiluodon ydinvoimalaan haettiin jotain ydinvoimainsinöörejä. kun laitti palkkatoiveeksi 3000e/kk ja myöhemmin kyseli haun etenemisestä, niin vastattiin, että noin kalliita ei oteta edes jatkoon.

siellä on varmaan melkoisia homer simpsoneita töissä sitten 5v päästä, kun se käynnistyy. varmaan palkkaavat ne puolalaiset rakennusmiehet voimalaitosinsinööreiksi, niin saavat alle 2000e bruttopalkalla töihin

Vierailija
37/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka pyytää reilusti yli mitä meillä normaalisti maksetaan karsitaan pois

Meidän alalla ei oo huippupalkat js it alalta tulevat esim. Luulee saavansa tuplat

Toisaalta jos sen palkkatason ilmoittaisi niin pyrkyrit eivät edes hakisi... Maksaa se turhien hakemusten käsittelykin.

Pyrkyri on aika vastenmielinen sana. Laiskat määrittelee usein pyrkyreiksi ne, jotka ovat aktiivia ja haluavat kehittyä.

Vierailija
38/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olkiluodon ydinvoimalaan haettiin jotain ydinvoimainsinöörejä. kun laitti palkkatoiveeksi 3000e/kk ja myöhemmin kyseli haun etenemisestä, niin vastattiin, että noin kalliita ei oteta edes jatkoon.

siellä on varmaan melkoisia homer simpsoneita töissä sitten 5v päästä, kun se käynnistyy. varmaan palkkaavat ne puolalaiset rakennusmiehet voimalaitosinsinööreiksi, niin saavat alle 2000e bruttopalkalla töihin

Kannattaa vaihtaa insinöörialaa, jos tuollaisia palkkoja maksetaan.

Vierailija
39/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein surkeimpiinkin töihin vaaditaan työpaikkailmoituksissa korkeakoulutus ja 5v työkokemusta. palkkatoive on sitä varten, ettei palkata sitä, joka täyttää vaatimukset vaan otetaan halvin

Vierailija
40/50 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kerrot palkkatoivomuksellasi työnantajalle, paljonko tuot rahaa firmaan. Kyse ei ole siitä, millä hinnalla myyt vapaa-aikasi, vaan minkä verran asiakkaat ovat valmiita maksamaan työstäsi.

Tuo on täsmälleen totta. Kunhan vaan se HR-assistentti ymmärtäisi saman. Hänhän vertaa sitä palkkatoivomusta johonkin, kenties omaan palkkaansa ja muodostaa siitä mielikuvansa. Ei hänellä ole välttämättä käsitystä mitä kyseinen työtehtävä pitää sisällään (vastuu, kriittiset taidot, lisäarvo yrityksen prosesseille...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän