Onko teillä jotain tiettyä päivää milloin aina vaihdatte lakanat?
Esimerkiksi joka kuun 1. pv, joka perjantai, saunapäivänä?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä vaihdatte lakanat vain joka toinen viikko tai sitä harvemmin, eikö ällötä? Ihminen väkisin erittää likaa niihin ihollaan, vaikka kuinka käy suihkussa. Minusta lakanat alkaa näyttämään nuhjuisilta jo n.5-7 päivän päästä, varsinkin nyt kesällä. Vaihdan normisti kerran viikossa, mutta nyt olen vaihtanut jopa 2 kertaa viikossa kesäaikana.
Ei ällötä.
Joka maanantaisin ja keskiviikkoisin 😌😌😔
Tiistai on kakkis sänky päivä🤠🤠🤠
Joka toinen viikko kun samalla siivoan muutenkin. Ja yhdelle ihmettelijälle vastaan että, ei ällötä. Joka toinen viikko on ihan ok lakanoitten vaihtoväli. Jo neljäkymmentä vuotta olen noin toiminut ja kaikki vieläkin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä vaihdatte lakanat vain joka toinen viikko tai sitä harvemmin, eikö ällötä? Ihminen väkisin erittää likaa niihin ihollaan, vaikka kuinka käy suihkussa. Minusta lakanat alkaa näyttämään nuhjuisilta jo n.5-7 päivän päästä, varsinkin nyt kesällä. Vaihdan normisti kerran viikossa, mutta nyt olen vaihtanut jopa 2 kertaa viikossa kesäaikana.
Osa ihmisistä on vähemmän rauhattomia, hikoilee ja pyörii myös vähemmän sekä käyttää vuodevaatteita eikä nuku alasti.
Sopivan lämpöisen peiton kanssa nukun varsin rauhallisemmin vähemmällä pyörimisellä. Silläkin varmasti on vaikutusta miten pesee, minä pesen itseni päivittäisen suihkun lisäksi kokonaan viikottain saunassa melko karhealla saunaharjalla saippuan kanssa.
Hyvällä saunaharjalla pesu kuorii ihoa niin sopivasti niin, että iho on virkeä, pehmeä monta päivää ja sitä mitä joskus kauan sitten oli että lähti joskus kuollutta ihoa saunassa kosteana kaapimalla ja rullalle ei ole enää ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ällötä.
Vierailija kirjoitti:
mulla on kaksi kissaa, joista lähtee näin kesällä ihan tajuttomasti karvoja. Kissat yleensä nukkuvat kainalossani ainakin osan yötä, joten vaihdan aluslakanan n. kerran viikossa, aina sen mukaan, kuinka karvainen se on. Joka aamu yleensä kyllä maalarinteipillä otan karvoja veks lakanoista.
Osta Dyson. Sen moottoroidulla pienellä päällä imuroit sängyn erittäin tehokkaasti muutamassa sekunnissa, todellakin lähtee myös kissankarvat. Eikä tarvi pelleillä teipeillä. Dyson helpotti elämääni enemmän kuin mikään muu laite 😅.
Joka torstai vaihdan lakanat, samalla imuroin myös petauspatjan.
Joka perjantai, koska puhtaat lakanat on elämän pientä luksusta. Miten ihana tunne sujahtaa puhtaisiin, sileisiin, viileisiin, rapsakoihin lakanoihin työviikon päätteeksi.
Viikon jälkeen on jo erittäin nuhjuinen olo, vaikka en ole kova hikoilemaan (silti, kaikki hikoilevat joka yö) enkä koskaan nuku alasti, eli vaihto on jo paikallaan.
Lisäksi käytän vain erittäin korkealaatuisia - ja valitettavasti kalliita - lakanoita. Haluan että kotonakin on hotellisängyn tuntu 😅.
Aina vaihdetaan säännöllisesti karkauspäivänä, on taas puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun käyttää pyjamaa tms, ei ne lakanat niin helposti nuhjuunnu ja hiesty kuin alasti nukkuessa. Helpommin ne yövaatteet vaihtaa vaikka päivän - parin välein kuin vaihtaa lakanoita alvariinsa. Lakanoiden jatkuva liiallinen pesu myös kuluttaa niitä liikaa, eli ei sekään mikään ekologinen vaihtoehto ole.
Joka maanantai vaihdan petivaatteet kun imuroin ja siivoon makkarin ja pesen kaikki muutkin pyykit. Peitot 2-3kk välein. Tyynyt hankalia kun niitä ei voi pestä kun ne ovat erikois tyynyjä jotenka laittaa vain moninkertaista suojaa ja vaihtaa uusiin aika ajoin.
Vaihdan aina perjantaina, on kiva kun viikonloppu alkaa ja pääsee puhtaisiin lakanoihin 👍 Joka viikko vaihtuu.
Kuun vaihtuessa pesen ja vaihdan aina koko perheen lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käyttää pyjamaa tms, ei ne lakanat niin helposti nuhjuunnu ja hiesty kuin alasti nukkuessa. Helpommin ne yövaatteet vaihtaa vaikka päivän - parin välein kuin vaihtaa lakanoita alvariinsa. Lakanoiden jatkuva liiallinen pesu myös kuluttaa niitä liikaa, eli ei sekään mikään ekologinen vaihtoehto ole.
Ei kerran viikossa ole mitenkään liiallista pesua tekstiilille johon on kuitenkin hiottu siinä vaiheessa 7 x 8 h. Kyllä mulla ainakin viikossa jo lakanat nuhjuuntuu, vaikka pyjamaa käytänkin.
Muista vaihtovälit!
Tiesitkö, että ihmisestä voi erittyä jopa seitsemän litraa hikeä nukkuessa viikon aikana? Allergia-, iho- ja astmaliiton mukaan ihminen erittää nukkuessaan 0,5-1 litran hikeä. Vähän liikkuvalla hien määrä voi jäädä puoleen litraan, mutta aktiivinen ihminen hikoilee noin 3 litraa joka päivä, josta litra erittyy yön aikana.
Kuumeisena hikoilu tuplaantuu, ja naisilla vaihdevuosiin saattaa liittyä runsasta yöhikoilua. Myös terveysongelmat, kuten ylipaino, sairaudet ja stressi vaikuttavat hikoilun määrään.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/koti/sinakin-saatat-hikoill…
Minulla on pahimmat vaihdevuodet ja herään hikilammikosta harvase aamu ja yölläkin kun ravaan vessassa. Esivaihdevuosissa ja varsinaisissa vaihdevuosissa niin olen jo 16v vaihtanut petivaatteet joka viikko ja sänkyä ei saa peitellä että se tuulettuu päivän aikana. Peiton nostan pienelle vaate tangolle joka on makkarissa sitä varten. Estrogeenit ovat auttaneet päivä hikoilussa ja kuumiin aaltoihin helpottaen niitä mutta ei yö hikoiluun. Nyt loppu ajan käytän mietoa laastaria ja kokeilin ilman pari kuukautta niin ei onnistunut tullen ihan kamalat päivä kuumat aallot jotenka ei muuta kuin laastaria taas kankkuun.
Hyi hitto kuinka jotkut voivat nukkua kuukaudenkin samoissa petivaatteissa. Haiseekin ne jo pahalle. Kerran viikossa ne pitää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on kaksi kissaa, joista lähtee näin kesällä ihan tajuttomasti karvoja. Kissat yleensä nukkuvat kainalossani ainakin osan yötä, joten vaihdan aluslakanan n. kerran viikossa, aina sen mukaan, kuinka karvainen se on. Joka aamu yleensä kyllä maalarinteipillä otan karvoja veks lakanoista.
Osta Dyson. Sen moottoroidulla pienellä päällä imuroit sängyn erittäin tehokkaasti muutamassa sekunnissa, todellakin lähtee myös kissankarvat. Eikä tarvi pelleillä t
eipeillä. Dyson helpotti elämääni enemmän kuin mikään muu laite 😅.
Valitettavasti tämmösellä köyhällä eläkeläis-mummelilla ei ole varaa noihin kalliisiin imureihin, haaveilen kyllä, että joskus sais säästetyksi vaikka rahaa Dysoniin!
Ei ällötä.