Kysy aseksuaalilta
Toisesta ketjusta inspiroituneena halusin luoda tällaisen keskustelun/kysymyspalstan. Mietityttääkö jokin aseksuaalisuudessa? Kysy aseksuaalilta!
Huom. En edusta kaikkia aseksuaaleja, kuten eivät myöskään alloseksuaalitkaan (seksuaalista vetovoimaa kokevat) muita alloseksuaaleja.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mitä?Olet aseseksuaali?Rakastat siis kivääriä haulikkoa pistoolia tai jotain muuta asetta?
Tämä vitsi on vähän samaa tasoa kuin kaupassa "tässä ei lue hintaa, se on sitten varmaan ilmainen, ehe ehe".
Nauratti ehkä joskus viime vuosituhannen puolella, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloisia rajoituksia asettaisit mahdollisen seurustelukumppanin seksuaalisuudelle?
Olen naimisissa alloseksuaalin kanssa. Harrastamme välillä seksiä, koska hänelle on tärkeää, että meillä on seksiä edes joskus, mutta minun on hyvin helppo kieltäytyä, kun ei nyt vaan yhtään huvita. Puolisoni on onneksi sellainen, joka ei erityisemmin välitä olla halun kohteena vaan saa nautintoa tyydyttämällä toista (eli minua), joten minun tarvitsee hyvin harvoin tehdä itse jotain hänelle. Ja aina parisuhteissa joudutaan tekemään edes jollain tavalla kompromissejä. Joskus tehdään jotain, mitä toinene erityisesti haluaa ja toista sitten sitä toisen haluamaa.
Minun on vaikea miettiä, että mitä jos olisinkin sinkku ja joutuisn etsimään itselleni seuraa, että mites sitten. Minulle vain kävi näin hyvin puolisoni kanssa. Jossain vaiheessa ajatus siitä, että joutuisin viikoittain tai useammin harrastamaan seksiä silloisen tapailukumppanini kanssa loppuelämäni, oli todella ahdistava.
Mutta tietysti sitä olisi voinut etsiä seuraa aseksuaaleista, mutta se olisi ollut varmaan vaikeaa.
ap
Minua aseksuaalina oudoksuttaa se, että sinunlaisesi koette olevanne aseksuaaleja.
Miksi? Koska kykenen harrastamaan seksiä? Kykenen moniin asioihin, mitä en oikeasti halua tehdä, vaan on vaikkapa jostain syystä pakko. Saan orgasmeja/fyysistä tyydytystä ja monet aseksuaalit saavat. Minulle luontaisempi tapa on tuottaa halutessani orgasmi itse, mutta koska puolisolleni on tärkeää, että meillä on edes joskus seksiä, niin hän saa sen tehdä. Jos minä saisin valita, niin meillä ei tietenkään ikinä olisi seksiä, kun minulle ei tule mieleen sitä harrastaa. Enkä ole useaan vuoteen enää masturboinutkaan, niin tuskin sitäkään tekisin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin taidan olla aseksuaali, mutta kohdallani sellaiseen kasvatuksella selkeästi tähdättiinkin. En ole varsinaisesti ole kertonut tästä kenellekään, koska se ei kuulu kenellekään, mutta erityisen suuri järkytys kaikille olisi jos tulisin kaapista heterona. En koe, että olisin kokenut tämän takia syrjintää. En ole koskaan ollut kiinnostunut kenestäkään tai mitään sellaista ja se on vain hyvä asia. Seksuaalisuus on kohdallani todella hämmentävää, joten on vain hyvä,että sitä ei oikeastaan ole. Ilmeisesti olen myös autisminkirjolla ja työtön. Määrittelen itseni lähinnä työttömyyden kautta ja sen takia olen kokenut syrjintää ja erittäin huonoa kohtelua.
Miten siihen tähdättiin?
Kasvatus oli tietyssä mielessä hyvinkin vanhoillista. Kaikki seksuaalisuuteen vähääkään viittaava oli kiellettyä. Tämä piti tajuta ilman, että asioista puhuttiin. Mistään tällaisesta ei siis edes varsinaisesti puhuttu. Käytöksen piti olla tiettyä ja esim. pukeutumisen peittävää ja löysää. Kasvamisestani ei pidetty. Aikuisten asiat toki kiellettiin erikseen sitten kun lähestyin täysi-ikäisyyttä. Koskaan ei ihmetelty, miksi en tapaile ketään, vaan sitä pidettiin itsestäänselvää normaalina. Kaikkea tällaista oli ja muutakin. Noh, sisarukseni sitten paljastui heteroksi ja oli järkytys. Kaipa se itsellenikin oli. Silloin sitten kuulin varmaankin suorinta puhetta tähän liittyen, mitä meillä ikinä oli siitä, kuinka silloin jo täysi-ikäinen sisarukseni ei saisi olla öitä rakkaansa luona ja että sisarukseni pitäisi elää niin kuin itse elän eli siveellisesti. Sain sitten teininä toki katsoa saippuasarjoja ja muitakin sen hetken hittisarjoja ja lukea lähinnä kai keski-ikäisille naisille suunnattuja Danielle Steelin ja muiden vastaavien kirjailijoiden kirjoja. Olin yläasteella Salattujen elämien alkaessa ja sitäkin sain siis katsoa, vaikka sarjassa oli jo alkuaikoina käsittelyssä mm. homoseksuaalisuus. Sarja ei mitään kohua meillä aiheuttanut, mutta toisaalta ei noista puhuttukaan.
Jo hyvin nuorena tajusin haluavani elää velkana sinkkuna. Tästä kyllä kerroin, mutta ristiriitaista kyllä tämä ikään kuin tyrmättiin. Kaipa sitten ajattelivat, että jollain mukimenetelmällä lisäännyn. En kuitenkaan koe tarvetta puhua aseksuaalisuudesta tai olla parantamassa aseksuaalien asemaa tai tietoisuutta tästä. Sen sijaan työttömyydestäni ja sen aiheuttamista ongelmista ja työttömien surkeasta asemasta koen suurtakin tarvetta puhua ja toivon työttömien asemaan suurta parannusta. Vaikka nyt sitten olisikin sitten virallisestikin aseksuaali niin en koe mitenkään joutuvani tämän takia kaappiin. Ei tässä ole mitään hävettävää. Sen sijaan koen, että työttömänä joudun jatkuvasti kaappiin ja näiden hiljentämisyritysten kohteeksi. Toivon jotain Työttömät pride-tapahtumaa ja samanlaista tukea työttömille kuin mitä seksuaali ja sukupuolivähemmistöt ovat saaneet. Ei ajatus aseksuaalisuudesta tai aseksuaalina eläminen ole koskaan ahdistanut tai aiheuttanut ahdistusta. Sen sijaan työttömyyden kohdalla tämä ahdistus on ollut kohdallani äärettömän suurta.
Olen heteroromanttinen aseksuaali nainen ja koen että tämä on ollut hyvin hankala suuntautuminen. Toivon usein että voisin olla "normaali" niin voisin täyttää kumppanin kaipuuni huomattavasti helpommin kuin nyt.
Minun pitäisi nyt löytää mies jonka kanssa kaikki synkkaisi ja rakastuisimme molemminpuolisesti, mutta lisäksi hän olisi myös aseksuaali tai tyytyväinen siihen että minä en seksin aikana aktiivisesti tekisi oikeastaan mitään. Ei sellaista ole kuin yksi miljoonista enkä siis ole häntä koskaan tavannut.
Kuulostaa siltä että AP sinulla on tämäntyyppinen suhde? En vain jaksa uskoa että löytäisin tällaisen miehen. Tuolla maailmassa kun yrittää tapailla jotakuta, seksiin pitää edetä heti ja se on kuin koe-esiintyminen jossa katsotaan pääseekö nainen jatkoon. Osaako temput ja tyydyttääkö miehen just oikealla tavalla. En yksinkertaisesti pysty sellaiseen joten en ole päässyt paria deittiä pidemmälle.
Olisiko aseksuaaleille jotain omaa äppiä... :/ Google ei ainakaan löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?Olet aseseksuaali?Rakastat siis kivääriä haulikkoa pistoolia tai jotain muuta asetta?
Tämä vitsi on vähän samaa tasoa kuin kaupassa "tässä ei lue hintaa, se on sitten varmaan ilmainen, ehe ehe".
Nauratti ehkä joskus viime vuosituhannen puolella, jos silloinkaan.
Luulin että ap on kieroutunut ja rakastaa aseita.
Joo kyllä, kyllä luulit. Tätä samaa typerää vitsiä hoetaan useita kertoja jokaisessa aseksuaalisuutta käsittelevässä keskustelussa.
Tässä olen nyt tätä aseksuaalimeininkiä katsellut ja vaikuttaa siltä että kyseessä on lähinnä trendisana. Jotkut yhtäkkiä päättävät alkaa aseksuaaleiksi vaikka aiemmin ei ole voitu elää ilman seksiä. Toiset sitten yhtäkkiä kiinnostuvatkin seksistä vaikka ensin ovat olleet olevinaan aseksuaaleja. Mieltymykset vaihtuu kuin sukat.
Vaimo kasvatti minusta aseksuaalin. 25 vuotta siinä meni, hidas oppimaan vissiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olen nyt tätä aseksuaalimeininkiä katsellut ja vaikuttaa siltä että kyseessä on lähinnä trendisana. Jotkut yhtäkkiä päättävät alkaa aseksuaaleiksi vaikka aiemmin ei ole voitu elää ilman seksiä. Toiset sitten yhtäkkiä kiinnostuvatkin seksistä vaikka ensin ovat olleet olevinaan aseksuaaleja. Mieltymykset vaihtuu kuin sukat.
Tällaisessa on kyse siitä että ko. ihminen on tuuliviiri, eikä aseksuaalisuudesta itsestään. Ei se minun aseksuaalisuuttani mitätöi mitenkään että joku haihattelija klikkien toivossa Instagramissa keksii tällä viikolla olevansa sitä tai tätä. Minä itse olen ollut 40 vuotta aseksuaali eikä se siitä mihinkään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Olen heteroromanttinen aseksuaali nainen ja koen että tämä on ollut hyvin hankala suuntautuminen. Toivon usein että voisin olla "normaali" niin voisin täyttää kumppanin kaipuuni huomattavasti helpommin kuin nyt.
Minun pitäisi nyt löytää mies jonka kanssa kaikki synkkaisi ja rakastuisimme molemminpuolisesti, mutta lisäksi hän olisi myös aseksuaali tai tyytyväinen siihen että minä en seksin aikana aktiivisesti tekisi oikeastaan mitään. Ei sellaista ole kuin yksi miljoonista enkä siis ole häntä koskaan tavannut.
Kuulostaa siltä että AP sinulla on tämäntyyppinen suhde? En vain jaksa uskoa että löytäisin tällaisen miehen. Tuolla maailmassa kun yrittää tapailla jotakuta, seksiin pitää edetä heti ja se on kuin koe-esiintyminen jossa katsotaan pääseekö nainen jatkoon. Osaako temput ja tyydyttääkö miehen just oikealla tavalla. En yksinkertaisesti pysty sellaiseen joten en ole päässyt paria deittiä pidemmälle.
Olisiko aseksuaaleille jotain omaa äppiä... :/ Google ei ainakaan löytänyt.
Jos minun tarvitsee määritellä itseni, niin olen varmaan homoromanttinen aseksuaalinainen/aseksuaali lesbo. Minun on hyvin vaikea nykyään kuvitella olevani miehen kanssa. Ei siis minkäänlaista kiinnostusta. Suurin osa tapailuistani on ollut kuitenkin aikoinaan miesten kanssa, sillä en ole aina ymmärtänyt omaa suuntautumistani.
En tiedä, miten olisin tavallisen allon kanssa yhdessä. Puolisoni tajusi itsekin vasta suhteessa kanssani, että ei erityisemmin viihdy haluttavana, vaan saa nautinnonsa erityisesti toisen nautinnosta. Eli saan olla tyynyprinsessana, eikä minun juuri tarvitse itse tehdä mitään. Minulle näin on hyvä, sillä tuntuu vaikealta tehdä toiselle jotain seksuaalista, kun ei ole halua siihen. Ylipäätänsä on vaikea keksiä, mitä toiselle tekisi.
Kun on harrastanut seksiä useamman kerran ja kenties useampien kanssa, niin oppii kyllä tekemään asioita ja kenties hyvinkin, vaikka suoranaista omaa halua tehdä niitä ei ole. Saa itsevarmuutta. Mutta ei mielestäni tulisi tehdä sellaista, jota ei halua. Veikkaan, että on myös miehiä, jotka eivät heti vaadi sänkyyn.
En tiedä onko aseksuaaleille omaa sovellusta, mutta on suomalainen foorumi, mutta en muista sivun nimeä. Aseksuaalit piste jotain? Sieltä voi ainakin etsiä seuraa. Ehkä Facebookissa on jotain ja muistan aikoinaan, että Jodelissa oli oma kanava sille. Ja Tinderissä/tms sovelluksessa voi profiilissa tuoda esille aceuden, mutta tinderissä en kyllä muutamaa enempää sellaista ole muilla nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut tutkimuksissa? Vaikka sanot itse olevasi terve, niin herää kysymys, mistä se muiden seksuaalinen haluamattomuus oikein on saanut alkunsa?
Sanot että koet seksuaalista halua, spontaania halua ilmeisesti ja kerrot kokevasi reaktiivista eli responsiivista halua, ja siis kiihottumista.
Eli halua on, kiihottumista on, muttei halua toista henkilöä kohtaan.
Mitä tapahtui?
Mielestäni vaikuttaa vuorovaikutussuhteisiin liittyvältä ongelmalta, ei niinkään seksuaaliselta ongelmalta.
Mielestäni tilanteesi on trauma-reaktio, eikä siinä ole mitään erikoista, melkein kaikilla on kokemuksia jotka ovat jättäneet jälkensä.
En ihan osta tuota aseksuaalisuus termiä, se on useimmiten virheelliseen arvioon perustuva.
Mistä mikään seksuaalisuus on peräisin. Miksi joku on hetero tai homo? Minä olen aseksuaali ja sellaisia ihmisiä on. Jostain olen lukenut, että joka sadas ihminen on aseksuaali. Mielestäni olen itse paras määrittelemään itseni.
En tiedosta, että minulla olisi mitään traumaa, jolla olisi jokin vaikutus siihen, että millainen olen suuntautumiseltani. Ja vaikka sellainen olisikin, niin sillä ei ole mitään väliä. Minulle itselleni ei ole ongelma olla aseksuaali, enkä koe minkäänlaista halua olla toisenlainen.
Aseksuaaleja on erilaisia. On sellaisia, joita seksi inhottaa tai he eivät saa mitään nautintoa seksistä. Sitten on sellaisia, jotka voivat harrastaa seksiä muiden kanssa, vaikka eivät itse kokisi halua toista kohtaan. Ja osa saa seksistä fyysistä nautintoa. Seksuaalinen halu muita kohtaan on eri asia kuin libido. Osa aseksuaaleista esimerkiksi masturboi, koska heille tulee sellainen tunne, että tekee jotenkin mieli tai jonkinlainen tarve siihen. Tai kenties se vain tuntuu hyvältä. Tämä ei vaadi seksuaalista halua ketään muuta kohtaan. He eivät tarvitse toista ihmistä tyydyttämään tarvettaan.
Seksuaalinen suuntautuminen kertoo siitä, ketä seksuaalinen veto koskee. Osalla ihmisistä se kohdistuu toiseen sukupuoleen/muihin sukupuoliin, kun taas osalla se kohdistuu samaan sukupuoleen. Aseksuaalilla se ei kohdistu kehenkään.
En ole ikinä kokenut seksuaalisesti vetoa muita ihmisiä kohtaan. Ihmettelin usean vuoden sitä, että mihin seksissä tarvitaan muita ihmisiä, kun voin itsekin antaa itselleni orgasmin. Tämä oli ennen kuin ymmärsin, että olen aseksuaali.
Perustelusi ei vastaa tieteellisen tutkimuksen tuloksia. Perustelusi vaikuttaa kieltämiesltä ja lukolta.
Mutta se on osa oireenmuodostusta.
Tunnelukkoja, traumoja ja kehonkuvan oirehdintaa, siinä se a-seksuaalisuus.
Apua on saatavilla jos sitä haluaa.
Jo se että haluaa pitää asiaa esille, kielii siitä ettei asia ole mutkaton, jos se olisi, ei edes aloittaisi aiheesta keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut tutkimuksissa? Vaikka sanot itse olevasi terve, niin herää kysymys, mistä se muiden seksuaalinen haluamattomuus oikein on saanut alkunsa?
Sanot että koet seksuaalista halua, spontaania halua ilmeisesti ja kerrot kokevasi reaktiivista eli responsiivista halua, ja siis kiihottumista.
Eli halua on, kiihottumista on, muttei halua toista henkilöä kohtaan.
Mitä tapahtui?
Mielestäni vaikuttaa vuorovaikutussuhteisiin liittyvältä ongelmalta, ei niinkään seksuaaliselta ongelmalta.
Mielestäni tilanteesi on trauma-reaktio, eikä siinä ole mitään erikoista, melkein kaikilla on kokemuksia jotka ovat jättäneet jälkensä.
En ihan osta tuota aseksuaalisuus termiä, se on useimmiten virheelliseen arvioon perustuva.
Ei kai siihen tarvita mitään varsinaista syytä, ettei halua seksuaalisesti jotain henkilöä. Tunteeseen tarvitaan syy, ei sen puuttumiseen.
Mitäs mieltä aseksuaali on siitä, että olenko minäkin aseksuaali, kun en yleensä koe seksuaalista vetoa ketään kohtaan? Olen kyllä joskus elämäni aikana tuntenut sellaista, mutta oikeastaan vain kahta ihmistä kohtaan, ja he molemmat olivat varattuja, joten seksiä ei tapahtunut enkä ole varma olisinko sitä oikeasti halunnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo niin ihmeellistä? On niitä sellaisia naisiakin, jotka ovat koko ikänsä olleet heteroita ja sitten vain yhtäkkiä rakastuvat naiseen. Mieltymykset saattavat vaihdella elämän aikana. Hormoneillakin voi olla vaikutusta siihen, kiinnostaako seksi ja miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin taidan olla aseksuaali, mutta kohdallani sellaiseen kasvatuksella selkeästi tähdättiinkin. En ole varsinaisesti ole kertonut tästä kenellekään, koska se ei kuulu kenellekään, mutta erityisen suuri järkytys kaikille olisi jos tulisin kaapista heterona. En koe, että olisin kokenut tämän takia syrjintää. En ole koskaan ollut kiinnostunut kenestäkään tai mitään sellaista ja se on vain hyvä asia. Seksuaalisuus on kohdallani todella hämmentävää, joten on vain hyvä,että sitä ei oikeastaan ole. Ilmeisesti olen myös autisminkirjolla ja työtön. Määrittelen itseni lähinnä työttömyyden kautta ja sen takia olen kokenut syrjintää ja erittäin huonoa kohtelua.
Miten siihen tähdättiin?
Kasvatus oli tietyssä mielessä hyvinkin vanhoillista. Kaikki seksuaalisuuteen vähääkään viittaava oli kiellettyä. Tämä piti tajuta ilman, että asioista puhuttiin. Mistään tällaisesta ei siis edes varsinaisesti puhuttu. Käytöksen piti olla tiettyä ja esim. pukeutumisen peittävää ja löysää. Kasvamisestani ei pidetty. Aikuisten asiat toki kiellettiin erikseen sitten kun lähestyin täysi-ikäisyyttä. Koskaan ei ihmetelty, miksi en tapaile ketään, vaan sitä pidettiin itsestäänselvää normaalina. Kaikkea tällaista oli ja muutakin. Noh, sisarukseni sitten paljastui heteroksi ja oli järkytys. Kaipa se itsellenikin oli. Silloin sitten kuulin varmaankin suorinta puhetta tähän liittyen, mitä meillä ikinä oli siitä, kuinka silloin jo täysi-ikäinen sisarukseni ei saisi olla öitä rakkaansa luona ja että sisarukseni pitäisi elää niin kuin itse elän eli siveellisesti. Sain sitten teininä toki katsoa saippuasarjoja ja muitakin sen hetken hittisarjoja ja lukea lähinnä kai keski-ikäisille naisille suunnattuja Danielle Steelin ja muiden vastaavien kirjailijoiden kirjoja. Olin yläasteella Salattujen elämien alkaessa ja sitäkin sain siis katsoa, vaikka sarjassa oli jo alkuaikoina käsittelyssä mm. homoseksuaalisuus. Sarja ei mitään kohua meillä aiheuttanut, mutta toisaalta ei noista puhuttukaan.
Sisaruksesi paljastui heteroksi? Oliko sekin teidän perheessä järkyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Jo se että haluaa pitää asiaa esille, kielii siitä ettei asia ole mutkaton, jos se olisi, ei edes aloittaisi aiheesta keskustelua.
Olen mielestäni jo ilmaissut, että apua en tarvitse, enkä koe seksuaalisuuttani kohtaan mitään kielteistä. Tai ylipäätänsä halun puutteeseen. Olen tyytyväinen itseeni kuten myös kehooni, mikä ei taida olla ihan itsestäänselvää yleensä. Kehonkuvan kanssa minulla ei ole mitään ongelmia.
Aloitin keskustelun, koska toinen keskustelu tällä sivustolla inspiroi siihen kuten toin esille heti alussa. Mielestäni monet eivät ymmärrä, mitä aseksuaalisuus on ja halusin antaa mahdollisuuden ihmisiltä kysyä siitä aseksuaalilta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä aseksuaali on siitä, että olenko minäkin aseksuaali, kun en yleensä koe seksuaalista vetoa ketään kohtaan? Olen kyllä joskus elämäni aikana tuntenut sellaista, mutta oikeastaan vain kahta ihmistä kohtaan, ja he molemmat olivat varattuja, joten seksiä ei tapahtunut enkä ole varma olisinko sitä oikeasti halunnutkaan.
Määritelmän mukaan aseksuaali ei koe seksuaalista halua muita kohtaan tai se on hyvin vähäistä. En osaa sanoa sinusta oletko aseksuaali, mutta jos sinulla ei ole tarvetta määritellä itseäsi, niin onko sillä sitten väliä. Jos asia häiritsee sinua, niin kannattaa varmaan tutustua vaikkapa netin kautta erilaisiin aseksuaalikokemuksiin. Youtubestakin löytyy videoita aiheesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle on liian vaikeaa ymmärtää, että se TOISEN ihmisen vartalo ei kiinnosta seksuaalisesti? Aseksuaali voi olla oikein tyytyväinen itseensä. Sitä ei vaan kiinnosta muiden kropat siinä mielessä.
Omalla kehonkuvalla ei ole mitään merkitystä, vaan sillä toisella kehonkuvatuksella on, nimenomaan neutraali tai kuvottava merkitys, ei houkutteleva tai sexy merkitys.
Minua aseksuaalina oudoksuttaa se, että sinunlaisesi koette olevanne aseksuaaleja.