Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy aseksuaalilta

Vierailija
14.07.2022 |

Toisesta ketjusta inspiroituneena halusin luoda tällaisen keskustelun/kysymyspalstan. Mietityttääkö jokin aseksuaalisuudessa? Kysy aseksuaalilta!

Huom. En edusta kaikkia aseksuaaleja, kuten eivät myöskään alloseksuaalitkaan (seksuaalista vetovoimaa kokevat) muita alloseksuaaleja.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aina ollut aseksuaali? Onko se sellainen asia joka on syntyperäistä vai voiko ihmisestä tulla myöhemmin aseksuaali? Minusta tuntuu että olen itse nykyään, tai sitten se on vain haluttomuutta. En ole vuosiin halunnut seksiä.

No onhan seksuaalisuus myös koko elämän kehittyvää, mutta en tiedä, voiko noin vain seksuaalisuus muuttua aivan toiseksi. Ajattelen, että olen aina ollut aseksuaali, mutta en ole aina sitä tiennyt. Olen ollut vähän päälle 20-vuotias, kun olen edes kuullut koko käsitteestä. En kuitenkaan ole mielestäni ikinä kokenut seksuaalista vetoa ketään kohtaan.

Seksin haluaminen on myös eri asia kuin vetovoima muita kohtaan. Voi haluta seksiä ilman, että haluaa ketään ihmistä. Voi olla kiihottunut ilman, että haluaa ketään.

En lähtisi ihan tuolle linjalle. Aseksuaalin määritelmässä tarkoitetaan puutosta seksuaaliseen vetovoimaan toista ihmistä kohtaan. Seksuaalisuus on sillä lailla ratkaisevaa. Jos haluat seksiä, niin silloinhan koet seksuaalista halua ja seksuaalista vetovoimaa.

Tietysti jos se kohdistuu vaikka tavaroihin tai rakennuksiin, niin voit silti olla ace, koska acelta se puuttuu nimenomaan ihmisiä kohtaan.

Vierailija
22/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaako sinua se että ei aseksuaalisilla ihmisillä on tarjolla ilmaista toimintaa joka tuottaa mielihyvää, luo positiivisen tunteen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetko olevasi erityinen koska olet aseksuaali?

Haha! No en varsinaisesti, mutta koen itseni toisinaan erilaiseksi. Minunlaisia ihmisiä ei oikein näy missään. Koen jotain helpotusta, että en koe seksuaalista vetoa, eikä seksi ole minulle tärkeää.

Me muutkin kaikki ollaan täällä AV:llä.

Vierailija
24/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako sinua se että ei aseksuaalisilla ihmisillä on tarjolla ilmaista toimintaa joka tuottaa mielihyvää, luo positiivisen tunteen jne.

Aseksuaali voi saada vaikka 100 orkkua päivässä. Hän ei vain tunne seksuaalista vetoa muihin ihmisiin. Ei estä tajunnanräjäyttäviä orgasmeja. Voi vetää vaikka kumppariin.

Vierailija
25/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa suuntautumisesi on kyseenalaistettu ulkonäkösi takia?

Itsellä tulee vastaan liian usein ajatusmaailma, jossa ihmiset ajattelevat kaunis/söpö/nätti = seksuaalinen. 

Vierailija
26/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut tutkimuksissa? Vaikka sanot itse olevasi terve, niin herää kysymys, mistä se muiden seksuaalinen haluamattomuus oikein on saanut alkunsa?

Sanot että koet seksuaalista halua, spontaania halua ilmeisesti ja kerrot kokevasi reaktiivista eli responsiivista halua, ja siis kiihottumista.

Eli halua on, kiihottumista on, muttei halua toista henkilöä kohtaan.

Mitä tapahtui? 

Mielestäni vaikuttaa vuorovaikutussuhteisiin liittyvältä ongelmalta, ei niinkään seksuaaliselta ongelmalta.

Mielestäni tilanteesi on trauma-reaktio, eikä siinä ole mitään erikoista, melkein kaikilla on kokemuksia jotka ovat jättäneet jälkensä.

En ihan osta tuota aseksuaalisuus termiä, se on useimmiten virheelliseen arvioon perustuva.

En ole ap, mutta olen aseksuaali. Olen heteroromanttinen aseksuaali, eli ihastun miehiin. En kuitenkaan seksuaalisesti. En koe heitä seksikkäinä fyysisesti, en halua koskettaa heitä seksuaalisesti. Ei tarvita mitään traumareaktioita.

Vierailija
27/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kokemuksia siitä, että joku muu olisi halunnut sinua seksuaalisesti ?

Itselläni seksuaalinen haluni on aika vahvasti sidoksissa siihen miten haluttavaksi itseni koen. Eli halu herää siitä kun olen halun kohteena.

Minua taas ällöttää olla miesten perdojen halujen kohteena.

Eri ace

Vierailija
28/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut tutkimuksissa? Vaikka sanot itse olevasi terve, niin herää kysymys, mistä se muiden seksuaalinen haluamattomuus oikein on saanut alkunsa?

Sanot että koet seksuaalista halua, spontaania halua ilmeisesti ja kerrot kokevasi reaktiivista eli responsiivista halua, ja siis kiihottumista.

Mitä tapahtui? 

Mielestäni vaikuttaa vuorovaikutussuhteisiin liittyvältä ongelmalta, ei niinkään seksuaaliselta ongelmalta.

Mielestäni tilanteesi on trauma-reaktio, eikä siinä ole mitään erikoista, melkein kaikilla on kokemuksia jotka ovat jättäneet jälkensä.

En ihan osta tuota aseksuaalisuus termiä, se on useimmiten virheelliseen arvioon perustuva.

Mistä mikään seksuaalisuus on peräisin. Miksi joku on hetero tai homo? Minä olen aseksuaali ja sellaisia ihmisiä on. Jostain olen lukenut, että joka sadas ihminen on aseksuaali. Mielestäni olen itse paras määrittelemään itseni. 

En tiedosta, että minulla olisi mitään traumaa, jolla olisi jokin vaikutus siihen, että millainen olen suuntautumiseltani. Ja vaikka sellainen olisikin, niin sillä ei ole mitään väliä. Minulle itselleni ei ole ongelma olla aseksuaali, enkä koe minkäänlaista halua olla toisenlainen.

Aseksuaaleja on erilaisia. On sellaisia, joita seksi inhottaa tai he eivät saa mitään nautintoa seksistä. Sitten on sellaisia, jotka voivat harrastaa seksiä muiden kanssa, vaikka eivät itse kokisi halua toista kohtaan. Ja osa saa seksistä fyysistä nautintoa.  Seksuaalinen halu muita kohtaan on eri asia kuin libido. Osa aseksuaaleista esimerkiksi masturboi, koska heille tulee sellainen tunne, että tekee jotenkin mieli tai jonkinlainen tarve siihen. Tai kenties se vain tuntuu hyvältä. Tämä ei vaadi seksuaalista halua ketään muuta kohtaan. He eivät tarvitse toista ihmistä tyydyttämään tarvettaan. 

Seksuaalinen suuntautuminen kertoo siitä, ketä seksuaalinen veto koskee. Osalla ihmisistä se kohdistuu toiseen sukupuoleen/muihin sukupuoliin, kun taas osalla se kohdistuu samaan sukupuoleen. Aseksuaalilla se ei kohdistu kehenkään. 

En ole ikinä kokenut seksuaalisesti vetoa muita ihmisiä kohtaan. Ihmettelin usean vuoden sitä, että mihin seksissä tarvitaan muita ihmisiä, kun voin itsekin antaa itselleni orgasmin. Tämä oli ennen kuin ymmärsin, että olen aseksuaali.

Vierailija
29/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aina ollut aseksuaali? Onko se sellainen asia joka on syntyperäistä vai voiko ihmisestä tulla myöhemmin aseksuaali? Minusta tuntuu että olen itse nykyään, tai sitten se on vain haluttomuutta. En ole vuosiin halunnut seksiä.

No onhan seksuaalisuus myös koko elämän kehittyvää, mutta en tiedä, voiko noin vain seksuaalisuus muuttua aivan toiseksi. Ajattelen, että olen aina ollut aseksuaali, mutta en ole aina sitä tiennyt. Olen ollut vähän päälle 20-vuotias, kun olen edes kuullut koko käsitteestä. En kuitenkaan ole mielestäni ikinä kokenut seksuaalista vetoa ketään kohtaan.

Seksin haluaminen on myös eri asia kuin vetovoima muita kohtaan. Voi haluta seksiä ilman, että haluaa ketään ihmistä. Voi olla kiihottunut ilman, että haluaa ketään.

En lähtisi ihan tuolle linjalle. Aseksuaalin määritelmässä tarkoitetaan puutosta seksuaaliseen vetovoimaan toista ihmistä kohtaan. Seksuaalisuus on sillä lailla ratkaisevaa. Jos haluat seksiä, niin silloinhan koet seksuaalista halua ja seksuaalista vetovoimaa.

Tietysti jos se kohdistuu vaikka tavaroihin tai rakennuksiin, niin voit silti olla ace, koska acelta se puuttuu nimenomaan ihmisiä kohtaan.

Korjaan, käytin huonosti sanoja. Tarkoitan sitä, että aseksuaalilla voi olla jonkinlainen halu tyydyttää itsensä. Tyyliin masturboimalla. Ilman siis seksiä muiden ihmisten kanssa.

ap

Vierailija
30/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harmita. Elämässä on vaikka kuinka paljon kivoja juttuja, jotka antavat nautintoa. Vaikkapa vaan halailu rakkaan kanssa. On vaikea kaivata sellaista, mistä ei tiedä, mitä se on.

ap

Vierailija
31/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui? 

Mistä mikään seksuaalisuus on peräisin. Miksi joku on hetero tai homo? Minä olen aseksuaali ja sellaisia ihmisiä on. Jostain olen lukenut, että joka sadas ihminen on aseksuaali. Mielestäni olen itse paras määrittelemään itseni. 

En tiedosta, että minulla olisi mitään traumaa, jolla olisi jokin vaikutus siihen, että millainen olen suuntautumiseltani. Ja vaikka sellainen olisikin, niin sillä ei ole mitään väliä. Minulle itselleni ei ole ongelma olla aseksuaali, enkä koe minkäänlaista halua olla toisenlainen.

Aseksuaaleja on erilaisia. On sellaisia, joita seksi inhottaa tai he eivät saa mitään nautintoa seksistä. Sitten on sellaisia, jotka voivat harrastaa seksiä muiden kanssa, vaikka eivät itse kokisi halua toista kohtaan. Ja osa saa seksistä fyysistä nautintoa.  Seksuaalinen halu muita kohtaan on eri asia kuin libido. Osa aseksuaaleista esimerkiksi masturboi, koska heille tulee sellainen tunne, että tekee jotenkin mieli tai jonkinlainen tarve siihen. Tai kenties se vain tuntuu hyvältä. Tämä ei vaadi seksuaalista halua ketään muuta kohtaan. He eivät tarvitse toista ihmistä tyydyttämään tarvettaan. 

Seksuaalinen suuntautuminen kertoo siitä, ketä seksuaalinen veto koskee. Osalla ihmisistä se kohdistuu toiseen sukupuoleen/muihin sukupuoliin, kun taas osalla se kohdistuu samaan sukupuoleen. Aseksuaalilla se ei kohdistu kehenkään. 

En ole ikinä kokenut seksuaalisesti vetoa muita ihmisiä kohtaan. Ihmettelin usean vuoden sitä, että mihin seksissä tarvitaan muita ihmisiä, kun voin itsekin antaa itselleni orgasmin. Tämä oli ennen kuin ymmärsin, että olen aseksuaali.

Tämän kirjoittis siis ap

Vierailija
32/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloisia rajoituksia asettaisit mahdollisen seurustelukumppanin seksuaalisuudelle?

Vierailija
33/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui? 

Vierailija
34/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseksuaali voi saada vaikka 100 orkkua päivässä. Hän ei vain tunne seksuaalista vetoa muihin ihmisiin. Ei estä tajunnanräjäyttäviä orgasmeja. Voi vetää vaikka kumppariin.

Jep! Harrastan siis seksiä toisinaan puolisoni kanssa ja hän antaa minulle orgasmeja riippumatta siitä, että minulla ei ole halua häntä kohtaan. Lisäksi olen masturboinut kyllä teinistä lähtien. Ihan orgasmiin saakka. Tietenkään kaikki aseksuaalit eivät ole tällaisia, kaikilla ei ole minkäänlaista halua seksuaaliseen toimintaan.

ap

Vierailija
35/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saltation olla omahyväinen tämän takia?

Vierailija
36/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa suuntautumisesi on kyseenalaistettu ulkonäkösi takia?

Itsellä tulee vastaan liian usein ajatusmaailma, jossa ihmiset ajattelevat kaunis/söpö/nätti = seksuaalinen. 

En koe, että minun tarvitsee puhua seksuaalisuudestani kaikille vastaantuleville, sillä ylipäätänsä kukaan ei tiedä toisten seksielämistä ja fetisseistä ja fantasioista sun muista. Se ei ole sellaista, mikä näkyy päällepäin kuin vaikka esimerkiksi homous voi olla, jos muut tietävät sinun olevan yhdessä samaa sukupuolta olevan kanssa. 

En ole oikeastaan jutellu ihmisten kanssa seksuaalisuudestani, joten tuollaista kommentointia ei ole ollut. Muistan yhden tilanteen, jossa aseksuaalisuuttani epäiltiin, mutta se ei liittynyt ulkonäkööni. Enemmänkin mielestäni on niin, että jos puhuu seksistä, niin kuvitellaan, että haluaa seksiä. 

Ap

Vierailija
37/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten löysit puolisosi, ap? Kerroitko heti kättelyssä ettei koe halua muita ihmisiä kohtaan?

Vierailija
38/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloisia rajoituksia asettaisit mahdollisen seurustelukumppanin seksuaalisuudelle?

Olen naimisissa alloseksuaalin kanssa. Harrastamme välillä seksiä, koska hänelle on tärkeää, että meillä on seksiä edes joskus, mutta minun on hyvin helppo kieltäytyä, kun ei nyt vaan yhtään huvita. Puolisoni on onneksi sellainen, joka ei erityisemmin välitä olla halun kohteena vaan saa nautintoa tyydyttämällä toista (eli minua), joten minun tarvitsee hyvin harvoin tehdä itse jotain hänelle. Ja aina parisuhteissa joudutaan tekemään edes jollain tavalla kompromissejä. Joskus tehdään jotain, mitä toinene erityisesti haluaa ja toista sitten sitä toisen haluamaa. 

Minun on vaikea miettiä, että mitä jos olisinkin sinkku ja joutuisn etsimään itselleni seuraa, että mites sitten. Minulle vain kävi näin hyvin puolisoni kanssa. Jossain vaiheessa ajatus siitä, että joutuisin viikoittain tai useammin harrastamaan seksiä silloisen tapailukumppanini kanssa loppuelämäni, oli todella ahdistava.

Mutta tietysti sitä olisi voinut etsiä seuraa aseksuaaleista, mutta se olisi ollut varmaan vaikeaa.

ap

Vierailija
39/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin taidan olla aseksuaali, mutta kohdallani sellaiseen kasvatuksella selkeästi tähdättiinkin. En ole varsinaisesti ole kertonut tästä kenellekään, koska se ei kuulu kenellekään, mutta erityisen suuri järkytys kaikille olisi jos tulisin kaapista heterona. En koe, että olisin kokenut tämän takia syrjintää. En ole koskaan ollut kiinnostunut kenestäkään tai mitään sellaista ja se on vain hyvä asia. Seksuaalisuus on kohdallani todella hämmentävää, joten on vain hyvä,että sitä ei oikeastaan ole. Ilmeisesti olen myös autisminkirjolla ja työtön. Määrittelen itseni lähinnä työttömyyden kautta ja sen takia olen kokenut syrjintää ja erittäin huonoa kohtelua.

Miten siihen tähdättiin?

Kasvatus oli tietyssä mielessä hyvinkin vanhoillista. Kaikki seksuaalisuuteen vähääkään viittaava oli kiellettyä. Tämä piti tajuta ilman, että asioista puhuttiin. Mistään tällaisesta ei siis edes varsinaisesti puhuttu. Käytöksen piti olla tiettyä ja esim. pukeutumisen peittävää ja löysää. Kasvamisestani ei pidetty. Aikuisten asiat toki kiellettiin erikseen sitten kun lähestyin täysi-ikäisyyttä. Koskaan ei ihmetelty, miksi en tapaile ketään, vaan sitä pidettiin itsestäänselvää normaalina. Kaikkea tällaista oli ja muutakin. Noh, sisarukseni sitten paljastui heteroksi ja oli järkytys. Kaipa se itsellenikin oli. Silloin sitten kuulin varmaankin suorinta puhetta tähän liittyen, mitä meillä ikinä oli siitä, kuinka silloin jo täysi-ikäinen sisarukseni ei saisi olla öitä rakkaansa luona ja että sisarukseni pitäisi elää niin kuin itse elän eli siveellisesti. Sain sitten teininä toki katsoa saippuasarjoja ja muitakin sen hetken hittisarjoja ja lukea lähinnä kai keski-ikäisille naisille suunnattuja Danielle Steelin ja muiden vastaavien kirjailijoiden kirjoja. Olin yläasteella Salattujen elämien alkaessa ja sitäkin sain siis katsoa, vaikka sarjassa oli jo alkuaikoina käsittelyssä mm. homoseksuaalisuus. Sarja ei mitään kohua meillä aiheuttanut, mutta toisaalta ei noista puhuttukaan.

Vierailija
40/70 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten löysit puolisosi, ap? Kerroitko heti kättelyssä ettei koe halua muita ihmisiä kohtaan?

Löysin hänet tinderistä. Minulla oli profiilitekstissä violetti sydän, jonka tarkoitus oli viestittää seksuaalisuudestani, mutta puolisoni ei sitä silloin oikein tunnistanut. Kerroin kuitenkin ennen ensimmäistä seksikertaamme (ehkä neljänsillä-viidensillä treffeillä), että olen aseksuaali ja mitä se tarkoittaa kohdallani. Hän sai sitten tehdä päätöksen siitä, että haluaako hän vielä jatkaa. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan