Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on kristitty?

20.10.2006 |

Jotta ihmiset saisivat kinastella lisää ;)

Ei mutta tosissaan nyt *kröhöm* Mikä on SINUN käsitykseni, kuka on kristitty? Monessa kirjoituksessa täällä viitataan kristittyihin ja siitä lähtee sitten sanasota, että " ei ne ole kristittyjä" jne. Tutustutaan tässä toistemme käsityksiin, jotta voisimme ymmärtää toisiamme paremmin ja kenties välttää sanasotia. Jos on joku muu termi, mistä toivot samanlaista selvitystä, niin kysy vapaasti!

Itse käsitän kristityksi kristinuskoon _uskovan_ ihmisen riippumatta kirkkokunnasta. En pidä Suomea kristittynä maana *kivitys tiedossa*, koska kovin harva täällä tuntuu olevan kristitty siinä mielessä, mitä kristittyn " kriteerinä" pidän. Kristillispohjainen maa kyllä lainsäädännön puitteissa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apostolien opetuksessa on se miten voit tulla Herraan Jeesukseen uskovaksi esitetty hyvin täsmällisesti (mitään ' teologisia' , ' syvämietteisiä' pohdintoja jumaluudesta siihen ei ole asetettu jonkinlaisiksi vaatimuksiksi).

Tässä tuo apostolien opetus miten syntinen voi saada syntinsä anteeksi eli tulla Jeesukseen Kristukseen uskovaksi (tuossa tilanteessa noin 3000 juutalaista tuli Jeesuksen opetuslapseksi, mistä myöhemmin alettiin käyttää ilmaisua ' tulla kristityksi' ).

' Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte." Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: " Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?" Niin Pietari sanoi heille: " Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen [b]syntienne anteeksisaamiseksi[/b], niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: " Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta" . Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.' (kts. (Apt. 2:36-41))

Siis kuulivat evankeliumin. Saivat piston sydämeensä. Parannuksessa ollen nuo syntiset, jotka totenapitivät sanoman, kastettiin syntiensä anteeksisaamiseksi. Heistä tuli kristittyjä.

Vierailija
2/17 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä kaikkien suuntien edustajat on kristittyjä;hellarit,vl:t,luterilaiset jne.

En tykkää sellaisesta " sormella osoittelusta" että et ole kristitty kun kuulut " väärään ryhmään" .

Muslimejakin on eri ryhmiä, ja jotkut ovat mm.sitä mieltä että shiiat eivät ole muslimeja ollenkaan. Itse en uskalla/halua alkaa tuomitsemaan.

Kristittyjä yhdistää usko kolmiyhteiseen Jumalaan (eikös kaikkien suuntien kristityt usko niin?)

Onkin ollut täällä palstalla ja tosi elämässäkin hassua huomata, että monet kristityt, enkä tarkoita pelkästään tapakristittyjä, eivät ole kovin perillä edes kristinuskon perusasioista. Välillä on tullut ihan riitaakin kristittyjen välille, esim. siitä kun osa väittää Jeesuksen olevan pelkästään Jumalan poika, ja toiset (niinkuin kristinuskon mukaan oikeasti on) myös Jumala.

En tosielämässä tunne montaakaan uskossa olevaa kristittyä. Kun olen heihin " tutustunut" täällä palstalla, niin ikävä kyllä täytyy sanoa että monet ei anna kovin hyvää kuvaa itsestään. Kovin ollaan tuomitsemassa toisin uskovia/ajattelevia.

En myöskään pidä Suomea kristittynä maana. Tuntuu että vaikka Italiassa tai Venäjällä kristityt on paljon uskonnollisempia. Täällä taitaa valtaosalle kristinusko tarkoittaa yhtä kun Joulun ja pääsiäisen vietto, lapsen kastaminen kirkossa ja hautaan siunaaminen.

Minusta tuntuu oudolta, että uskonto ei vaikuta monien ihmisten elämään mitenkään.

Sinä heddastiina vaikutat mukavalta ihmiseltä:) Niin en voi sanoa kaikista palstan kristityistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki ovat Kristittyjä eli niin ku mariam mainitsi, helluntalaiset, jehovat, lutherilaiset, mormoonit jne jne. Samoin mielestäni myös sekä shiiat että sunnit ovat muslimeita. Koska se pääsanoma on kaikilla sama.

Kaikki Kristityt lahkot uskovat siihen että Jeesus kuoli ristillä syntiemme tähden ja silloinhan se tarkoittaa sitä että se lahko kuuluu Kristinuskoon. Mun koulukaverini on mormooni ja hän sanoi että uskoo siihen että Jeesus kuoli ristillä syntiemme tähden ja on kuulemma tarkistanut asian ja mormooni lahko on virallisesti Kristinusko.

Ja Islamista niin myös shiiat uskovat siihen että Jumala oli yksi eikä ketään ollut hänen vertaistaan. Ja sehän on se kaikkein tärkein asia! Sitten tämä profeetta asia on se mikä aiheutti eri lahkot.

Vierailija
4/17 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan sanaa kristitty ihan sanana, vaikkapa kuka tällä palstalla on kristitty ja kuka muslimi tai muun uskonnon edustaja, niin luokittelisin kristityiksi myös kaikki jotka sanovat kristittyjä olevansa: helluntalaiset, vl:t, el:t, luterilaiset jne.

Sydämestään kristittyjä ovat ne, jotka turvaavat ja uskovat yksin Kristukseen. Kristus ei ole jaettu, hän ei ole tuolla tai täällä - helluntailaisissa tai lestadiolaisissa. Hän on niiden sydämessä, jotka häntä tarvitsevat. Ajattelen, että Jeesuksen seurakunta ei koostu jostakin nimellisestä suuntauksesta tai ihmisten tekemistä seurakunnista, vaan niistä, joilla Kristus on sydämessä.

Noh, en tiedä vastasinko kysymykseen ihan siinä muodossa kun se esitettiin mutta vastasinpahan jotain ;)

Vierailija
5/17 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajemmassa mielessä kristittyjä ovat myös nimellisesti kristinuskoa edustavat, eli näin ajateltuna Suomikin on kristitty maa ainakin vielä. " Tosikristittyjä" (ääk, kauhea sana, mutta en keksi parempaakaan) taas ovat ne, joille usko on muutakin kuin kirkkoon kuulumista. Heille usko on henkilökohtainen, sydämessä oleva ja tärkeä asia.

Vierailija
6/17 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on kristitty?

Tietenkin sanoja voidaan käyttää väärin ja käytetäänkin, mutta tässä raamatunkohdassa tulee esiin miten sanaa ' kristitty' on oikein käytettävä:

' Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.' (Ap. 11:26)

Kristitty siis tarkoittaa Jeesuksen Kristuksen opetuslasta eli oppilasta.

Johtopäätöksiä:

* Sellaiset ihmiset, jotka esimerkiksi pysyttäytyvät väkivallassa, haureudessa, huoruudessa, petoksessa, varkaudessa, ahneudessa, valheessa ja muussa pahuudessa eivät ole kristittyjä sillä Jeesushan opetti noita asioita vastaan.

* Siis erityisesti jos ihminen ei usko Jeesuksen kuolleen ristillä kuten Hän, Jeesus, ennusti ja nousseen kuolleista kuten ennustettiin, hän ei voi olla kristitty sillä eihän hän silloin usko opettajaansa eli Jeesusta.

Vierailija
7/17 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan sanoa, että maailmanlaajuisesti kristittyjä on paljon - mutta osa on vain nimellisesti kristittyjä, kaikilla ei ole ns. sydämen uskoa.

Jos lähestyy kysymystä uskontotieteen näkökulmasta, on pakko todeta että Jehovan todistajat ja mormonit eivät ole kristittyjä (anteeksi vain Jehovan todistajat ja mormonit, jos tämä loukkaa). Eri asia sitten on, millaista on toisen ihmisen - lähimmäisen - kohtaaminen. Olen käynyt hyvän keskustelun muutaman mormonin kanssa, jossa totesin että yhtäläisyyksiä on enemmän kuin etukäteen olisin arvannutkaan.

Lisäksi minulla on mielestäni oikeus sanoa, että jotkin kristinuskon nimissä tehdyt asiat eivät kuulu kristinuskoon. Kyllähän arvatenkin palstalla käyvät muslimitkin ovat sitä mieltä, etteivät islamin nimissä toimivat itsemurhapommittajat kuitenkaan toimi islamin uskon mukaisesti?

Ja voin esimerkiksi todeta, että katolinen kirkko on kristillinen kirkko - ja silti olla sitä mieltä, että katolisesta kirkosta löytyy paljon kritisoitavaa... Kysymys " Kuka on kristitty?" on siis kaikkea muuta kuin yksinkertainen.

Vierailija
8/17 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEV:

' Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.' (Ap. 11:26)

Kristitty siis tarkoittaa Jeesuksen Kristuksen opetuslasta eli oppilasta.

Tällä perusteella esim. me mormonit olemme todellakin kristittyjä ja miksi emme olisi? Koska emme usko kolmiyhteiseen Jumalaan vaan uskomme Jumaluuden kolmen jäsenen olevan erillisiä persoonia? Näyttäkää Raamatun kohta, jossa tämä on kristityn määritelmä tai jossa edes puhutaan kolmiyhteisestä Jumalasta. Miksi ei-kristillinen kirkko edes haluaisi kantaa itsensä Vapahtajan, Jeesuksen Kristuksen nimeä? Miksi rakentaa Herralle (eli Kristukselle) pyhitettyjä huoneita ympärimaailmaa jos ei edes ole kristitty?

Me todellakin olemme kristittyjä, koska kirkkomme on itse Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkko ja hän on sen perustaja ja sen pää ja johtaa meitä. Hänen kauttaa me pelastumme ja hänen ja Isämme luokse olemme matkalla.

Sen sijaan, että kysymme, kuka on kristitty, voisimmekin kysyä: kenellä on oikeus määritellä, kuka on kristitty?

Vierailija
9/17 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristitty on Kristuksen seuraaja, eli kuka seuraa Jeesusta ja tunnustaa hänet. siitähän toi nimikin tulee,

Vierailija
10/17 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Javanna:

Sen sijaan, että kysymme, kuka on kristitty, voisimmekin kysyä: kenellä on oikeus määritellä, kuka on kristitty?

Erittäin hyvä kysymys!

Minulle tämä kolminaisuus on vaikea kysymys. Sehän on julkisestikin Raamatun tutkijoiden myöntämä asia, ettei sitä voi lukea suoraan Raamatusta. Jeesus ei koskaan sanonut olevansa Jumala. Kolminaisuusoppi on tehty paljon myöhemmin. Sitä taas on vaikea arvioida onko se oikein vai väärin, mutta sitä ei suoraan Raamatusta voi lukea.

Kyllä minä olen tuntenut " hengenheimolaisuutta" mormonien ja Jehovan todistajien kanssa ja rukoillut heidän kanssaan yhdessä. Keskustelut heidän kanssaan ovat olleet hyvin virkistäviä.

Vierailija
11/17 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tässä näkyy yksi viittaus kolminaisuuteen:

Matt. 28:

18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: " Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Tässä on toinen kohta, missä näkyy kolminaisuus:

Matt. 3:

15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: " Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus" . Silloin hän salli sen hänelle.

16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: " Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt" .

Tässä näkyy se, että Jeesus on Pyhän Hengen alkuunpanema:

Matt. 1:

20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: " Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.

21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."

22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:

23 " Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel" , mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä

25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Tämä edellä mainittu kohta viittaa myös Vanhan Testamentin ennustuksiin seuraavassa:

Jes. 7:

13 Siihen hän lausui: " Kuulkaa, te Daavidin suku, eikö se riitä, että te ihmiset väsytätte, kun vielä minun Jumalanikin itseenne väsytätte?

14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Tämän lisäksi on kirjoitettu ylös seuraavat Jeesuksen sanat:

Joh. 10:

25 Jeesus vastasi heille: " Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.

26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.

27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

30 Minä ja Isä olemme yhtä."

Näitä viitteitä löytyy varmaan Raamatusta enemmänkin. Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
12/17 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle taas nuo aivan samat kohdat ovat osoitus siitä, ettei kolminaisuutta todellakaan ole, vaan Jumaluudessa on kolme erillistä persoonaa.

Vierailija
13/17 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty on Kristuksen seuraaja, joka uskoo näiden tunnustusten mukaisesti.

Apostolinen uskontunnustus

Athanasioksen uskontunnustus

Nikean-Konstantinopolin uskontunnustus

Kategorisesti tämä määritelmä sulkee pois mm jehovantodistajat ja mormonit. Nuo vanhat tunnustukset saivat kristinuskon alkuaikoina syntynsä, jotta ihmisten olisi ollut mahdollista tunnistaa harhaopit/kilpailevat opit, joiden tunnusmerkkejä olivat (ovat) mm Kristuksen jumaluuden, kolmiyhteyden tai Kristuksen kahden luonnon kieltäminen.

Tässä tehtävässä ne toimivat mainiosti, kuten tekevät edelleenkin.

Vierailija
14/17 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ovat ihmisten keksimiä. Siksi _minun_ mielestäni niitäkään ei voida pitää kristityn määritelmänä. Tosin riippuu taas tietysti siitä, että kenellä se oikeus määritellä kristitty on. Jokatapauksessa valtaosa ihmisistä tuntuu kuitenkin ajattelevan, että kristitty tarkoittaa Kristukseen uskovaa ja hänen opetuksiaan seuraavaa ihmistä. Suurimmalle osalle eri uskontojen opinkappaleet ovat tuntemattomia ja siinä mielessä on minusta vähän " epäreiluakin" ruveta rajaamaan joitakin Jeesuksen seuraajia pois kristittyjen piiristä.

Vierailija
15/17 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tulokseen minäkin olen päätynyt, kun olen näitä käynyt läpi. Jokaiseen kohtaan voi löytää perustelun Raamatun sivuilta. Ilman kolminaisuutta ei oikein voida selittää kaikkia väittämiä Jumalasta

-" Silloin Tuomas sanoi: " Minun Herrani ja Jumalani!" " (Joh. 20:28)

-" Minä ja Isä olemme yhtä." (Joh. 10:30)

-" Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:5)

-" Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!" (Room. 9:5)

-" Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään." (Kol. 2:9)

-" Minä olen Herra, eikä muuta jumalaa ole." (Jes. 45:18)

-" Jumalan Henki on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys antaa minulle elämän." (Job 33:4)

-" Näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka kautta hän myös on luonut maailmat." (Hepr. 1:2)

-" Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä on syntynyt." (Joh. 1:3)

-" Koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: " Abba! Isä!" " (Gal. 4:6)

Mikä nyt sitten on reilua ja mikä epäreilua. Jos kristityt alunpetin määrittelivät itsenä jotenkin, niin onko reilua myöhemmin väittää olevansa kristitty jos ei mahdu määritelmään vai onko se pikemminkin epäreilua. Onko määrittelyissä mitään lineaariseen aikaan perustuvaa etuoikeutta, vai onko se täysin vapaata. Minusta ensin ollutta rajausta olisi syytä kunnioittaa.

Vierailija
16/17 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amenhotep:

Mikä nyt sitten on reilua ja mikä epäreilua. Jos kristityt alunpetin määrittelivät itsenä jotenkin, niin onko reilua myöhemmin väittää olevansa kristitty jos ei mahdu määritelmään vai onko se pikemminkin epäreilua. Onko määrittelyissä mitään lineaariseen aikaan perustuvaa etuoikeutta, vai onko se täysin vapaata. Minusta ensin ollutta rajausta olisi syytä kunnioittaa.

Kuten jo aiemmin tässä ketjussa todettiin, niin Kristuksen seuraajia alettiin kutsua kristityiksi. Se oli se määritelmä. Ei siinä puhuttu mistään uskontunnustuksista ja kolminaisuuksista (joita ei silloin oltu vielä keksittykään) vaan Kristuksen seuraajista. Ja on minusta oikeasti todella väärin sanoa, että te ette ole Kristuksen seuraajia. Teillä ei ole sitä oikeutta määritellä, että kuka on Kristuksen todellinen seuraaja ja kuka ei. Kukaan ei ole voinut teille sellaista oikeutta antaa!

Vierailija
17/17 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mielipiteitähän tässä ketjussa kysyttiinkin, vai mitä.

Sinä voit toki kutsua itseäsi miksi vain haluat, mutta ethän sitten suutu, jos joku huomauttaa asiasta tuoden esille eriävän näkemyksen. Varsinkin kun kristittyjen (sinun kannaltasi määritellen) valtaosa yhtyy tähän eriävään näkemykseen.

Mutta palstaillaan ja vaihdetaan ajatuksia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi